2017-02-12, 14:20
  #11917
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej hon köpte sin BR nyligen. Visserligen kan hennes fall förklaras med att hon hade fått ekonomisk rådgivning från mig men även ni här på FB har haft samma möjligheter. Ert problem är bara att ni inte förstår ekonomi och därför tar taskiga beslut och sedan gråter ni ut här på FB.
Nej, det går inte låna till 3.7 miljoner på en undersköterskas lön med barn, och inte heller spara ihop kontantinsatsen förutom efter 10-15 år och konservlevende.

Javisst, en ekonomisk idiot, det är därför jag äger en modern motorbåt med båtplats på djurgården, porsche och på väg köpa semesterbostad i costa del sol medans du äger en cykel som du cyklar runt på med cykelhjälm som en fjant i närförort Om jag är en ekonomisk idiot och har betalanmärkning, vad är du då?
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-02-12 kl. 14:25.
Citera
2017-02-12, 14:26
  #11918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Vad gäller priserna på bostäder så är det inte heller bankerna eller marknadens fel. Felet ligger i att för många glatt betalar för mycket för en bostad.
Kontantinsatserna som du gnäller över har ett syfte du ska vara glad över. Dessa kontantinsatser gör det svårare att ta lån vilket gör att bostadsköparna inte längre kan ta lån till vilket pris som helst.
I princip kommer de få bostadspriserna att sjunka även om det i verkligheten mest kommer få dem att inte rusa. Så därför ska du som kritiserar priserna vara glad över kontantinsatsen.

Men jag håller med dig. Priserna på bostäder är orimliga. De är inte för höga då det är kunden som bestämmer priset. Men de är orimliga då kunden än så länge, glatt betalar överpriser.

Sitter själv i en sunkig hyresrätt på två rum med sambo, två katter samt två hindar som sliter på bostaden. Så de nyproducerade lägenheterna i kommunen är inget jag vill bo i då det blir för dyrt att flytta från den
För flytta ska vi. Vi har kontantinsatsen till en riktigt schysst kåk på landet i dag om vi vill. Men vi vill inte. Jag har det helt ok i vår lilla tvåa o är inte villig att gödsla marknaden på överprisade hus.
Därför väntar vi med drömboendet ett tag till. Jag väntar o hoppas på att bobubblan ska spricka. Då som först lär priserna ligga i en nivå, jag finner skäligt.
Vad är det som är överpriser då?
* Markpris. Som är högre där det är populärt att bo.
* Byggjobbarnas och hantverkarnas löner.
* Byggmaterial.
* Kommunala avgifter.

Ska priserna ned så är det någon eller flera av dessa som skall minska.

Den som väntar på att "bubblan" skall spricka väntar t ex på att få se byggnads strejka för lägre löner?
Kan ju bli en lång väntan innan det inträffar.

Folk som bor i HR är ofta förskonade från räkningarna som hantverkarna kommer med. Och förstår inte vad byggnation/renovering kostar. Och kan därför få föreställningar om bubbla.

Men som jag brukar säga, den som tror sig kunna bygga billigare kan ju göra det. Då finns det ju stora vinster att hämta. Men vi ser inte riktigt det inträffa.
__________________
Senast redigerad av Alpha101 2017-02-12 kl. 14:46.
Citera
2017-02-12, 14:32
  #11919
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nej, det går inte låna till 3.7 miljoner på en undersköterskas lön med barn, och inte heller spara ihop kontantinsatsen förutom efter 10-15 år och konservlevende.

Javisst, en ekonomisk idiot, det är därför jag äger en modern motorbåt med båtplats på djurgården, porsche och på väg köpa semesterbostad i costa del sol medans du äger en cykel som du cyklar runt på med cykelhjälm som en fjant i närförort Om jag är en ekonomisk idiot och har betalanmärkning, vad är du då?

Och ändå gjorde hon det nyligen och efter en kortare tid än 10-15 år.

Du är så ekonomiskt okunnig att du inte förstår hur detta kan gå till. Med disciplin, och kloka investeringar går det mycket väl och faktum är att det gick för henne efter att hon följt mina råd. Detta var heller ingen engångsföreteelse. Jag har startat från noll och blev miljonär redan innan jag började tjäna bra. Sedan dess har det fortsatt och nu har jag en åttasiffrig förmögenhet. Men du fattar ingenting, det går inte tror du eftersom du inte klarar något.
Citera
2017-02-12, 14:38
  #11920
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och ändå gjorde hon det nyligen och efter en kortare tid än 10-15 år.

Du är så ekonomiskt okunnig att du inte förstår hur detta kan gå till. Med disciplin, och kloka investeringar går det mycket väl och faktum är att det gick för henne efter att hon följt mina råd. Detta var heller ingen engångsföreteelse. Jag har startat från noll och blev miljonär redan innan jag började tjäna bra. Sedan dess har det fortsatt och nu har jag en åttasiffrig förmögenhet. Men du fattar ingenting, det går inte tror du eftersom du inte klarar något.

