2020-04-09, 22:09
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Du kanske kan bli bönhörd...varumärket "Svensk kultur" har ju återuppstått utan större väsen i coronakrisens spår.

I gårdagens Studio ett var Per Brinkemo inbjuden att diskutera somaliernas överrepresentation i coronadöd.

Han började med att i ett som jag tyckte spydigt tonfall säga att fram till nyligen fanns det ingen svensk kultur men nu så gör det visst det.

Lite senare förklarade han att det är det här som är mångkultur, segregation språkförbistring och bristande tillit i samhället. Antagligen som en pik till alla som trodde att mångkultur är exotisk mat, färgglada kläder och spännande dans.

Han verkade nästan lite passivt aggressiv och det med rätta.
Det var värst! Tja, det ska väl till en expert (alltså inte 10:an) att tala klarspråk i den här frågan. Brinkemo har kött på benen när det gäller somalierfrågan, så han vet vad han talar om.

Som jag tror att det var Nostra som skrev kanske i går (tiden går så fort): det är intressant att den här krisen har bidragit till att synliggöra både majoriteten, med sina regler och vanor, och flera olika minoriteter som i vanliga fall framlever sin existens i skuggan.

Det gäller en viss grupp som föredrar att verka utan att synas, men även grupper som återigen visar prov på sin kompletta oförmåga till anpassning i ett normalt, europeiskt samhälle. Somalierna ex. får vara utan guldstjärna i kanten.
Citera
2020-04-09, 23:03
Medlem
fasligts avatar
En saga för en utdöende sekt. En utlänning med mediaplattform vill att vi ska tro på berättelsen om den berikande massinvandringen en stund till. Tänk om, manar Atilla Yoldas, inte 67 000 utlänningar arbetat inom svensk vård och omsorg, då hade svenska åldringar dött på löpande band. Nu gör de ju i och för sig det ändå, men det hade varit ännu värre om inte utländska smittspridare jobbat inom vårdsektorn. Enligt Yoldas. Vad Yoldas förstås inte nämner är att de där 67 000 antagligen inte behövts om inte befolkningsstocken chockökats på kort tid med två miljoner av hans sort.

Anspråket är monumentalt redan i rubriken.
Äldre svenskars liv ligger i invandrarnas händer

Med tanke på smittspridningen bland äldreboenden och inom hemtjänst där det utländska inslaget i personalstaberna är särdeles stort har han alldeles oavsiktligt helt rätt.

Annars är lovsång till faderns magiska förmågor ett ledande tema, pappsen var allt en sjusärdeles karl svenskarna ska skatta sig lyckliga över att ha fått som landsman helt till skänks.
När jag föddes plockade min pappa bär för att skrapa ihop pengar till familjen på fält där inga svenskar letade jobb. När jag var barn slet han varje dag på en pizzeria där svenskarna stod på andra sidan disken och köpte sina pizzor varje kväll. Trots att han har jobbat minst dubbelt så många timmar i veckan under sitt yrkesliv i Sverige jämfört med gemene svensk, utan att överdriva, kan jag aldrig minnas att jag hört något ens i närheten av ett klagomål från min pappa. Snarare har han alltid kämpat hårdare för att få tillbringa mer tid med mig och min syster.
"När jag föddes plockade min pappa bär för att skrapa ihop pengar till familjen på fält där inga svenskar letade jobb." Smaka på den meningen. Ska den tolkas som att stackars pappa - till skillnad från svenskar - försökte plocka bär på fält? Eller föddes lille Atilla kanske under någon av finanskriserna då väl svenskar senast behövde leta jobb. Och borde Atillas nysvenska pappa då, enligt Atilla, ändå erbjudits arbete på fält där svenskar letade arbete i stället för att få hålla tillgodo med vad han lyckades kvalificera sig för?

Vidare, denne extraordinäre fader jobbade inte bara dubbelt så många timmar i veckan som gemene svensk - detta hade tydligen unge Atilla och hans nysvenske far full koll på, bra gjort - han kämpade på ännu mer för att, på något oförklarligt sätt, kunna tillbringa mer tid med sina barn. Vilken mirakelman, borde kunna försörja sig som trendriktig livspusselcoach. Om det nu inte var så att Atilla och systern fick hänga på pizzerian för att där kunna beundra faderns vördnadsbjudande arbetsförmåga. Mamman nämns inte alls - det gör mammor sällan av folk med patriarkal fäbless - så hon blev troligen kvar i hemmet, kommunikationsoförmögen med den arabiska uppfostrartoffeln som kanske främsta stöd i den - vad det verkar - mestadels makelösa tillvaron.

