Citat:
Invandring av ekonomiska migranter som blir noll efter nästa val skulle kunna leda till ett sparpaket på flera hundra miljarder årligen. Vi behöver inte skära ner på något således. Så fort vi bantat den stora elefanten i rummet så frigör det massor med pengar. Vi frigör alltså välfärd som ska gå till bland annat bostadsbyggande.
Förklara hur köerna växer årligen om det nu är lika mycket boyta per capita som det var för låt oss säga 20-30 år sedan när köerna var bra mycket kortare? Det är ju något gravt fel som inte stämmer för fem öre när du drar kortet om boyta per capita. Jag säger inte att du sitter på fel info men något stämmer inte eftersom verkligheten är en annan eller hur?
Problemet är att inte alla jobbar så där är hyres det enda alternativet. Det får inte att köpa en bostad på socialbidrag eller a-kassa. Då är hyres det enda alternativet. Om det nu är ett dyrare alternativ spelat ingen roll för dessa människor som inte kan få banklån. Och jag tror inte dom ens vill ha banklån om dom lever på marginalen.
Jag kollade för skojs skull hemnet. En bättre förort ligger utgångspris en 2a på ca 1.9 - 2.3 miljoner. Hittade även exempel på 2or för 2.5-2.8 miljoner.
Avgift på dessa bostäder varierade kraftigt. Allt från 2800-4500kr.
Alltså hur många singlar har råd med att köpa eller ens få ett banklån på minst 2.2-2.3 miljoner? Den ekvationen går inte ihop för en majoritet. 1 miljon är i princip det mesta en person med en vanlig lön får låna av en bank vid lägenhetsköp.
Vet du ens hur hög arbetslöshet vi har i landet??? Fabricerade siffror säger ca 7%. Eftersom dom i dom undersökningarna tar med barn och pensionärer (som ändå inte står till arbetsmarknadens förfogande) lägg därtill om nån pluggar 1 timma svenska i veckan så räknas den inte som arbetslös.
Slutligen alla i arbetsmarknadsjobb åtgärder där staten betalar 80% av lönen alltså fejk jobb som bara kostar pengar.
Den riktiga arbetslösheten är nånstans mellan 15-20%. Dessa kan aldrig köpa en bostad.
Förklara hur köerna växer årligen om det nu är lika mycket boyta per capita som det var för låt oss säga 20-30 år sedan när köerna var bra mycket kortare? Det är ju något gravt fel som inte stämmer för fem öre när du drar kortet om boyta per capita. Jag säger inte att du sitter på fel info men något stämmer inte eftersom verkligheten är en annan eller hur?
Problemet är att inte alla jobbar så där är hyres det enda alternativet. Det får inte att köpa en bostad på socialbidrag eller a-kassa. Då är hyres det enda alternativet. Om det nu är ett dyrare alternativ spelat ingen roll för dessa människor som inte kan få banklån. Och jag tror inte dom ens vill ha banklån om dom lever på marginalen.
Jag kollade för skojs skull hemnet. En bättre förort ligger utgångspris en 2a på ca 1.9 - 2.3 miljoner. Hittade även exempel på 2or för 2.5-2.8 miljoner.
Avgift på dessa bostäder varierade kraftigt. Allt från 2800-4500kr.
Alltså hur många singlar har råd med att köpa eller ens få ett banklån på minst 2.2-2.3 miljoner? Den ekvationen går inte ihop för en majoritet. 1 miljon är i princip det mesta en person med en vanlig lön får låna av en bank vid lägenhetsköp.
Vet du ens hur hög arbetslöshet vi har i landet??? Fabricerade siffror säger ca 7%. Eftersom dom i dom undersökningarna tar med barn och pensionärer (som ändå inte står till arbetsmarknadens förfogande) lägg därtill om nån pluggar 1 timma svenska i veckan så räknas den inte som arbetslös.
Slutligen alla i arbetsmarknadsjobb åtgärder där staten betalar 80% av lönen alltså fejk jobb som bara kostar pengar.
Den riktiga arbetslösheten är nånstans mellan 15-20%. Dessa kan aldrig köpa en bostad.
Du har extremt begränsad förståelse för ekonomi fungerar märker jag.
Välståndet har ökat men hyrorna är reglerade under marknadspris. Dessutom finns kraftiga restriktioner för vad man får bygga i Städerna. 9 av 10 projekt i Sthlm city stängs ned innan de ens börjar byggas.
De reglerade hyrorna gör det möjligt för tex en gymnasielärare (tjänar runt 45k i mån i Stockholm) att bo på 100kvm paradvåning på Östermalm. (Ligger runt 125kr per kvm). Det leder självklart till att folk bor större än de annars hade gjort. Med marknadshyror hade samma lgh kostat kanske 20k i mån och då hade nog läraren inte tyckt det var värt det och bott på kanske 60kvm. Fyra studenter hade nog hellre hyrt lägenheten på Östermalm ist för Lappis. Plötsligt är ett flertal lägenheter tillgängliga.
ELLER så hade läraren haft en inneboende på sina 100kvm med marknadshyror så hade de betalat 10k var. Idag är det inte lagligt att göra vinst på uthyrning av rum i sin HR så ingen bryr sig om att ha inneboende.
90% av bostadsbristen beror enligt boverket på dåligt utnyttjande av befintligt bostadsbestånd (se ovan exempel) andelen kvm per capita är i Sverige bland de absolut högsta i världen.
Medelinkomsten för de som bor i HR i storstäsderna är mkt hög. Varför tror du? Vilka tror du har råd att passivt köa i 30 år utan att tacka ja till en HR för en guldklimp på Hamngatan? Arbetslösa tvåbarnsmorsan eller juriatleffe som har råd att bo i BR under tiden?
Senast redigerad av flanders 2020-03-08 kl. 10:03.
Senast redigerad av flanders 2020-03-08 kl. 10:03.