Citat:
Tack för klargörandet. Jag noterar att du inte tycker att rätta ett skrivfel kan jämföras med att ändra något jag ska försöka var mer nogrann i fortsättningen.
Bra att du rättade till "givna slutbesked".
Ja, bostadshus är för allmänt hållet, även om det nog inte omfattar hyreshus eller hotell (eftersom det då ändrar användningen av fastigheten) men de skulle mycket väl kunna göra om till radhus eller kedjehus med det bygglovet, vilket vore olyckligt och nog inte vad nämnden hade för avsikt. Tror inte grannarna heller skulle acceptera det. Så det är olyckligt formulerat, går det att överpröva?
Men annars är det nog inte så märkligt att man ändrar sina byggplaner efter synpunkter både från kommunen eller grannar och därefter kompletterar sin ansökan, annars riskerar man att inte få bygga alls.
Du har rätt i att det inte går att avslå en ansökan baserat lösa reflexioner om framtiden eller att kommunen har snabbehandlat ett bygglov.
Några saker som jag fortfarande inte hänger med på:
Varför anser du att den i ansökan uppgivna användningen inte är rimlig och trovärdig?
Syftar du på den slutliga kontrollplanen eller den som inlämnades vid ansökan och vad finns det för juridisk grund till att inte godkänna den?
Bra att du rättade till "givna slutbesked".
Ja, bostadshus är för allmänt hållet, även om det nog inte omfattar hyreshus eller hotell (eftersom det då ändrar användningen av fastigheten) men de skulle mycket väl kunna göra om till radhus eller kedjehus med det bygglovet, vilket vore olyckligt och nog inte vad nämnden hade för avsikt. Tror inte grannarna heller skulle acceptera det. Så det är olyckligt formulerat, går det att överpröva?
Men annars är det nog inte så märkligt att man ändrar sina byggplaner efter synpunkter både från kommunen eller grannar och därefter kompletterar sin ansökan, annars riskerar man att inte få bygga alls.
Du har rätt i att det inte går att avslå en ansökan baserat lösa reflexioner om framtiden eller att kommunen har snabbehandlat ett bygglov.
Några saker som jag fortfarande inte hänger med på:
Varför anser du att den i ansökan uppgivna användningen inte är rimlig och trovärdig?
Syftar du på den slutliga kontrollplanen eller den som inlämnades vid ansökan och vad finns det för juridisk grund till att inte godkänna den?
En rätt uppenbar orsak till att bygglovsprocessen borde ha avbrutits är just kontrollplanerna.
I den första kontrollplanen, som ingavs till nämnden i samband med det första sammanträdet med byggherren efter att bygglovet för "bostadshus" beviljats av politikerna i arbetsutskottet
hade den ensamma innehavaren av "Gotland Venture AB" angivits som totalentreprenör för projektet. Att en relativt nybildad städfirma som några år gått med årliga förluster anges som totalentreprenör för ett byggprojekt med en totalyta på 350 kvm är inte direkt olagligt men borde ha gett upphov till tillräcklig misstanke om att bestämmelserna i plan- och bygglagen inte skulle komma att följas av byggherren. Det är då byggnadsnämndens skyldighet att ingripa.
Du är ganska rolig, du. Du får ju nu mig att låtsas som om Debbie Nujen försökte "lura" handläggarna och byggnadsnämndens politiker. Advokat NN har anmält byggnadsnämnden för misstänkt korruptionsbrott och då är vanligtvis byggherrar, politiker och tjänstemän alla inblandade i processen på ett mer eller mindre hedervärt sätt.
Tillägg 1: Jag är helt införstådd med att byggnadsnämnden inte gärna kunde veta att innehavaren av städfirman var en jämnårig kompis till Özz Nujen, som ju trots att han var byggherre tillsammans med sin syster inte heller var med på det första sammanträdet med nämnden. Kontakterna sköttes genom hela bygglovsprocessen av svågern Rickard Damm själv. Sedan uppförde han även hela byggnaden själv, vilket framgår av den slutliga kontrollplanen.
Tillägg 2: Vad menar du med att hyreshus inte är ett bostadshus?
Senast redigerad av medianox 2020-10-08 kl. 12:10.
Senast redigerad av medianox 2020-10-08 kl. 12:10.