I hem med frånvarande fäder brukar tyvärr brister i omvärldsförståelse uppstå hos barnen och unge Atilla verkar dessvärre inte utgöra något undantag. Och eftersom han som vuxen haft oturen att hamna i mediabranschen har han heller inte fått möjlighet att korrigera sin sviktande förståelse för svensk arbetarkultur.
Min pappa, hans vänner med utländsk bakgrund och många andra invandrare valde jobben som svenskar inte vill ha. Städare, sophämtare, anläggningsarbetare. Ingen prestige, inga klagomål – de gjorde vad som krävdes.
Visst, städjobb är väl inte så eftertraktat kanske men bland sophämtare och anläggningsarbetare är det ingen större brist på svenska män. Men det kan ju inte stackars Atilla veta. Först hänga på pizzerian med pappa eller hemma med sin troligtvis kulturanalfabetiska mamma för att sedan hamna på Expressen lämnar antagligen en hel del bildningsarbete ogjort. Som det nu blev så tror alltså Atilla att "om högerns stängda gränser-politik hade hindrat utländska människor från att komma till Sverige" så hade äldre svenskar i riskgrupperna dött undan ännu raskare än vad de nu gör.

Men att hata har han i alla fall lärt sig, den rasifierade vänsterkroppen. Fattas bara.
Jag hatar, och har alltid hatat, när ”sådana som vi” ställs mot ”sådana som dem”. Men när sanningen är att invandrare behövs för att fortsätta rädda äldre svenskars liv är det precis vad vi behöver göra – trots att ”sådana som vi” bara gör det som krävs.
https://www.expressen.se/kronikorer/...rarnas-hander/

Inte heller i fråga om detta avslutande credo är det alldeles enkelt att förstå vad han vill ha sagt. Fortsätter utlänningarna att rädda äldre svenskars liv bara för att det är vad som krävs av dem? Vore de inte tvungna skulle de skita i det, eller? Och att svenskar på något sätt skulle vara lite bättre på att leva och verka i just Sverige än folk som inte är svenskar är förstås så hädiskt att blotta tanken fräter ett stort hål i huvudet på sådana som Atilla och hans nya vänner på den vänsterliberala såpstången.

Ja,ja. Lite skvalp i den mångkulturella ankdammen men frågan är hur länge mediamogulerna kommer fortsätta betala för sådant här undermåligt tramsande som i bästa fall bara passerar obemärkt, men troligen också retar upp en stor del av den betalande allmänheten samtidigt som beslutsfattarna börjar skruva på sig i skamanstruken olust.
Citera
2020-04-09, 23:17
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Man blir förvånad. DN återger "okritiskt" Stefan Olsson, generalsekreterare på friidrottsförbundet, som efter fyra dopningsfall på senare år med invandrade friidrottare konstaterar

Citat:
Vi tänker även på det här med språk, utbildningsnivå, förståelse för olika kulturer och så vidare.

På samma sätt som man på 80-talet såg kastare som bodde stora delar av året i USA som en "riskgrupp" skall man nu se invandrade friidrottare på träningsläger i hemlandet som en riskgrupp

Citat:
Vi kallar det ”riktad dopningsprevention”, att vi tydligare ska se över var de största riskerna finns. På 1980-talet var den stora riskgruppen kastare som åkte till USA och tränade. Nu är det ett annat läge, säger Olsson.

Det verkar vara ett "annat läge" i mer än ett avseende. Fast initiativet till att uppmärksamma detta nya läge behövde förstås komma utifrån

Citat:
När EM-guldmedaljören Robel Fsiha hade testats positivt i november förra året var norska löparen Filip Ingebrigsten kritisk. Han menade att Sverige agerat för naivt med de utländska stjärnorna.

– Man måste ha ett system som gör att man inte hamnar i den situationen flera gånger, sade Ingebrigtsen.

– Idrott är ett jättebra sätt att integrera människor och man ska inte stänga ute någon men man måste ställa krav.

https://www.dn.se/sport/efter-dopnin...ad-prevention/

Vad säger DO om detta, månne? Vad är skillnaden på "riktad prevention" och diskriminering?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-04-09 kl. 23:34.
Citera
2020-04-09, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Du kanske kan bli bönhörd...varumärket "Svensk kultur" har ju återuppstått utan större väsen i coronakrisens spår.

I gårdagens Studio ett var Per Brinkemo inbjuden att diskutera somaliernas överrepresentation i coronadöd.

Han började med att i ett som jag tyckte spydigt tonfall säga att fram till nyligen fanns det ingen svensk kultur men nu så gör det visst det.

