2020-04-10, 10:26
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
En saga för en utdöende sekt. En utlänning med mediaplattform vill att vi ska tro på berättelsen om den berikande massinvandringen en stund till. Tänk om, manar Atilla Yoldas, inte 67 000 utlänningar arbetat inom svensk vård och omsorg, då hade svenska åldringar dött på löpande band. Nu gör de ju i och för sig det ändå, men det hade varit ännu värre om inte utländska smittspridare jobbat inom vårdsektorn. Enligt Yoldas. Vad Yoldas förstås inte nämner är att de där 67 000 antagligen inte behövts om inte befolkningsstocken chockökats på kort tid med två miljoner av hans sort.

Anspråket är monumentalt redan i rubriken.
Äldre svenskars liv ligger i invandrarnas händer

Med tanke på smittspridningen bland äldreboenden och inom hemtjänst där det utländska inslaget i personalstaberna är särdeles stort har han alldeles oavsiktligt helt rätt.

Annars är lovsång till faderns magiska förmågor ett ledande tema, pappsen var allt en sjusärdeles karl svenskarna ska skatta sig lyckliga över att ha fått som landsman helt till skänks.
När jag föddes plockade min pappa bär för att skrapa ihop pengar till familjen på fält där inga svenskar letade jobb. När jag var barn slet han varje dag på en pizzeria där svenskarna stod på andra sidan disken och köpte sina pizzor varje kväll. Trots att han har jobbat minst dubbelt så många timmar i veckan under sitt yrkesliv i Sverige jämfört med gemene svensk, utan att överdriva, kan jag aldrig minnas att jag hört något ens i närheten av ett klagomål från min pappa. Snarare har han alltid kämpat hårdare för att få tillbringa mer tid med mig och min syster.
"När jag föddes plockade min pappa bär för att skrapa ihop pengar till familjen på fält där inga svenskar letade jobb." Smaka på den meningen. Ska den tolkas som att stackars pappa - till skillnad från svenskar - försökte plocka bär på fält? Eller föddes lille Atilla kanske under någon av finanskriserna då väl svenskar senast behövde leta jobb. Och borde Atillas nysvenska pappa då, enligt Atilla, ändå erbjudits arbete på fält där svenskar letade arbete i stället för att få hålla tillgodo med vad han lyckades kvalificera sig för?

Vidare, denne extraordinäre fader jobbade inte bara dubbelt så många timmar i veckan som gemene svensk - detta hade tydligen unge Atilla och hans nysvenske far full koll på, bra gjort - han kämpade på ännu mer för att, på något oförklarligt sätt, kunna tillbringa mer tid med sina barn. Vilken mirakelman, borde kunna försörja sig som trendriktig livspusselcoach. Om det nu inte var så att Atilla och systern fick hänga på pizzerian för att där kunna beundra faderns vördnadsbjudande arbetsförmåga. Mamman nämns inte alls - det gör mammor sällan av folk med patriarkal fäbless - så hon blev troligen kvar i hemmet, kommunikationsoförmögen med den arabiska uppfostrartoffeln som kanske främsta stöd i den - vad det verkar - mestadels makelösa tillvaron.

I hem med frånvarande fäder brukar tyvärr brister i omvärldsförståelse uppstå hos barnen och unge Atilla verkar dessvärre inte utgöra något undantag. Och eftersom han som vuxen haft oturen att hamna i mediabranschen har han heller inte fått möjlighet att korrigera sin sviktande förståelse för svensk arbetarkultur.
Min pappa, hans vänner med utländsk bakgrund och många andra invandrare valde jobben som svenskar inte vill ha. Städare, sophämtare, anläggningsarbetare. Ingen prestige, inga klagomål – de gjorde vad som krävdes.
Visst, städjobb är väl inte så eftertraktat kanske men bland sophämtare och anläggningsarbetare är det ingen större brist på svenska män. Men det kan ju inte stackars Atilla veta. Först hänga på pizzerian med pappa eller hemma med sin troligtvis kulturanalfabetiska mamma för att sedan hamna på Expressen lämnar antagligen en hel del bildningsarbete ogjort. Som det nu blev så tror alltså Atilla att "om högerns stängda gränser-politik hade hindrat utländska människor från att komma till Sverige" så hade äldre svenskar i riskgrupperna dött undan ännu raskare än vad de nu gör.

