2019-10-14, 20:26
Medlem
Man undrar hur det går.
Citera
2020-01-04, 21:39
Medlem
36-åriga Marie Johansson blir i oktober 2005 mördad av en kvinna på sin arbetsplats “stuvkällaren” i centrala göteborg. Vapnet är någon form av stickvapen och Marie dör direkt.

Gärningskvinnan lämnar spår av DNA på platsen då hon själv skadas. Men hon försvinner spårlöst från platsen. Polisen gick ut med en kompositbild (framtagen från gärningskvinnans DNA) förra året. Men utan napp. Nu hoppas polisen på ytterligare tips eller om någon kund varit i butiken den dagen och ännu inte gett sig tillkänna för polisen.

Känner du igen kvinnan på fantombilden? Var du själv på platsen? Ring oss på 08-702 00 90 eller maila till efterlyst@tv3.se.
Citera
2020-02-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Man undrar hur det går.
ja verkligen, denna person 'är svårhittad.
Kommer hon fr Balkan, Kosova el Albanien och har återvänt, el var kan hon finnas?
Så frustrerande att hon efterlämnat blodspår/Dna, och inte hittats ännu.
Samma som Linköpings mördaren.
Dags att media aktualiserar dessa mordfall igen
var gång det sker så kommer nya tips in.
Citera
2020-02-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
ja verkligen, denna person 'är svårhittad.
Kommer hon fr Balkan, Kosova el Albanien och har återvänt, el var kan hon finnas?
Så frustrerande att hon efterlämnat blodspår/Dna, och inte hittats ännu.
Samma som Linköpings mördaren.
Dags att media aktualiserar dessa mordfall igen
var gång det sker så kommer nya tips in.
Är hon efterlyst via Interpol?
Citera
2020-02-24, 14:47
Medlem
E.Morses avatar
Detta ärende tror jag inte kommer lösas. Tyvärr inte. Hela tiden har det känts för mig som en öststatare på tillfälligt besök som förser sig. Hon försökte väl ta med sig lite pengar och fick motstånd, helt enkelt. Varken första eller sista gången öststatsrånare gått över gränsen och tagit död på sina offer. Att hitta henne då är väl så svårt, inte helt olikt en nål i en höstack.
Citera
2020-04-30, 15:13
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Min hoppfullhet kring ett uppklarande av detta dystra fall har dämpats. Jag gissar att MJ kan ha varit på väg att avslöja något obekvämt av något slag och därför tystades. Gärningskvinnan tror jag har personkoppling till någon närstående till MJ och/eller affärsinnehavaren.
Citera
2020-05-01, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Min hoppfullhet kring ett uppklarande av detta dystra fall har dämpats. Jag gissar att MJ kan ha varit på väg att avslöja något obekvämt av något slag och därför tystades. Gärningskvinnan tror jag har personkoppling till någon närstående till MJ och/eller affärsinnehavaren.

Om mördaren har någon form av koppling till Marie så ökar ju chansen till uppklarning, med tanke på att det är sådana det är lättare att hitta för topsning. Nära koppling kan därför uteslutas helt. Givetvis finns möjligheten att det finns en vag koppling som utredarna missat.
Citera
2020-05-02, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Om mördaren har någon form av koppling till Marie så ökar ju chansen till uppklarning, med tanke på att det är sådana det är lättare att hitta för topsning. Nära koppling kan därför uteslutas helt. Givetvis finns möjligheten att det finns en vag koppling som utredarna missat.

Har utredarna studerat MJ:s kärleksliv riktigt ordentligt tro? Jag funderar också över om affärsägare HH och dennes eventuella kontaktnät samt släktingar djupgående har kartlagts och kontrollerats?
Citera
2020-05-02, 11:12
Medlem
Citat:
Har utredarna studerat MJ:s kärleksliv riktigt ordentligt tro? Jag funderar också över om affärsägare HH och dennes eventuella kontaktnät samt släktingar djupgående har kartlagts och kontrollerats?

Exakt vad som kollats och vilka som topsats vet vi givetvis inte. Men man kan vara ganska säker på att man försökt kolla hennes kärleksliv, och eventuella motiv där. Det bör vara det vanligaste motivet när en kvinna blir mördad av en annan kvinna, så vore rent tjänstefel att inte kolla det. Visst kan hon i teorin haft en affär med någon som inget vet om, mer än dennes fru/sambo som fick veta det och som hämnades. Men, nja, när det finns DNA, så vore det konstigt om det var ouppklarat om motivet var något så enkelt. Mobiltelefoner var sedan ganska länge etablerat vid tiden för mordet, och polisen kunde se vilka Marie haft kontakt med.
Citera
2020-05-03, 17:51
Medlem
Citat:
Exakt vad som kollats och vilka som topsats vet vi givetvis inte. Men man kan vara ganska säker på att man försökt kolla hennes kärleksliv, och eventuella motiv där. Det bör vara det vanligaste motivet när en kvinna blir mördad av en annan kvinna, så vore rent tjänstefel att inte kolla det. Visst kan hon i teorin haft en affär med någon som inget vet om, mer än dennes fru/sambo som fick veta det och som hämnades. Men, nja, när det finns DNA, så vore det konstigt om det var ouppklarat om motivet var något så enkelt. Mobiltelefoner var sedan ganska länge etablerat vid tiden för mordet, och polisen kunde se vilka Marie haft kontakt med.

Artikel i Göteborgs-Posten från 2006-01-10:

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/t...mord-1.1173641

Min uppfattning är att HH:s uttalanden, vilka citeras i artikeln, är känslomässigt aningen ”platta” i förhållande till händelsens allvar. Är affärsägaren samt dennes eventuella kontakter, släkt och vänner väl kontrollerade tro? Jag tillåter mig att tvivla ett tag till.
Citera
2020-05-03, 18:27
Medlem
Citat:
Artikel i Göteborgs-Posten från 2006-01-10:

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/t...mord-1.1173641

Min uppfattning är att HH:s uttalanden, vilka citeras i artikeln, är känslomässigt aningen ”platta” i förhållande till händelsens allvar. Är affärsägaren samt dennes eventuella kontakter, släkt och vänner väl kontrollerade tro? Jag tillåter mig att tvivla ett tag till.

Hörde någonstans, tror det var Efterlyst, att alla Maries kvinnliga klasskamrater från högstadiet och framåt var topsade. Vore extremt märkligt att de var kollade, och inte personer som Marie nyligen haft kontakt med. Då man vet att mördaren är en kvinna, så är affärsägaren utesluten som GM. Att några månader efter mordet, stänger sin butik vid 78 års ålder kan inte heller sägas vara anmärkningsvärt. Självklart utgår jag ändå från att polisen kollat ev. märkliga uttag från hans bankkonto innan eller omedelbart efter mordet, samt topsat kollat nära kvinnliga anhöriga till honom, särskilt om de också kände Marie.
Citera
2020-05-03, 19:14
Medlem
Citat:
Hörde någonstans, tror det var Efterlyst, att alla Maries kvinnliga klasskamrater från högstadiet och framåt var topsade. Vore extremt märkligt att de var kollade, och inte personer som Marie nyligen haft kontakt med. Då man vet att mördaren är en kvinna, så är affärsägaren utesluten som GM. Att några månader efter mordet, stänger sin butik vid 78 års ålder kan inte heller sägas vara anmärkningsvärt. Självklart utgår jag ändå från att polisen kollat ev. märkliga uttag från hans bankkonto innan eller omedelbart efter mordet, samt topsat kollat nära kvinnliga anhöriga till honom, särskilt om de också kände Marie.

Var tror du gärningspersonen står att finna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in