2020-03-12, 19:32
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Extremt off topic, vad jag anser påverkar dessutom inte världsledarnas beslut men eftersom du frågar..

Krig är aldrig positivt för världen i stort nej, jag tror landvinningar som radar, processorn och kärnkraften hade kommit ändå om än kanske 10 år senare eller så.

Andra frågan, det behöver jag inte avgöra men det beror på vem det är naturligtvis, är det min familj är summan oändlig, är det andra människor får andra avgöra summan.

Ok. Menade inget illa med frågorna men var lite nyfiken då det innebär att vi inte gör samma analys av läget. Jag anser t ex att kriget var en mycket stor anledning till den extremt positiva utvecklingen i världen de senaste 70 åren. Cirka 80 miljoner fick offra sig för att vi som kom efter eller de som överlevde skulle få det så bra som vi nu har det.

Priset på liv är för mig en självklarhet att man måste väga in. T ex om att rädda ett liv till en kostnad som gör att många andra kommer att få leva i misär resten av deras liv, är det rätt?

De åtgärder som idag vidtas kommer göra att väldigt många runt om i världen kommer att få det mycket sämre. Hur många äldres liv får det vara värt?

Säger inte att ovan är rätt eller lätt att ta till sig men det är så det fungerar. Vi gör det redan idag men det talas inte så högt om det.

// CC
Citera
2020-03-12, 19:36
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Två liv. Folk är så fokuserade på att rädda ett liv, så de glömmer bort att priset de betalar för rädda det livet kan kosta 2 liv någon annanstans. Pengar och liv är inte 2 separata saker. Du behöver pengar för mat och logi, alltså pengar för öht överleva, och då du lägger vårdresurser och forskning etc på detta så tar du det ifrån annat som kan rädda liv inom andra områden. Sedan även om personen skulle överleva, så kan livskvaliten gå ner så mkt så man kan ifrågasätta vad som är värst, döden eller livet.

Man kan tro att många är drömmande idealister, som tror att liv och pengar är 2 separata saker. Det är det inte, sedan att vissa är giriga med pengar etc är en annan sak. En krossad världsekonomi kommer garanterat kosta mer lidande och människoliv än vad detta virus kommer göra.

Tolkar det som att vi två är inne på samma linje. Håller med om det du skriver ovan. Det är dock väldigt provokativ för många att säga och tycka så.

// CC
Citera
2020-03-12, 19:37
Medlem
Känner mig rätt stolt ändå som lyckades förutspå tidernas största börskrasch när jag startade denna tråd. Ni kan lita på mig gubbar, jag kan det här och jag säger till när det är dags att gå in och hoppa på tåget igen.
Citera
2020-03-12, 19:38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Ok. Menade inget illa med frågorna men var lite nyfiken då det innebär att vi inte gör samma analys av läget. Jag anser t ex att kriget var en mycket stor anledning till den extremt positiva utvecklingen i världen de senaste 70 åren. Cirka 80 miljoner fick offra sig för att vi som kom efter eller de som överlevde skulle få det så bra som vi nu har det.

Priset på liv är för mig en självklarhet att man måste väga in. T ex om att rädda ett liv till en kostnad som gör att många andra kommer att få leva i misär resten av deras liv, är det rätt?

De åtgärder som idag vidtas kommer göra att väldigt många runt om i världen kommer att få det mycket sämre. Hur många äldres liv får det vara värt?

Säger inte att ovan är rätt eller lätt att ta till sig men det är så det fungerar. Vi gör det redan idag men det talas inte så högt om det.

// CC

Du får hålla i minnet att det är världsledare som inte vill döda sin karriär, dessa är tvungna att fatta populistiska beslut annars får snart någon annan "sitta vid köttgrytorna". Ekonomiska konsekvenser är övergående, allra helst om de drabbar hela jorden är det dessutom enkelt för ledarna att peka på att det drabbade just hela jorden.
Citera
2020-03-12, 19:42
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du får hålla i minnet att det är världsledare som inte vill döda sin karriär, dessa är tvungna att fatta populistiska beslut annars får snart någon annan "sitta vid köttgrytorna". Ekonomiska konsekvenser är övergående, allra helst om de drabbar hela jorden är det dessutom enkelt för ledarna att peka på att det drabbade just hela jorden.

Absolut. Var inne på det i ett tidigare inlägg. Där gör vi samma analys. Det är alltid lätt och tacksamt att skylla sina egna tillkortakommanden på andra eller, som i detta fall något annat.

// CC
Citera
2020-03-12, 19:44
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Börsfesten fortsätter !!!
10% rabatt idag på många kvalitetsbolag
Är det 100% negativt på börsen nu så kanske det närmar sig
Här känns det så 👍
Bra isåfall
Utdelningarna rullar in så
Det är bara att handla , fan va billiga vissa är
Pengarna ska jobba
Imorgon är det fredag 13: e
Håll i hatten
Vad menar du med "rabatt"? Att dom säljs 10% under sitt rätta marknadsvärde?
Citera
2020-03-12, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Vad menar du med "rabatt"? Att dom säljs 10% under sitt rätta marknadsvärde?

Vilket är en märklig kommentar med de höga värderingarna vi varit uppe på på sistone.
Citera
2020-03-12, 19:55
Medlem
"In other words the Fed tried to fix whatever is causing the structural problem at the heart of the market's illiquidity, and has so far failed, which means that absent another emergency bailout attempt, we may very soon have a market - and bank - holiday."

https://www.zerohedge.com/markets/stocks-tumble-after-feds-massive-repo-operation-sees-tiny-uptake-sparking-selloff
Citera
2020-03-12, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Känner mig rätt stolt ändå som lyckades förutspå tidernas största börskrasch när jag startade denna tråd. Ni kan lita på mig gubbar, jag kan det här och jag säger till när det är dags att gå in och hoppa på tåget igen.

Själv är jag jääääävligt glad att jag sålde av allt knappt två veckor innan u skapade den här tråden. Men visst ska du ha lite cred för tråden synd bara att inte fler lyssnade på dig
Citera
2020-03-12, 20:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Så du tror bolagen tjänar pengar när fabriker stängs, skolor stängs, flyg stoppas... du vara nog inte klassens ljus i skolan 😂

Ja det finns bolag som tjänar pengar ändå men rycks med i fallet. Visst är det märkligt?
Citera
2020-03-12, 20:18
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det finns bolag som tjänar pengar ändå men rycks med i fallet. Visst är det märkligt?

Ingen vet, därför avvaktar jag Q1 rapporterna. Först där kommer en indikation på hur illa det är. Vinstvarningarna har duggat rätt tätt på senare tid och nästan alla industribolagen drabbas av stoppen i kina.
Citera
2020-03-12, 20:20
Medlem
Gontars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Även en blind höna hittar korn.
Med tillräckligt stor population så kommer några att göra rätt. Men knappast pga skicklighet.
Själv lämade jag börsen efter drönarattacken mot Saudiarabien. Fruktade storkonflikt mellan USA och Iran. Det hände inte, men om det hänt, hade jag då räddat pengarna tack vare min förmåga att skåda framtiden?
Jag är inte bitter.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in