Men att hata har han i alla fall lärt sig, den rasifierade vänsterkroppen. Fattas bara.
Jag hatar, och har alltid hatat, när ”sådana som vi” ställs mot ”sådana som dem”. Men när sanningen är att invandrare behövs för att fortsätta rädda äldre svenskars liv är det precis vad vi behöver göra – trots att ”sådana som vi” bara gör det som krävs.
https://www.expressen.se/kronikorer/...rarnas-hander/

Inte heller i fråga om detta avslutande credo är det alldeles enkelt att förstå vad han vill ha sagt. Fortsätter utlänningarna att rädda äldre svenskars liv bara för att det är vad som krävs av dem? Vore de inte tvungna skulle de skita i det, eller? Och att svenskar på något sätt skulle vara lite bättre på att leva och verka i just Sverige än folk som inte är svenskar är förstås så hädiskt att blotta tanken fräter ett stort hål i huvudet på sådana som Atilla och hans nya vänner på den vänsterliberala såpstången.

Ja,ja. Lite skvalp i den mångkulturella ankdammen men frågan är hur länge mediamogulerna kommer fortsätta betala för sådant här undermåligt tramsande som i bästa fall bara passerar obemärkt, men troligen också retar upp en stor del av den betalande allmänheten samtidigt som beslutsfattarna börjar skruva på sig i skamanstruken olust.
En riktig klassiker i sin genre. Vi har den idealiserade fadern/modern som kom hit och slet i sitt anletes svett, dag ut och dag in, kavlade upp ärmarna, tog tag i det ingen ville göra, med föraktfulla svenska spottloskor farande i motvinden som pricken över i. Att det här är ett så pass vanligt perspektiv tyder på att många invandrade drivs av ett betydande mindrevärdeskomplex -- inte minst de som tar sig upp och vidare, blir något, gör något, drar sitt strå till stacken. Och vad har vi mer? Den uttjatade stereotypen om den hårt arbetande invandraren i all ära: frågan är om inte lögnen om att Sverige skulle gå omkull utan invandrad arbetskraft är etter störigare, eftersom den ju bygger på fantasimodeller om invandringens omistlighet. Att enstaka invandrare kommer hit och jobbar hårt är väl svårt att ha något emot, men när invandring som fenomen framställs som samhällsbärande vill i alla fall jag protestera. Som sagt: att vården mm. "skriker efter arbetskraft" beror SJÄLVKLART på att befolkningen exploderat de senaste decennierna. Snacka om cirkelresonemang.
Citera
2020-04-10, 10:55
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Kort sagt: fanns det ingen bättre att ta för SvT än Mark Levengood?
Helin och Stjärne förnekar sig inte.

Kanske drömmer Helin och Stjärne hemliga stormaktsdrömmar. Vi återupprättar stormaktstidens Sverige och tänker sig att återta Norge och Finland, tänker Helin. Ah, vafan? Låt det inte stanna där, vi tar baltikum också när vi ändå håller på tänker sig Stjärne.

Likt en sentida kolinialhattsdam ser sig Stjärne som ledare för den nya Transscandinaviska public-service. "Jag vet!" vi ringer Marc och ser om han kan vara programledare när vi ska ena nationen!

"Bra idé!" utbrister Hellin.

Det kan vara så.

Eller så ville ingen annan programleda ett Corona-spektakel? Varken Stjärne eller Hellin duger i rutan, så Hellin frågade helt enkelt sin närmaste medarbetare. Hellin är program-chef på SVT och Wikipedia listar Marc Levengood som biträdande programchef.

Det finns väl risk att det blir lite "insamlingsgala" över det här spektaklet - och jag kan inte tänka mig något som är mer ute än "insamlingsgalor" av typen "Hela Sverige skramlar" osv. Dessa fungerade 2015 när kriserna var begränsade till mångkulturens rekvisita. Det är precis därför vi inte kommer att få se några fackeltåg mot Corona heller.

En kväll tillsammans - med SVT som väljer en icke-medborgare till programmet som ska peppa och stödja nationen. Och sen berättar dom också pliktskyldigt att Finland är finländskt. Det blir lite tondövt på det där statligt burdusa sättet som bara SVT kan åstadkomma när en bunt "Anywheres" ska ena en samling "Somewheres". Lite som att anlita en katt för att lära en hund vara en hund.