Lite senare förklarade han att det är det här som är mångkultur, segregation språkförbistring och bristande tillit i samhället. Antagligen som en pik till alla som trodde att mångkultur är exotisk mat, färgglada kläder och spännande dans.

Han verkade nästan lite passivt aggressiv och det med rätta.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det var värst! Tja, det ska väl till en expert (alltså inte 10:an) att tala klarspråk i den här frågan. Brinkemo har kött på benen när det gäller somalierfrågan, så han vet vad han talar om.

Som jag tror att det var Nostra som skrev kanske i går (tiden går så fort): det är intressant att den här krisen har bidragit till att synliggöra både majoriteten, med sina regler och vanor, och flera olika minoriteter som i vanliga fall framlever sin existens i skuggan.

Det gäller en viss grupp som föredrar att verka utan att synas, men även grupper som återigen visar prov på sin kompletta oförmåga till anpassning i ett normalt, europeiskt samhälle. Somalierna ex. får vara utan guldstjärna i kanten.
Per Brinkemo, som förmodligen var den ende med genuina kunskaper och utan någon egoistisk eller ideologisk positionering, gjorde en tapper insats, men det är tydligt att varje mening han sa var full av närmast förvarnande och ursäktande ord - som för att föregripa protester mot det som komma skulle. Kunskapen ursäktar sig från sin marginal, medan förmäten okunskap tillåts bre ut sig skamlöst över hela (Järva)fältet.
Citera
2020-04-09, 23:53
Medlem
Det finns alltid möjligheter i kristider resonerar de neokonservativa på Expressen. Expressen skriver om vaccinmotståndare som inte på något sätt representerar allmänheten men som tidningen gör ett stort nummer av att de överhuvudtaget existerar. Eftersom journalisterna aldrig efterfrågat att de så kallade "experterna" skall ge oss underlag så får vi helt enkelt lita på experterna talar sanning och journalisternas tolkning är korrekt. I princip är alla är helt överens om att vaccinering är någonting bra (förutom ultra-ortodoxa judar, new-age människor och kändisar) så varför behövs den här artikeln? Tja? Tidningen tänker nu lansera Svenskt Näringslivs, "Fri Värld" - som någon form av experter. Killen från Fri värld försäger sig;

Citat:
Expertens svar: Det finns de som har en agenda där man vill minska förtroendet och tilliten till myndigheter och etablissemang. Vaccinkritik passar in i det, man kan inte lita på myndigheterna ”för att de ljuger”. Det kan spilla över på andra resonemang och till slut öka stödet för andra politiska grupperingar, säger Henrik Sundbom föreläsare om påverkansoperationer och medarbetare på tankesmedjan Frivärld.

https://www.expressen.se/nyheter/har...-under-krisen/
Jag undrar om Gunnar Hökmark, som är ordförande för Fri värld, anser att Ronald Reagan som sade; "Government is the problem not the solution", var någon form av rysk spion? Vilka är de här grupperingarna i Sverige? Är inte tanken med en demokrati att du skall kunna avskaffa etablissemanget? Vad det här handlar om är att Fri värld anser att de som som inte är liberaler men bekänner sig till ideologier så som konservatism, nationalism, klassisk liberalism, traditionalism osv. är ett hot mot samhället. Det är möjligt att Fri värld är experter i liberala Expressens ögon men inte i mina. Hur som helst. Ledarsidorna på Expressen är bättre. De citerar två liberala statsvetare i en debattartikel på Harvard Review;

Citat:
Statsvetarna Henry Farell och Abraham L Newsman gör i det senaste numret av Harvard Business Review jämförelsen med hur protektionism och gränshinder förvärrade depressionen på 1920- och 30-talen. På samma sätt menar de att dagens omvända protektionism - där export förbjuds - riskerar att förlänga pandemin och förvärra dess effekter. Innan ett vaccin har tagits fram och flockimmunitet har uppnåtts är ju utbrott i ett enskilt land ett hot mot hela världen.

https://www.expressen.se/ledare/pand...nar-i-tullen-/
Istället för att bara skriva; "experterna skriver" så länkar de till artikeln

https://hbr.org/2020/03/will-governm...demic-supplies

så vi läsare kan bedöma den. Många tidningar i utlandet har detta som standard. De ger oss källan direkt så vi kan verifiera den. Svensk media är horribla på detta - vilket de inte bör vara eftersom detta är ganska lätt. Ju mer transparens ju bättre. Även om Expressens ledarsidor delvis missuppfattat den artikel som de länkar till så länkar de till den. Jag vill ha transparens.
Citera
2020-04-10, 00:27
Medlem
Åhh herregud! Har precis råkat slå in på en SVT sammanfattning och det första jag ser är små strategiskt utvalda små invandrarbarn som ditkommenderade lovsjunger "dom är gamla och dom kanske känner sig ledsna och ensamma och därför vill vi sjunga för dom ". Detta följt av balkongvinkande svenska blivande corona-offer som visar sin uppskattning över de små invandrarbarnens hyllning.

