2020-03-25, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag kanske övertolkade och du har kanske rätt.

Men när polisen frågar SD hur HD kan veta på fm så svarar han inte med alternativet att någon annan vem som helst som hört om det kan ha messat henne... (för SD vet att HD hört det från honom själv?). Inte heller tänker han i banor av att mördaren kan ha hört av sig till HD (det är ju det polisen utreder o efterfrågar....), för han vet vem mördaren är...?

Haha, det har du så förbaskat rätt i.
Som jag skrev alldeles nyss i en svarskommentar till en annan postare; "Make it simple"
Citera
2020-03-25, 00:32
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
De fick ej komma in i USA pga visumstrul läste jag för rätt länge sen i tråden och de sattes på vändande plan och tillbringade ett par dagar i London innan de kom tillbaks hit. Nåt dygn innan Lena hittades.

Rätta mig om jag har fel..
Nä precis, därav så kallade USA resan. SD var ändå redan misstänkt för människorov o hörd 2 ggr. När de släppte honom visste de att han skulle resa, så man kunde buggat bilen om man misstänkt mord. Men de hade förstås inte tilkräckligt för det när dd inte hittat kroppen.
Mordvapnet kanske ligger i Themsen...😁
Citera
2020-03-25, 00:35
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Började plötsligt fundera på om cykelsadeln - alltså stången - kan vara den cylinder som söks.
Därför planterar SD eventuell blodförekomst på ett ”trovärdigt” sätt på sadeln.
Alltså som en omvänd golfklubba.
Ingen tung grej, kanske också kan förklara det utdragna (17 slag) förloppet och att LW skriker så länge. Men detta kanske redan är avhandlat och förkastat.

Angående fasadbelysningen som var släckt på natten: nog borde SD ha märkt att det var mörkt när han skulle vattna. Eller?
Gissar att den stången är både för kort och för lätt.. blir inte tillräckligt mycket kraft.
Citera
2020-03-25, 00:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Tycker gym-stångs-historien är alldeles för osannolik. Långsökt. Risken att nån på gymmet hade märkt att den var borta skulle vara överhängande. Att sen frakta den därifrån till (den på förhand utvalda?) mordplatsen obemärkt? Och sen tillbaks dit?

Näeee..

"Make it simple" som man säger.

En typ av hammare som var lätt att ta med sig utan att nån såg. Det tror jag. "Rund slagyta" står det i obduktionsprotokollet.

Ett ihåligt rör som en gym-stång som diskuterats här den skulle ge annorlunda märken än en hammare och sånt ser ju rättsläkarna.

Säkert riktigt tänkt. En ordinär hammare i stål borde väl dock kunna vara en aning olämplig föreställer jag mig — dels blir det väl direkt mos av det mesta den träffar (den går väl omedelbart genom skallbenet), dels brukar de vara olämpligt viktade och jämviktade för att svingas mot något på lite avstånd, och som kanske rör sig. Om nu inte GM överfallit BO bakifrån, och sen på marken, vilket iofs inte alls är otänkbart. Ska man få ihop det med skrik och lite utdraget förlopp och många slag så borde det vara något som väger lättare i handen och är mindre, med mindre tungt huvud. En gummi- eller plastklubba kanske. Som man knackar saker tillrätta med när man lägger golv eller slår i plugg eller annat där stålhammaren skadar träet, gör märken och är för osmidig.

Finns säkert annat också förstås.

Make it simple. Make it work.

Dock var det väl märken i trädstammarna som antydde ett stålverktyg kanske...
Senast redigerad av Lonnrot 2020-03-25 kl. 00:53.
Citera
2020-03-25, 00:44
Medlem
Citat:
Tror faktiskt att JG har gråtit många bittra tårar och förbannat sin egen godtrogenhet. Men vem vill inte tro det bästa om sin bästa vän? Vad jag minns så sjukskrev sig JG när Lena hade påträffats mördad och åkte till sin stuga och häckade.

Kanske blir JG den som till slut blir den som avgör hela fallet? Själva droppen?

Hoppas han är stark nog att göra det. Han verkar vara en bra person, men grundlurad av SD.

Om nu SD har nån slags hållhake på JG så bör han berätta allt nu. Om han inte gör det så kommer han få ännu värre problem framöver. Mycket mycket värre.

Mmm.. Om SD går loss så är det väl "naturligt" att göra sig av med lösa trådar? De/den som vet något kan annars utöva utpressning på SD och det tänker han nog inte finna sig i.
Det kan hända "olyckor" på geo-turerna, t.ex. när de klättrar uppför ett litet berg eller så..
Citera
2020-03-25, 00:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Tycker gym-stångs-historien är alldeles för osannolik. Långsökt. Risken att nån på gymmet hade märkt att den var borta skulle vara överhängande. Att sen frakta den därifrån till (den på förhand utvalda?) mordplatsen obemärkt? Och sen tillbaks dit?