Men det gör inget. Låt det inifrån genomruttnade SVT hålla på enligt gamla mallar. I kristider är det iallfall så att folks vilja att hjälpa och bry sig om begränsas till de som var och en har i sin telefonbok. Det är som i den där filmen, "Spy game" hur man ska hantera "assets".

If it comes down to you or them, send flowers.

Så är det nu. Svenskar som sitter fast i den svenska myllan sedan generationer har familj och släkt och vänner och sig själva att bry sig om. Resten är "assets" för mångkulturen. Det resten inkluderar faktiskt också Marc Levengood.

Vi skickar en krans om det behövs.
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-04-10 kl. 11:08.
Citera
2020-04-10, 12:49
Medlem
Om det uppenbaras en ”rasism” i Sverige i dessa dagar som fasligt i sina välskrivna inlägg ifrågasätter genom citering av en medarbetare i Expressen (Atilla Yoldas) som inte förstår att han skriver på ett sätt som motsäger honom själv (ungefär som Olle Möller i sin biografi ”Jag är oskyldig”) kan detta ändå stämma.

Men rasismen alstras nu från kulturmarxisterna och intersektionella, centeraynrandister och islamska bommersvikare.
Dessa sekvenser är i tur och ordning rädda om sina scenframträdanden, bostadsrätter, butiker och partibidrag.

Rasismen idag kommer fram ännu mer i klasstänkandet inom samma etnicitet – den mellan bra svensk och dålig svensk.
Glöm inte att det finns ingen skillnad mellan rasism och diskriminering – skillnaden är en gradskillnad eller semantisk, men är i grunden ingen artskillnad.

Den ena skräpskrivaren efter den andra i Bonnier-pressen vädrar sin förtvivlan över att eget privat liv kan slås i spillror.
Oron draperas i solidariet och universialism men detta är endast förklädnader – läs bara Per Wirtén i Expressen igår – för fruktan och omsorg om den egna familjens öde och den ”intellektuella progressiviteten” i förlängningen, fast det kan han inte skriva rent ut.

Många fler än jag har märkt hur ansiktet på dessa folkuppfostrare omvandlas i våra nya tider.
Från alla håll och kanter uppenbaras de och låter ana - från en oförarglig krönikör som Cecila i Expressen till C J Bonnier – att apokalypsen kan nu stå inför våra dörrar, vilket ställer allt annat i rövläge för dem och de glömmer sin etablerade etik.

Det verkar som att de mest privilegierade i sina etablerade kanaler är mest skräckslagna och vi andra i sociala nätet förhåller oss stoiska och köksbordsfilosofiska.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2020-04-10 kl. 13:02.
Citera
2020-04-10, 16:08
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
En riktig klassiker i sin genre. Vi har den idealiserade fadern/modern som kom hit och slet i sitt anletes svett, dag ut och dag in, kavlade upp ärmarna, tog tag i det ingen ville göra, med föraktfulla svenska spottloskor farande i motvinden som pricken över i. Att det här är ett så pass vanligt perspektiv tyder på att många invandrade drivs av ett betydande mindrevärdeskomplex -- inte minst de som tar sig upp och vidare, blir något, gör något, drar sitt strå till stacken. Och vad har vi mer? Den uttjatade stereotypen om den hårt arbetande invandraren i all ära: frågan är om inte lögnen om att Sverige skulle gå omkull utan invandrad arbetskraft är etter störigare, eftersom den ju bygger på fantasimodeller om invandringens omistlighet. Att enstaka invandrare kommer hit och jobbar hårt är väl svårt att ha något emot, men när invandring som fenomen framställs som samhällsbärande vill i alla fall jag protestera. Som sagt: att vården mm. "skriker efter arbetskraft" beror SJÄLVKLART på att befolkningen exploderat de senaste decennierna. Snacka om cirkelresonemang.

Det är väl knappast heller i de stora specialsjukhusen som invandrarna jobbar, utan i hemtjänst, personlig assistans, omsorg och en drös med skattefininansierade lönebidragsjobb.

