2020-03-31, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Problemet i ditt resonemang är att du tar för givet att arbetsmiljön för sjukvården och att hålla äldre borta från döden skulle vara något självklart positivt.

Båda dessa utgör kostnader.

Men.. det är väl ändå en kostnad som vi alla kan skriva under på att vi är villiga att betala?
Jag vet inte riktigt vart du vill komma men skall man summera upp ditt resonemang så, bunkra inte mat, låt äldre dö, Tegnell till president, Sverige har gjort allt rätt.
Citera
2020-03-31, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Nej.

Hur många döda blir det då?
Citera
2020-03-31, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Hört talas om Black Swan?
Marknaderna stod inför en ENORM korrektion, det var bara den utlösande faktorn som saknades och det råkade bli Coronaviruset.

Det bästa man kan göra är att "platta till kurvan" som Japan, Sydkorea och Tyskland gjort så sjukvården klarar av antalet svåra fall.

Har man inte adekvat sjukvård kan man försöka helt stoppa smittan, det gjorde många länder.

Har man extremt utbyggd akutsjukvård så kan man släppa det fritt och få en tidig flockimmunitet.

Att ha dålig sjukvård (lägst antal ivo platser i EU) och släppa viruset fritt är extremt cyniskt.

Fullständigt enig, med en liten notering, Världen stod inför en ENORM korrektion.

För övrigt fullständigt korrekt analys, som den skyddade svensken har svårt att ta in.
Citera
2020-03-31, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Och kan det vara så att marknaden lugnat sig något en kort period, vad tror du händer om någon månad om smittade ökar i kraftig takt och likaså död?

Brent notering för olja ligger inget vidare, och har så legat några veckor tillbaka, du tror inte det påverkar?

När resultatet av viruset går upp för storföretagens styrelser, då får du se vad som sker med marknaden.

Jag hoppas jag har extremt fel, men det visar sig inom en inte allt för lång framtid.

Det intressanta är vad som hänt med börsen om USA stängt ner. Rätt säker på att det skulle bli än sydligare kurser då.
Citera
2020-03-31, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Det intressanta är vad som hänt med börsen om USA stängt ner. Rätt säker på att det skulle bli än sydligare kurser då.

Jag ger upp, lycka till och hoppas detta gör över snarast.
Citera
2020-03-31, 07:17
Medlem
Dödligheten lägre än man trott (0.66%) https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30243-7/fulltext

Experterna här inne tillbakavisar detta in... 3.... 2... 1...
Citera
2020-03-31, 07:17
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Hur många döda blir det då?

2-3 ggr högre än den siffran du räknande fram eftersom Corona och flunsa inte har samma spridning. Influensa har en R0 på 1.2-1.5 och Covid på 2-4.
Citera
2020-03-31, 07:18
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Blodtryck är oerhört vanligt. Det testats så fort man går till sjuksyrran och upptäcks ganska omgående skulle jag tro. Sedan blir det medicin och trycket blir normalt igen.

Skälet till det höga blodtrycker är den egentliga orsaken till varför man tillhör en riskgrupp. Njursvikt leder till högt blodtryck bland annat, Kranskärlsförträngning, igenslammade ådror, skadad lever och andra organ.. Hjärtat försöker pressa igenom blodet i kroppen och uppstår motstånd stiger trycket.

Därför får alla äldre så småningom förhöjt blodtryck men själva trycket regleras med med medicin.

Du säger att det upptäcks när man går till sjuksyrran betyder ju att du först måste gå dit relativt ofta. Jag var senast på en vårdcentral för 4-5 år sen och då var jag där för att få en ny allergimedicin och då testade de inte mitt blodtryck. Så det var kanske 10 år sen någon kollade mitt blodtryck men det betyder ju inte att jag inte har högt blodtryck om jag inte lider av det, jag vet helt enkelt inte.

Astma är också en underliggande sjukdom där folk har dött. Läste både att den där 16 åriga tjejen i Frankrike hade mild astma och någon sjuksköterska i New York som inte var överviktig i 45 årsåldern där den enda kända underliggande sjukdomen var astma
Citera
2020-03-31, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Much ado about nothing, "the flu kills from 25,000 people to 69,000 people a year." Detta I USA.

