2020-03-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
slog han henne med baksidan av en yxa och den vassa delen träffade stammen?

Jag har tidigare inom denna L*na Wesstr*m-tråden beskrivit med illustrationer gällande dessa så kallade splittrings-skadorna i trädstammen, enligt nedan sett itererar jag den ena splittrings-skadan i trädstammen.

⬛⬅Splittrings-skadan i trädstammen,
bestående av fyra kanter där den ena kanten av-viker ifrån de övriga tre kanterna på grund av att kanten eller linjen är diagonalt riktad.

↖ Det handlar om den undre kanten hos splittrings-skadan:s sår i trädstammen och som finns hos det ena av de två trädstams-såren, vilken kant är synlig i diagonal riktning, nedifrån sett till höger med sedan en upp-stigande riktning mot den vänstra kanten.

Den andra splittrings-skadan i trädstammen har sin diagonala kant eller linje på annan plats.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-03-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Redan på -90 talet så blev det här ett problem för kriminalvården, Allt fler psykisk sjuka blev dömd till fängelsestraff istället för vård vilket skapade problem för både personal och fångar. Framförallt för personalen som inte hade utbildning för att handskas med psykisk sjuka människor. Än i dag har kriminalvården stora problem med att placera psykisk sjuka människor ut på anstalt.Eftersom dom har svårt att placera psykisk sjuka med "friska" fångar.

Du har rätt i sak, men du menar väl psykiskt störda, inte psykiskt sjuka? Ja, det vimlar av interner med psykiska störningar på anstalterna och man räknar dessutom med att 50% har empatistörningar högt upp på psykopat-skalan.
Citera
2020-03-25, 22:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det där går egentligen bara ihop (för mig) om man tänker sig ett slags hammare med långt skaft. Lite åt kortare krocketklubba fast med järnhuvud. Baksida av nåt slags yxa? Nåt slaga trädgårdshacka (rothacka) med blad bara åt ena hållet?

”Cylindrisk” är ju mer ett rör än en stång eller skaft. Men det måste vara halvlångt och ganska rejält för att åstadkomma skadorna på träden om det inte sitter ett vasst huvud på.

Nästa avdelning är väl ett spett av något slag...?

JokerManne är inte värst mycket till hjälp heller ...
Och innebär cylindrisk tangentiellt till skallen eller vinkelrätt (radiellt)? Jag skulle gärna läst den sekretessade protokollbilagan från RMV.
I övrigt förstår jag inte hur du menar, en stång och ett skaft är imho lika cylindriska som ett rör. Den uppskattade diametern på cylindern skulle vara intressant att veta...
Senast redigerad av DreamTwister 2020-03-25 kl. 22:50.
Citera
2020-03-25, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag har tidigare inom denna L*na Wesstr*m-tråden beskrivit med illustrationer gällande dessa så kallade splittrings-skadorna i trädstammen, enligt nedan sett itererar jag den ena splittrings-skadan i trädstammen.

⬛⬅Splittrings-skadan i trädstammen,
bestående av fyra kanter där den ena kanten av-viker ifrån de övriga tre kanterna på grund av att kanten eller linjen är diagonalt riktad.

↖ Det handlar om den undre kanten hos splittrings-skadan:s sår i trädstammen och som finns hos det ena av de två trädstams-såren, vilken kant är synlig i diagonal riktning, nedifrån sett till höger med sedan en upp-stigande riktning mot den vänstra kanten.

Den andra splittrings-skadan i trädstammen har sin diagonala kant eller linje på annan plats.

Mvh/ @JokerMannen

Jag fattar tyvärr inget. diagonalt? kan det vara en golfklubba?
Citera
2020-03-25, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
1: ) "Skulle det kunna ha gått till så att" .....

2: ) "Kan det möjligtvis vara så att" .....

3: ) "Borde det i så fall inte vara" .....

Det är på kriminalteknisk väg tagna prover på SD:s tvättmaskin, det blev så småningom konstaterat blodförekomst, SD:s imaginärt skapade historier bakom detta gällande vederbörande:s tvättmaskin är det samma som, hokus pokus kirri kanabel, SD får både betar, och snabel, ifrågavarande är osannfärdig så det står som spön i backen. Polisen och KammarÅklagaren Åsa Hiding är inga fåntrattar som låter sig föras bakom ljuset av SD:s imaginärt skapade historier om L*na Wesstr*m, det gäller även inom rätts-salen.

SD:s försvarsadvokat vid namn: Ing*ar Backm*n tycks ha tappat stinget totalt inom rätts-salen när det gäller att försvara sin klient på bästa möjliga sätt, man kan undra varför?

Mvh/ @JokerMannen

Precis. Och är man oskyldig så behöver man inte ljuga. SD har ljugit flera gånger.

