2020-03-24, 09:04
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nja, två dagar Vore konstigt om dom fortfarande ökade trots alla åtgärderna som sattes i spel för 2 veckor sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jo, det bör det göra. Alla kurvor jag sett om corona-spridning är likadana. Blixtsnabb exponentiell utveckling. Sedan vänder kurvan 90 grader och man får ett blixtsnabbt slut. En "bra" Italien-dag visar att Italien sannolikt är där. Två bra dar = garanterat att det vänt.

Sverige utvecklas inte heller som i värsta scenario, snarare ganska lugnt. Att dagens info ger att en stor del av döda svenska är Somalier bekräftar det vi vet om corona, att vanliga friska med normalt svenskt umgänge inte sprider corona särskilt mycket. 600 av svenska fall kan härledas till en enda bar i Ichgl Österrike, även i Danmark och Norge, där man i fyllan spelat beer pong. Alla dessa nyheter från idag sammantaget gör att jag känner mig säkrare att corona är svårspritt under normalt umgänge, och inte särskilt dödligt. När vi vet att det är så, inom 4-6 veckor, så kommer vi att inse att det hade räckt med 1% av insatserna för att stoppa spridningen.

Jag hoppas givetvis ni har rätt men kolla antal kritiskt sjuka i Italien, det ökar hela tiden vilket är oroväckande.

Ropar inte hej än förens jag ser det. Sen kommer Spanien, UK och Frankrike antagligen bli värre snart.

Men jag har gärna fel.
Citera
2020-03-24, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Vad är din tidshorisont? Varför ser du inte köpläge? Eller är du fullinvesterad?

Fullinvesterad nästan. Skall gå i pension om 15-25 år lite beroende på hälsan och pensionssystemet.

Jag har inte haft räntefonder på mitt ISK på länge. Nästan 70% aktier i de bolag jag nämde och ett antal banker. Jag var en av alla som spekulerade i att Swedbank och Danske blev orättvisst sänkta förra året.

Dessutom hade jag tömt mitt sparkonto precis innan krisen för akuta saker som dök upp på huset (murket trä på uteplatsen och en massa balkar att byta :P) och till nytt kylskåp/frys. Samtidigt som kylfrys pajade dessutom min mobil och fruns cyckel samtidigt Otur.

Det enda jag tänker göra någon gång innan sommaren är att flytta räntefonder till aktier inom pensionssparandet.

Annars köper jag in mig lite när lönen kommer Tyvärr måste jag ju prioritera att bygga upp lite buffert sparande igen. Kan inte köpa för mer än några tusenlappar i månaden innan sommaren. Sedan är det full fart på börsen för mig
Citera
2020-03-24, 09:08
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag hoppas givetvis ni har rätt men kolla antal kritiskt sjuka i Italien, det ökar hela tiden vilket är oroväckande.

Ropar inte hej än förens jag ser det. Sen kommer Spanien, UK och Frankrike antagligen bli värre snart.

Men jag har gärna fel.
New York i USA är problemet. Dels är Wall Street på Manhattan, så alla börshandlare ser problemen i sin vardag. Dels är USA illa skött under Trump och har inte ens sjukvårdsmateriel. Och så är naturligtvis USA ett stort land. The sky is the limit där, jag förväntar mig ganska snart 100.000 smittade och dödssiffran kommer att gå i taket. men eftersom de stängt ner allt så kommer spridningen att lugna ner sig inom 2-3 veckor. Men sedan kan corona köra igång en andra runda, när de öppnar upp. Vi kan komma att se pendlande siffror tills det finns ett vaccin.

Men i analogi med mitt förra inlägg så lutar det åt att corona smittar på ett specifikt sätt. Och sköter man detta, som att inte röra blod från en HIV-smittad, så är det inga problem. Våg 2 kan då inte utvecklas, annat än i grupper som struntar i rätt hygien.

Utöver detta kommer en annan slags dödssiffror inom 14 dagar. Vilka företag som plötsligt omsätter noll kronor och blöder miljarder typ Boeing. Om detta vet vi fortfarande nästan ingenting...
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-24 kl. 09:12.
Citera
2020-03-24, 09:11
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
New York i USA är problemet. Dels är Wall Street på Manhattan, så alla börshandlare ser problemen i sin vardag. Dels är USA illa skött under Trump och har inte ens sjukvårdsmateriel. Och så är naturligtvis USA ett stort land. The sky is the limit där, jag förväntar mig ganska snart 100.000 smittade och dödssiffran kommer att gå i taket. men eftersom de stängt ner allt så kommer spridningen att lugna ner sig inom 2-3 veckor. Men sedan kan corona köra igång en andra runda, när de öppnar upp. Vi kan komma att se pendlande siffror tills det finns ett vaccin.

