2020-03-10, 00:05
Medlem
Just har det vänt upp lite på terminerna i USA och sverige. Ser väl inte ut som det blir -5% för sverige imorgon, men vem vet, fortfarande tidigt.
Citera
2020-03-10, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Just har det vänt upp lite på terminerna i USA och sverige. Ser väl inte ut som det blir -5% för sverige imorgon, men vem vet, fortfarande tidigt.

En av de största nedgångarna i HISTORIEN och ni tror inte det blir -5% till imorgon?

Vad tror ni egentligen? Att det ska blinka -5% varje dag eller?
Citera
2020-03-10, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Din 1/3 i ädelmetaller är det fysiskt eller papper och i så fall vilket/vilka?
Håller viss del fysiskt, resten är spritt på flertalet värdepapper men en majoritet ligger i papper från Wisdom tree.
VZLC från Wisdom tree håller fysiskt silver med relativt låg avgift, kan handlas via Nordnet.
Är du intresserad av gruvbolag men inte orkar göra research så kan du diversifiera genom investering i t.ex iShares gold producers.

Om du skall hålla något för under 100k rekommenderar jag dig dock att köpa fysiskt, framförallt om du tänkt handla guld eftersom du inte har någon moms på det, vilket du annars har med silver.
Senast redigerad av flakflak 2020-03-10 kl. 00:36.
Citera
2020-03-10, 00:31
Medlem
Nu la jag upp säljorder för mina sista aktier. Jag brukar alltid göra bra förutsägelser men följer nästan aldrig upp det i praktiken.

Nu var jag sen igen men det kan bli kul att se hur det går. Jag gissar at det droppar lite till imorgon.
Citera
2020-03-10, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Ja.

Topp OMX30
År 2000 - 1500
År 2008 - 1300
Nu - 1540

SIX RX var tillbaka på ungefär samma nivåer vid årsskiftet 2010/2011 som på toppen sommaren 2007.
(Och det var "kraschen" 2008 som nämndes.)
Stämmer mer med hur jag minns det.

Tycker du att OMX30 är ett bättre mått? Motivera gärna.
Senast redigerad av miles3 2020-03-10 kl. 00:49. Anledning: fixat
Citera
2020-03-10, 00:45
Medlem
Jag har köpt iallafall. Tror på uppstuds. SSAB, Securitas, Collector och Ratos.

Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
En av de största nedgångarna i HISTORIEN och ni tror inte det blir -5% till imorgon?

Vad tror ni egentligen? Att det ska blinka -5% varje dag eller?
Citera
2020-03-10, 00:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Nä. Det går alltid upp och ner på kort sikt.
Har en del likvider, då jag inte köpt något senaste 2 åren, så om de bolag jag är intresserad av sjunker i pris så går jag in med mer.

Om du är säker på att det är början på en jättekris så har du blankat rejält antar jag?

Om jag får svara på frågan:
Tycker så kallad "blankning" är rejält fusk, lite som off-side i fotboll eller liknande.
Däremot har jag trott "rätt" länge på en nedåtgående börs. Sålde av "allt" för en månad sedan, ligger nu och klurar på när man ska köpa "tillbaka allt" till så att säga reapris!

(Tänk lite 1929 om ni inte förstår vad jag menar).
https://en.wikipedia.org/wiki/Wall_Street_Crash_of_1929

-Jäklar vad "hela världen" efter 1929 kunde köpas upp till "reapris"!
Senast redigerad av kraftfoder 2020-03-10 kl. 00:52.
Citera
2020-03-10, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om jag får svara på frågan:
Tycker så kallad "blankning" är rejält fusk, lite som off-side i fotboll eller liknande.
Däremot har jag trott "rätt" länge på en nedåtgående börs. Sålde av "allt" för en månad sedan, ligger nu och klurar på när man ska köpa "tillbaka allt" till så att säga reapris!

(Tänk lite 1929 om ni inte förstår vad jag menar).
https://en.wikipedia.org/wiki/Wall_Street_Crash_of_1929

-Jäklar vad "hela världen" efter 1929 kunde köpas upp till "reapris"!

Dow jones gick upp 1000% årtiondet innan kraschen 1929. Det var en enorm bubbla.

Har dow jones gått upp 1000% sedan 2010?

Om inte, varför jämför du med 1929? Är det för att du vill skrämma upp folk att sälja sina aktier/fonder så att DU ska få komma in billigare?

Vad är nästa grej du ska skrämma med? Hur den japanska börsen inte återhämtat sig sen 1980-talet?
Citera
2020-03-10, 01:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Dow jones gick upp 1000% årtiondet innan kraschen 1929. Det var en enorm bubbla.

Har dow jones gått upp 1000% sedan 2010?

Om inte, varför jämför du med 1929? Är det för att du vill skrämma upp folk att sälja sina aktier/fonder så att DU ska få komma in billigare?

Vad är nästa grej du ska skrämma med? Hur den japanska börsen inte återhämtat sig sen 1980-talet?

Jag tror inte du förstår riktigt:
Det är fallet man väntar på. Och just nu är det ett rejält fall. När börsen "ligger som lägst" köper man. Sedan säljer man när man antar att "det är läge".

Jag skräms inte alls, jag snarare tröstar folk att det snart är köpläge!
(En börs som "bara går åt ett håll" anser jag som oerhört tråkig/osexig. Börsen har inte på länge varit så sexig som den är idag!)
Citera
2020-03-10, 01:09
Medlem
Min största önskan just nu är att börsen kraschar HÅRT. Hade varit underbart att se hur samhället kollapsar. Systemkollapsen som man väntat på i 10 år.

Länge trodde man att skjutningar, sprängningar och kriminalitet skulle vara orsaken till Sveriges välfärdskrasch. Istället blir det alltså ett litet jävla virus.

Börsen kommer se rött hela veckan! Snälla gud ge oss en krasch och starten på inbördeskriget!
Citera
2020-03-10, 01:11
Medlem
sebastian_s avatar
1 ny död i Kina och 4 nya fall idag. Om resten av världen följer samma mönster så ser det bra ut
Citera
2020-03-10, 01:16
Medlem
sebastian_s avatar
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-korea/

INtressant med sydkorea också som väl är land nummer 2 efter kina. 851 nya fall 3e mars. 272 idag. Man ser hur antalet nya smittade har sicksackat sig neråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in