SSF:
Stakeout (1987) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |
En mördare rymmer från fängelset och det sätts in spaning på hans ex-flickvän. Det monotona skitjobbet går till Chris och Bill, två detektiver som helst hade sluppit att sitta och titta på när någon ser på tv i timtals. Men, tjejen är vacker, riktigt vacker. Snart övergår spaningsarbetet till polisiära övertramp som att ta kontakt med objektet, till och med flörta.
Det här är en klassisk 80-tals buddy cop-film som innehåller alla kännetecken. Två omaka poliser som tvingas jobba ihop, en blandning av komedi och thriller och ett soundtrack som är härligt överdrivet. En av de viktigaste ingredienserna är kemin mellan Emilio Estevez och Richard Dreyfuss som verkligen är på topp. Seriöst, jag hade kunnat se dem sitta och snacka skit i ett slitet hus eller över en slafsig frukost i timmar.
- What the hell did we do to deserve this?
- I think it was that stripper we sent to the captain on his birthday.
- I told you we should have sent the woman.
- Yeah, I think you're right. I screwed up.
Madeleine Stowe i hennes blott andra filmroll passar också perfekt in i mixen och överskuggas definitivt inte av de två stjärnorna. Resten av filmen är ganska medioker, ärligt talat. Den är underhållande och supercharmig men också förutsägbar och avsnitten med de två rånare är ganska sömniga. Det som verkligen lyfter filmen är Richard Dreyfuss i komisk högform.
Det är inte ofta jag skrattar ut högt men med Dreyfuss är det ibland omöjligt att låta bli. När han fastnar inne i lägenheten när Stowe kommer hem och istället för att fly när chansen ges börjar dansa i takt med musiken är jag närapå att dö. Samma sak de gånger han yrvaket vaknar upp och inser med ett skrik att han har gjort något riktigt illa kvällen innan. Ah, jag bara älskar Richard Dreyfuss, älskar i princip allt han har gjort i sin långa karriär.
Spännande blir det aldrig riktigt för min del och jag minns inte mycket från slutet. Då kändes det som att jag var klar med filmen. Essensen är när Estevez och Dreyfuss har satt upp kameran och får syn på Stowe tvärsöver gatan och utbrister: "God, she's cute".