Det är ditt påstående och då har du bevisbördan för ditt påstående. Att du hela tiden ber mig om hjälp att styrka hur det gick till visar att du inte kan styrka det du påstår.
Jag ber inte dig om hjälp. Det gör väl ingen. Någonsin, någonstans.
Hur gick försäljningarna till ? Och kom de som en överraskning ? Priserna bör i vart
fall ha varit det. Utom möjligen för skattebetalarna.
Det är ditt påstående och då har du bevisbördan för ditt påstående. Att du hela tiden ber mig om hjälp att styrka hur det gick till visar att du inte kan styrka det du påstår.
Vad har du själv bevisat ? Mer än att du kan skriva 100 oneliners i timmen ?
Kanske bättre med 1 inlägg om 100 rader på denna minne. Fast svårt för dig.
Det är upp till lagstiftarna att se till att hyresrätterna kommer ut på marknaden, på samma sätt som man nu skärper lagen för den som hyr ut svart. Förlorat kontrakt och fängelse kan det bli.
Spelar väl ingen större roll om folk inte lyder. Den nya lagen hjälper bara svartabörshajarna på det sätt att de inte kommer att bli anmälda av köpare av svartkontrakt som vill ha tillbaka sina pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Bytesrätt finns inte, däremot kan värden ge sin tillåtelse om han vill.
Jo alla hyresgäster med normalt kontrakt har bytesrätt.
Se jordabalken § 35:
35 § Hyresgästen får överlåta hyresrätten till sin bostadslägenhet för att genom byte få hyresrätten till en annan bostadslägenhet, om hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen. Tillstånd ska lämnas om hyresgästen har beaktansvärda skäl för bytet och om det kan äga rum utan påtaglig olägenhet för hyresvärden. Tillstånd ska inte lämnas om det finns anledning att anta att någon som är delaktig i att bytet kommer till stånd begärt, avtalat om eller tagit emot en sådan ersättning som avses i 65 eller 65 a §. Om hyresgästen eller den som hyresrätten ska överlåtas till har varit bosatt i sin lägenhet under kortare tid än ett år vid tidpunkten för ansökan om tillstånd, ska tillstånd lämnas endast om det finns synnerliga skäl för bytet. Ett tillstånd kan förenas med villkor.
Första stycket gäller inte, om
lägenheten hyrs i andra hand,
lägenheten utgör en del av upplåtarens bostad,
lägenheten är belägen i ett enfamiljshus som inte är avsett att hyras ut varaktigt, inom en ägarlägenhetsfastighet som inte är avsedd att hyras ut varaktigt eller i ett tvåfamiljshus,
lägenheten har upplåtits av någon som innehade den med bostadsrätt och lägenheten alltjämt innehas med sådan rätt, eller
hyresavtalet avser ett möblerat rum eller en lägenhet för fritidsändamål och hyresförhållandet inte har varat längre än nio månader i följd.
Om en kommun medverkar till att hyresgästen får en annan bostad genom att förmedla denna, får kommunen ansöka hos hyresnämnden om tillstånd som avses i första stycket. Lag (2019:523).
Citat:
"Siffror" vet jag inte. Utförsäljningarna började med den borgerliga valsegerns 1991, och Socialdemokraterna avslutade detta 1994 när de kom till makten. 1998 var det dags för borgarna att styra kommunen igen, och då satte man igång att sälja igen. När sossarna kom till makten 2006 satte man stopp för utförsäljningarna, och nu idet senaste valet vann de borgerliga. Tillsamman med MP har man nu åter satt igång att sälja medborgarnas egendom, nu i första hand i de mindre attraktiva ytterområdena.
Det är bra om det säljs av lite allmännytta där det enbart är hyresrätter. Om det går vill säga. Blandat boende är klart bäst om man vill bryta segregation och kriminalitet. Det är inte bra för folk att bo i hus som någon annan äger och ingen vill ta ansvar och känna delaktighet i sitt område.
Citat:
Det kan ha förekommit försäljningar även under Socialdemokraterna styre, men i så fall i betydligt blygsammare skala. Inget jag känner till.