Javisst, du har över 10 miljoner, sitter på flashback hela tiden som ett miffo och din balle är över 35 cm också.
I verkligheten äger du en cykel.
Citera
2017-02-12, 14:43
  #11921
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Javisst, du har över 10 miljoner, sitter på flashback hela tiden som ett miffo och din balle är över 35 cm också.
I verkligheten äger du en cykel.

Ja jag äger en cykel, det är utmärkt att ha om man bor i innerstan. En sak som gör att man kan spara pengar när man bor i innerstan, använd cykel istället för att betala för SL-kort eller ännu värre, en eller två bilar.

Om man gör sådana kloka besparingar och investerar sina besparingar i börsen växer de över tid mer än du kan ana. Men du lever hellre ett WT-liv och fattar inte varför du aldrig får ekonomin att gå ihop. Du lever dyrt slemmet, även om du inte ser det.
Citera
2017-02-12, 14:45
  #11922
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jasså finns det inte?

Rent Regulation in New York State takes the form of rent control and rent stabilization programs.[1] Each city in the state may choose whether to participate or not, and as of 2007, 51 municipalities participated in the program, including Albany, Buffalo, and New York City, where over one million apartments are rent-regulated.

jag läste för ett tag sen om om en neger i hem och hyra som bodde med bruksvärdeshyra på 6000-7000 kr på upper west side så vad snackar du om. Det är knappast en fri hyresmarknad i New york ens så ni är helt enkelt störda nyliberala ayn rand extremister här på flashback.

Det är förhandlade avtal som både hyresvärd och HGF kommit överens om Vad har ni med förhandlade avtal att göra precis som den som förhandlar sina avtal med en bank?
Nej, det är som jag säger att du du inte har någon koll.
Reglering av hyra kan göras på mängder av olika sätt. Schweiz har det också, men det är en avgrund till den Svenska hyresregleringen. I Schweiz får fastighetsägaren ändra hyra fritt när man växlar hyresgäst. Det är bara under tiden någon bor där som hyresändringarna är begränsade.
Skulle vi göra något liknande här i Sverige skulle bostadsköerna vara bortblåsta på en gång.

Sedan kan du ju läsa följande och begrunda hur omfattande det är i New York.
Citat:
Rent control applies only to buildings built before February 1947 and to units occupied by a tenant (and in some cases, his or her family member, spouse or lifetime partner) who has lived in the unit continuously since before July 1, 1971.
Citera
2017-02-12, 14:50
  #11923
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vad är det som är överpriser då?
* Markpris. Som är högre där det är populärt att bo.
* Byggjobbarnas och hantverkarnas löner.
* Byggmaterial.
* Kommunala kostnader.

Ska priserna ned så är det någon eller flera av dessa som skall minska.

Den som väntar på att "bubblan" skall spricka väntar t ex på att få se byggnads strejka för lägre löner?
Kan ju bli en lång väntan innan det inträffar.

Folk som bor i HR är ofta förskonade från räkningarna som hantverkarna kommer med. Och förstår inte vad byggnation/renovering kostar. Och kan därför få föreställningar om bubbla.

Men som jag brukar säga, den som tror sig kunna bygga billigare kan ju göra det. Då finns det ju stora vinster att hämta. Men vi ser inte riktigt det inträffa.
Bubblan handlar om befintliga hus. Det du tar upp är nybyggnation. Där finns inte mkt att göra, tyvärr.
Men om vi pratar hus.
Jag har ägt hus så jag vet vad det innebär. Teoretiskt så kan både du o jag bygga hus. Det kan nästan alla göra om de bara kan läsa.
För mig spricker det då jag inte längre har fysiken att bygga själv, längre. Annars hade det varit ett alternativ. Det tar längre tid än om ett bygglag ska pussla ihop ett hus som kommer på lastbil. Men det är inte svårt.

Det jag pratar om är de skenande priserna som finns på befintlig byggnation. Ger vi alla, gemensamt, fan i att betala de sjuka priser vi nu gör så kommer priserna att sjunka.
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag är mer framgångsrik är svenne-i-banan, alpha och kurt-sune för den yngre ålder jag befinner mig i.

Du är ny i tråden tror jag så jag så i give you a break
Jaha. Jag trodde du ville diskutera o inte bevisa att du är dum.
Fortsätt gärna. Ska inte lägga mig i. Jag älskar att fördumma människor men älskar än mer när de gör det utan min hjälp.
Citera
2017-02-12, 14:53
  #11924
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja jag äger en cykel, det är utmärkt att ha om man bor i innerstan. En sak som gör att man kan spara pengar när man bor i innerstan, använd cykel istället för att betala för SL-kort eller ännu värre, en eller två bilar.