Var lugn för att vi kommer få höra en saftig slutplädering från Backman. Just nu laddar han nog för fullt inför den.
Citera
2020-03-25, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Kan han ha använt en träpåk som han sen brände upp i pelletspannan? En sån där rundstav i lämplig storlek väger inte mycket men är väldigt tålig och skulle kanske kunna lämna såna spår i trädet. Krävs väl några fler slag av en sådan jämfört med något av metall.

Jag tänker mig något mer solitt/hårdare men det är bara spekulation från min sida.
Så länge vi inte har tillgång till rättsläkarens rapport kan vi inte veta hur inbuktningar på skallen såg ut t.ex.
Om vi hade rättsläkarens rapport så är nog sannolikt alla 17 inbuktningar i skallen beskrivna och kanske även hur många av dessa 17 slag som kan ha varit dödande i sig.

Det som talar för att det kan vara ett litet klenare tillhygge (klenare än metall i vart fall) är vittnesmålet från den/de som hörde kvinnoskrik den där natten. Den/de uppger ju att det var flera skrik under någon/några minuters tidsram.
Så gärningspersonen verkar ju antingen medvetet ha tagit sin tid eller så var föremålet klent så det drog ut på tiden av den orsaken..

Om man tänker sig en rotbit/knagge så kanske det kan stämma in om vi håller oss till trä?
Citera
2020-03-25, 22:59
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis. Och är man oskyldig så behöver man inte ljuga. SD har ljugit flera gånger.

Var lugn för att vi kommer få höra en saftig slutplädering från Backman. Just nu laddar han nog för fullt inför den.
Tror jag också men den tafatta rapporteringen i NA ger ju tyvärr inga ledtrådar rörande de frågor han ställt till vittnen eller innebörden av dom. Team Hiding torde däremot haft öronen spetsade för att försöka lista ut vad IB har för strategi.
Citera
2020-03-25, 23:04
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Började plötsligt fundera på om cykelsadeln - alltså stången - kan vara den cylinder som söks.
Därför planterar SD eventuell blodförekomst på ett ”trovärdigt” sätt på sadeln.
Alltså som en omvänd golfklubba.
Ingen tung grej, kanske också kan förklara det utdragna (17 slag) förloppet och att LW skriker så länge. Men detta kanske redan är avhandlat och förkastat.

Angående fasadbelysningen som var släckt på natten: nog borde SD ha märkt att det var mörkt när han skulle vattna. Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Gissar att den stången är både för kort och för lätt.. blir inte tillräckligt mycket kraft.

Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja så är det säkert. Men man vill inte lämna något outforskat.

Det skulle ändå kunna förklara ”sadel-sex”, mängden slag, utdraget förlopp.

Plus att SD skulle kunna gilla att använda ett så vardagligt och i sammanhanget ovanligt redskap, tänker jag. Det skulle han kunna gotta sej åt riktigt, ha det framme, balansera på gränsen, leka med polisen...

Efter att snart ha läst hela förhöret med honom tror jag att han nästan är kapabel till vad som helst. Han drar sej inte ens för att smyg-stöta på en av de kvinnliga FL.

Det skulle kunna vara ett mordvapen i hans smak.

Så här gick tankarna natten som var.
Jag har fortfarande inte kunnat släppa sadelstången riktigt...
Citera
2020-03-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det där går egentligen bara ihop (för mig) om man tänker sig ett slags hammare med långt skaft. Lite åt kortare krocketklubba fast med järnhuvud. Baksida av nåt slags yxa? Nåt slaga trädgårdshacka (rothacka) med blad bara åt ena hållet?

”Cylindrisk” är ju mer ett rör än en stång eller skaft. Men det måste vara halvlångt och ganska rejält för att åstadkomma skadorna på träden om det inte sitter ett vasst huvud på.

Nästa avdelning är väl ett spett av något slag...?

JokerManne är inte värst mycket till hjälp heller ...

https://www.bauhaus.se/tradgardshacka-gardol-44cm?gclid=CjwKCAjwguzzBRBiEiwAgU0FT9JlZWoIXscyHHO Vg5GGe2J7YIbJQ7xcdxXnlBkMOM8 yGxfm8TJv3RoCO7sQAvD_BwE

En trädgårds-hacka av typ "Gardol' 44 CM.

Om ett sådant tillhygge brukas med ett hårt slag mot och i en trädstam, bildas sålunda endast ett avlångt sträck i trädstammen och med betydligt större djup i trädet:s stam än vad de splittrings-skadorna som kan iakttagas på de tidigare tagna kriminaltekniska fotografierna.

