2020-03-29, 15:37
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Så en tidning måste skriva om det?
Jag kan fixa fram läkarens nummer åt dig kan du ringa o fråga själv hur han mår, han har behandlat mig flera gånger bla skrivit ut antibiotika när jag haft halsfluss.

Eller tycker du jag ska filma svenska läkare och hänga ut dom på internetz?

Japp, skicka uppgifterna till mig via pm så kontrollerar jag källan. Jag är ingen journalist men ibland får man rycka in.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Lättare att förstå skrev jag (lättare att förstå att en person som redan är försvagad har svårare att klara sig, menar jag, men det är klart att det är sorgligt oavsett). Inte att det inte gör något - det blir helt galet om du tror det.

Men håller med dig i att det blir tröttsamt med det som det känns eviga mantrat "äldre" "underliggande sjukdomar" o s v. De flesta bryr sig förhoppnings ändå vem det än är.

Har en person i min närhet som blir 90 år om någon månad. Frisk. Hon tror att hon skulle klara sig säger hon. Jag är mer tveksam och vill för allt i världen inte att hon ska försvinna bort. Hon oroar sig mer för mig för att jag tillhör riskgrupp. (Själv gör jag inte det, är beredd på det och är inte rädd men det är klart att om man kan slippa att plågas så vore det helt klart att föredra.) Hon säger själv att det inte gör något om hon skulle dö, bättre det än någon yngre enligt henne. Hon tycker att hon har levt längre och rätt bra. Vi andra skulle bli väldigt ledsna om det hände.

Mycket sådant här man tänker på nu. Vi har ett par som ska föda i familjen också, den ena fick förresten igår, en frodig liten mullis. Mamman har diabetes så det har varit lite oroligt. Den andra får om en månad. Vågar inte fråga henne om hon är orolig. Hon kan tänka själv och känns onödigt att påminna. Det ska väl ändå gå bra får vi tro.

All kärlek till dig. Ja det är så det är nu. Äldre säger att det gör ingenting. Men det gör ju massvis. Inte bara för deras skull utan för deras nära och nära. Ok de har haft ett bra liv men håll kvar vid det så långt som bara möjligt för att berätta om det för nära och kära.
Citera
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Tyskland är ju öppna med att de gör så, precis som Italien och UK är öppna med att de gör det omvända.
Det gör att Tyska siffror kan användas för att få en helhetsbild.

När man kollar på Italiens siffror ser man att många av de avlidna var gamla och sjuka och skulle dö ändå, coronan påskyndade det hela. I det läget skriver man corona som dödsorsak, medan Tyskland skriver de andra sjukdomen.
Om det är så man gör då tycker jag det är oansvarigt av Tyskland. VI behöver rätt information och jag misstänker att man gör så av politiska och inte medicinska anledningar.
Citera
Medlem
Ingen annan som reagerar på varför dom som friskförklaras gör det via registrering på ett universitet i USA, John Hopkins University. Varför gör man det varför är det inte nån institution i Sverige eller Norden som sköter det borde vara det mest sannolika ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi saknar skyddsutrustning i Sverige.

Skulle smittad vårdpersonal stanna hemma blev det väl tomt på sjukhusen.

Du har just mött en av de få invandrare som förtjänar hjältemedalj.

Är väl lite dumt att springa in på en Rusta affär och smitta ännu fler?
Som han hostade har jag aldrig hostat i hela mitt liv, hört min pappa hosta så för några år sedan innan han slutade röka och nu har han KOL.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Blir så trött på detta underliggande försvårande sjukdomar. Japp då är det mer ok att personen dör eller? Vi andra ska oja oss mindre. Det är lugnt bara äldre och redan multisjuka som dör. Som om de är värda att offras bara så där.

Det blir extra irritarande när de inte verkar fatta att minst 25% av sveriges befolkning tillhör en riskgrupp...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Han är lite snar att uttala sig ibland, men vi får hoppas han har rätt denna gång.
Det stämmer ju med:
NYINSKRIVNA VÅRDTILLFÄLLEN MED CORONAVIRUS
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Men ganska tidigt att dra slutsatser än.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Varför inte utrota alla fladdermöss i världen, som är själva värddjuret för så många illvilliga virus som drabbar människan, inklusive SARS-1 och SARS-2.

Sedan kan vi skjuta alla jävla kameler i mellanöstern, så slipper vi MERS och slipper leva med risken att den börjar sprida sig igen.
De små käkar också mer myggor än någon fågel. Inte bara vill jag ha fler fladdermöss på min tomt därför, de behövs för att bekämpa myggsjukdomar i världen. Fruitbats däremot...flygande chiwavor som sprider med sin avföring... usch.
Citera
2020-03-29, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Han är lite snar att uttala sig ibland, men vi får hoppas han har rätt denna gång.

Ja det är alldeles för mycket av gissningar och förhoppningar. Om man till exempel påstår att antalet fall till IVA minskar då måste han kunna förklara varför det är så. Om antalet smittade ökar så borde rimligen även antalet svårt sjuka öka. Gör det inte det så måste det finnas någon väldigt intressant förklaring.
Men Tegnell verkar liksom nöja sig med att kolla lite på siffrorna en gång i veckan och hoppas på det bästa. Jävla amatör och han styr Sverige idag.
Citera
Medlem
Nu får Kina för fan skärpa sig med sitt djurplågande annars får väst stoppa alla kinesiska turister!

Citat:
Efter att Kina förklarat coronaviruset besegrat i landet har djurmarknader av samma typ som i Wuhan, där smittan uppstod, börjat öppna igen. Där säljs fortfarande kinesiska delikatesser som fladdermöss, skorpioner, hundar och katter, skriver Daily Mail.
https://www.friatider.se/kinas-djurmarknader-oppna-igen-fortsatter-salja-fladdermoss
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Absolut får vi hoppas det. Men trovärdigheten är inte skyhög då han har haft fel tidigare i många utlåtanden.
Håller med. Men trägen vinner.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Exponentiell tillväxt betyder bara att ökningen vid en viss tidpunkt är proportionell mot nuvärdet. Ju fler som är smittade desto fler nya smittas med andra ord. Detta är det normala med epidemier. Ju fler som är smittade ute i samhället desto fler kan de i sin tur smitta.

Sedan är det så med epidemier att de avklingar efter ett tag eftersom det bara finns ett begränsat antal människor som kan smittas. Så man får en kurva som liknar en normalfördelningskurva. I början går det långsamt, sedan allt snabbare men efter ett tag planar kurvan ut ock kulminerar. Var den kulminerar beror bland annat på folkmängden och hur smittsam sjukdomen är.

Var den kulminerar beror också på hur vi ändrar vårat beteende och vilka åtgärder som vidtas i samhället, en nog så viktig faktor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in