Vi har haft en månad utan fokus på mångkultur i media. Man har lagt all krut på coronans verkningar i det verkliga samhället. Men vanan trogen bara måste migranternas situation belysas. Nåväl, snart inträder fas två när karantänen förlängs ytterligare och de de ekonomiska problemen börjar svida riktigt hårt. Finns liksom ingen ände på situationen. Ingen ljusning förrän hösten om ens det. Somaliers oförmåga att alls förstå någonting kommer successivt att bli sekundärt. Det lär inte bli ett tvärstopp på identitetstjafset. Istället tror jag mer på att det fasas ut. Hörde en intressant reportage häromdagen när en somalisk företrädare dessutom fattat grejen och ville att media skulle sluta med att belysa somalier. Deras noll bidrag till samhället börjar bli besvärande i och med att hela samhället hamnat i gungning.
Citera
2020-04-10, 18:06
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är väl knappast heller i de stora specialsjukhusen som invandrarna jobbar, utan i hemtjänst, personlig assistans, omsorg och en drös med skattefininansierade lönebidragsjobb.

Vi har haft en månad utan fokus på mångkultur i media. Man har lagt all krut på coronans verkningar i det verkliga samhället. Men vanan trogen bara måste migranternas situation belysas. Nåväl, snart inträder fas två när karantänen förlängs ytterligare och de de ekonomiska problemen börjar svida riktigt hårt. Finns liksom ingen ände på situationen. Ingen ljusning förrän hösten om ens det. Somaliers oförmåga att alls förstå någonting kommer successivt att bli sekundärt. Det lär inte bli ett tvärstopp på identitetstjafset. Istället tror jag mer på att det fasas ut. Hörde en intressant reportage häromdagen när en somalisk företrädare dessutom fattat grejen och ville att media skulle sluta med att belysa somalier. Deras noll bidrag till samhället börjar bli besvärande i och med att hela samhället hamnat i gungning.

Det gäller att positionera sig rätt i både offerskapshierarkin och den mångkulturella framgångssagan. Det börjar bli svårare att pricka rätt nu när skademinimering är det nya svarta. Här har vi ett försök som går sådär.
Mitt folkslag är överrepresenterat bland de som dött av coronaviruset i Stockholm. 43 av de 225 som fram till den 6 april har dött, är assyrier/syrianer. Det är nästan var femte. Jag kände en del av dem, liksom barn eller andra anhöriga till dem.

Det finns också armenier, kurder, greker och andra med invandrarursprung bland dem som har dött av coronaviruset. Den 4 april skrev Israel Times att nio judar har dött i Sverige och att de därför också är överrepresenterade bland dem som avlidit av viruset. Hur många av invandrat ursprung det rör sig om som dött av covid-19 vet ingen, men närmare hälften enligt flera källor på Stockholms sjukhus.

Jag tillhör en kultur där vi gärna umgås och helst många på en gång. Även till vardags kan vi vara 20 personer på en middag. På våra bröllop är det inte ovanligt att vi har 500 gäster. På våra begravningar är vi minst lika många.
Nuri Kino är en klipsk man, han har ofta offentligt förfäktat en idé om att man som invandrad bör visa majoritetssvensken en gnutta förståelse för att denna också vill känna hemhörighet i sin egen kultur i sitt eget hemland. Men svensken måste förstås anstränga sig för att integrera sig i mångkulturen och bemöda sig att utveckla intresse och förståelse för de olika mångkulturella varianter som nu är ett faktum i svenskarnas land. Kino är inte dummare än att han begriper att även tröga svenskar börjat lägga samman ett och ett och att syrianernas prålande och skrålande massammankomster är bestickande ur virusspridningssynpunkt i oroliga coronatider. Här gäller att fastslå att syrianerna förvisso är extraordinära offer för sjukan men absolut inte – trots deras frapperande virusspridningspotenta umgängesseder – bidragande till farsotens utbredning. Syrianerna framställs som makalösa dygdemönster vad gäller ansvarstagande för smittspridningshejd. De är helt oskyldiga och trots att de massumgåtts till helt nyligen med sedvanligt pusslafsande med hundratals åt gången vill Nuri Kino att vi ska tro på att smittan fick fäste i hans ”folkgrupp” via besök på vårdcentral.

