Citat:
Ursprungligen postat av
Nix-registret
Är egentligen mer på din sida i det här men blir ändå klåfingrig.Traditionella skolan-typerna konverterade till islam för att de gick på en rövarhistoria om att sufism/medeltida persisk nyplatonism var en förtäckt hellenistisk mysteriereligion som hade överlevt under islamsk täckmantel. De var intresserade av europeisk religion och mystik och trodde att de hade hittat en obruten initiationskedja från antiken. De hade fel, och man får ut mer av att läsa Platon, Aristoteles och Plotinos i original, än av att låtsas att det blir mer djupsinnigt av att gå genom ett österländskt filter.
Absolut, jag är ingen expert i det här avseendet. Jag har inte läst så mycket idéhistoria och kan inget om Philosophia perennis. Det är möjligt att du har rätt i det du skriver. Så varför sökte de sig österut? Antagligen saknade de gemenskap, auktoritet, andlighet och filosof bortom den industriell produktion, organisk solidaritet (se: Durkheim) osv. Islamismen (generellt) ger detta. Detta är också islamisternas primära styrka. De slåss inte bara för sitt territorium som är invaderat av västvärlden men också för någonting substantiellt. Någonting högre. Vad vi vill är att vända trenden och kanske skapa någonting nytt. Som jag tidigare skrivit existerar inte massinvandring i ett vakuum. Det är ett uttryck för något.
Dels kan vi finna detta senmodern liberal politisk teori, hos särintressen men också vita människor och då framförallt i svensken. Det finn något inneboende hos oss som skapar detta. I Immigrationsutredningen från 1907 påpekas detta också – svenskens avsaknad för solidaritet till nationen. De såg inte samma sak hos danskar, norrmän och finnar. Vidare har vi inte levt i avsaknad av krig. Jag tror inte vi är ”naiva”. Jag gillar inte begreppet överlag. Det finns som sagt tendenser hos oss som gör oss mottaliga för individualism, egalitarianism, avsaknad av mekanisk solidaritet (etnisk solidaritet) osv. Detta är mekanismer som vår elit i allra högsta grad utnyttjar – mot oss. Det är kanske inte ”överlevnadsinstinkten” vi måste väcka men någonting annat. Kevin McDonald expanderar på detta (18:51)
https://www.youtube.com/watch?v=rWWfPWdbPC8
Du har säkert sett klippet. Jag tänker mig att vi måste övergå till någon form av triabalism. Det är detta som Oyto är inne på. Det är i princip kärnan i hans argument men hur? Enligt honom skall det bara uppstå på grund av yttre omständigheter. Dessa är ungefär sådant som återfinns i rätt många socialpsykologiska hotteorier. Till och med liberalismen (eftersom den är så kulturspecifik) för oss kanske kan sägas utgöra ett försvar. Minoriteter tenderar att inte adoptera den vilket leder till konflikt. Samtidigt, hur många svenskar är förtjusta i liberalismen som sådan? Är det något som människor skulle dö för att försvara? Jag vet inte. Jag tror inte det.
De här typerna från den traditionella skolan sökte sig någonstans. Det kanske inte är så intressant om det är hinduism, buddism, kristendom eller Islam men vad de sökte. Jag tror många vill samma sak som de sökte men som du skriver kanske inte hittade. Det kanske är där vi skall börja. Vad vill vi ha? Vad är viktigt för oss svenskar? Är det viktigt för oss svenskar att få ligga med vem som helst, ha ett pass där det står hen, supa ned oss, skilja oss, konsumera? Jag tror detta är frågor som svensken måste ställa sig. Vad vill vi ha? I slutändan tror jag de flesta struntar i om du kan köpa 10 stycken gummistövelmärken eller 200. Detta är trivialt.
Citat:
Ursprungligen postat av
kalipp0
Svensken aggregerat är naiv. Case in point är dagens samhälle. En empirisk iakttagelse alltså.
Halmgubbe.
Halmgubbe.
Halmgubbe.
Halmgubbe.
Om du kan argumentera med logik och stringens så är det dags att du börjar nu. Jag förstår inte varför du svamlar om saker som jag aldrig tagit upp. Riktigt kass insinuationsretorik från din sida.
Min egna empiri säger mig att svenskar är naiva. Är min empiri felaktig? Hänvisar du till någon forskningsrapport som hävdar annorlunda eller vad är det frågan om. Javisst, att definiera den andre som ett existentiellt hot kommer göra susen. Således ser jag inga strategiska skäl till att kärleksförklara det andra som något bra fenomen att ha i de egna leden.
Du är inte intresserad av vad jag har att skriva eller föra en högre debatt. Ja, du vill inte ens föra en trevlig debatt. Ens högst privata observationer kan vara spännande men vad säger det om den aggregerade nivån?Det är ett forum och det behöver inte vara jättebra men för oss som läser är det upplyftande om vi lär oss något av vad som skrivs här. Det är mest oförskämdheter från din sida och den andra debattörens sida samt ett par andra för mig nya debattörer. Jag har inte lust att svara på sådant eftersom jag inte får ett tänkvärt svar. Notera Nix-Registrets svar till mig. Han är mycket beläst i idéhistoria, historia och finkultur. Mer än vad jag är. Det är därför jag respekterar honom. Han kan sätta mig på plats inom dessa områden och gör det konstant genom sina gedigna kunskaper.
Samma sak med Ottokar, Oyto, Runningonempty, Fasligt, Kinuski och ett par andra. Ja, även han landsortsarbetaren Orrtupp. Ja till och med 88g14flashplant, som ständigt ger sig på judar, kan skriva initierat och läsvärt om han bara vill. Jag lär mig något som jag kan lägga på minnet. De lägger energi på sina inlägg och höjer nivån i tråden. Ingen av dem ägnar sig åt personangrepp utan för hela tiden debatten vidare. Detta blir mitt sista inlägg till er.