Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-03-31, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Det var ett retoriskt inlägg. Tråden handlar om Akilov/Nujen och ekonomin dem emellan och allt vad det innebär och medför.
Vi vet att du inte har alla hästar hemma

Tips:
Du bör starta en tråd gällande ditt ämne och lämna den här ekonomiska brottslighetstråden. Starta en egen tråd ”vännen”.

Jag har rättat dina dumheter om Gotlands checklista och jag har svarat på din fråga varför Özzen fick köpa fastigheterna som var utbjudna till försäljning. Är du inte glad för klargöranden?
Citera
2020-03-31, 17:18
Medlem
Citat:
Lokalen används inte som teater.
Over and out

Det spelar enligt PBL ingen roll om teatern har tagits i anspråk för teaterverksamhet eller ej. Det krävs ändå bygglov om man inreder den för det nya ändamålet. Har du inget mer att komma med eller är du missnöjd med mina rättelser av dina fealaktiga påstäenden, så är det ju bara för dig göra Hannes sällskap och sluta posta desinformation här.
Senast redigerad av Tingstade 2020-03-31 kl. 17:23.
Citera
2020-03-31, 17:19
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temadag
Skolmatsal användes fastigheten till tidigare. Så rimligen fanns det stolar och bord där tidigare. Scenen fanns också.

Ljus och ljud som sätts upp i en lokal där det redan finns eller har funnits stolar och bord och en scen, kan det rimligen inte krävas bygglov för.

Sen vill jag dra mig till minnes att Özz Nujen tänkt använda teatern privat. Men där kan jag ha missmint mig. Men hur det än är med det, så förekommer inte några offentliga tillställningar där som teater eller musik. Än så länge i alla fall.
Byggnaden tillhör Nujen Media AB. Det vore en märklig omväg om privatpersonen Özz skulle hyra den för att leka teater "privat". Du minns fel.

Han har sagt i pressen att han vill öppna en teater, "Tingstäde teater" hade han tänkt kalla den. Nu behöver man förvisso inget tillstånd för att prata strunt i massmedia eller lufta diverse drömmar och lösa planer, det är inte samma sak som att faktiskt öppna en teater.

Att byggnaden bjudits ut till uthyrning, dels som lägenhet, dels som större eventlokal, är däremot ett etablerat faktum. Att det står "Rickard" under annonserna ändrar inte saken, det är ytterst Nujen Medias verksamhet och kan inte passera som skattefri privatuthyrning, hur liten än verksamheten i realiteten blir.
Citera
2020-03-31, 17:57
Medlem
Länsstyrelsen avslog Nujens överklaganden rörande de tre svartbyggena Villa Zetterling, Skolan och Sockenmagasinet den 21 februari i år. Då Nujens inte överklagat något av besluten har dessa drygt tre veckor därefter vunnit laga kraft. Sedan har Nujens sex veckor på sig att lämna in fullständiga bygglovshandlingar (bl a måttsatta ritningar). Gör de inte det kan kommunen uppdra åt någon konsult att göra detta på fastighetsägarnas bekostnad. Eftersom de två magasinsbyggnaderna ska ha bygglov för ändrad användning från förråd till bostad för uthyrningsverksamhet för tillfällig vistelse kommer det att krävas speciella byggnadsekniska lösningar, som jag har litet svårt att tro att "projektledaren" Rickard Damm kommer att gå iland med.
Citera
2020-03-31, 18:02
Medlem
Frammes avatar
Dom registrerade bolagen och dess syfte går inte att bortse ifrån. Eller var det ett? Redovisning till myndigheterna, falskbokföring, oredovisade utgifter, uthyrning av bostad, ombyggnad som är påhittad, svartjobbare, svågerns ansvar som han inte har som juridisk person, advokatsamfundets ev. mygel, bortförklaringar av personer som är juridiskt bundna till bolag, ja listan kan göras lång. Dessutom så kommer tankarna om terrorfinansiering. Det är oundvikligt med familjens historia. Det här är bara en liten del, av mina tankar och åsikter. Dom släpper jag inte.
Citera
2020-03-31, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Byggnaden tillhör Nujen Media AB. Det vore en märklig omväg om privatpersonen Özz skulle hyra den för att leka teater "privat". Du minns fel.

Han har sagt i pressen att han vill öppna en teater, "Tingstäde teater" hade han tänkt kalla den. Nu behöver man förvisso inget tillstånd för att prata strunt i massmedia eller lufta diverse drömmar och lösa planer, det är inte samma sak som att faktiskt öppna en teater.

Att byggnaden bjudits ut till uthyrning, dels som lägenhet, dels som större eventlokal, är däremot ett etablerat faktum. Att det står "Rickard" under annonserna ändrar inte saken, det är ytterst Nujen Medias verksamhet och kan inte passera som skattefri privatuthyrning, hur liten än verksamheten i realiteten blir.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Privatteater Det var väl något åt det här hållet jag fick för mig att han menade. Så det hela måste ju redovisas för det. Men det var ju inte någon huvudpoäng i mitt inlägg då det gällde att det redan fanns en scen och stolar och bord i den verksamhet som skedde för Nujens övertagande av lokalen. Det fanns säkert ljus till den scenen och kanske även ljud. Men ljus och ljud är inte något man måste söka bygglov för som en del tycks tro. Det var det mitt inlägg handlade om.

