2020-03-08, 23:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Vadå lyx ditt jävla klappmongo? Varför tror du ingen vill? Har du testat själv att dela kök med 50st studenter som grisar i ett kök? Att inte kunna laga mat när man vill osv.

Du får det att låta som dom kräver guldpläterat kök när det enda dom vill ha är ett städat eget kök och kunna få äta när dom vill.

Du borde tryckas in med en Somalie familj på 10 ungar i en no go zone och tvingas leva där för resten av ditt liv med tanke på ditt vidriga sätt att se på människor.

"Vill ha", prova att skaffa dig det du vill ha själv någon gång som vi andra har gjort.
Citera
2020-03-09, 01:46
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
"Vill ha", prova att skaffa dig det du vill ha själv någon gång som vi andra har gjort.

Ja eftersom fb-liberal inte förstod varför så förklarade jag varför. Det stod även i artikeln varför ingen tackat ja till dom lediga rummen. Eller lider du av något sjukdomstillstånd som gör dig resistent mot fakta?

Alla 50st platser = lediga. Varför? Det är underförstått att ingen kan stå ut i flera år att dela kök med 50st studenter som grisar ner ett kök dagligen.

Trött oneliner, trött gubbe. Kom med något som tillför istället fullsketna gubbe.
Citera
2020-03-09, 01:53
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det har hundratusentals studenter överlevt. Inget att gnälla över. Särskilt inte jämfört med hur miljoner värnpliktiga levde på logementen.

Ren lyx.

Min erfarenhet är för övrigt att det var de med egna lägenheter/kök som grisade mest medan de som bodde i korridor åtminstone hade lite social kontroll över sig. Antagligen mycket nyttigt även för dagens curlinggeneration att lära sig samarbete, hyfs och tacksamhet.

Men nu är det faktiskt vad dom själva känner - dom som pluggar. Fakta säger att dom inte står ut att dela kök i flera år. Det är nog så stressande med tentor att behöva anpassa sig till när man kan äta varm mat pga kö till köket tror jag inte hjälper att få en bra studie ro.

Räcker att 1 person av 50 beteer sig som en gris i köket så går det inte att äta där.

Förmodligen är det även svindyrt bo där eftersom 0 vill bo där. Har dom inte ens ett eget kök klart dom backar.

Bekvämt är det om det ska snackas om att bo på större yta, balkong, jacuzzi och annat det är lyx.

Kök, dusch och toalett är basala. Till och med en kokvrå räcker. Alltså det är inga stora krav.
Citera
2020-03-09, 02:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja eftersom fb-liberal inte förstod varför så förklarade jag varför. Det stod även i artikeln varför ingen tackat ja till dom lediga rummen. Eller lider du av något sjukdomstillstånd som gör dig resistent mot fakta?

Alla 50st platser = lediga. Varför? Det är underförstått att ingen kan stå ut i flera år att dela kök med 50st studenter som grisar ner ett kök dagligen.

Trött oneliner, trött gubbe. Kom med något som tillför istället fullsketna gubbe.

Lider jag av ett sjukdomstillstånd för att du bara vill ha och vill ha utan att själv skaffa det du vill ha, hur tänker du nu? Kan du kanske någon gång börja ge till andra också istället för att bara kräva?
Citera
2020-03-09, 02:12
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du har extremt begränsad förståelse för ekonomi fungerar märker jag.

Välståndet har ökat men hyrorna är reglerade under marknadspris. Dessutom finns kraftiga restriktioner för vad man får bygga i Städerna. 9 av 10 projekt i Sthlm city stängs ned innan de ens börjar byggas.

De reglerade hyrorna gör det möjligt för tex en gymnasielärare (tjänar runt 45k i mån i Stockholm) att bo på 100kvm paradvåning på Östermalm. (Ligger runt 125kr per kvm). Det leder självklart till att folk bor större än de annars hade gjort. Med marknadshyror hade samma lgh kostat kanske 20k i mån och då hade nog läraren inte tyckt det var värt det och bott på kanske 60kvm. Fyra studenter hade nog hellre hyrt lägenheten på Östermalm ist för Lappis. Plötsligt är ett flertal lägenheter tillgängliga.

ELLER så hade läraren haft en inneboende på sina 100kvm med marknadshyror så hade de betalat 10k var. Idag är det inte lagligt att göra vinst på uthyrning av rum i sin HR så ingen bryr sig om att ha inneboende.

90% av bostadsbristen beror enligt boverket på dåligt utnyttjande av befintligt bostadsbestånd (se ovan exempel) andelen kvm per capita är i Sverige bland de absolut högsta i världen.

Medelinkomsten för de som bor i HR i storstäsderna är mkt hög. Varför tror du? Vilka tror du har råd att passivt köa i 30 år utan att tacka ja till en HR för en guldklimp på Hamngatan? Arbetslösa tvåbarnsmorsan eller juriatleffe som har råd att bo i BR under tiden?