Ombildning är nog ovanligare, men vad som är vanligt är att man säljer av allmännyttan till privata hyresvärdar och riskkapitalister. Det är inte borgarna som härjat här inte....
Det är snarare så att de aldrig kommer att byggas, eftersom byggbolagen vet att de inte kommer kunna hyras ut.
Sen är ju frågan om det verkligen behövs byggas så mkt? Bostäder finns. Det är kontrakten till prisreglerade hyresrätter som saknas mest. Och det kommer ju av prisregleringen.
Citat:
Menar du att det skulle bli billigare att bo utan bruksvärdessystemet? Hur skulle det gå till?
Absolut. Det visade till och med hyresgästföreningens undersökning utförd av konsultbolaget Ramböll. Hyrorna i en stadsdel i Kristianstad skulle minska med 15% om man gick över till marknadshyror. Och det är väl inte så jättesvårt att tänka ut varför.
Gå in på hemnet och kolla på bostadspriserna. I områden utanför storstäderna skänks nästan bostäder bort. Varför skulle en hyresvärd kunna pressa ur så höga hyror ur marknaden, där bostäder skänks bort? Det håller naturligtvis inte.
Citat:
Uttrycket "hyresreglering" är felaktigt, det ger associationen att hyran skulle bestämmas av en myndighet och så är inte fallet.
Om man har ett system där "förhandling" ger hyror på 5 k i månaden för en tvåa på södermalm i sthlm, så vet jag inte annars vad jag ska kalla det oavsett om ingen myndighet bestämmer hyran?
Och som möjligen t o m du skulle kunna räkna ut så har de "billiga och centrala" lägenheter
som du skulle kunna tänka dig att hyra av allmännyttan ombildats till BR för länge sedan,
detta under stort jubel från din sida. Äta sin egen avföring brukar du väl kalla sådant där
för. Du får i alla fall din älskade gentrifiering.
SKB har åtminstone inte ombildat en enda bostad vad jag vet. Bra att stå i båda köerna...
Det är du som får gentrifiering, eftersom hyresreglering omöjliggör för unga och invandrare att bo i centrala hyresrätter, utan att bo i andrahand på tillfälliga och svindyra kontrakt.
Gentrifieringen påverkas av utförsäljningarna som det numera inte är så mycket fart i.
Spelar väl ingen roll om det blir "utförsäljning" eller att hyresrätterna ändå inte blir lediga pga prisreglering. Det är lite pest eller kolera över det.
Vad som vore bra för hyresrätten som boendeform är om den skulle fungera som just en hyresrätt och inte som en ägodel man inte lämnar ifrån sig utan att få något i utbyte.
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Stockholmsmoderaterna får väl börja sälja ut till andra fastighetsbolag istället för till
BRF.
Varför det? Då får man in mindre stålar. BRF har alltid incitament att betala bäst.
Citat:
Antalet bostäder kan t o m öka. Fältöversten på Östermalm har hittat utrymmen. Men
det har också blivit ett verkligt gated Community med mycket lås och skyltar. Enligt
moderaterna har säkert mångfalden bland Sveriges rikaste ökat i o m detta.
Jag tror att man måste ge upp tanken att alla ska kunna bo i stan.
1. Det är inte bättre att bo i stan vs utanför.
2. Snarare finns det stora hälsofördelar att bo utanför stan som: Mindre buller, mer moderna hus, mindre nivåskillnader, stora moderna hissar. Handikappanpassat, Större badrum och kök etc etc.
Vad som vore bra för hyresrätten som boendeform är om den skulle fungera som just en hyresrätt och inte som en ägodel man inte lämnar ifrån sig utan att få något i utbyte.
Vad som vore bra för HyreOrätterna vore att man bygger där hyreshusfolket skall betala
1,000 kr/mån för juste kök o badrum (ack 2,000 för de är dyrast) o 500 kr mån för varje tillkommande
rum. Dvs 5 rok 4,500 kr mån o extra toa skall ingå i hyran på 4 rok o större.