Detta Covid får allt kämpa på om det ska vara med i toppstriden mot den långt kompetentare "vanliga influensan".

Detta är en masspsykos så långt.
https://www.marketwatch.com/story/as-the-world-focuses-on-coronavirus-dont-forget-about-the-deadly-flu-2020-02-06

Coronan har redan utklassat influensan i antalet döda sett på tid efter utbrottet (vilket självklart är det enda rätta sättet att räkna).
Citera
2020-03-31, 07:21
Avslutad
I Ryssland så har alla fått ledigt från jobbet av Putin. Var minst en vecka, så nu isol,,,
Eh, fått höra av ryssar att det e världens party 🥳 därborta, alla umgås o träffas och festar. Åh, tänk om svenskarna var så sociala!
Citera
2020-03-31, 07:23
Medlem
Var accelererar dödstalen och var är kurvan flackare?

Här är de sista tre dagarnas antal covidoffer i andel av resp. lands totala dödstal:

62,5% Bulgarien
61,5 Ukraina
60,9 Tjeckien
60,0 Rumänien, Bosnien, Mexiko
57,1 Colombia
55,6 Ryssland
52,4 Dominikanska Rep.
50,0 Michigan
48,4 Polen
47,6 Pakistan
47,5 Staten New York
46,3 Österrike
46,2 Finland
46,1 UK
45,7 Portugal
45,6 Tyskland
45,5 New Jersey
45,2 Turkiet
44,4 Thailand
43,7 Belgien
43,6 Brasilien
43,5 Argentina
40,6 Norge
39,1 Grekland
38,2 Kanada
37,5 Chile, Indien
36,8 Holland
36,6 Texas
35,7 Louisiana, Schweiz
35,2 Kalifornien
34,0 Frankrike
33,9 Ecuador
33,4 Spanien
33,3 Ungern
32,5 Danmark
31,6 Australien
30,8 Filippinerna
30,3 Marocko
29,7 Malaysia
28,7 Indonesien
28,1 Sverige
26,8 Egypten
25,0 Israel
21,2 Italien
16,7 Staten Washington
13,7 Iran
12,5 Japan
12,0 Sydkorea

eller:
över 60% Bul, Ukr, Cze, Rom, Bos, Mex
+55 Col, Rus
+50 DR, Mic
+45 Pol, Pak, NY, Aut, Fin, UK, Por, Ger, NJ, Tur
+40 Tha, Bel, Bra, Arg, Nor
+35 Gre, Can, Chl, Ind, NL, Tex, Lou, Sui, Cal
+30 Fra, Ecu, Esp, Hun, Dan, Aus, Phi, Mar
+25 Mal, Indo, Egy, Swe, Isr
+20 Ita
+15 Was
+10 Irn, Jap, Kor
Senast redigerad av Krillolero 2020-03-31 kl. 07:31.
Citera
2020-03-31, 07:25
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menarduatt
https://sverigesradio.se/avsnitt/1478810
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det där är intressant. Är det blodtrycksmedicinen i sig som ökar risken? Hur många äter inte ACE blodtrycksmedicin?

Hmm Min läkare bytte ut mina ACE hämmare mot ett annat preparat i början av Februari och jag frågade varför. Han menade att jag blir känsligare för infektioner av de piller jag hade (Ramipril) och att det var bättre att byta till ett annat preparat som iofs var dyrere men säkrare.

Tilläggas kan att min läkare är en gammal UV som mest hänger på nätet och läser läkarrapporter och forskningsrön. Han kommer så gott som alltid upp med något nytt som händer på Läkarfronten speciellt då läkemedel som är lite av hans intresse.

Han ogillar läkemedelsnolagen och deras sätt att påtvinga olika preparat på läkare av "moderna skäl" och har även offentligt kritiserat läkemedelbolagens marknadsföring och metoder.

Kanske skulle hantacka min läkare nästa gång vi ses..verkar som om hans läsande ändrat hans medicinering..Har tagit Ramipril i 10 år och nyligen fick jag byta ut den enligt ovan..Kan bara inte vara en slump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in