Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Extremt off topic, vad jag anser påverkar dessutom inte världsledarnas beslut men eftersom du frågar..
Krig är aldrig positivt för världen i stort nej, jag tror landvinningar som radar, processorn och kärnkraften hade kommit ändå om än kanske 10 år senare eller så.
Andra frågan, det behöver jag inte avgöra men det beror på vem det är naturligtvis, är det min familj är summan oändlig, är det andra människor får andra avgöra summan.
Ok. Menade inget illa med frågorna men var lite nyfiken då det innebär att vi inte gör samma analys av läget. Jag anser t ex att kriget var en mycket stor anledning till den extremt positiva utvecklingen i världen de senaste 70 åren. Cirka 80 miljoner fick offra sig för att vi som kom efter eller de som överlevde skulle få det så bra som vi nu har det.
Priset på liv är för mig en självklarhet att man måste väga in. T ex om att rädda ett liv till en kostnad som gör att många andra kommer att få leva i misär resten av deras liv, är det rätt?
De åtgärder som idag vidtas kommer göra att väldigt många runt om i världen kommer att få det mycket sämre. Hur många äldres liv får det vara värt?
Säger inte att ovan är rätt eller lätt att ta till sig men det är så det fungerar. Vi gör det redan idag men det talas inte så högt om det.
// CC