Hyran skall inte kosta mer än 20-25% av nettolönen (så har man sagt förr)
Så det är bara att bygga 5-600,000 bostäde i landet o 400,000 i Sthlm o främst i de större städerna
Rea, alltså. Ingen vare sig kunde eller tilläts bjuda mera. Vallöftet från 2006 var nämligen
att ALLA som bodde i Allmännyttan skulle få köpa sin lägenhet. Vare sig du eller jag hade
alltså kunnat betala mer.
Spelar du dum eller förstår du inte vad en ombildning är? När man ombildar ett hyreshus till ett BRF-hus, så bildar hyresgästerna tillsammans en BRF som köper huset. Detta i egenskap av hyreshus. Inte att du och jag kan bjuda över på enstaka bostadsrätter. Det är äpplen och päron. BRF:er agerar på samma marknad som andra fastighetsägare som köper hela hyreshus. Och där är det helt annan prissättning. Och kan du ens gissa varför priserna skiljer sig så mkt åt?
Citat:
Hur svårt är detta att fatta ?
Ja du måste ju blanda äpplen med bananer för att få ihop logiken?
Citat:
Men du ägnar dig ju helst av allt åt
historieförfalskning medan de ansvariga politikerna håller tyst och hoppas att alla skall
glömma. Förnekar du förintelsen också ?
Haha jasså gör jag? Jag säger bara som det är. Sosseriet och vänstern gjorde upplägget och borgarna smashade in bollen. Det hade inte behövt vara så, men vill man ha planekonomi, så får man ta konsekvenserna av den.
Citat:
Påminner ännu en gång om det mest extrema fallet, Norr Mälarstrand. Men i princip alla
försäljningar skedde till löjliga underpriser. Och de var hysteriskt många. Men det var ju
bara skattebetalarnas pengar som moderata politruker inte brydde sig om.
Har du ringt polisen? Det är inte lagligt att sälja bort skattebetalarnas egendom.
Citat:
Hur som helst, några marknadshyror blev det ju inte där. Däremot uppnådde man med
råge den önskade gentrifieringen. Jämför detta med dagens försäljningar där allting helt
plötsligt skall gå rätt till. Tala om att lägga ut dimridåer !
Och vilka bodde i dessa lgh då?
Fattiga stackare? Hade det varit marknadshyror hade de fått betala marknadspris vid ombildning och då hade den förmodligen aldrig ens ägt rum.
Hyresreglering är återigen ett effektivt sätt att skapa extrema klyftor.
Vad som vore bra för HyreOrätterna vore att man bygger där hyreshusfolket skall betala
1,000 kr/mån för juste kök o badrum (ack 2,000 för de är dyrast) o 500 kr mån för varje tillkommande
rum. Dvs 5 rok 4,500 kr mån o extra toa skall ingå i hyran på 4 rok o större.
Hyran skall inte kosta mer än 20-25% av nettolönen (så har man sagt förr)
Så det är bara att bygga 5-600,000 bostäde i landet o 400,000 i Sthlm o främst i de större städerna
Jaha det ska löna sig att pilla navelludd alltså? Mer till de som inte jobbar är nog inte rätt väg att gå. Snarare behöver vi stötta de som faktiskt är hemlösa. Det är en mkt viktigare fråga än att uppmuntra folk att lata sig.
Sen förstår jag inte hur du får ihop din kalkyl, men det är ju en annan fråga.
Alla säger ju att juste bostad är en rättighet - o hyresvärdarna skryter hur duktiga de är.
Huvudstaden skulle t ex kunna inreda EN 3-a i NK huset o hyra ut för ett par 1,000 kr mån.
Skulle inte spela dom någon roll - andra hyresvärdar med pengar kan göra detsamma.
RumpNisse bor graaatiiiis i stoor våning i ett juste hus intill strömmen - som staten fått gratis
(har jag för mig) - likaså fick staten en jättevilla av Gerhard Bonnier på Djurgården - med NOLL
kr ut för värstingskåkar finns utrymme att hyra ut billigt.
Det står för övrigt 600 rum tomma intill skeppsbron som kan hyras ut billigt istället för att stå tomma