Dessa splittrings-skadorna i trädstammen handlar om 4 kanter hos varje skada och som har bildats av det då brukade tillhygget:s slag eller stötning där en av de fyra kanterna blivit diagonala.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-03-25, 23:12
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Jag tänker mig något mer solitt/hårdare men det är bara spekulation från min sida.
Så länge vi inte har tillgång till rättsläkarens rapport kan vi inte veta hur inbuktningar på skallen såg ut t.ex.
Om vi hade rättsläkarens rapport så är nog sannolikt alla 17 inbuktningar i skallen beskrivna och kanske även hur många av dessa 17 slag som kan ha varit dödande i sig.

Det som talar för att det kan vara ett litet klenare tillhygge (klenare än metall i vart fall) är vittnesmålet från den/de som hörde kvinnoskrik den där natten. Den/de uppger ju att det var flera skrik under någon/några minuters tidsram.
Så gärningspersonen verkar ju antingen medvetet ha tagit sin tid eller så var föremålet klent så det drog ut på tiden av den orsaken..

Om man tänker sig en rotbit/knagge så kanske det kan stämma in om vi håller oss till trä?
En rundstav i längd och tjocklek som tex en ficklampa skulle jag säga är väldigt solid ändå, samtidigt som den inte behöver väga mer än.. några hundra gram?
Citera
2020-03-25, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Tror jag också men den tafatta rapporteringen i NA ger ju tyvärr inga ledtrådar rörande de frågor han ställt till vittnen eller innebörden av dom. Team Hiding torde däremot haft öronen spetsade för att försöka lista ut vad IB har för strategi.

Det borde ju vara en överskådlig bild av olika scenarion som IB kan tänkas ta till och det är väl de tekniska inlagor (mastuppkopplingar och liknande) han lämnat in till TR som stöd för att det finns tvivel.
Sen tror jag Hiding och gänget vet om sina brister i utredningsmaterialet och har täckning för genom mångfald av indicier istället.
Citera
2020-03-25, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Alltså förstår inte: att SD under förhandlingen skulle försöka spela sig till en rpu genom att försöka framstå som verklighetsförankrad?🤔
Borde han inte då i stället göra sitt bästa för att spela knäpp?

Citat:
Ursprungligen postat av Liouville
Ur MGM:s logg (FUP) från hans telefon kan man hitta följande:

Undersökningsprotokoll 2018-5000-BG50883-1 SamsungGalaxyS6 - Stefan red., 2020-02-10, sid 309
...
http://d.aliexpress.com/http://www.aliexpress.com/buyerprotection/index.html?tr
acelog=rowan&rowan _id 1 =sellerLeaveFeedbackToBuyer _ en_ US_ 2018-05-
15&rowan _ msg_id= 192c6e95b297 44fe82c5ebb3d2d 16bda&ck=in _ edm_ other]
The seller has left feedback for your order no. 505326647856552.Dear S*efan
D*vidsson,The transaction for your order no.505326647856552, product: USB
Rechargeable Cree XML-T6 LED Flashlight Waterproof LED Flash Light Hand
Torell Lamp Lantern With Power Reminder was completed on 14 May 2018.
The seller left feedback for this order on 14 May 2018.
...

Den här mailet uppkommer därför att den som sålt varan på Aliexpress (en LED ficklampa) vill att
köparen (MGM) skall ge ett omdöme om säljaren som ett sätt för Aliexpress att hålla koll
på att alla säljare sköter sig. Om man söker på Aliexpress med namnet på ficklampan
"USB Rechargeable Cree XML-T6 LED Flashlight" så kommer ett antal annonser upp på olika
typer av LED ficklampor. Bland annat så finns denna att köpa: "1100 Lumens CREE XML
T6 LED Baseball Bat Flashlight Rechargeable", 1100 lumen, längd 51 cm, diameter 45mm, vikt c:a 1kg.
(se bifogad fig.)

Kandidat till mordvapen? (1100 lumen räcker långt för att lysa upp). Är det den här MGM vid
ett tillfälle kallat för "hämtar en större ficklampa" under "testmordkvällen den 11/5".

Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2019-08-27 09:23 diarienr: 5000-K574218-18, sid 560
...
FL1: Mm .. för att S*efan du är ju .. det är ju så att du är ju en driftig person, i vanliga fall har
jag förstått av grannar och så .. för att jag menar när det var den här kvällen den 11 du mötte
dom här grabbarna som du har berättat om .. då vill, du går ju och ringer polisen du gör ju
nånting du tar ju hand om det här du åker hem och hämtar en större ficklampa och vill hjälpa
till och lysa på dom här grabbarna ..
MGM: Mm.
...

https://minfil.com/J9O962jdoa/baton_torch_pdf

Så han har köpt denna ficklampa precis dagarna innan mordet!??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in