Det namedroppas flitigt om ”folkgruppens” läkare. Det är hjärtknipande porträtt av ”folkgruppens” begravningsentreprenör och församlingsföreståndare, samt hjälteporträtt av ”folkgruppens” alla medlemmar som – i direkt strid med sin natur – började tillämpa social distansering redan INNAN sådan blev myndighetspåbjuden. Det kan aldrig vara rätt att en sådan helyllerekorderlig folkgrupp blir utsatt för misstänkliggörande. Men det sker tråkigt nog ändå.
På sociala medier syns ett inlägg som en läkare som går i samma kyrka som jag, har skrivit: ”I en månad nu jobbar jag på covid-19 avdelning. Så här många dödsbevis har jag aldrig skrivit. Så här många timmar har jag aldrig jobbat. Så här många timmar har jag aldrig suttit och läst. Alla studier. Alla länder. All statistik. Det som gör ont i hjärtat, det är när någon sitter och säger att mitt folk, assyrier/syrianer har bidragit till att smittan spridit sig för att man inte har skött sig! Det kan jag inte stå tyst för.”

Jag frågar varför han skrev sitt upprörda och sorgsna inlägg. Han svarar att det går sådana rykten bland sjukvårdspersonal. Och att det gör honom ledsen, de följde myndigheternas rekommendationer och ska därför inte behöva pekas ut som smittspridare.
Nej det är bara skidåkande svenskar som får pekas ut och skambeläggas i detta. Inga andra GRUPPER. Nu är ju syrianerna själva högst medvetna om att de tillhör en smittspridarkultur men hellre än att peka på den förändringsmöjliga kultur man till intet pris vill göra avkall på drar Kino till med den förändringsomöjliga genetiska etniciteten som förklaringsmodell. Den såg man inte riktigt komma.
När jag frågar honom vad han tror det beror på, att vi som folkgrupp är överrepresenterade, svarar han att det dels är sättet vi umgås på [jaså, nyss var det hemskt att peka ut dem som smittspridare eftersom de hörsammat myndigheternas uppmaning att avhålla sig från umgänge på det syrianska viset] men att han också hittat en studie som visar på att det är genetiskt, att vi är mer mottagliga för viruset.

Jag har letat och letat efter andra orsaker än de kulturella, och har bland annat hittat en studie från USA där man sett att människor från Medelhavsområdet har genetiskt uttryckt mer benägenhet för utveckling av svårare ARDS (akut inflammatoriskt tillstånd med respiratorisk svikt), genom fler receptorer som är mottagliga för covid-19.
Se där ja, ett praktiskt belägg för att det inte är de kulturella normerna det är fel på. Bara för svenskarna att acceptera hur utlänningar beter sig för de kan inte göra något åt sin genetiska konstitution som tydligen gör dem predisponerade att bli storkonsumenter av kostsam sjukvård. Bara för Svensson att betala den notan också. En nota som Nuri Kino i alla fall inte vill vara med och betala är den för den mångkulturella hemtjänsten för sin multisjuka mor, trots att den består av en ansenlig del av Atillas 67 000 utlänningar som håller svenska gamlingars liv i sina händer. Nej för Kino gäller den syrianska modellen:
Jag är sedan en månad isolerad med min mamma, jag har pausat hemtjänsten, färdtjänsten, allt. Jag hjälper mamma i stället. Hon har svår astma, struma, hjärt- och kärlsjukdomar och sitter i rullstol. Varje gång vi under dagtid öppnar balkongen hör vi ambulansers sirener. Våra telefoner går varma. Vi ringer släktingar och vänner som insjuknat. Vi hör hur de kämpar för att andas, för att kunna yppa några ord.
Viktigare än så var visst inte Nuri Kinos närvaro i det svenska samhället. Själv måste jag jobba på fast min egen multisjuka mor är inlagd på sjukhus. Jag har inte tid att sitta i telefon dagarna i ända eller att lyssna efter avlägsna ambulanssirener. Och om nu min mamma skulle gå ur tiden tror jag inte hennes utsatta ensamhet skulle upplevas lättare än vad den gör för Nuri Kinos folkgruppsfränder bara för att hon inte är van vid massumgänge. Men det är klart, lika hårt drabbad av coronakrisen som the Kinos kan man som svensk aldrig bli.
Vi har gått igenom mycket, mamma, min släkt och jag, förföljelse, hat, kidnappningar, mord och flykt. Nu detta. Ännu en kniv i våra hjärtan. En som vrids om, om och om igen.
https://www.svd.se/nuri-kino-annu-en...i-vara-hjartan

Nu är visst inte alla svenskar längre. Åldriga multisjuka svenskar utan alternativ identitet lever dock och dör på offentliga äldreboenden, i händerna på mångkulturen.
Coronaviruset finns nu på äldreboende i 18 av 21 län. Det visar en lägesrapport från landets länsstyrelser.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7450434
Citera
2020-04-10, 20:28
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Hur många av invandrat ursprung det rör sig om som dött av covid-19 vet ingen, men närmare hälften enligt flera källor på Stockholms sjukhus.