Lyssna här. Vi fyller på med 100k gravt inkaptibla "undermänniskor" årligen från jordens mest smutsiga civilisationer där det i genomsnitt tar 7år för varje individ att skaffa en egen försörjning. Och där oftast staten betalar större delen av lönen.

Dessa ska ha någonstans att bo nu, idag och imorgon, hajar du? Sedan kan man tycka vad man vill om det att dom ska komma hit eller inte. Jag är för att dom inte gör det. Men så länge det pågår behöver vi bygga den mängden bostäder varje år som krävs för att bygga ikapp. Jag gillar det inte men vi är så illa tvungna.

Det handlar i grunden inte alls vad folk i allmänhet har råd med eller inte. Grunden är att inflödet av folk från andra länder har rubbat den naturliga balansen gällande befolkningsökning. På 30 år har vi gått från 8 miljoner till 10 miljoner.

Ditt exempel ovan får bara folk att flytta runt. Byta till större, Byta till mindre etc. Däremot lösningen måste gälla alla 100k årligen som fylls på och resterande som ska skaffa sitt första boende. Det är ju där lösningen ska till. Att byta lägenheter med varandra för dom som redan är inne i karusellen gör varken Pelle eller achmed glada för dom står trots allt utan bostad ändå.
Citera
2020-03-09, 02:43
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Lider jag av ett sjukdomstillstånd för att du bara vill ha och vill ha utan att själv skaffa det du vill ha, hur tänker du nu? Kan du kanske någon gång börja ge till andra också istället för att bara kräva?

Jag sätter mig in i hur studenterna känner sig, hur ett sådant boende kan inverka negativt på deras studieresultat. Det är såklart helt främmande för en som har annie lööf som sin idol.

Du fortsätter alltså med samma surgubbe snurr. Artikeln handlar inte om mig eller påverkar mig Varför har du så svårt att fatta det?

Vad hallucinerar du om? Dela med mig av vad? Precisera? Ahlgrens bilar? Marabou mjölkchoklad? En burk bomull? "Svettig" brylcreme till din 50-tals frilla så du kan förbli en stereotypisk grisfet medelåldersman?

Du känns så gammal och blasé och det är sådär surluktande om hela dig.
Citera
2020-03-09, 02:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag sätter mig in i hur studenterna känner sig, hur ett sådant boende kan inverka negativt på deras studieresultat. Det är såklart helt främmande för en som har annie lööf som sin idol.

Du fortsätter alltså med samma surgubbe snurr. Artikeln handlar inte om mig eller påverkar mig Varför har du så svårt att fatta det?

Vad hallucinerar du om? Dela med mig av vad? Precisera? Ahlgrens bilar? Marabou mjölkchoklad? En burk bomull? "Svettig" brylcreme till din 50-tals frilla så du kan förbli en stereotypisk grisfet medelåldersman?

Du känns så gammal och blasé och det är sådär surluktande om hela dig.

Ja stackars dem, studenter har aldrig förr tvingats bo i studentbostäder, det är verkligen hemskt att det har blivit så, eller?

Något som kan inverka negativt är snarare den här lättjan och attityden att någon annan alltid ska lösa dina problem.
Citera
2020-03-09, 03:06
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tror inte det blir så mkt att spara där då anhöriginvandringen kommer att öka istället.

Det beror nog på den urbanisering som skett, men också på att hyresmarknaden har förvandlats till en klubb för insiders i storstäderna. Alla som inte har kötid att tävla med, måste i princip köpa bostadsrätt för att överleva.

Det beror ju förstås på prissättningssystemet för hyresrätter som gjort ombildningar extremt lönsamma både för hyresgäster och hyresvärdar. Då försvinner hyresrätterna och kontrakten blir ännu mer attraktiva.

Det är en myt att hyresrätt skulle vara något slags social housing-boende som alla får bo i. Så är det absolut inte. Det ställs lika tuffa krav på hyresgäster som på de som ska köpa ägt boende. Om inte ännu tuffare krav...

Det är olyckligt att de ska bo i den absolut dyraste boendeformen om de har lite resurser. Felet vi gjort är att vi haft hyrt boende som standard, medan norge har haft ägt boende. I detta läge är inte nyproduktion av hyresrätter någon som helst lösning på bostadsbristen mer än på yttersta marginalen.

Det är lite upp och nervända världen. De som borde äga hyr sitt boende och de som har råd att hyra äger.

Finns väl billigare bostäder också? Man får rätta munnen efter matsäcken i början.

MM det är till största delen importerad arbetslöshet. Arbetslösheten för folk med svensk bakgrund är i stort sett obefintlig i sthlm.

Jo det är riktigt.

Och de kan inte hyra en heller...

För att vara nyliberal så ser du ändå problemen det är förvånande men du vill inte riktiga prata om det svåra som behövs göras och är den enda räddningen.

