2020-03-31, 06:54
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vi har ju köpt på oss en månads enklare mat. Måste man nu tänka längre? Var fan ska allt ris, bönor o konserver få plats?
I vardagsrummet... under sängen osv. Viktigare att ha mat än ett prydligt hem.
Citera
2020-03-31, 06:55
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det är uppenbart att det förhåller sig så; dödligheten är inte så hög, men eftersom förmodligen extremt många blivit smittade utan det registrerats blir statistiken knepig. Problemet är inte dödligheten utan att ingen har immunitet, och miljoner runt om i världen kommer dö även med låg dödlighet.

Tycker dödligheten är väldigt hög om man ser till de siffror som de kom fram till 0.66% jämför med en "vanlig influensa" som ligger på 0.1.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Och det är därför internationella flygplatser är öppna än, menar du? Nja, jag tror som Manskahahusvagn mfl, att Kapitalet går före Folkhälsan.

Det tror jag med men det är mer normalt att ekonomin fungerar hjälpligt än att några extra 1000 dör i Sverige.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Ja, precis. Men det är störande. Men framförallt är det dumt.

Nils, 43, död - hade underliggande sjukdom
Vs.
Nils, 43, död - hade lättare fotsvamp
eller
Nils, 43, död - hade ett mindre paper-cut

Det här med "underliggande sjukdom" betyder inget för mig. Det kan ju vara vad som helst!
Media och instanser lägger till det bara för att folk ska sitta lugna i båten. "Ah, skönt! För jag är ju inte sjuk i cancer eller diabetes!"
Det bästa vore - med tanke på hur naiva folk är - att släppa dödsfallen som "Nils, 43, död. Var fullt frisk".
Då kanske folk fattar att vem som helst kan drabbas. Då kanske de slutar vistas bland folk etc.

Har lite mer än fotsvamp som "underliggande sjukdom". Men mår alldeles utmärkt, men oroar sig för att bli bortsorterade direkt bara de läser journalen.

Andra i samma relativt sällsynta grupp tänker som jag men alla är vi olika. Några är betydligt mer mottagliga för förkylningar och aktar sig alltid och andra inte alls mottagliga.

Först när man blir så gammal och full av krämpor att man måste söka hemhjälp det är då man kommer i riskzonen på allvar.
Citera
2020-03-31, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Svenska skolor ä r öppna för att man vill få detta att gå övers så normalt som möjligt.
Enviktig skillnadmellanSverigeoch övriga världen är att äldre har väldigt låg statsus här. I USA slåss två 70-åringar i riskgrupp om presidentposten. I Sverige hade deansetts var förbrukade.

Det där har du rätt i..

Är många som luftat att "om dom ändå skall dö inom två år är det väl inte så farligt om dom dör nu" och "nu skiter 70 plussarna i att skydda sig då får dom skylla sig själva"

På den gamla goda tiden söp man ju ner äldre och slängde dom utför ättestupan när dom blev vårdfall (myt eller inte?)

Jag känner väldigt starkt att man som människa inte får ha en sån människosyn, man gör allt man kan för att rädda liv och att som nu i Italien tvingas lägga alla över 65 åt sidan nedsövda så att dom får dör är vedervärdigt, det är krig.

Att gå efter teoretiska modeller och kallt räkna med att "ett par tusen äldre kommer stryka med men dom skulle ändå dött inom två år" är inte acceptabelt, man fattar de beslut som räddar liv.

Jag tror ingen vill komma in till vården i Corona och få en snabb blick av läkaren och sen viskar han till sköterskan att "söv ned honom så han får dö". Alla vill nog känna att personalen gör precis allt för att just du skall överleva.

Så fattar man dessa cyniska beslut så tänker man inte ens att man behandlar andra som man vill be behandlad själv.
Citera
2020-03-31, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vi kommer att få se något liknande i Sverige en differens som inte kan förklaras på annat sätt att de angett fel dödsorsak i en hel del fall.

Japp, man borde nu direkt ta antikroppstest på alla avlidna innan dom börjar kremeras.
Citera
2020-03-31, 06:58
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Hoarding, prepping, oliehatteri o mentala problem går ofta hand i hand. Dessa människor behöver sällan bry sig om hur deras hem ser ut. Det besöks sällan av andra.

Min kompis är gift! Men inga barn då blir det genast problem.
Citera
2020-03-31, 06:58
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Much ado about nothing, "the flu kills from 25,000 people to 69,000 people a year." Detta I USA.

Detta Covid får allt kämpa på om det ska vara med i toppstriden mot den långt kompetentare "vanliga influensan".

Detta är en masspsykos så långt.
https://www.marketwatch.com/story/as-the-world-focuses-on-coronavirus-dont-forget-about-the-deadly-flu-2020-02-06

https://www.expressen.se/nyheter/studie-coronaviruset-inte-lika-dodligt-som-vi-trott/

Citat:
Nu publiceras nya rön i den ansedda medicinska tidskriften*the Lancet.