Som det heter på Flashback: Länk!. Eller måste det mörkas, det alla redan "vet"?

Citat:
...men att han också hittat en studie som visar på att det är genetiskt, att vi är mer mottagliga för viruset.

Jag har letat och letat efter andra orsaker än de kulturella, och har bland annat hittat en studie från USA där man sett att människor från Medelhavsområdet har genetiskt uttryckt mer benägenhet för utveckling av svårare ARDS (akut inflammatoriskt tillstånd med respiratorisk svikt), genom fler receptorer som är mottagliga för covid-19.

Se där ja, ett praktiskt belägg för att det inte är de kulturella normerna det är fel på. Bara för svenskarna att acceptera hur utlänningar beter sig för de kan inte göra något åt sin genetiska konstitution som tydligen gör dem predisponerade att bli storkonsumenter av kostsam sjukvård.

Kultur och genetik är korresponderande kärl. Det tar längre tid att anpassa sig till en förändrad omvärld genetiskt, därför finns kultur. Som en överbyggnad till generna. Kulturen får kompensera för att genetiken inte riktigt hänger med.

Pusskulturen i MENA är sett så sannolikt en anpassning till en ökad genetisk predisposition för att smittas av respiratoriska virus. Pusskulturer ger flockimmunitet snabbt. Klankulturen och de stora barnkullarna kompenserar för att flockimmunitet presto genom smittspridning subito ger högre dödstal. Att de lever i ett samhälle där det finns kostsam sjukvård har inte kulturen hunnit anpassa sig till. Om den nånsin gör det, när det är en annan kultur som betalar för denna sjukvård.

Klart jag spekulerar. I alla fall.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-04-10 kl. 21:00.
Citera
2020-04-11, 00:19
Medlem
Citat:
Se där ja, ett praktiskt belägg för att det inte är de kulturella normerna det är fel på. Bara för svenskarna att acceptera hur utlänningar beter sig för de kan inte göra något åt sin genetiska konstitution som tydligen gör dem predisponerade att bli storkonsumenter av kostsam sjukvård. Bara för Svensson att betala den notan också. En nota som Nuri Kino i alla fall inte vill vara med och betala är den för den mångkulturella hemtjänsten för sin multisjuka mor, trots att den består av en ansenlig del av Atillas 67 000 utlänningar som håller svenska gamlingars liv i sina händer. Nej för Kino gäller den syrianska modellen:
Jag är sedan en månad isolerad med min mamma, jag har pausat hemtjänsten, färdtjänsten, allt. Jag hjälper mamma i stället. Hon har svår astma, struma, hjärt- och kärlsjukdomar och sitter i rullstol. Varje gång vi under dagtid öppnar balkongen hör vi ambulansers sirener. Våra telefoner går varma. Vi ringer släktingar och vänner som insjuknat. Vi hör hur de kämpar för att andas, för att kunna yppa några ord.

Take up the White Man's burden—
The savage wars of peace—
Fill full the mouth of Famine
And bid the sickness cease;
And when your goal is nearest
The end for others sought,
Watch Sloth and heathen Folly
Bring all your hopes to nought.

