2020-02-11, 22:28
Medlem
Ett nytt fall i Thailand.
https://pr.moph.go.th/?url=pr/detail/2/04/138459/
Citera
2020-02-11, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Givetvis, men ska vi utgå ifrån vad som faktiskt presenteras, eller ska vi hitta på egna siffror?

Suspected liksom confirmed kan vi nog utgå ifrån att vi kan slå ihop. Så i realiteten är vi nog uppe i drygt 70.000 infekterade.

Kina må vara en diktatur som döljer sanningen, men om så vore fallet med officiella dödsfall så hade fler avlidit utanför Kina.

Time will tell, vi är ännu i en fas där ingen har stenkoll på någonting.

Jag gav en länk till ett resonemang som faktiskt håller vatten för 15-17% dödlighet, i Kina.
Kanske är det så att detta virus genetiskt manipulerat till att bara drabba kineser pga deras receptorer i lungorna som vi i väst saknar?
Det kommer tiden utvisa, men de ekonomiska konsekvenserna kommer vi oavsett vad inte kunna undvika, oavsett om det betyder ett tufft 2020 eller total kollaps.
Time Will tell.
Citera
2020-02-11, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Ska ni desinfektera ordentligt så är Virkon s att rekommendera.
Har du det hemma och rengör med?
Citera
2020-02-11, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Va, var har du fått 3 dagar ifrån? Den är väl 14 dagar enligt WHO?

Nej, upp till 14 dagar med 3 dagar som median.
Citera
2020-02-11, 22:31
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Din översättning gav lite att önska, så...

Tack!, var lite för snabb där.
Citera
2020-02-11, 22:33
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Material till
Leksaker, elektronik, bilar, cyklar, båtar, maskiner inom industrin, sjukhusmaterial, datorer, telefoner, hushållsartiklar, kläder, kosmetika, Ikea, xxl, biltema, osv osv
Att utveckla ett vettigt svar till din fråga blir svårt.
Poängen är att hela vår ekonomi kommer raseras, men ingen tycks förstå det, än. Och att påpeka dessa enkla konsekvenser resulterar i att inläggen raderas, eftersom det tydligen inte är relevant till coronaviruset
Jag vet inte hur tydligare jag kan förklara att coronaviruset kommer försätta landet och västvärlden i en i bästa fall ekonomisk svacka under resten av året, men mer troligt en djup lågkonjunktur.

Skrev om detta för ungefär fyra dagar sen. Vi är påväg emot en låg konjunktur. Vi har gjort oss för beroende av kina vilket kommer påverka hela världens ekonomi. Vi kommer inte drabbas av själva viruset. Vi kommer drabbas av en ekonomisk kris, en kris som kan skapa stora samhälles problem redan i ett kris Sverige.
Citera
2020-02-11, 22:34
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Förstår inte vilken skillnad det gör i sammanhanget om du har ett virus med ett r0 över 2. Bara så att du fattar vad vi diskuterar: hur många intensivvårdsplatser finns i Sverige idag och hur många infektioner har Sverige kapacitet för att hantera om 25% av alla smittade behöver intensivvård?

Enkel praktisk matteuppgift för en person som jobbar med något öht som har med finans, teknik eller vetenskap att göra? D.v.s vad är den övre gränsen för antal smittningar och om du vill visa att du gått gymnasiet: hur många dagar har vi tills vi når den gränsen?

Jag läste tidigare någonstans att det finns ca 500 intensivvårdsplatser i Sverige. Med andra ord så räcker de inte långt om tex just den här influensan får ordentligt fäste i Sverige.

Sverige har få intensivvårdsplatser i förhållande till jämförbara länder i Europa
https://www.sjukhuslakaren.se/sverige-och-storbritannien-har-gjort-omvanda-resor/
Citera
2020-02-11, 22:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det finns flera studier som bevisar att det är buret via aerosoler. Vill du att jag ska länka dem? Eller vill du att jag ska länka en antistudie som bevisar att det inte är luftburet?

Det finns ingen studie som bevisar att det inte är luftburet vad jag vet, för det var inte vad man mätte med de studier man gjort. Men alla antaganden man gjort kring de studier som har bevisat aerosolsmitta är att det troligtvis inte smittar rent luftburet.