Så att hitta att han gjort något fel där går inte.

Man undrar hur coronan påverkar Nujens uthyrning av privatteatrar och övriga uthyrning. Först otur med vikande flyktingmottagning och nu corona som gör att folk är mindre benägna att gå på teater och resa och hyra hus där man inte vet vem som bott förut. Fast coronan har ju inte något stort grepp om Gotland men bara tanken får ju många att tänka sig för.
Citera
2020-04-01, 14:41
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framme
Dom registrerade bolagen och dess syfte går inte att bortse ifrån. Eller var det ett? Redovisning till myndigheterna, falskbokföring, oredovisade utgifter, uthyrning av bostad, ombyggnad som är påhittad, svartjobbare, svågerns ansvar som han inte har som juridisk person, advokatsamfundets ev. mygel, bortförklaringar av personer som är juridiskt bundna till bolag, ja listan kan göras lång. Dessutom så kommer tankarna om terrorfinansiering. Det är oundvikligt med familjens historia. Det här är bara en liten del, av mina tankar och åsikter. Dom släpper jag inte.

Gällande bolagen så kollade jag även lite på Nujens bolagskopplingar och verksamheterna i bolagen.
Är det bidragsberoende verksamhet, aktivitet, konkurser etc.
Hämtade inga underlag från SKV dock.
Citera
2020-04-01, 14:45
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Byggnaden tillhör Nujen Media AB. Det vore en märklig omväg om privatpersonen Özz skulle hyra den för att leka teater "privat". Du minns fel...

Omväg?
Låter snarare som vanlig skatteplanering eller ovanligt dålig penningtvätt.
Citera
2020-04-01, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Istället låter man sina bolag köpa upp en fastighet på Gotland, hittar på en rövarhistoria om att man skall öppna "teater" & att detta är en "investering". Givetvis är detta bara en täckmantel för att kunna köpa sommarhus för oskattade pengar. Kanske planerar dom att att Özz skall köra sina svenskfientliga pekoralföreställningar ett par kvällar på sommaren. Men i övrigt är det ett renodlat semesterparadis till hela släkten.

Detta kommer att leda till att teaterföretaget går med förlust, vilket ger trevliga förlustavdrag i ägarbolagen. Det är ju ingen egentlig investering, så att anlita riktiga byggföretag skulle bli för dyrt, för det kommer ju aldrig några vinster i bolaget. Därav att man anlitar svartjobbare.

Att man betalar svart tyder även på att man inom familjen har svarta inkomster.

Citat:
Omväg?
Låter snarare som vanlig skatteplanering eller ovanligt dålig penningtvätt.

Det här med teaterverksamheten tåls att diskuteras. Att man måste ha vissa godkännanden som till exempel hur många personer man har tillåtelse att ta in ifall det skulle börja brinna och dylikt är en sak. Men många tänker ju att det bara är i syfte att förbättra sin ekonomi. Och det är ju mycket möjligt att det är så. Men det utesluter ju inte heller att det kan användas som en privat partylokal eller något. Det fanns en scen där vid köpet och där kan det ju stå folk och prata eller sjunga belysta av lampor och med högtalare för ljudet.
Citera
2020-04-01, 15:37
Medlem
Citat:
Det här med teaterverksamheten tåls att diskuteras. Att man måste ha vissa godkännanden som till exempel hur många personer man har tillåtelse att ta in ifall det skulle börja brinna och dylikt är en sak. Men många tänker ju att det bara är i syfte att förbättra sin ekonomi. Och det är ju mycket möjligt att det är så. Men det utesluter ju inte heller att det kan användas som en privat partylokal eller något. Det fanns en scen där vid köpet och där kan det ju stå folk och prata eller sjunga belysta av lampor och med högtalare för ljudet.

Kan du utveckla lite vad du egentligen vill diskutera i tråden, om du nu inte tål att diskutera bygglov för just ändrad användning av lokalen för teaterverksamhet?
Citera
2020-04-01, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade
Kan du utveckla lite vad du egentligen vill diskutera i tråden, om du nu inte tål att diskutera bygglov för just ändrad användning av lokalen för teaterverksamhet?

Kan du förklara lite mer detaljerat varför du vill ha insyn i vad jag vill diskutera? Är det inte enklast att du läser de inlägg jag skriver? Behöver du verkligen veta mer än så?
Senast redigerad av temadag 2020-04-01 kl. 16:59.
Citera
2020-04-01, 17:31
Medlem
Citat:

För att ytterligare utveckla tråden, så kan man väl tänka sig att folket äter något gott vid borden mellan samtalen eller sångerna.
Men borden kan ju vara undanställda....jag tänkte inte på det!
Senast redigerad av Bulverket 2020-04-01 kl. 17:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in