Men i analogi med mitt förra inlägg så lutar det åt att corona smittar på ett specifikt sätt. Och sköter man detta, som att inte röra blod från en HIV-smittad, så är det inga problem. Våg 2 kan då inte utvecklas, annat än i grupper som struntar i rätt hygien.

Utöver detta kommer en annan slags dödssiffror inom 14 dagar. Vilka företag som plötsligt omsätter noll kronor och blöder miljarder. Om detta vet vi fortfarande nästan ingenting...

Instämmer i din analys.
Citera
2020-03-24, 09:58
Medlem
Haddock93s avatar
Lite illavarslande makrodata:

Citat:
Frankrikes inköpschefsindex för tjänsteindustrin minskade mer än väntat i mars.

Tjänsteindexet sjönk under mars till 29,0. Marknaden hade väntat en minskning till 40,0.

Föregående månads utfall var 52,5.

Frankrikes sammanvägda inköpschefsindex minskade mer än väntat i mars.

Det sammanvägda indexet sjönk under mars till 30,2. Marknaden hade väntat en minskning till 38,1.

Föregående månads utfall var 52,0.

Citat:
Tysklands inköpschefsindex för tjänsteindustrin minskade mer än väntat i mars.

Tjänsteindexet sjönk under mars till 34,5. Marknaden hade väntat en minskning till 43,0.

Föregående månads utfall var 52,5.

Tysklands sammanvägda inköpschefsindex minskade mer än väntat i mars.

Det sammanvägda indexet sjönk under mars till 37,2. Marknaden hade väntat en minskning till 41,0.

Föregående månads utfall var 50,7.

I både Tyskland och Frankrike föll det mer än vad marknaden förväntade sig alltså.

Är väl inte direkt förvånande egentligen.
Citera
2020-03-24, 10:13
Medlem
Citat:
Lite illavarslande makrodata:

I både Tyskland och Frankrike föll det mer än vad marknaden förväntade sig alltså.

Är väl inte direkt förvånande egentligen.

Wow
Vilken överraskning , i dessa tider
Citera
2020-03-24, 10:19
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Wow
Vilken överraskning , i dessa tider

Hehe, överraskningen är väl dock att det var lägre än vad marknaden trodde.
Citera
2020-03-24, 10:34
Medlem
Citat:

Jo

Det är annorlunda denna gången
Citera
2020-03-24, 10:34
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Lägre än prognoserna. Marknaden kan ha trott att det skulle falla lägre än prognoserna.
Citera
2020-03-24, 11:10
Medlem
Haddock93s avatar
Här kommer en kommande varning för fortsatt ras, ögonen bör riktas mot USA:

FED-topp: Stäng USA i tre månader

Citat:
USA:s näringsliv borde ta en tremånaderspaus från all affärsaktivitet som inte är absolut nödvändig för att ge möjlighet att bekämpa viruset. Det skriver James Bullard, Fed-chef i St Louis, i ett uttalande på deras hemsida enligt Bloomberg News.
Citera
2020-03-24, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Sp500 har tappat 33%. Så 18% till för att tappa 51%.

Kraschen 2000 bottnade efter mer än 2 år i oktober 2002 på Shiller pe 21.96 och pe 26.1 i mars 2001. Price to book bottnade på 2.43 i september 2002.

Just nu ligger vi på 21.12, 16.84 och 2.48

Sett till värderingarna efter it bubblan så borde de inte gå ner mer och absolut inga 25%.

Sett till värderingarna efter 2009 så kan det absolut göra det då shiller pe bottnade på 13.32. Men det var också det lägsta sen 1986. Då var räntan på 6-7%

Från dagens läge är det 23,9% ner till -51% totalt. Beror lite på hur man räknar.
Citera
2020-03-24, 11:34
Medlem
happilappis avatar
Dags att köpa in sig lite. Bra nyheter från Trump igår på pkn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in