Näeee..

"Make it simple" som man säger.

En typ av hammare som var lätt att ta med sig utan att nån såg. Det tror jag. "Rund slagyta" står det i obduktionsprotokollet.

Ett ihåligt rör som en gym-stång som diskuterats här den skulle ge annorlunda märken än en hammare och sånt ser ju rättsläkarna.
En mindre slägga, kanske? - När man slår ned stolpar till exempelvis häststängsel brukar en slägga användas. - Aktbilaga 150, s. 58.
Citera
2020-03-25, 00:46
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Gissar att den stången är både för kort och för lätt.. blir inte tillräckligt mycket kraft.
Ja så är det säkert. Men man vill inte lämna något outforskat.

Det skulle ändå kunna förklara ”sadel-sex”, mängden slag, utdraget förlopp.

Plus att SD skulle kunna gilla att använda ett så vardagligt och i sammanhanget ovanligt redskap, tänker jag. Det skulle han kunna gotta sej åt riktigt, ha det framme, balansera på gränsen, leka med polisen...

Efter att snart ha läst hela förhöret med honom tror jag att han nästan är kapabel till vad som helst. Han drar sej inte ens för att smyg-stöta på en av de kvinnliga FL.

Det skulle kunna vara ett mordvapen i hans smak.
Citera
2020-03-25, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Att sätta stopp för en mördare är inte att svika, det räddar livet, inte bara på möjliga framtida offer utan också på gärningsmannen själv. Att leva med ett sånt psyke i ohejdad framfart är inget liv.

Din tankeriktighet är hos mig helt införstådd.

Inbilla dig bara inte om att "Kakmonstret" J*rry G*ray skulle gola ner sin Geo-polare, aldrig, vederbörande skulle inte ens komma i närheten av en sådan tanke.

Vad jag känner till om denne J*rry G*ay skulle få dig att trilla av stolen om jag berättade det.

Enligt ovan skrivet, nu kan jag inte säga, att det som jag tidigare har fått veta angående J*rry G*ay är fullkomligt sant, men jag tror mycket på det som jag har fått veta om vederbörande, och att vederbörande är en inbiten Geo-polare till SD, tycker åtminstone jag, att det bör tala sitt eget klarspråk i detta fallet.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-03-25, 00:50
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
De fick ej komma in i USA pga visumstrul läste jag för rätt länge sen i tråden och de sattes på vändande plan och tillbringade ett par dagar i London innan de kom tillbaks hit. Nåt dygn innan Lena hittades.

Rätta mig om jag har fel..

Du har fel. Amerikansk gränspolis var underrättad om att SD var misstänkt. De fick sitta i arrest i ett dygn (suuupertraumatiskt för HD) innan de eskorterades hem av polis.
Citera
2020-03-25, 00:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Du har fel. Amerikansk gränspolis var underrättad om att SD var misstänkt. De fick sitta i arrest i ett dygn (suuupertraumatiskt för HD) innan de eskorterades hem av polis.

Mer än jag kände till. Tänk vad de får vara med om!
Men London då?
Citera
2020-03-25, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En mindre slägga, kanske? - När man slår ned stolpar till exempelvis häststängsel brukar en slägga användas. - Aktbilaga 150, s. 58.

Var god och studera de så kallade sår-splittringarna som uppkommit av ett brukat tillhygge hos trädets stam, var mycket noga okulärt när det gäller sår-splittringen:s alla kanter och du bör sålunda kunna upptäcka att det finns en av-vikelse hos en av de fyra kanterna hos varje sår-splittring i trädets stam, sålunda bör du också kunna avgöra vilken form av tillhygge som av Gärningspersonen brukades vid det då aktuella tillfället.

Det är otroligt viktigt att studera de små detaljerna som visar sig för att sålunda på bästa sätt kunna förstå.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-03-25, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hon bör heller inte ha några problem vad gäller att välja lämpliga rengöringsmedel vid t.ex. storstädning efter ett mord där hennes exmake är skäligen misstänkt. Härtill äger hon initiativförmåga eftersom det enligt hennes egen utsago var hon som föreslog nämnda storstädning.

Värre är det dock med hennes minne: Hon säger att man i sin ägo har två vattenspridare (kommer t.o.m. ihåg hur dessa är färgsatta) men är osäker på huruvida båda spridarna fungerar.

Helt klart.!
Kanske begriper och minns hon allt, ja. Det tror jag. Men vill framställa sig själv som det motsatta?

Anyhow: undrar om hon själv tror att ju mindre hon säger och *ähumm* minns - desto bättre är det för henne själv.

Hon har dock inte förstått att det är precis tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in