Citat:
Ursprungligen postat av
temadag
Skolmatsal användes fastigheten till tidigare. Så rimligen fanns det stolar och bord där tidigare. Scenen fanns också.
Ljus och ljud som sätts upp i en lokal där det redan finns eller har funnits stolar och bord och en scen, kan det rimligen inte krävas bygglov för.
Sen vill jag dra mig till minnes att Özz Nujen tänkt använda teatern privat. Men där kan jag ha missmint mig. Men hur det än är med det, så förekommer inte några offentliga tillställningar där som teater eller musik. Än så länge i alla fall.
Hannes har haft otroligt svårt att begripa vad ändrad användning av en byggnad för ett ett nytt ändamål är. Du har precis lika svårt som Hannespojken att förstå vad lagen avser med denna åtgärd. Mitt förslag är att du sätter dig ner och tar ut satsdelarna oc läser bestämmelsen mycket långsamt. Då kommer du förhoppningsvis att förstå följande:
Om matsalen i Gazeligården fortfarande användes för att bespisa byns skolelever skulle inte något bygglov krävas för att inreda lokalen med nya stolar, armatur etc.
Men nu förhåller det sig ju så, att Özzen har köpt byggnaden av kommunen för att bygga om den till en teater. Och då krävs bygglov för att inreda byggnaden med nya inventarier. Ska det vara så förbaskat svårt att få in i din skalle?
En teater som ägs av en privatperson eller ett bolag är väl alltid en privatteater, eller hur? Men vad fan är då en offentlig tillställning i en privatteater? Hissen tycks ha stannat i källaren...