2020-02-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det har ju absolut noll betydelse för dödligheten i procent sett.

Alternativmedia reporterar 15-17% verklig dödlighet samt att viruset är luftburet.
Att Kina satt hela landet i karantän borde få dina hjärnceller att vakna.
Citera
2020-02-11, 21:45
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Men nånting måste du ju ha som bekräftar att det inte skulle vara luftburet, att det inte finns flygplanslaster som är smittade och vilken studie?

Det finns flera studier som bevisar att det är buret via aerosoler. Vill du att jag ska länka dem? Eller vill du att jag ska länka en antistudie som bevisar att det inte är luftburet?

Det finns ingen studie som bevisar att det inte är luftburet vad jag vet, för det var inte vad man mätte med de studier man gjort. Men alla antaganden man gjort kring de studier som har bevisat aerosolsmitta är att det troligtvis inte smittar rent luftburet.

Om det var så enkelt som att öppna munnen och smitta folk, så hade vi haft långt fler smittade. Minst 15% av varje flygplan med en smittad på borde rimligtvis fått snuvan.
Citera
2020-02-11, 21:46
Medlem
Vet inte om det här dykt upp i tråden tidigare, det händer så sjukt mycket att man inte hinner läsa mer än bråkdelar av det som dyker upp.

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3874490

Enligt den här kommer Kina att ändra sättet man räknar bekräftade fall. Bland annat räknar man inte de som får positiva resultat på proverna men inte uppvisar symptom som bekräftade fall...

De ska tydligen delas in i grupper, och om man är asymptomatisk så hamnar man i en grupp... om man sen börjar visa symptom så ska man uppgraderas "in a timely manner" till confirmed...

Varför bolla med siffror på det sättet? Låter det bättre med "positive tests" än bekräftad eller vad?
Citera
2020-02-11, 21:46
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Alternativmedia reporterar 15-17% verklig dödlighet samt att viruset är luftburet.
Att Kina satt hela landet i karantän borde få dina hjärnceller att vakna.
15-17% Är väldigt tilltaget och inga som helst seriösa källor nämner dessa siffror.

Man kommer nästan upp i de siffrorna procentuellt om man jämför ration på antalet smittade mot de som behöver sjukhusvård och kallas "severe".
Citera
2020-02-11, 21:48
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Men han verka ju jämföra bekräftade coronafall med uppskattade siffror ifrån influensa. Det är ju ingen rättvis jämförelse.

Så vit jag vet så dödar vanlig influensa, ca 10-20% av alla allvarliga fall, ca 2% av alla bekräftade fall, men om man sedan tar hänsyn till mörkertalet så kommer man ner till runt 0.2%. Corona ser ut att ha liknade eller mindre dödlighet än så.

Men snälla du! Influensa dödar inte 2% av alla bekräftade fall. Väldigt långt därifrån. Det handlar om några få promille. Spanska Sjukan som är den värsta influensapandemin i modern tid dödade runt 2,5% i Sverige. Vad corona har för dödlighet vet vi inte än. Dock så utgör corona ett långt större hot mot samhället än de ständigt återkommande influensorna som på det stora hela är rätt förutsägbara och som riskgrupperna kan vaccinera sig mot.

Från 2016:

Citat:
Säsongens influensa härjar nu som värst. Ovanligt många har drabbats svårt.

105 svenskar har behövt intensivvårdas hittills, en del i hjärtlungmaskin. Åtta har dött i sviterna av influensan.

– Vi har kommit till toppen av influensaepidemin. Vi hoppas att det vänder nu, men det kan fortsätta ett par veckor till, säger AnnaSara Carnahan, epidemiolog på Folkhälsomyndigheten.

https://www.expressen.se/halsoliv/atta-svenskar-har-dott-i-arets-influensa/

Citat:
Dödligheten i den vanliga influensan uppskattas till några promille. Det nya coronaviruset har en dödlighet på ungefär två procent.

https://www.svd.se/det-har-vet-vi-om-coronaviruset-3784
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Grundmateria. Vilka?

Jag pratar inte huaweitelefoner eller wish-skit.
Jag förstår att Volvo och dess bilar ingår där också.
Är ingen expert på området men även mjölk och ägg kan mycket väl gå genom maskiner som tillverkas i Kina. Fler exempel, krydd/plåtburkar och plast/pappersförpackningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det finns flera studier som bevisar att det är buret via aerosoler. Vill du att jag ska länka dem? Eller vill du att jag ska länka en antistudie som bevisar att det inte är luftburet?

