Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-30, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Flyktingboendet blev det ingenting av med, p.g.a. en politisk kursjustering, där gjordes en missbedömning. Sedan är frågan om de ö.h.t. hade kunnat få bygglov till ett Hotell Zetterling. De vågade inte chansa, så de byggde svarthotell i krutskjulet. Där är många slantar investerade.

Endast skolan har ju tjänat som sommarbostad, en sådan kostar oundvikligen pengar. All annan yta har i möjligaste mån hyrts ut.

Det var en missbedömning att flyktingströmmen minskade. Nu är det ju också mindre populärt att resa runt på grund av coronan. Folk hyr kanske hellre ett helt hus än bor på hotell. Eller så köper någon huset för att isolera sig där från coronan. Så det här med coronan kan påverka den ekonomiska vinsten/förlusten av att äga hus på Gotland. För vem säger att de i dagens läge vill ha dem kvar?
Citera
2020-03-30, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Avvikande uppfattning. Det är väl just det att "medianox" INTE har förtroende för dagens rättsvårdande myndigheter som gör att han agerar som han gör? Smart som han är. Kommer med åren och erfarenheten.

Före 9:e september händer inget, men därefter brakar det loss. Sanna mina ord.

Och innan dess så kommer nog nån svensk journalist i listiga ordalag påskina att denna tråd är uppfunnen och stödd av Putins små hackare. Vi kommer att ser mer av den varan kommande veckor.

Dagens aktuella läge. 2018-09-09, nu bara 4 veckor kvar.

Hände det något, brakade det loss efter 9 september 2018?

Det som är genomgående i denna tråd är att något ska braka loss, hända och vända allt upp och ner. Jag tvivlar som sagt på att något ska braka loss, men något litet borde hända på några plan i alla fall. Smart som man är och erfaren med åren så kan man nog se det i alla fall.

Problemet för media att göra något av det här, en artikel eller en serie är att det inte finns konkreta uppgifter att gå på som gör sig i media. Antydningar hit och dit, om stolar och sånt kommer de ingenstans med. Nujens kan använda sig av sånt trams förstås, men att vända de emot Nujens går ju naturligtvis inte. Och om man sammanfattar vad som har hänt och vad som går att bevisa så finns det inte någon story som media kan använda. Att nu bara rakt ut skriva något om terrorfinansiering till Drottningsgatans mord är för sent. Det tåget har gått. Något nytt måste hända och också ha anknytning till terrordådet, men något sådant kommer inte att komma. Så man kan nog lugna ner sig vad gäller tankarna kring att något ska braka loss. Om två veckor eller någonsin.
Citera
2020-03-30, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temadag
Ska man alltid anmäla om man köper NYA stolar om man har som syfte att i en framtid bedriva event- och teaterverksamhet?

Nej, min vän, du behöver inte "anmäla" till någon om du köper nya stolar oavsett vilket syfte du har med ditt stolköp. Men frågan är väl här vad du själv menar med att "anmäla". Du kanske helt enkelt har blandat ihop en bygglovsansökan med en momsdeklaration?

Däremot krävs bygglov för att som i Özzens fall inreda en f d skolbyggnad med t ex 100 nya stolar, ett 20-tal nya bord och en ny ljus- och ljudanläggning för ett väsentligt nytt ändamål - i detta fall för event- och teaterverksamhet. Sammanlagt har den nya inredningen I Gazeligården gått på betydligt mer än en miljon kronor. Ska det vara så svårt att begripa för dig och dina pajasvänner i tråden?

PS. Tillsynsteamet med sin jurist har på plats sett de 100 nya stolarna, de 20 nya borden och den påkostade nya ljus- och nya ljudanläggningen. De har därvid också kunnat konstatera att Gazeligården håller på att inredas för ett väsentligt nytt ändamål. Det är inte för att fortsätta servera byns skolbarn skolfrukost som den nya inredningen tillkommit.DS.
Senast redigerad av Tingstade 2020-03-30 kl. 11:28.
Citera
2020-03-30, 12:16
Medlem
Citat:
Citera lagtexten som säger att jag måste söka bygglov om jag ska ställa in 100 stolar i en fastighet jag äger som jag eventuellt senare ska ha som event- och teaterlokal?

