2020-03-12, 19:06
Medlem
Stödköpen höll i nästan en timme, hur mycket ska man pumpa in imorgon då? Om en vecka? Och guldet återhämtade sig från att varit ner 6%...

Passa på att belåna portföljen nu när det är rea!!
https://www.kronantillmiljonen.se/tankar-kring-portfoljen/dags-att-lana-pengar/
Citera
2020-03-12, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Oh ja, tippar på att vi är jämnåriga eller att jag kanske är äldre än dig. Visst har du teoretiskt rätt men i praktiken tvingas politikerna agera. De vet att om liksäckarna börjar staplas så är de fucked i nästa val...

Man får se det hela positivt, dagens marknad öppnar upp för yngre att anskaffa/påbörja sin förmögenhetsresa. Den enes död den andres bröd etc.

Det blir stora förmögenhetsomflyttningar och visst blir det et bra tillfälle för de som inte hunnit så långt än.

Jag har ju likvider så, jag klagar inte alls.

Det är mest ett spektakel att studera och detta blir en snackis i decennier, ungefär som de där 500% i ränta, haha
Citera
2020-03-12, 19:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Två frågor.

Anser du att 2:a världskriget varit positivt eller negativt för världen i stort?
Anser du att det ska (eller rent av finns) en gräns för vad ett människoliv är värt? Hur mycket i så fall?

// CC

Extremt off topic, vad jag anser påverkar dessutom inte världsledarnas beslut men eftersom du frågar..

Krig är aldrig positivt för världen i stort nej, jag tror landvinningar som radar, processorn och kärnkraften hade kommit ändå om än kanske 10 år senare eller så.

Andra frågan, det behöver jag inte avgöra men det beror på vem det är naturligtvis, är det min familj är summan oändlig, är det andra människor får andra avgöra summan.
Citera
2020-03-12, 19:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag tycker alla foliehattar som har eldat på hysterin ska betala lönen till de som blir av med sina jobb som ett resultat av detta.

Jag tycker att personer som lyssnat på Tegnell skall straffskattas i 10 år om ni överlever.
Citera
2020-03-12, 19:15
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Borde man inte göra så vid varje influensaepidemi då? Det är många som dör vid varje influensa menar jag.

Och man kan ju tänka att detta bara är pengar, men de sociala efekterna av lågkonjunkturer är gigantiska pga neddragningar, arbetslöshet och allt som följer i dess spår som missbruk, våld och förstörda liv.

Jag vet inte om du är gammal nog att ha upplevt en riktigt låg lågkonjunktur, förra gången var på 90-talet.

Den politiker som inte agerar "kraftfullt" är körd. Så räkna med att alla politiker kommer införa karantän. Det spelar ingen roll om den är effektiv eller inte. De måste göra någonting annars blir de slaktade av väljarna. Jag säger inte att du har fel här, snarare tvärtom. En recession har ett förfärligt pris. Politik handlar dock inte om rätt och fel utan om hur man framstår.
Citera
2020-03-12, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
jag tror att det går över och vi kommer se tillbaka på det här som tidernas överreaktion.
Självklart går det över finns väl ingen som påstått nåt annat.. frågan är när
Citera
2020-03-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tycker att personer som lyssnat på Tegnell skall straffskattas i 10 år om ni överlever.

Du förstår väl att effekterna av åtgärderna och hysterin är långt mkt värre än viruset i sig? Viruset gick aldrig att stoppa ändå, såvida man inte ska stänga gränserna och sätta alla människor i landet i karantän i 14 dagar. Ni är ansvariga för följderna av eran självskapade hysteri och de åtgärder som politiker känner sig tvingade till att göra som ett resultat av det.
Citera
2020-03-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Att fed pumpar in 500 miljarder dollar, leder det verkligen till att rasen blir mindre dramatiska? Jag som lekman kan inte förstå vad det ska göra för skillnad, tycker marknaden att börsen är övervärderad säljer man väl vare sig fed stödköper eller inte.

De som tror att de kan göra fynd nu kan ju köpa av de som vill bli av med sitt innehav.
Citera
2020-03-12, 19:18
Medlem
Börsfesten fortsätter !!!
10% rabatt idag på många kvalitetsbolag
Är det 100% negativt på börsen nu så kanske det närmar sig
Här känns det så 👍
Bra isåfall
Utdelningarna rullar in så
Det är bara att handla , fan va billiga vissa är
Pengarna ska jobba
Imorgon är det fredag 13: e
Håll i hatten
Citera
2020-03-12, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
samtidigt får man komma ihåg att bolagen fortfarande tjänar pengar och inte påverkas särskilt mkt av börskursen.

Folk är så konstiga på börsen som hellre köper toppar än bottnar.
Så du tror bolagen tjänar pengar när fabriker stängs, skolor stängs, flyg stoppas... du vara nog inte klassens ljus i skolan 😂
Citera
2020-03-12, 19:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Du förstår väl att effekterna av åtgärderna och hysterin är långt mkt värre än viruset i sig?

Hysterin hade haft mindre samhällsmässiga effekter om man varit öppen med informationen, vidtaget bättre proaktiva åtgärder och inte minst inte varit missvisande och ljugit. Att plockat bort Tegnell från dagen han påstod att vi nått kulmen hade varit den absolut minsta åtgärden jag hade förväntat mig av en regering värd namnet. Nu har polisen redan sagt att de inte kommer att rycka ut ang. småbrott så det är bara dagar eller timmar tills folk börjar beväpna sig innan de går ut.
Citera
2020-03-12, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Två frågor.

Anser du att 2:a världskriget varit positivt eller negativt för världen i stort?
Anser du att det ska (eller rent av finns) en gräns för vad ett människoliv är värt? Hur mycket i så fall?

// CC

Två liv. Folk är så fokuserade på att rädda ett liv, så de glömmer bort att priset de betalar för rädda det livet kan kosta 2 liv någon annanstans. Pengar och liv är inte 2 separata saker. Du behöver pengar för mat och logi, alltså pengar för öht överleva, och då du lägger vårdresurser och forskning etc på detta så tar du det ifrån annat som kan rädda liv inom andra områden. Sedan även om personen skulle överleva, så kan livskvaliten gå ner så mkt så man kan ifrågasätta vad som är värst, döden eller livet.

Man kan tro att många är drömmande idealister, som tror att liv och pengar är 2 separata saker. Det är det inte, sedan att vissa är giriga med pengar etc är en annan sak. En krossad världsekonomi kommer garanterat kosta mer lidande och människoliv än vad detta virus kommer göra.
Senast redigerad av Hew18 2020-03-12 kl. 19:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in