2020-05-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
En miljon tror jag inte men man hade haft många mer döda ja.
Tror faktiskt inte det. Fler sjuka ja men inte så många fler döda.
Citera
2020-05-18, 21:57
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Han är inte syndabock. Han är en massmördare som ska åtalas för mord i mina ögon. Få människor har haft så fel som han.

https://tegnellcitat.se/

Med såna här svar så är det inte konstigt att det ser ut som det gör I Sverige.
I rest my case.
Citera
2020-05-18, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja ni är verkligen desperata nu när era skräckscenarios inte kommer uppfyllas och nej vi är inte mördare inte ens av påhittade offer.
Ja faktiskt men med fötterna på jorden.

Våra skräckscenario? Vad fan har du druckit?
Vem bryr sig om skräckscenario som nån har pratat om för ett par månader sen.
Enda som räknas är att Sverige valt sämsta vägen man kunde välja. Och resultaten finns där att se för alla människor. Bara dumma oärliga förnekare fortsätter att blinda. Samtidigt som de öppnar munnen och dricker mördarens urin.
Citera
2020-05-18, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Hmmm, tydligen hade december 1993 fler dödsfall än april 2020. Betänk mindre befolkning, vad var det som var så dödligt då?

För att få perspektiv vore det najs att få se dödstal för månader efter andra världskriget och framåt.

Källa
Det var väl influensan som var extra besvärlig -93?
Citera
2020-05-18, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är klart att andra länder också har en plan. Men planen i respektive land är baserad på de förutsättningar som gäller där.

Om Storbritannien hade gjort som Sverige hade vi sannolikt haft mer än 100,000 döda nu. Modellerna som var tillgängliga visade på uppåt 200,000. Man var helt enkelt tvungen att hindra spridningen genom att stänga ned. Befolkningstätheten är EN avgörande faktor. Antalet inresande från andra länder en annan.

Länder har olika förutsättningar. Det är viktigt att ha det i åtanke när man diskuterar vem som har vunnit VM i att vara världsmästare.
Nu var modellerna åt skogen, men UK hade inte mycket val. Ni hade alldeles för mycket smittspridning, för tidigt, för att kunna stoppa det. Kurvan för UK ser dödskurvan verkligen ut att ha slagit i taket p.g.a. immunitet och vänt ner, oavsett vad antikroppstesterna visar.

Samma sak gäller Italien, Spanien osv. Inte mycket val.

Sen så finns det länder som kör stenhårt för att ha noll smittade, som Tyskland och Norge. Jag bryr mig egentligen inte om vad de har för strategi, jag är bara i diskussionen för att de är ohälsosamt intresserade av att Sverige ska följa deras exempel.

Om de hade känt sig trygga med sin egen strategi, då hade de inte kritiserat våldsamt utan bara ryckt på axlarna åt Sverige.
Citera
2020-05-18, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Konstigt att professor Gustafson vågar kritisera Corona-Bob Tegnell. Vet han inte om att detta kan medföra en total PK-avstägning för hans del.

Och konstigt att jag inte har sett några fackeltåg i stan:

Varje år dör äldre i vinterkräksjuka för att de nekas sjukvård, nekas dropp och dör av uttorkning. Det här är inget nytt. Det har gällt i många år..
Citera
2020-05-18, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja. Precis.
Vad är problemet med det som du ser det?

Vad är fördelen med Sveriges modell att inte ha någon koll och att hoppas på det bästa?
Inga alternativ är ju bra nu. Men visst, det är en approach som är bättre OM omständigheterna för viruset drastiskt förändras till det bättre snart, inom ett halvår eller så.

Fördelen med Sveriges strategi är att den leder ut ur pandemin, och kommer ge oss möjlighet att återgå till ett normalt liv inom något år, även om inget vaccin fungerar. Det är en strategi med en mycket säkrare utgång än andra länders strategier.

Det är värdelöst att lägga ett år på att förstöra sin ekonomi, om man ändå måste göra som Sverige sen för att återgå till normaltillståndet.
Citera
2020-05-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://omni.se/a/OpVMrO

Jahapp samma skit i Kanada som i Sverige med äldreboende -....

Märkligt. Trots att Tegnell inte bestämt över deras smittskyddsstrategi..
Citera
2020-05-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
På dagens PK lät det annorlunda:

"Det ringer folk från utlandet och undrar vilka metoder från Sverige som de skulle kunna använda."

Kändes som en aningen självgod kommentar med tanke på hur många dödsfall per capita vi har.

Seriösa inlägg som plockar ut enstaka meningar ur ett sammanhang och vinklar/tolkar som man vill. FB i ett nötskal

Vi kan lära av andra länder och vice versa, detta är en ny och extrem situation där inget land har ngt facit.
Citera
2020-05-18, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Lysande argument.
Detta är ju stor underhållning

Eftersom vi har så mycket smittspridning ändå, och noll koll, så gör det inget om vi släpper in vem som helst i landet.
Onekligen en intressant sälj-pitch för vår "strategi"
Jag tycker det är ett bra argument.

Man vill ju inte vara som indianerna i Sydamerika. En hel befolkning utan immunförsvar mot ett av de vanligaste förekommande virusen på jorden.
Citera
2020-05-18, 22:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sen så finns det länder som kör stenhårt för att ha noll smittade, som Tyskland och Norge. Jag bryr mig egentligen inte om vad de har för strategi, jag är bara i diskussionen för att de är ohälsosamt intresserade av att Sverige ska följa deras exempel.

Om de hade känt sig trygga med sin egen strategi, då hade de inte kritiserat våldsamt utan bara ryckt på axlarna åt Sverige.
Nej, det går naturligtvis inte. På samma sätt som det är obegripligt att Sverige kritiserar andra länder känns det förvånande att samma länder å sin sida kritiserar Sverige. Det råder som sagt olika förutsättningar. Och det handlar om både ekonomi och hälsa.

Man skall dessutom ha klart för sig att inget av de respektive ländernas regeringar har agerat för att försöka sätta dit sin egna befolkning. Lyssnar man på oppositionen i många länder låter det som många fått för sig att så är fallet.
Citera
2020-05-18, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
I mars i DN sa FHM det.

Om 5 000 döda är en framgång för dig så är du sinnes-sjuk. Gud hjälpe dig
Om du hoppas på färre än femtusen döda så kommer du bli besviken. Det här är den värsta naturkatastrofen i modern tid. Den kommer döda fler än växthuseffekten de kommande hundra åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in