O, axla Svenssons börda:
Ta hit en dryg miljon
Ge straffrabatt, utbildning,
Bidrag, vaccination;
Och när du anar bättring
I Achmeds själ och kropp,
Se nysvensk sed och lättja
Omkullkasta ditt hopp.
Citera
2020-04-11, 00:43
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky

Instämmer. Som jag skrev i ett annat inlägg i en annan tråd nu i kväll blir en intressant bieffekt av rapporteringen om viruset och dess spridningsmönster (plagierar mig ordagrant just här) att synliggörandet av minoriteter också synliggör svenska folket; alltså minoriteten. Vi har fått höra flera gånger nu att det är svenskt att följa råd och riktlinjer, att ta ansvar och att inte ta onödiga risker utan att någon tvingar oss att göra på ett visst sätt. En svensk mentalitet som gör att vi inte behöver stänga ned hela samhället. Att somalier och andra grupper faller utanför detta och misslyckas med att ta hand om sig själva och andra är inte till deras fördel. Jag skulle tro att många företrädare för den här gruppen kolsvarta från Afrikas horn mest av allt vill smälta in just nu, och uppgå i befolkningen som helhet. Den uppmärksamhet de får för tillfället är helt enkelt inte bra PR. Men, som du skriver lär allt falla på plats vad det lider. Ingen har tid för minoritetsgnäll när tiderna är hårda för alla.
Citera
2020-04-11, 09:17
Medlem
longbow4ys avatar
För de som söker någon form av stringens och logik i vad medierna rapportera och skriver om i frågan om mångkulturens fördelar och nackdelar i dessa tider måste jag påminna er alla om att medier och politiker skiter i logik. Fullständigt.

Medan vi tycker de hycklar kan de inte bry sig mindre om det. De är helt frikopplade från ansvar och kan därför spinna vilken sanning precis hur de vill. Fake news? So what? Majoriteten av väljarna har glömt det om någon vecka. Om de överhuvudtaget brydde sig i första läget.
Medierna kastar ut så mycket skit att folk hukar sig i skitstormen och söker skydd från all mediebevakning.

Narrativet att Sverige och svenskar är på ett sätt är som exempel helt tvärsemot tidigare att vi bara har barbariet. Men båda sanningarna förs fram av samma medier. Samtidigt.

Jessica Stegrud, Eu parlamentariker för SD twittrar om detta:
Det svenska etablissemanget uppvisar en märklig mix av...

...hybris (gud nåde den som kritiserar Sverige, vi vet bäst!) och...

...självförakt (det svenska är rena barbariet och svenska traditioner är töntiga).

Fascinerande.
https://twitter.com/JessicaStegrud/s...13429333905408

Sverige som ett homogent land är fortfarande en sanning samtidigt som mångkultur bejakas hejdlöst.
Det går inte ihop rent logiskt men de bryr sig inte om det. De verkar inte ens förstå den kognitiv dissonans det skapar i deras budskap. vad värre är att majoriteten av mediekonsumenterna heller inte varken bryr sig eller förstår detta.

Jag undrar om det verkligen är rätt taktik att använda logik som argument mot mediernas skitstorm.
De verkar inte förstå logik alls så varför då försöka använda logisk argumentation på dem?

Det kanske är dags att ta fram en ännu större skitkanon mot medierna istället?
Systematiskt göra dem till deltagare en form av förnedrings-TV i samma medier de själva medverkar i för att en gång för alla bryta deras makt?
Citera
2020-04-11, 10:30
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Medan vi tycker de hycklar kan de inte bry sig mindre om det. De är helt frikopplade från ansvar och kan därför spinna vilken sanning precis hur de vill. Fake news? So what? Majoriteten av väljarna har glömt det om någon vecka. Om de överhuvudtaget brydde sig i första läget.
Medierna kastar ut så mycket skit att folk hukar sig i skitstormen och söker skydd från all mediebevakning.

Sverige som ett homogent land är fortfarande en sanning samtidigt som mångkultur bejakas hejdlöst.
Det går inte ihop rent logiskt men de bryr sig inte om det. De verkar inte ens förstå den kognitiv dissonans det skapar i deras budskap. vad värre är att majoriteten av mediekonsumenterna heller inte varken bryr sig eller förstår detta.

