2023-02-07, 17:54
Medlem
Contragulationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastareborg
Jag börjar blir mer och mer bergsäker på att detta är fallet och det skulle i sådana fall kunna utgöra vårt bästa spår.

O polisen har helt skippat systerspåret genom åren då deras gärningsmannaprofil var i 30-40årsåldern.
Helt rimligt, bra take.
Citera
2023-02-07, 17:56
Medlem
Citat:
Hörni! Jag gjorde en otroligt intressant upptäckt när jag läste följande artikel om mordet i Allas
https://www.allas.se/relationer/mord...-teknik/325281

Enligt artikeln hade Marie en sladdsyster vid namn Karin som föddes när Marie var 21 år. Karin var enligt artikeln 16 år när mordet begicks.

Det måste ändå sägas ovanligt att det är hela 21 år mellan äldsta och yngsta barnet i en familj, och det är minst sagt otroligt ovanligt att en 17 åring flicka begår ett mord. Därför tycker jag också att det är ett otroligt sammanträffande att Maries yngsta syster och gärningskvinnan är jämnåriga.

I denna Expressen-artikel https://www.expressen.se/gt/mordaren...nom-bakdorren/
står följande:

" Att gärningsmannen sannolikt tog sig in genom den dörren öppnar för flera nya möjligheter i polisens utredning. Gärningsmannen känner till dörren. Gärningsmannen vet att den dörren brukar vara olåst. Gärningsmannen känner till rutinerna i affären. Gärningsmannen kan ha känt butiksbiträdet. Kvinnan kan också ha släppt in mördaren genom den vanliga dörren och sedan låst. Det skulle innebära att de känner varandra väl"

Man får förstås ta det som står i artikeln med en nypa salt, en det är ju en del kvällsblaskespekulationer. Likväl lär gärningskvinnan haft kännedom om saker som rör butiken.

Hypotes: Gärningskvinnan och Maries yngsta syster kan mycket väl ha varit bekanta eller haft någon sorts koppling med varandra. Min teori är att systern råkat nämna några detaljer om Maries jobb inför några bekanta, i det rimliga antagandet att tjejer i 16-17 års åldern inte är kapabla till rån. Dessa detaljer har direkt, eller indirekt nått gärningskvinnan som sett möjligheten att råna butiken.

Slutsats: Det finns alltså någon sorts direkt eller någorlunda indirekt koppling mellan den yngre systern och gärningskvinnan. Vad jag förstår bodde familjen i Angered vid denna tidpunkt, det är alltså rimligt att anta att gärningskvinnan också bodde i Angered och kanske gick i samma skola som systern.

Ja det var ju ett intressant spår. Denna "karin" går kanske att finna i skolkataloger tillsammans med den potentiella GM över skolor i Angered vid 2005 strået eller några år tidigare men det är fortfarande långsökt.

Skolkataloger är ju dessutom offentliga handlingar och kan begäras ut av vem som helst.
Senast redigerad av Xxrudeacidxx 2023-02-07 kl. 18:02.
Citera
2023-02-07, 18:00
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contragulations
O polisen har helt skippat systerspåret genom åren då deras gärningsmannaprofil var i 30-40årsåldern.
Helt rimligt, bra take.

Personen måste ha sett bra sliten ut om hon var 17 men såg ut som medelålders redan då. Att personen är missbrukare är en lågoddsare.
Citera
2023-02-07, 18:00
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Men det är väl inte systern som misstänks, utan någon som via systern kände till Stuvkällaren och Marie?

Om en bekant till lillasystern kommer in är det nästan som någon Marie kände, om de setts förut.
Citera
2023-02-07, 18:05
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuidNovi
Enligt nedan länk
https://slakthistoria.se/slaktforskn...et-i-linkoping

verkar det vara skillnad på "underlaget" vad gäller "familjesökning" via Polisens egna dna-databas och kommersiella släktdatabaser:

I artikeln står det bl a:
"Rätt att utföra familjesökningar

2019 gav en lagändring polisen rätt att utföra en så kallad ”familjesökning”. Det låter som att det skulle handla om släktforskning, men är något helt annat. Familjesökning går ut på att polisen söker i sin egen dna-databas, med dömda personers dna, efter ”nästanmatchningar”, alltså personer som skulle kunna vara släkt med den person man söker efter.

Polisens tester är dock mycket begränsade jämfört med släktforskarnas tester. Därför får de mest slumpmässiga träffar vid en familjesökning och sökningen gav inte något resultat i Linköping."

Okej, men utesluter det ena det andra? Jag menar oavsett om polisen nu hittat en släkting i sina egna register (dvs. "familjesökning") eller någon kommersiell databas läggs väl pusslet efter det på samma sätt via folkbokföring, kyrkböcker, etc? Jag tänker att även om det nu handlat om "familjesökning" räcker det väl med 1 enda tidigare topsad släkting för att man sedan ska kunna addera 99 till via andra källor?
Citera
2023-02-07, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Men det är väl inte systern som misstänks, utan någon som via systern kände till Stuvkällaren och Marie?