Det spelar ingen roll, vi kan ha marknadshyror imorgon men likt förbannat har vi ett flöde av 100k människor årligen från skurkstater. Dessa ska bo. Men var? Jag har flera gånger hävdat att dör ligger problemet.

Inför vi marknadshyror imorgon så kommer det fortfarande att vara 100k årligen som kommer hit där dom flesta inte kommer ha ett jobb inom 7år. En del kommer aldrig någonsin jobba en dag i sitt liv. Däremot bo ska dom, hajar du detta?

De och många andra för den delen måste hyra det måste du ändå förstå. Ska kuntakinte från Somalia som bott i en bajshydda i hela sitt liv ta sig in på borätt marknaden genom att låna minst 1 miljon? Vilken bank lånar ut detta...

Även om hyres är dyrare så är det enda vägen in för väldigt många människor. Detta eftersom det finns hur många som helst i landet som aldrig kommer kunna ens om dom skulle vilja köpa en bostad.

från 8 miljoner människor till 10 miljoner på 30år, Det är en absurd ökning och det förstår vem som helst att det blir brist
Citera
2020-03-09, 03:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
För att vara nyliberal så ser du ändå problemen det är förvånande men du vill inte riktiga prata om det svåra som behövs göras och är den enda räddningen.

Det spelar ingen roll, vi kan ha marknadshyror imorgon men likt förbannat har vi ett flöde av 100k människor årligen från skurkstater. Dessa ska bo. Men var? Jag har flera gånger hävdat att dör ligger problemet.

Inför vi marknadshyror imorgon så kommer det fortfarande att vara 100k årligen som kommer hit där dom flesta inte kommer ha ett jobb inom 7år. En del kommer aldrig någonsin jobba en dag i sitt liv. Däremot bo ska dom, hajar du detta?

De och många andra för den delen måste hyra det måste du ändå förstå. Ska kuntakinte från Somalia som bott i en bajshydda i hela sitt liv ta sig in på borätt marknaden genom att låna minst 1 miljon? Vilken bank lånar ut detta...

Även om hyres är dyrare så är det enda vägen in för väldigt många människor. Detta eftersom det finns hur många som helst i landet som aldrig kommer kunna ens om dom skulle vilja köpa en bostad.

från 8 miljoner människor till 10 miljoner på 30år, Det är en absurd ökning och det förstår vem som helst att det blir brist

Att ta in dessa mängder bidragstagare kostar förstås men nu vill det svenska folket ha det så, bara att bita ihop och gilla läget alltså.

Dessutom, även om detta förvärrar saken så blir det förstås ändå alltid köer när priset sätts under det marknaden vill betala.
Citera
2020-03-09, 03:19
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ja stackars dem, studenter har aldrig förr tvingats bo i studentbostäder, det är verkligen hemskt att det har blivit så, eller?

Något som kan inverka negativt är snarare den här lättjan och attityden att någon annan alltid ska lösa dina problem.

Om du anser att medkänsla för studenter är mitt problem som ska lösas, ja då tar jag emot det "problemet" med öppna armar.

Däremot står jag gärna upp för dom just för att det är dom som är Sveriges framtid och de ska därmed ha bästa möjliga förutsättningar.

Intressant att du pratar i du-form hela tiden bara för att jag står långt ifrån dig i frågan. Pratar du alltid i du-form om någon annan när du har slut på argument?

Kokta grönsaker, stekt fläsk och sur mjölk på det och sen lite inpyrd rök från någon kubansk cigarr så det blir den där karaktäristiska lukten av gubbe.
Citera
2020-03-09, 03:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om du anser att medkänsla för studenter är mitt problem som ska lösas, ja då tar jag emot det "problemet" med öppna armar.

Däremot står jag gärna upp för dom just för att det är dom som är Sveriges framtid och de ska därmed ha bästa möjliga förutsättningar.

Intressant att du pratar i du-form hela tiden bara för att jag står långt ifrån dig i frågan. Pratar du alltid i du-form om någon annan när du har slut på argument?

Kokta grönsaker, stekt fläsk och sur mjölk på det och sen lite inpyrd rök från någon kubansk cigarr så det blir den där karaktäristiska lukten av gubbe.

Att inte lära sig att ta eget ansvar bådar inte gott för Sveriges framtid. Du har tydligen blivit invaggad i det tänket och du ser hur illa det har gått.
Citera
2020-03-09, 03:40
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Att inte lära sig att ta eget ansvar bådar inte gott för Sveriges framtid. Du har tydligen blivit invaggad i det tänket och du ser hur illa det har gått.

Lyssna här: studenterna är våran framtid. Att du inte är måna om dom är inte så konstigt. Du kommer vara död av ålderdom eller diabetes den dagen allt brakar åt helvete. Men för oss andra som tänker på våran ålderdom och pension tänker några steg längre.

Det märks långväga att du är en väldigt gammal och ensam gubbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in