Nej det finns alldeles för många journalister som försörjer sig på att prångla ut den postmoderna världsbilden, där det som skiljer är mycket intressantare än det som förenar. Det kan handla om kön eller etnicitet eller vad som helst som skiljer och kan beskrivas. Spännande kläder och huvuddukar hos vissa folkslag i Afrika, typ. Här dock en artikel i Expressen som lyfter fram mäns annorlundaskap. Mannens inneboende aktivitetslusta och djärvhet är en nackdel i Coronatider, då den innebär ett risktagande. Se där: det går att spinna ett varv till på könsskillnaderna som alltid verkar falla ut till mäns nackdel. Som sagt, det går att försörja sig på skiten. Ett tag till. Jag ser gärna att den här Irena Pozar skickas ut att sätta potatis ute på fälten fram i maj månad. Ett riktigt jobb kan aldrig skada.

https://www.expressen.se/kronikorer/...s-risktagande/
Citera
2020-04-11, 10:37
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
För de som söker någon form av stringens och logik i vad medierna rapportera och skriver om i frågan om mångkulturens fördelar och nackdelar i dessa tider måste jag påminna er alla om att medier och politiker skiter i logik. Fullständigt.

Narrativet att Sverige och svenskar är på ett sätt är som exempel helt tvärsemot tidigare att vi bara har barbariet. Men båda sanningarna förs fram av samma medier. Samtidigt.

...självförakt (det svenska är rena barbariet och svenska traditioner är töntiga).

Fascinerande.

Jag undrar om det verkligen är rätt taktik att använda logik som argument mot mediernas skitstorm.
De verkar inte förstå logik alls så varför då försöka använda logisk argumentation på dem?

Systematiskt göra dem till deltagare en form av förnedrings-TV i samma medier de själva medverkar i för att en gång för alla bryta deras makt?
Jo, så är det och så måste det säkerligen vara och fortgå för att inte medierna inom ramen för eget narrativ ska kortsluta sig själv. Nämnde hastigt häromdagen, det här med kognitiv dissonans. Så länge någon motpol och medieplattform saknas, kan ännu narrativ med innehåll utan krav på logik eller rationalitet friskt pumpas ut. De mentala tumskruvarna är sedan länge skruvade till max - den kognitiva dissonansen kan ett varv till och ännu ett varv till skruvas åt...

De skedmatade hjärntvättade kan inte värja sig - de allra flesta konsumenter är ju till sist ändå följare. Detta har medieägarna sedan generationer förstått. En likriktning som här inte heller tål ifrågasättas, det är tabu, det blir till antisemitism i sin renaste form. Sanningen har spelat ut sin roll. Vart dylika samhällsbygge graviterar åt, det vet vi flesta härinne. Fönstret mot tänkbart nationellt paradigmskifte blir allt mindre för varje dag som går.
Ett Nordens Palestina hägrar - balkaniseringen är i full swing.

Nytt avsnitt av Röda Piller: Kan rekommendera följande; Röda Pillret #11: Intervju med Lasse Wilhelmson om "de onämnbara" inte helt utan trådrelevans. https://www.spreaker.com/user/980957...ret-avsnitt-11

Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Är det inte just detta historien och denna tråd visat oss? Så länge medieplattformarna äger problemformuleringsprivilegiet äger man också narrativ och färdriktning - hur tokig dissonant det än må vara?

I en värld - rationell och logisk vore saken en annan femma. Men världen är inte driven utav rationell saklig underbyggt folkvett och argumentering. Världen utanför, lever i symbios, armkrokandes det kognitiva dissonanta som vilka givna självklarheter som helst. Det sunda förnuftet, det nationella självklara logiska, dem alla prisgivet åt en liten rotlös klick utav utvalda människor med oklar lojalitet annat än åt sin egen etnocentrism.
Citera
2020-04-11, 10:50
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:

Fascinerande.

Jag tror att man gör sig själv en otjänst om man söker efter ett logiskt mönster, lägger en artikel till en annan, etc. Att helhetsintrycket blir så förvirrande nu antar jag beror på att det inte finns någon gemensam agenda för våra media, utan att de olika åsikter som kommer till uttryck får stå för de journalister som framför dem. Det är alltså mer fruktbart att analysera varje enskilt utspel och se om man eventuellt hittar paralleller till andra utspel publicerade i närtid. På så sätt framträder kanhända någon sorts skiljelinje. I bästa fall.

I övrigt är det som vanligt: ibland är invandrarna precis som vi alla och del av den svenska befolkningen, andra gånger speciellt utsatta och någon gång helt unika. Den här "mångkulturen" existerar tydligen endast i huvudet på ett mindre fåtal i skrivande stund.

Annars tycker jag att man lätt får bilden av ett segregerat land i nuläget, och att det blir så är nog den ofrånkomliga effekten av accent på skilda levnadsmönster efter kultur, mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in