Om det var så enkelt som att öppna munnen och smitta folk, så hade vi haft långt fler smittade. Minst 15% av varje flygplan med en smittad på borde rimligtvis fått snuvan.

Kanske inte riktigt så enkelt, ombord andas man i princip ren luft, HEPA-filter, dock håller jag med dig i stort, man kan sannolikt smittas om förutsättning för smittöverföring föreligger, precis var som helst.

Som jag tidigare har försökt förklara, så tycks det vara så att ett antal faktorer måste ge rätt förutsättning för att viruset dels skall kunna cirkulera i luften, men också för att det skall förbli aktivt. Lägg därtill att tillräcklig koncentration vs mottaglighet måste föreligga för att smittöverföring skall kunna ske.

Droppkärnans storlek, viruspartikelns storlek, aktivt virus, koncentration, mottaglighet(immunförsvar), luftfuktighet, salthalt, UV-ljus, temperatur, faktorer som är relevanta.

Kika på den här filmen, alla i tråden bör göra det, lättbegripligt om aerosol, virus och förutsättningar för smittöverföring.

https://youtu.be/NcNorE2G7Uk

Att kategoriskt påstå att virus inte kan smitta via aerosol på tåget, i flygplanet, på hotellet eller här och där, är lika fel som att kategoriskt påstå motsatsen, saken förefaller att vara mer komplex än så.

Expertisen säger ju att den huvudsakliga smittvägen är dropp och kontaktsmitta, och det är den hypotesen man agerar efter, de utesluter dock inte luftburen smitta, men troligen anser man att det sistnämnda är försumbart, som sagt inte uteslutet.
Citera
2020-02-11, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Osäkerheten är orsaken till att läget är så skitnödigt och även om siffrorna "stämmer" så är det riktigt illa när det gäller smittspridningen även om den verkar dämpas.

Om det är så att draken är lös så kan du följa utvecklingen i olika länder när de rapporteras under tid och göra en egen bedömning om när du ska ladda upp för mat i typ 6 mån.

Kom ihåg, lita aldrig på vad myndigheter säger när/om det är en allvarlig kris utan agera efter vad som är bäst för dig.

Självklart, jag tycker Sverige varit oansvarigt i många avseenden. Särskilt när man läser om barnfamiljer som fått information att allting är business as usual trots hemvändare från drabbade områden. Safety first borde gälla.

Givetvis är osäkerheten fortfarande stor, men jag känner ett visst lugn, och tycker att statistiken målar upp en något bättre bild av det hela. Men vilar ändå på hanen ifall det skulle behövas. Fruktar mer paniken än sjukdomen.
Citera
2020-02-11, 22:36
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Att du lyssnar foliehatsmedia borde få dina hjärnceller att vakna

Tänk om du Hew18 hade surfat runt när du är orolig och om kanske en av de största sjukdomar runt de senaste århundrade och sedan när man är orolig och frågar så får man till svar att man är en:

Konspirationsteori, Foliehatt, Domedagsprofet.

/Skäms du inte! Kom in i matchen och var saklig istället för att ropa "Faran Över" när varken jag eller du har en jävla aning om hur detta slutar.
Citera
2020-02-11, 22:37
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Jag gav en länk till ett resonemang som faktiskt håller vatten för 15-17% dödlighet, i Kina.
Kanske är det så att detta virus genetiskt manipulerat till att bara drabba kineser pga deras receptorer i lungorna som vi i väst saknar?
Det kommer tiden utvisa, men de ekonomiska konsekvenserna kommer vi oavsett vad inte kunna undvika, oavsett om det betyder ett tufft 2020 eller total kollaps.
Time Will tell.

Du tänker på ACE2-receptorn? Det var väl en studie på 8 personer? Det finns ju en annan studie som innehöll en större population som visade på att den korrelationen var i princip obefintlig, men att det korrelerade med rökning.
Citera
2020-02-11, 22:37
Medlem
Så här står det på SVTs TV text idag: "-Om inte världen vaknar och betraktar viruset som allmänhetens fiende nummer ett, tror jag att vi inte har lärt oss vår läxa, säger WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus enligt Reuters."

Ja du, tänker jag, härifrån från svealandet vill jag informera dig att det planeras på ett och annat håll resande till Thailand...
Senast redigerad av starshipp 2020-02-11 kl. 22:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in