Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-15, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vilken typ av aerosoler tänker du på då?

Klimatet lär inte påverkas även om man ställer in allt flyg i ett halvår.

Ok, det jag menade var att den globala temperaturen antagligen kommer öka. Eftersom att de partiklar som flyget släpper ut inte kommer finnas i atmosfären. Vilken bör leda till mindre molnbildning och högre temperatur, precis som i USA efter 11 september.
Citera
2020-03-15, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vilken typ av aerosoler tänker du på då?

Klimatet lär inte påverkas även om man ställer in allt flyg i ett halvår.
Mycket handlar det om något så enkelt som vattenånga. Nere vid marken gör det varken till eller ifrån om man släpper ut lite vattenånga, men där flygplan passerar uppe vid tropopausen är det normalt extremt kallt och torrt och även små mängder vattenånga kan frysa till moln. Som alltid när det gäller moln är effekterna komplexa i och med att de reflekterar både solljus och värmestrålning från marken. Första träffen med google:
https://globalnews.ca/news/2934513/empty-skies-after-911-set-the-stage-for-an-unlikely-climate-change-experiment/

Som framgår i länken har suppose nog fel i tecken på effekten. Medan låga moln kyler så värmer höga moln.

Den här gången har vi dock inte bara minskat flygtrafik utan industriaktiviteten och marktransporter har gått ned på många platser vilket leder till minskade aerosoler vid marken, och för att ytterligare komplicera saken infördes nya regler för fartygstrafik vid nyår som minskar deras svavelutsläpp drastiskt. Det blir en soppa att försöka isolera effekterna från varandra, om än kanske inte helt omöjligt eftersom de har olika geografisk fördelning.
Citera
2020-03-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Mycket handlar det om något så enkelt som vattenånga. Nere vid marken gör det varken till eller ifrån om man släpper ut lite vattenånga, men där flygplan passerar uppe vid tropopausen är det normalt extremt kallt och torrt och även små mängder vattenånga kan frysa till moln. Som alltid när det gäller moln är effekterna komplexa i och med att de reflekterar både solljus och värmestrålning från marken. Första träffen med google:
https://globalnews.ca/news/2934513/empty-skies-after-911-set-the-stage-for-an-unlikely-climate-change-experiment/

Som framgår i länken har suppose nog fel i tecken på effekten. Medan låga moln kyler så värmer höga moln.

Den här gången har vi dock inte bara minskat flygtrafik utan industriaktiviteten och marktransporter har gått ned på många platser vilket leder till minskade aerosoler vid marken, och för att ytterligare komplicera saken infördes nya regler för fartygstrafik vid nyår som minskar deras svavelutsläpp drastiskt. Det blir en soppa att försöka isolera effekterna från varandra, om än kanske inte helt omöjligt eftersom de har olika geografisk fördelning.

Jag länkade iaf till källan angånde 11 sept. tidigare i tråden. Var den inte pålitlig?
Citera
2020-03-15, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jag länkade iaf till källan angånde 11 sept. tidigare i tråden. Var den inte pålitlig?
Jag hade missat det inlägget, men du länkade till exakt samma artikel som jag:
Citat:
By contributing to cloud cover during the day, they reflect solar energy that would otherwise have reached the earth’s surface. At night, they trap warmth that would otherwise have escaped.

The effect during the three days that flights were grounded was strongest in populated regions where air traffic was normally densest. The increase in range came to about two degrees Celsius.
...
The warming effect happened because the high-altitude clouds that contrails created tended to trap warm air, Minnis wrote. On balance, though contrails can both warm and cool, there is more of a warming effect.

Osäkerheterna är dock som sagt stora.
Citera
2020-03-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Jag har dåliga nyheter för klimatalarmisterna. De sista 7 dygnen har isutbredningen i Antarktis ökat med 779 000 kvadratkilometer. Årets utbredningen har redan passerat förra året med 807 000 kvadratkilometer.

Kolla in kurvan!!!

https://nsidc.org/data/seaice_index/images/daily_images/S_stddev_timeseries.png

https://nsidc.org/data/seaice_index/archives

Nu har utbredningen passerat medianen för 1981-2010 för första gången sedan 2016 då den tvärdök efter några rekordår.

Så här lät det i fjol:

Citat:
Plunge is far faster than in Arctic and may lead to more global heating, say scientists

“The Arctic has become a poster child for global warming,” Parkinson said, but the recent sea ice falls in Antarctica have been far worse. She has tracked Antarctic sea ice for more than 40 years. “All of us scientists were thinking eventually global warming is going to catch up in the Antarctic,” she said.

https://www.theguardian.com/world/2019/jul/01/precipitous-fall-in-antarctic-sea-ice-revealed
Citera
2020-03-16, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Nu har utbredningen passerat medianen för 1981-2010 för första gången sedan 2016 då den tvärdök efter några rekordår.