Om en bekant till lillasystern kommer in är det nästan som någon Marie kände, om de setts förut.

Nej det är inte systern(Karin) som misstänks. Det är någon som är bekant eller i alla fall indirekt bekant med systern.

Som sagt får vi ta det Expressen skriver med en nypa salt, de spekulerar säkert en del. Huruvida Marie och gärningskvinnan själva var bekanta med varandra och att Marie därför kände igen gärningskvinna låter jag vara osagt. Likväl tyder mycket på att gärningskvinnan faktiskt visste en del om vad som hände på syaffären.

Det jag menar är att hon fått reda på denna information genom systern. Systern har säkert berättat om sin storasysters jobb. Information har på detta sätt direkt eller indirekt nått gärningskvinnan.
Citera
2023-02-07, 18:13
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
Det är ju skrämmande att polisen lyckats hitta nästan 100 kriminellt belastade personer i sitt eget dna-register över dömda brottslingar dvs sådana som är släkt med 17-åringen. Är det så många dömda brottslingar (enbart i Sverige?) så borde det röra sig om ett kriminellt belastat släktnätverk.

Polisens DNA test är på 17 dna positioner, 17! Det billigaste dna test för släktforskning är 37-TUSEN positioner!! Ett dyrare finns upp till 700-tusen positioner.
Citera
2023-02-07, 18:17
Medlem
Citat:
Nej det är inte systern(Karin) som misstänks. Det är någon som är bekant eller i alla fall indirekt bekant med systern.

Som sagt får vi ta det Expressen skriver med en nypa salt, de spekulerar säkert en del. Huruvida Marie och gärningskvinnan själva var bekanta med varandra och att Marie därför kände igen gärningskvinna låter jag vara osagt. Likväl tyder mycket på att gärningskvinnan faktiskt visste en del om vad som hände på syaffären.

Det jag menar är att hon fått reda på denna information genom systern. Systern har säkert berättat om sin storasysters jobb. Information har på detta sätt direkt eller indirekt nått gärningskvinnan.

Jag kan tänka mig att gärningskvinnan vann Maries förtroende genom att att namedroppa Karin(systern) och möjligen överdriva hur pass mycket Karin och gärningskvinnan kände varandra.
Citera
2023-02-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Okej, men utesluter det ena det andra? Jag menar oavsett om polisen nu hittat en släkting i sina egna register (dvs. "familjesökning") eller någon kommersiell databas läggs väl pusslet efter det på samma sätt via folkbokföring, kyrkböcker, etc? Jag tänker att även om det nu handlat om "familjesökning" räcker det väl med 1 enda tidigare topsad släkting för att man sedan ska kunna addera 99 till via andra källor?

Jag uppfattar det som så att Polisen generellt INTE jobbar med kommersiella släktdatabaser.

Polisen fick dessutom kritik, se nedan länk, för att de samarbetade med en släktforskare när det gällde Dubbelmordet i Linköping. Tycker det är djupt tragiskt om Polisen inte får fortsatt på den inslagna vägen. Att en släktforskare till slut lyckades lösa Dubbelmordet i Linköping känns för mig som Guds försyn, för jag trodde aldrig att det fallet skulle bli löst.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...slaktforskning
Citera
2023-02-07, 18:25
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Jag uppfattar det som så att Polisen generellt INTE jobbar med kommersiella släktdatabaser.

Polisen fick dessutom kritik, se nedan länk, för att de samarbetade med en släktforskare när det gällde Dubbelmordet i Linköping. Tycker det är djupt tragiskt om Polisen inte får fortsatt på den inslagna vägen. Att en släktforskare till slut lyckades lösa Dubbelmordet i Linköping känns för mig som Guds försyn, för jag trodde aldrig att det fallet skulle bli löst.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...slaktforskning

Jo, fast de fick väl kritik för att de använde den aktuella databasen på ett sätt som inte var tillåtet och inte för att de använde släktforskning rent generellt?

Hur som helst kan det vara sak samma men jag tror inte att polisen hittade 100 släktingar till GM i sina egna register över grova brottslingar.
Citera
2023-02-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jo, fast de fick väl kritik för att de använde den aktuella databasen på ett sätt som inte var tillåtet och inte för att de använde släktforskning rent generellt?

Hur som helst kan det vara sak samma men jag tror inte att polisen hittade 100 släktingar till GM i sina egna register över grova brottslingar.

Hur kan vi få fram det "rätta svaret" till den av mig fetade texten ovan? Skulle väldigt gärna vilja VETA hur vi skall tolka detta.
Citera
2023-02-07, 18:36
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Hur kan vi få fram det "rätta svaret" till den av mig fetade texten ovan? Skulle väldigt gärna vilja VETA hur vi skall tolka detta.

Du får kontakta polisen och be om ett klargörande helt enkelt. Jag _tror_ som sagt inte att alla dessa 100 släktingar fanns i deras eget register, men för ett definitivt svar måste du nog grilla polisen.

Och ja, glöm inte att fråga vad kvinnan heter när du ändå kontaktar dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in