2020-03-31, 06:43
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vi har ju köpt på oss en månads enklare mat. Måste man nu tänka längre? Var fan ska allt ris, bönor o konserver få plats?

Får göra som en kompis gjorde, Ta utrymmet under sängen i anspråk. Där är fullt av lådor. Hyllor i skåp travat upp till taket. Och helt enkelt kartonger på golvet.
Man får avstå från att det ska se ut som ett hem utan mer en lagerlokal med möbler.
Citera
2020-03-31, 06:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Om man googlar på "urns china" så får man upp massor med träffar som alla skriver om tiotusentals döda i Kina.

Nedan är ett axplock på siter som rapporterar om detta.

Newsweek
msn.com
nypost
foxnews
bloomberg.com
vice.com
rfa.org
scmp.com
businessinsider.com
time.com

Ljuger alla?

Absolut inte, är du inte läskunnig? Läs min post igen annars. Sen brukar sidor referera varandra, så man behöver inte ljuga för att man återupprepar fake news iofs. Fox news däremot, är kända just för att ljuga i sin "nyhetsrapportering".

Men för den läskunnige: Det verkar finnas fog för att inte avfärda uppgifterna om det höga antalet urnor i Wuhan.
Citera
2020-03-31, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nej. 2-3 ggr mer.

Min visa gärna hur du räknar?

Ja det blev ju inte rätt men det gör ju inte slutsatsen mindre värd, du löper större risk att dö i Sverige än i Norge om du får en allvarlig släng av Corona och Anders Tegnell har kallat Norge för "ett experiment" samtidigt som vi som enda land i världen satsat på "flockimmunitet"
Citera
2020-03-31, 06:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Får göra som en kompis gjorde, Ta utrymmet under sängen i anspråk. Där är fullt av lådor. Hyllor i skåp travat upp till taket. Och helt enkelt kartonger på golvet.
Man får avstå från att det ska se ut som ett hem utan mer en lagerlokal med möbler.
Å andra sidan var min butik överfylld av trekilos pastasäckar och dito rispåsar (från Thailand) stora som shoppingbagar.

De har också köpt in massor av apelsin o konserver. Så jag tror inte det är läge just nu att panikhandla.
Citera
2020-03-31, 06:49
Medlem
Citat:
Vi har ju köpt på oss en månads enklare mat. Måste man nu tänka längre? Var fan ska allt ris, bönor o konserver få plats?

Jag vi gjorde ungefär samma och sen går vi och köper mer så vi inte äter upp denna månads mat innan det (eventuellt) blir matbrist.

När krisen är över äter man väl således bara upp denna extramat över ett par månader.

Att aktivt preppa orkar jag inte med, man måste rotera maten och sånt är överkurs men att i ett tidigt skede gå och göra 3-4 storhandlingar innan resten av landet tyckte det var viktigt det klarade vi
Citera
2020-03-31, 06:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F

Hoarding, prepping, oliehatteri o mentala problem går ofta hand i hand. Dessa människor behöver sällan bry sig om hur deras hem ser ut. Det besöks sällan av andra.
Citera
2020-03-31, 06:50
Medlem
Citat:
Vad menar du med "gå övers så fort som möjligt"?

Jag skrev "gå över så normalt som möjligt", dvs med så lite förändringar på människors beteende och så få negativa ekonomiska konsekvenser som möjligt.
Citera
2020-03-31, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Nej tvärtom, ironi framförs inte så bra i text..
Spelar ingen roll vad studier säger för folliehattarna har alltid nån alternativ källa som stödjer deras tro.
👍👍
Citera
2020-03-31, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det är uppenbart att det förhåller sig så; dödligheten är inte så hög, men eftersom förmodligen extremt många blivit smittade utan det registrerats blir statistiken knepig. Problemet är inte dödligheten utan att ingen har immunitet, och miljoner runt om i världen kommer dö även med låg dödlighet.
Därför är detta viruset farligare än spanska sjukan..fler kan gå omkring och smitta fler under längre tid.. I spanska sjukan dog dom flesta ganska snabbt som var smittade.
Citera
2020-03-31, 06:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
De andra två mest kända coronavirus, MERS och SARS, smittar endast ett tag efter att allvarliga symtom har kommit, och har liten eller ingen asymptomatisk och presymptomatisk smitta.

Till exempel är SARS mer dödlig enn SARS-CoV-2, men de lyckades stoppa smittspridningen genom att isolera de som var sjuka, och eftersom de som inte är sjuka inte smittar, kan man stoppa smittspridningen på det sättet.

För SARS-CoV-2 smittar det innan du blir sjuk, och vissa människor blir inte sjuka alls, men smittar fortfarande, så det är svårt att stoppa smittspridningen.

Much ado about nothing, "the flu kills from 25,000 people to 69,000 people a year." Detta I USA.

Detta Covid får allt kämpa på om det ska vara med i toppstriden mot den långt kompetentare "vanliga influensan".

Detta är en masspsykos så långt.
https://www.marketwatch.com/story/as-the-world-focuses-on-coronavirus-dont-forget-about-the-deadly-flu-2020-02-06
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2020-03-31 kl. 06:54.
Citera
2020-03-31, 06:53
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Jag skrev "gå över så normalt som möjligt", dvs med så lite förändringar på människors beteende och så få negativa ekonomiska konsekvenser som möjligt.
Och det är därför internationella flygplatser är öppna än, menar du? Nja, jag tror som Manskahahusvagn mfl, att Kapitalet går före Folkhälsan.
Citera
2020-03-31, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Vänta här, det där låter ju rimligt vid första anblick tills man läser om mitt inlägg med nedan (billiga) åtgärder som just Tyskland, Sydkorea och Japan gjorde för att platta till kurvan.
-stoppa flyg från riskområden

Börsen i USA gick ner 10 procent när Trump meddelade att han stoppar flyg från Europa. Det som kan låta som en billig åtgärd behöver inte vara det i praktiken.

Sedan dess har han mest försökt lugna och agera Sverigelikt och marknaderna har lugnat sig något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in