Du verkar ju inte begripa att man måste anmäla ändrad användning av lokalen.
Özz hat ju sagt att han skall bygga en teater av matsalen.

Vad är det som är så svårt att förstå med det?
Citera
2020-03-30, 12:21
Medlem
Citat:
Citera lagtexten som säger att jag måste söka bygglov om jag ska ställa in 100 stolar i en fastighet jag äger som jag eventuellt senare ska ha som event- och teaterlokal?

Du har redan fått upplysning om det aktuella lagrummet!
Citera
2020-03-30, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Kan finansieringen av terroristen och Gotlandskopplingen har något samband med följande ca 4 månader tidigare?

Citat:
Försäljning av Tingstäde Nystugu 1:125 och 1:142
Köpekontrakt med Nujen media AB om köp av fastigheten Nystugu 1:142 för 1 535 000 kronor godkänns. Regionstyrelsen ger ledningskontoret i uppdrag att se över reglementet för att kunna snabba upp expedieringen av försäljningsärenden.

Köpekontrakt med Debbie Nujen och Özz Nujen om köp av fastigheten Nystugu 1:125 för 2 235 000 kronor godkänns.

Affären innebär minskade årliga driftskostnader på 790 000 kronor för skolan och 156 000 kronor för Gazeliegården, samt en intäkt från försäljningen på ca 3,16 miljoner kronor efter avdrag för nödvändiga åtgärder.

http://www.gotland.se/85706

De här driftskostnaderna? Varför är de så höga som de är och har de förändrats något sen köpet tror ni?
Citera
2020-03-30, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Ja alltså den där ombyggnaden av en skolmatsal till modern teater- och eventlokal"består alltså av att man satt upp ny ljus och ljudanläggning, eventuellt också att man förändrat den sedan tidigare befintliga scenen på något vis. Du vet mycket väl att dylika åtgärder inte kräver bygglov och inte att byta ut möbler heller.

Dina och Tingstädes beskrivningar går formellt ihop men säger helt olika saker. Det verkar nästan som ni håller på och bråkar om den här Gazeligården för att hjälpa Nujens få bort fokus från svartarbetet.

För mig är Akilovs svartarbete det intressanta i dessa sammanhang och att politiskt korrekta högdjur på Gotland helt öppet anlitar sådan arbetskraft systematiskt. Familen Nujen har byggt om för miljonbelopp utan att någon byggfirma verkar varit anlitad och skattemyndigheterna har (hotintills!) varit passiva

Skolmatsal användes fastigheten till tidigare. Så rimligen fanns det stolar och bord där tidigare. Scenen fanns också.

Ljus och ljud som sätts upp i en lokal där det redan finns eller har funnits stolar och bord och en scen, kan det rimligen inte krävas bygglov för.

Sen vill jag dra mig till minnes att Özz Nujen tänkt använda teatern privat. Men där kan jag ha missmint mig. Men hur det än är med det, så förekommer inte några offentliga tillställningar där som teater eller musik. Än så länge i alla fall.
Citera
2020-03-31, 16:33
Medlem
FruStormuftis avatar
Gotland har en enkel checklista över vad som är bygglovspliktigt gällande ändrad användning.
Lös inredning och armaturer är självklart inte ombyggnad som några svårt motvalls envisas med att försöka tysta kapabla intressenter i tråden med. Tig ihjäl bromsklossen med anhang, eller ta initiativ utanför fb för bästa resultat.

http://dokument.gotland.se/IntegrationService.svc/GetDocumentContent?documentNumber=8230
Citera
2020-03-31, 16:38
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
De här driftskostnaderna? Varför är de så höga som de är och har de förändrats något sen köpet tror ni?