Resultatet: Dödligheten är inte alls så stor som tidigare beräkningar gjort gällande.

Men: Dödligheten är fortfarande bra mycket större än den är för en vanlig influensa.

Uträkningarna i studien visar på en dödlighet på 0,66 % – en vanlig influensa brukar man säga har en dödlighet på omkring 0,1 %.

Tycker Covid verkar ha kämpat om influensan redan
Citera
2020-03-31, 07:00
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Har lite mer än fotsvamp som "underliggande sjukdom". Men mår alldeles utmärkt, men oroar sig för att bli bortsorterade direkt bara de läser journalen.

Andra i samma relativt sällsynta grupp tänker som jag men alla är vi olika. Några är betydligt mer mottagliga för förkylningar och aktar sig alltid och andra inte alls mottagliga.

Först när man blir så gammal och full av krämpor att man måste söka hemhjälp det är då man kommer i riskzonen på allvar.

Jag kan tänka mig att många som har högt blodtryck kanske själv inte vet om det och det är ju något som kommit fram som en stor riskfaktor.
Citera
2020-03-31, 07:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Enligt en studie som publicerats i The Lancet så är dödligheten i corona inte fullt så hög som man först befarade.

https://www.expressen.se/nyheter/studie-coronaviruset-inte-lika-dodligt-som-vi-trott/

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30243-7/fulltext

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu verkar det som om det inte stämmer, läkare i Italien menar att de döda som rapporterats in är 4 ggr så stor. I Kina tror vi ju inte heller att siffrorna stämmer så tvärtom kan man anta att dödligheten är större än vad man trott.

Källa

https://www.corriere.it/politica/20_marzo_26/the-real-death-toll-for-covid-19-is-at-least-4-times-the-official-numbers-b5af0edc-6eeb-11ea-925b-a0 c3cdbe1130.shtml?fbclid=IwAR3QWtyUw-rAhVQZqCQlzbED1ZUTXVAY-ye5qGQAMH88BkhxcvmubUBlXG4
Så ligger det nog till. Men man får också tänka på att det är frågan om ett virus som inte existerat bland människor tidigare och som verkar vara väldigt smittsamt. Så vi kommer sannolikt ha betydligt fler smittade än vid en vanlig säsongsinfluensa som vi dessutom har vaccin emot. Allt pekar på det och mörkertalet av smittade är antagligen mycket stort.

Jag tror att COVID-19 egentligen är ganska harmlöst. Problemet är att det i vissa fall utlöser ett i det närmaste explosivt förlopp och det verkar ha att göra med en dysfunktion i immunförsvaret. Det är det som slår så hårt mot riskgrupperna där man riskerar död eller mer eller mindre permanenta skador med långt sjukdomsförlopp som kräver avancerad vård och efterföljande konvalescens.
Citera
2020-03-31, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Börsen i USA gick ner 10 procent när Trump meddelade att han stoppar flyg från Europa. Det som kan låta som en billig åtgärd behöver inte vara det i praktiken.

Sedan dess har han mest försökt lugna och agera Sverigelikt och marknaderna har lugnat sig något.

Hört talas om Black Swan?
Marknaderna stod inför en ENORM korrektion, det var bara den utlösande faktorn som saknades och det råkade bli Coronaviruset.

Det bästa man kan göra är att "platta till kurvan" som Japan, Sydkorea och Tyskland gjort så sjukvården klarar av antalet svåra fall.

Har man inte adekvat sjukvård kan man försöka helt stoppa smittan, det gjorde många länder.

Har man extremt utbyggd akutsjukvård så kan man släppa det fritt och få en tidig flockimmunitet.

Att ha dålig sjukvård (lägst antal ivo platser i EU) och släppa viruset fritt är extremt cyniskt.
Citera
2020-03-31, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazybitch
Tror inte ni förstår hur många 60 miljoner är.
Men nu kör vi lite högstadiematematik.

I ett land finns det 60 000 000 människor. I det landet finns det ett elakt virus som sprids väldigt väldigt lätt. Regeringen i Landet har förbjudet invånarna att gå ut. Ungefär 1% av människorna är Flashbackare med ADHD som inte kan sitta still och skiter i förbudet och ger sig ut bland männsikor och blir smittade. Av dessa människor hamnar 1% i kritiskt tillstånd.
Hur många människor hamnar i kritiskt tillstånd?

svar: 6000 invånare hamnar i kritiskt tillstånd.

Dessutom har jag sett rapporter på att uppemot 40% av invånarna har gett sig ut trots utegångsförbud i Italien,, att bara 1% skulle göra det är fantasi.

Verkligheten är mer än siffror. Smittspridningen är stor. I Italien har familjen stor betydelse. Smittspridning mellan familjemedlemmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in