2020-03-31, 14:49
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twenty4Seven
Man blir OTROLIGT trött på att Tegnell och regeringen ska hyllas av hjärndöda/tvättade idioter konstant. Först ska massa vårdpersonal och läkare varslas, sen när väl krisen kommer ska dom trots detta jobba 20h skift. Hylla för fan dom inom vården istället! Eller tror ni det är Löfven kommer koppla in syrgasslangen på er mormor???

Verken Tegnell och regeringen har ansvar för skolorna eller vården utan det ligger på kommunerna respektive regionerna. Så när det varslas hundratals vårdanställda i Stockholm är det regionen du ska klaga på, inte Tegnell eller regeringen.
Citera
2020-03-31, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Eller att de socioekonomiska barnen inte fick någon mat under lovet och blev svaga och mer mottagliga för coronasmitta. Kanske kan Socialdemokraterna, centern och folkpartiet gå med miljöpartiets enträgna vädjan, att skolmatsalarna ska servera lunch under alla lov. Särskilt viktigt med halal käket för de socioekonomiska barnen.

Glöm inte de svenska föräldrarna som hatar sina barn och inte vill ha dem hemma, smittspridning under påsklovet kommer att ske när dessa föräldrar pga sitt barnhat tar barnen till coronasjukhus för att medvetet smitta dem så de läggs in och föräldrarna slipper se dem och laga mat till dem.
Citera
2020-03-31, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Vad menar du? Hos vilka?

Allvarligt sjuka och dödlighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag har blivit lite snurrig i skallen nu. Var hittar man antal patienter som vårdas på IVA just nu? Vet att jag sett det någonstans men hittar bara ackumulerade vårdtillfällen just nu.

Testa här: https://c19.se/
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Håller med.

Det värsta är ju att det var TIDIGT som det uppdagades att patienter i Kina inte fick någon immunitet, då de insjuknade på nytt.

Något ovanligt för oss som hör om immunitet mot mässlingen, mfl farliga barnsjukdomar. Men det finns faktiskt många virus som man inte får immunitet från. Oftast sådana virus som uppkommer i många olika varianter sk mutationer.

COVID-19 viruset sägs mutera något oerhört. I början sa man från Kina att varje patient hade sin egen strain.

Om jag vore lika konspirationstokig som de vänsterblivna så skulle jag säga att Putin eller hans troll är ute på nätet och gastar om immunitet från covid-19 trots att vi som läst på vet att det inte finns någon att få. TYVÄRR!
Inte bara du och jag som ser förminskandet av farligheten med covid-19 som suspekt. Även MSB varnade för det idag på PK.
Därmed inte sagt att somliga kanske även överdriver, men troll tror jag inte att det i de fallen handlar om.
Citera
2020-03-31, 14:51
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Då kan man konstatera att det fortsätter uppåt i dödstag, nu 192 på c19.se. Det brukar alltid ramla in några ytterligare innan dygnet är slut. Så det fortsätter på i ungefär samma takt som tidigare.

Jag konstaterar också bara att Aftonbladet skriver att "det har konstaterats 180 dödsfall" men jag hittar inte någonstans att man jämför med hur mycket det har ökat och gårdagens siffra lyser med sin frånvaro. När det gäller Italien, Spanien, USA mfl så är man alltid supersnabb med att basunera ut exakt hur mycket det ökar, och trender osv.

Mikael Tofvesson på MSB uppmanar till källkritik. Om det är någonstans man måste vara källkritisk i dessa dagar så är det till den information som sprids av myndigheterna. Man ser precis hela tiden försök till att vrida på sanningen, mörka, skyla över, det pågår en enorm informationskampanj. Vilket är förståeligt, när det i slutändan kan komma att visa sig att myndigheterna har spelat med 10000-tals personers liv.

Estonia, med 502 svenska dödsoffer, har förföljt oss i 25 år. Myndigheternas hantering av denna Covid-pandemi kommer att förfölja oss i hundra år eller mer.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Du verkar ha missat lite världsnyheter, vännen.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/30/immunity-passports-could-speed-up-return-to-work-after-covid-19

https://www.nbcnews.com/health/health-news/can-you-catch-coronavirus-twice-you-ll-probably-be-immune-n1171976

Självklart blir man immun. När man redan börjat med dessa lösningar har man konstaterat immunitet.

Nu får du fan ge dig. Du refererar till två artiklar som spekulerar om immunitet.

Lägg ner nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför har man inte köpt skydd och respiratorer ännu? Man har haft 2 månader på sig att förbereda sig.

Frågan är varför vi inte lärde oss från SARS, MERS och andra epidemier. Vi har haft decennier på oss, men det enda vi har är en myndighet som kallas beredskap som verkar ha haft kafferast i 17 år, förutom att satsa några miljoner på genusforskning. Vi har en socialstyrelse där man låtsas som att det regnar och att det ändå aldrig kommer komma en pandemi och vi har FHM som får arbeta med ingenting. I grund och botten tror jag inte FHM har ansvaret för det här, de ska ge rimliga förslag utifrån förutsättningarna vi har och vi har uppenbarligen inte ens lager för en vecka. Hur fan ska du lägga fram en plan på att hindra en pandemi när våra myndigheter har gjort allt för att bryta ner den beredskapen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Även i DK, liksom i de övriga länderna, räknar man från det första kända fallet. Varför vill du räkna annorlunda för svensk del?

Allmänna smittspridningen i Skandinavien började direkt efter sportloven.

Sportlov i respektive land:

Danmark: vecka 7 (Köpenhamn) eller 8
Norge: vecka 8 (Oslo), 9 eller 10
Sverige: vecka 7 (Göteborg/Jönköping), 8 (Sörmland/Östergötland/Skåne), 9 (Stockholm/Dalarna) och 10 (Norrland)

Innan dess hade vi 1 bekräftat fall i hela landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Verken Tegnell och regeringen har ansvar för skolorna eller vården utan det ligger på kommunerna respektive regionerna. Så när det varslas hundratals vårdanställda i Stockholm är det regionen du ska klaga på, inte Tegnell eller regeringen.
Jo det är Folkhälsomyndigheten som först ska bestämma att stänga skolor.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Fler borde så klart ha fått testa sig redan från början.
Utökade tester kommer nu men gäller ändå inte alla.
WHO sa Testa testa testa, testa alla så mycket det går. Då drog Sverige ner på testningen.
Åkesson bör kanske testas för att kunna sköta sitt arbete som politiker och så även alla andra i riksdagen om dom tror sig kunna vara smittade.

Jag håller med dig om testningen, nog borde vi hittat sätt att öppna upp för fler tester. Dock om du frågar mig så ser jag hellre att de som jobbar på äldreboenden får förtur än en politiker oavsett vilken sida du företräder.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Jimmie Åkesson har lite mer hjärna än övriga regeringen:

"– Vi behöver testa brett i allmänheten, så att så många som möjligt kan återgå till sina jobb och inte behöver sitta hemma i onödan. För att kunna göra det behöver man friskförklaras, säger Åkesson."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/Jo5ErP/jimmie-akesson-vill-masstesta--utesluter-inte-att-han-sjalv-har-coron
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in