Om man gör sådana kloka besparingar och investerar sina besparingar i börsen växer de över tid mer än du kan ana. Men du lever hellre ett WT-liv och fattar inte varför du aldrig får ekonomin att gå ihop. Du lever dyrt slemmet, även om du inte ser det.

Du pratar om massa investeringar, aktier, börsen och massa bullshit. Hur många vanliga människor som ska köpa bostad håller på med det och dessutom är mycket framgångsrika på börsen eller sina placeringar, inte många. Vi har ju miljonär innan 30 bloggen, han är väl runt 36 nu och som knappt uppnåt 10 miljonerar, en sinnessjukt snål lirare även om han är en av få som är så pass framgångsrika, men svenne banan är väl 25 och redan bräckt honom? haha

Vi pratar om en undersköterskas lönenivå och med en sån och barn får man aldrig låna över 3 miljoner för en 1a i innerstan och det tar 10-15 år och konservburksliv för att spara ihop kontantinsatsen, vilket under 10% klarar. En kontantinsats man inte har någon glädje av endå då man inte får låna till den summan på det objekt som diskuteras.

Hur du får motorbåtägare, tjänsteman, porscheägare, gått högskola, 32000 kr i lön, utlandsboende i costa del sol till ett white trash liv, den synen är du ensam om Dom flesta runt 30 har inte detta och kommer aldrig uppnå det. Curlande övre medelklassbarn från ålsten kanske kan uppnå och få dom kunskaper som krävs för att uppnå detta vid 30.

Du är ju ofantligt efterbliven, en av dom största nollorna på forumet i din argumentation och syn på verkligheten som är icke-existerande.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-02-12 kl. 14:59.
Citera
2017-02-12, 14:59
  #11925
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du pratar om massa investeringar, aktier, börsen och massa bullshit. Hur många vanliga människor som ska köpa bostad håller på med det och dessutom är mycket framgångsrika på börsen eller sina placeringar, inte många.

Inte du i alla fall och det är bl.a. därför du misslyckas. Lär du dig något av det?
Citera
2017-02-12, 20:32
  #11926
Medlem
slemhogs avatar
https://www.hemhyra.se/nyheter/de-vill-bygga-billiga-bostader-har-sokt-byggmiljarder/

Woho billigare hyresrätter kommer byggas nu och perfekta Sabo kombohus kommer till Stockholm i tusental också framöver. Alltid bättre än inget.

Nyliberaler! Säg mig, har ni märkt skattetrycket ökat pga av dessa subventioner? VA! inte?
Jag har inte heller märkt det...så vad är problemet era svin?
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-02-12 kl. 20:36.
Citera
2017-02-13, 00:27
  #11927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Bubblan handlar om befintliga hus. Det du tar upp är nybyggnation. Där finns inte mkt att göra, tyvärr.
Men om vi pratar hus.
Jag har ägt hus så jag vet vad det innebär. Teoretiskt så kan både du o jag bygga hus. Det kan nästan alla göra om de bara kan läsa.
För mig spricker det då jag inte längre har fysiken att bygga själv, längre. Annars hade det varit ett alternativ. Det tar längre tid än om ett bygglag ska pussla ihop ett hus som kommer på lastbil. Men det är inte svårt.

Det jag pratar om är de skenande priserna som finns på befintlig byggnation. Ger vi alla, gemensamt, fan i att betala de sjuka priser vi nu gör så kommer priserna att sjunka.
Om vi (aggregerat) efterfrågar mer bostäder än de som finns kommer priset på nyproduktion att sätta prisnivån för befintliga bostäder.

Det som hänt är att vi betalar mer och mer för befintliga bostäder. Och när vi gör det öppnas fler markplättar där byggbolag ser att dom kan gå runt på att bygga.
Men produktionskostnaden stiger hela tiden. Stiger inte pris på befintliga bostäder så byggs inget. Det är bara om vi biddar upp priset på befintliga bostäder ovanför nivån där det går att sälja nyproduktion som det blir nyproduktion.

Det som har drivit upp priserna på befintliga bostäder de senaste 25 åren är stigande produktionskostnad.

Det som hindrat produktion av hyresrätter är hyresregleringen. Det har lättats på iom presumtionshyra. Det gör att det faktiskt byggs en del HR nu.
Citera
2017-02-13, 07:36
  #11928
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
https://www.hemhyra.se/nyheter/de-vill-bygga-billiga-bostader-har-sokt-byggmiljarder/

Woho billigare hyresrätter kommer byggas nu och perfekta Sabo kombohus kommer till Stockholm i tusental också framöver. Alltid bättre än inget.

Nyliberaler! Säg mig, har ni märkt skattetrycket ökat pga av dessa subventioner? VA! inte?
Jag har inte heller märkt det...så vad är problemet era svin?

Var är dessa "billiga" hyresrätter i Sthlm slemmet? Och var kostar en vanlig 2:a?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in