Så här lät det i fjol:

https://www.theguardian.com/world/2019/jul/01/precipitous-fall-in-antarctic-sea-ice-revealed

Det gick också med en rasande fart. 20 dagar till och utbredningen ligger helt utanför standardavvikelsen.

Jag gissar på att The Guardian med flera kommer att fortsätta gapa även när utbredningen närmar sig ett rekord.

För att inte tala om klimatalarmisterna i den här tråden.
Citera
2020-03-16, 19:35
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Det gick också med en rasande fart. 20 dagar till och utbredningen ligger helt utanför standardavvikelsen.

Jag gissar på att The Guardian med flera kommer att fortsätta gapa även när utbredningen närmar sig ett rekord.

Nu tycker jag inte du ska vara missunnsam mot personer som accepterat lögnen och ser klimataktivism som sitt raison d'être. Alla behöver vi en mening i tillvaron.

Avslutar med två bevingade citat av en amerikansk intellektuell legendar.
A lie will fly around the whole world while the truth is getting its boots on.
It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.
- Mark Twain
Citera
2020-03-16, 20:36
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Så mycket förakt...
Att du har obegränsat med förakt över för alla som inte tänker som du kan jag bara beklaga. Kanske borde du tänka efter hur du har förvärvat ett sådant sätt att se på andra människor och på andra sätt att se på tillvaron, än ditt? Kanske borde du ibland försöka tänka att det finns olika synsätt och att det inte alltid är självklart att just ditt är det enda riktiga och det enda som har ett existensberättigande?

Jag beklagar ditt till synes obegränsade förakt och det jag uppfattar som din fatalistiska världssyn. Därför att jag tror att dom skadar dig. I värsta fall skadar dom också människor i din omgivning.

För mig är det uppenbart att du torgför en fatalistisk livsåskådning. Din livsåskådning är ditt val. Du får själv ta konsekvenserna av hur den påverkar dig. Du bär ansvaret om du torgför den på ett sätt som skadar andra.

Helt ärligt tycker jag att du låter mer som en domedagsprofet än som en som vill hitta lösningar.

Självklart måste all energi produceras förnybart på sikt. Däremot kommer inte hela mänskligheten att dö ut om inte alla går över till att leva förnybart inom en viss tidsperiod. Men ändå, snabbare är bättre. Återigen, vattenkraft är inte det enda sättet att producera energi.

Hur många kan leva förnybart på Jorden?
Det är en fråga med flera svar, men här är ett sätt att besvara den.
Vi har förnybar energi till ca 15% av Jordens befolkning. Jordens befolkning är nu ca 7,8 miljarder. 15% av nuvarande befolkning är ca 1,2 miljarder.
Detta är självfallet inte hela sanningen, men det är IMO i huvudsak aritmetik. Jag upphör aldrig att förvånas över att det blivit så extremt icke-PK att alls diskutera överbefolkningen som ett problem. Det beskrivs som inhumant. Det verkligt inhumana IMO är att tillåta att vi blir fler än vad som kan försörjas på ett anständigt och hållbart sätt. Med vatten, med mat och med energi. Långsiktigt.

Hur många vid nästa sekelskifte?
Det finns för många osäkra parametrar som påverkar detta för att jag ska vilja göra en prognos. Om jag ändå ska göra en så blir det ca en till tolv miljarder, beroende på vad som sker med dessa osäkra faktorer.
Vad är optimalt, om man vill att dom som lever då ska få leva anständigt? Kanske två miljarder?
Visst är det möjligt att en befolkningsminskning med en halv miljard per årtionde inleds 2030. Kanske är det t.o.m. önskvärt? Om det sker, hur kommer det att gå till? Kommer sjukdomar och svält att vara viktiga faktorer? Med nuvarande takt dör ca 600 miljoner en naturlig död, per årtionde. Ett födelsetal på noll fungerar inte, av flera orsaker. Skulle det fungera med 100 miljoner födda per årtionde, 10 miljoner per år? Knappast.

På vilket sätt är "The Limits to Growth" användbar?
Jag tycker den är givande och intressant. Jag kan inte tänka mig att använda den som en bibel och hantera dess innehåll som basen för en religion. Den är läsvärd. Den kan ses som en väckarklocka om vad som kan hända om vi låter tillväxt vara vår enda ledstjärna och fortsätter att, till synes, strunta i att det finns en rad resurser som är begränsade.
Jag upplever det som att många människor har en insikt om hur framtiden bör utformas. I praktiken är det stora företag och någon slags politisk koncensus som gör att det ändå är ekonomisk tillväxt som får stå över allt annat. Kanske är ekonomiskt tillväxt också en religion? Religion eller inte, hur skadlig är den som enda ledstjärna, utan förbehåll?