Antagligen totaldriften. Verksamhet samt hårda driftskostnader.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=4993098

Beklagligt att ek.för inte fick köpa, men de var kanske inte likvida?
Varför fick de inte köpa när Özzen fick
Citera
2020-03-31, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Gotland har en enkel checklista över vad som är bygglovspliktigt gällande ändrad användning.
Lös inredning och armaturer är självklart inte ombyggnad som några svårt motvalls envisas med att försöka tysta kapabla intressenter i tråden med. Tig ihjäl bromsklossen med anhang, eller ta initiativ utanför fb för bästa resultat.

http://dokument.gotland.se/IntegrationService.svc/GetDocumentContent?documentNumber=8230

OK. Det här är tydligen inte slut än. Tokstollarna gör allt för att ta över tråden. Givetvis har inte Gotland någon "checklista" över vad som är bygglovspliktigt gällande ändrad användning. Samma lagtext/lagrum gäller givetvis över hela landet. Du är nog inte kapabel att yttra dig i den här affären.
Citera
2020-03-31, 17:08
Medlem
Citat:
Skolmatsal användes fastigheten till tidigare. Så rimligen fanns det stolar och bord där tidigare. Scenen fanns också.

Ljus och ljud som sätts upp i en lokal där det redan finns eller har funnits stolar och bord och en scen, kan det rimligen inte krävas bygglov för.

Sen vill jag dra mig till minnes att Özz Nujen tänkt använda teatern privat. Men där kan jag ha missmint mig. Men hur det än är med det, så förekommer inte några offentliga tillställningar där som teater eller musik. Än så länge i alla fall.

Hannes har haft otroligt svårt att begripa vad ändrad användning av en byggnad för ett ett nytt ändamål är. Du har precis lika svårt som Hannespojken att förstå vad lagen avser med denna åtgärd. Mitt förslag är att du sätter dig ner och tar ut satsdelarna oc läser bestämmelsen mycket långsamt. Då kommer du förhoppningsvis att förstå följande:

Om matsalen i Gazeligården fortfarande användes för att bespisa byns skolelever skulle inte något bygglov krävas för att inreda lokalen med nya stolar, armatur etc.
Men nu förhåller det sig ju så, att Özzen har köpt byggnaden av kommunen för att bygga om den till en teater. Och då krävs bygglov för att inreda byggnaden med nya inventarier. Ska det vara så förbaskat svårt att få in i din skalle?

En teater som ägs av en privatperson eller ett bolag är väl alltid en privatteater, eller hur? Men vad fan är då en offentlig tillställning i en privatteater? Hissen tycks ha stannat i källaren...
Senast redigerad av Tingstade 2020-03-31 kl. 17:10.
Citera
2020-03-31, 17:13
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade
Hannes har haft otroligt svårt att begripa vad ändrad användning av en byggnad för ett ett nytt ändamål är. Du har precis lika svårt som Hannespojken att förstå vad lagen avser med denna åtgärd. Mitt förslag är att du sätter dig ner och tar ut satsdelarna oc läser bestämmelsen mycket långsamt. Då kommer du förhoppningsvis att förstå följande:

Om matsalen i Gazeligården fortfarande användes för att bespisa byns skolelever skulle inte något bygglov krävas för att inreda lokalen med nya stolar, armatur etc.
Men nu förhåller det sig ju så, att Özzen har köpt byggnaden av kommunen för att bygga om den till en teater. Och då krävs bygglov för att inreda byggnaden med nya inventarier. Ska det vara så förbaskat svårt att få in i din skalle?

En teater som ägs av en privatperson eller ett bolag är väl alltid en privatteater, eller hur? Men vad fan är då en offentlig tillställning i en privatteater? Hissen tycks ha stannat i källaren...

Lokalen används inte som teater.
Over and out
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in