Aldrig har DDR och Nord Korea synts tydligare
. Till och med den där Goebbels var mer subtil i sitt budskap än SVT ....😱
Senast redigerad av Runningonempty 2020-04-10 kl. 00:30.
Citera
2020-04-10, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är naturligtvis troligt att det finns en sådan strategi hos delar av vänstern, men projektet i sig tycks lönlöst. De olika grupper du nämner har ingenting gemensamt utöver det faktum att en eller annan vänsterstolle anser att de är förtryckta. Det finns gott om kvinnor, homosexuella, svarta, muslimer och handikappade som inte delar detta synsätt, och att uppfattningen är mindre vanlig yttrar sig i att den nästan helt lyser med sin frånvaro utanför den yttersta vänsterns publikationer. Det är väl typ Brand och Flamman som anlägger detta perspektiv på sin revolutionära retorik. Som tur är synnerligen ovanligt i våra mainstreammedia. De flesta tänkande individer förstår nog att idén faller på sin orimlighet, och att mer förnuftiga alternativ till hyperkapitalism är en framkomligare väg för vänstern.

Jag uppfattar f.ö. att vänsterretorik blir allt ovanligare i kvälls- och dagspressen. Var det alla utom Greider som växte upp och blev liberaler, som Linda Skugge?
Som sagt: ekonomiska motiv säljer åtminstone, och det har t.o.m. vänstern insett. Sverige är ett land där pengar i form av skatter etc. är väldigt intressanta. Det ger avtryck i debatten om invandringen.

Den intersektionella alliansen/ identitetspolitiken har varit en politisk övergripande strategi för vänstern i Imperiets kärnland i vart fall ända sedan 1970 talet. De kommer inte att släppa den. De drar sig tillbaka, slickar såren och omformulerar budskapet.
Citera
2020-04-10, 08:46
Medlem
Kort sagt: fanns det ingen bättre att ta för SvT än Mark Levengood?
Helin och Stjärne förnekar sig inte.
Här skall det skattefinansierade bolaget samla nationen i kvällslångt program i den stora krisen och så skall en invandrad rasblandad numera mångmiljonär efter säregen vid sidan om-relation med tveksam mentalitet hålla i hela enande projektet.
Levengood är (ö)känd för koleriskt uppträdande och att vara ett stenhårt kontrollfreak- inte okänt bland andra magistrala expansiva mediastjärnor med den läggningen - bland medarbetare i tidigare tv-program han lett.
Att kalla honom folkkär är att gruvligt devalvera begreppet.
Har lyssnat till honom i Tankar för dagen (som studieobjekt och sökt slopa fördomar) ett flertal gånger sista året i P1 och intrycket jag fått av honom är att han kan definitivt inte leva efter egna deviser med det avtryck han gjort och gör som privatperson. Han är en falsk profet, som många andra kändisar som cirkulerar i media.
Det är symptomatiskt att Helin och Stjärne och ev andra programråd i det av folket ägda bolaget inte kunde hitta en genuin svensk som verkligen upplevs som folkkär att leda nationen i ett samlande nationsomfattande program som kommer ses av merparten av svenskar i alla fall.
Ett förslag vore Pernilla Eskilsdotter som leder P2:s Klassisk morgon och då bröts också denna eviga rundgång av uppblåsta egon som ser sig som självklara och är det i mediautbudet. Det finns flera goda exempel på radiofolk som gör gästspel i tv.
I min ev – kanske, kanske inte – paranoia är tilltaget från SvT ledning ett sedan flera år välkänt inslag i den tydliga agendan.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2020-04-10 kl. 09:28.
Citera
2020-04-10, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
En kortfattad illustration, lite rörigt tecknad, kanske på bekostnad av budskapet? Hursomhelst svepande i stora drag så synliggör den i vilket fall vad det handlar om. Inte direkt några nyheter för random trådlurkare. Åsiktsfiltren mellan uppgiftslämnarna (propagandamegafonerna) och konsumenterna tjänar sitt syfte, mer än väl.

Men man tycks alltjämt verka utan att synas - ansiktslöst eller ej. För gemene man och Kalle Karlsson i Kista tycks ännu iaf vara omedveten om sakernas tillstånd.