Är off-grid ett alternativ?
Lever du off-grid? Skulle du vilja leva off-grid? Hur många kan leva off-grid med egen mat- och energi-produktion?

https://en.wikipedia.org/wiki/Off-the-grid#Popular_Culture

Kanske vore Amish något för dig? Har du tittat på hur dom lever?

https://en.wikipedia.org/wiki/Amish

Har det måhända sjunkit in i ditt medvetande att min nattsvärta inte är baserad på en framtid jag önskar. Så jag tar nu i akt att ge det långa svaret.

Det är en framtid som jag ser som oundviklig givet situationen som den är nu. Som belägg för det har jag pekat på studien The Limits to Growth och en relativt ny studie från Australien som jag citerade och länkade.

https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/sep/02/limits-to-growth-was-right-new-research-shows-were-nearing-collapse
We decided to check in with those scenarios after 40 years. Dr Graham Turner gathered data from the UN (its department of economic and social affairs, Unesco, the food and agriculture organisation, and the UN statistics yearbook). He also checked in with the US national oceanic and atmospheric administration, the BP statistical review, and elsewhere. That data was plotted alongside the Limits to Growth scenarios.

The results show that the world is tracking pretty closely to the Limits to Growth “business-as-usual” scenario. The data doesn’t match up with other scenarios.
Faktorerna är inte osäkra. Det är ett etablerat oomtvistat faktum att mänsklighetens totala energianvändning består av 80% fossila, icke förnyelsebara, bränslen.

Den rimliga slutsatsen är att mänskligheten är endemiskt beroende av fossiler för att fortleva. Konsekvenserna när dessa inte längre är tillgängliga är horribla.

Dr. Patrick Moore konstaterade att om fossilerna skulle ta slut i morgon skulle inte ett endaste träd finnas kvar på jorden inom månader.

Det planeten behöver mindre av är outbildade klimataktivister och istället ekologer och systemkunniga liknande Dr. Dennis Meadows och två svenska ekologer som jag tidigare citerat angående hur en minskad befolkning är essentiell för ett minskande resurs och klimatavtryck.

Att en minskad befolkning har enorma fördelar är helt uppenbart, det vill säga om man inte gått på lögnen att en växande befolkning är nödvändig för att rädda pensionerna och ta hand om de gamla. Det är inget annat är ett politiskt korrekt pyramidspel som används i cyniska och egoistiska syften av den svenska staten.

Nej vattenkraft är bevisligen inte det enda sätt som finns att tillgå för att ersätta fossiler. Det jag påstår är att vattenkraft är det enda långsiktigt realistiska alternativet.

Jag är inte dessutom inte intresserad av att leva utan tillgång till den industriella civilisationen. Jag uppskattar nämligen det oerhörda välståndet som den levererar åt mig. Jag vill gärna se att fler kan dra nytta av den. Fast då duger det förstås inte att vi blir fler i den sen-industriella civilisationen.
Senast redigerad av kaminocho 2020-03-16 kl. 20:39.
Citera
2020-03-16, 23:13
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux

Helt makalös isutbredning på kort tid. Vi är över medianen 1981-2016 med +400ppm.

Kan någon kanske hitta en koppling mellan ökande isutbredning och ökande CO2 nivå ?
Citera
2020-03-17, 00:13
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Helt makalös isutbredning på kort tid. Vi är över medianen 1981-2016 med +400ppm.

Kan någon kanske hitta en koppling mellan ökande isutbredning och ökande CO2 nivå ?

Men de talar om minskande isutbredning.

Varför är din uppfattning den helt motsatta?
Citera
2020-03-17, 00:14
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men de talar om minskande isutbredning.

Varför är din uppfattning den helt motsatta?

Beror på om man kollar på toppen eller botten
Över hav eller över land
Citera
2020-03-17, 00:24
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Beror på om man kollar på toppen eller botten
Över hav eller över land

Låter som en Arja Saijonmaa-låt.

Nej men jag vet inte, här finns en massa, som tror sig vara högerfolk, som man bara kan avrätta rätt av då de bara håller på med kulttänkande.

De är oförmögna att förstå att man kan vara konservativ och vara emot global uppvärmning. Exempelvis organismer som Nixter som knappast är värd ens att bli föda för grisarna på gården.

Människan gillar att ljuga, och tror att någon kommer att lyssna på det.

Avslöjad hittar avskyvärda saker som nixter på nya saker att ljuga om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in