Vi ser just nu i realtid hur mediamaskinen i Det Liberala Imperiet arbetar för högtryck med att förändra bilden av Kina. Tänk hur media skrev om Kina för ett par år sedan och jämför med nu. Den skalliga örnen ska strypa draken och vi i Europa måste dras in i den striden.

Snart har vi alltid varit i krig med Eurasien.
Citera
2020-04-10, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Kort sagt: fanns det ingen bättre att ta för SvT än Mark Levengood?
Helin och Stjärne förnekar sig inte.
Här skall det skattefinansierade bolaget samla nationen i kvällslångt program i den stora krisen och så skall en invandrad rasblandad numera mångmiljonär med tveksam mentalitet hålla i hela enande projektet.
Levengood är (ö)känd för koleriskt uppträdande och att vara ett stenhård kontrollfreak- inte okänt bland andra magistrala expansiva mediastjärnor med den läggningen - bland medarbetare i tidigare tv-program han lett.
Att kalla honom folkkär är att gruvligt devalvera begreppet.
Har lyssnat till honom i Tankar för dagen (som studieobjekt och sökt slopa fördomar) ett flertal gånger sista året i P1 och intrycket jag fått av honom är att han kan definitivt inte leva efter egna deviser med det avtryck han gjort och gör som privatperson. Han är en falsk profet, som många andra kändisar som cirkulerar i media.
Det är symptomatiskt att Helin och Stjärne och ev andra programråd i det av folket ägda bolaget inte kunde hitta en genuin svensk som verkligen upplevs som folkkär att leda nationen i ett samlande nationsomfattande program som kommer ses av merparten av svenskar i alla fall.
Ett förslag vore Pernilla Eskilsdotter som leder P2:s Klassisk morgon och då bröts också denna eviga rundgång av uppblåsta egon som ser sig som självklara och är det i mediautbudet. Det finns flera goda exempel på radiofolk som gör gästspel i tv.
I min ev – kanske, kanske inte – paranoia är tilltaget från SvT ledning ett sedan flera år välkänt inslag i den tydliga agendan.

Man bör fundera på om Levengood är ett helt vanligt finlandssvenskt efternamn.
Citera
2020-04-10, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Det är nästan rörande vilken omsorg DN visar gentemot ursprungsbefolkningar i dessa Corona-tider. Skit samma vilka de är bara de är ursprungsbefolkningar. Det verkar finnas ett egenvärde i att bevara ursprungsbefolkningar verkar DN anse.

Små obskyra ursprungsbefolkningar på någon halv procent och helt utan politiskt eller ekonomiskt inflytande är "completely adorable" enligt DN. Ett piffigt och spännande, ja närmast mångkulturellt inslag med historiska anor för att krydda upp den exotiska tillvaron. Den dagen de etniska svenskarna är på samma nivå som Brasiliens ursprungsbefolkning och lever totalt marginaliserade i skjul i skogarna i Värmland och Norrland kommer DN gå i bräschen för att det där med midsommarstång , varpa, folkdräkter, bondgårdar och vita "riktiga" svenskar är något fint som bör bevaras så att den "nya" befolkningen får något spännande att titta på vid sitt guidade semesterbesök hos den svenska ursprungsindividen. Samerna kommer då bekvämt ha glömt bort och vi blir de nya samerna. Då, men först då, blir vi ett folk som alla andra. Idag är vi enbart till för att betjäna mångkulturen och fungera som smörjmedel för integration för att underlätta övergången till det "nya" som DN älskar så mycket.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/ur...-drabbas-hart/

Man får lite vibbar från Aldous Huxleys Du Sköna nya värld med de ädla vildarna när man läser Bonniers alster. Förutom det vanliga koloniala förtrycks narrativet förstås.
Citera
2020-04-10, 10:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Man får lite vibbar från Aldous Huxleys Du Sköna nya värld med de ädla vildarna när man läser Bonniers alster. Förutom det vanliga koloniala förtrycks narrativet förstås.
Ja, eller varför inte Rousseau och hans idéer om ett idealiskt naturtillstånd. Själv är jag i själv verket välvilligt inställd till denna filosofi, men det blir löjligt att som DN behandla små folkspillror som skyddsvärda museiföremål i en miljö som människor av DN-journalisternas slag glatt betraktar som framstegsvänlig i övrigt. Hur ska de ha det?

Bara för att få det sagt: det är fin-fint med folk som lever på sina sätt i dagens extremt likriktade värld, men det är svårt att tolerera skenhelighet och blödighet i fråga om detta. Sjukt att mer eller mindre placera dessa folkslag i reservat och på listan över utrotningshotade arter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in