Det finns ingen studie som bevisar att det inte är luftburet vad jag vet, för det var inte vad man mätte med de studier man gjort. Men alla antaganden man gjort kring de studier som har bevisat aerosolsmitta är att det troligtvis inte smittar rent luftburet.

Om det var så enkelt som att öppna munnen och smitta folk, så hade vi haft långt fler smittade. Minst 15% av varje flygplan med en smittad på borde rimligtvis fått snuvan.

Enligt flygbolagen körs all luft genom FFP3 filter eller liknande plus kolfilter mm, sedan tillsätts rent syre. Lufttrycket är också lägre i kabinen om det skulle ha betydelse.
Citera
2020-02-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Man kan köpa FFP3 väv på rulle tror jag (ja inte nu, inga leveranser från Kina) sen skulle man kunna klippa till och klistra över ventiler mm i bostaden

Det går enkelt att desinficera ytor, handtag, toasitsar mm med Klorin.
0,5 dl till 2 L vatten. Eller en skvätt i blomsprutan för att spraya på ytor. Eftertorka inte.

Dax på flaska apotek under 50 lappen, desinf. medel luktar inte lika starkt som klorin vet inte om det hjälper men lite kanske
Citera
2020-02-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Japp, två nya fall tillkom idag. Mer info om dessa kommer ges imorgon tillsammans med mer information om tidigare fall och deras status

Jag tolkar det som att första smittan skedde på workshopen. Och att sedan smittan förts vidare till familjemedlemmar. Och att det gick fort till påvisat smitta. I en workshop brukar deltagare komma nära varandra. Har säkert bidragit.
Citera
2020-02-11, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Exakt, priset på Alibaba avspeglar ganska bra produktionskostnaden för produkten. Här ett par exempel på andningsmasker FFP3 De kostar mellan 10 cent till $1-2/ st och säljs sedan här på Flashback för 350 kr/st

https://www.alibaba.com/trade/search?fsb=y&IndexArea=product_en&CatId=&SearchTex t=FFP3&viewtype=&tab=

https://www.alibaba.com/product-detail/Nonwoven-en149-FFP3-Disposable-Protect-face_62469413289.html?spm=a2700.galleryofferlist.0 .0.496966d3 2oRvXp
Ja, den sidan förklara hur det är möjligt för Jula och andra skräp återförsäljare att tjäna gigants med pengar på skräp, framförallt ju billigare produkten är i sverige desto mer tjänar dom procentuellt.
Inte ovanligt att för en pryl du betalar en tia för utan att blinka, har dom köpt in för ören.
Citera
2020-02-11, 21:51
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sitter du på ett kontor i centrala Stockholm och jobbar normalt sett?

Du tycks tro att de allra flesta kan jobba hemifrån.

Tillverkning och processindustri, barnomsorg, äldreomsorg, sjukvård, avfallshantering, skola, livsmedelshandel, transport, bygg och entreprenad, livsmedelsindustri, väghållning, el/tele, IT-hårdvara, lokalvård etc., dvs. majoriteten.

Jo, kostnaden överstiger vida nyttan.

Sverige stannar inte om du hoppar över gymmet på Östermalm några månader, sitter hemma och bläddrar på datorn och tar cykeln istället för tunnelbanan, men om alla andra håller sig hemma så blir du av med jobbet och dör svält och sotdöden.

Dags att titta ut och se verkligheten utanför din bubbla, ditt åtgärdspaket är ett fantasifoster.

Absolut, jag tänker inte säga emot dig -- det är ett bra påpekande. Det inte är genomförbart inom alla yrken. Men i vissa fall är det helt klart genomförbart, t ex kontorsjobb. Och kontorsjobb utgör en stor del av den svenska arbetsmarknaden och kan dessa individer elimineras ur en pool med människor som kan smittas hjälper det avsevärt för att minska smittospridningen.

Två områden som är väldigt känsliga är sjukvården och äldreomsorg. Här måste extra insatser göras för att minimera risker. Troligen mer än vad som görs idag.
Citera
2020-02-11, 21:52
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtiofemkommaett
Nej, det är klart att vi som privatpersoner i nuläget inte kan göra någonting mer än att vara noga med vår hygien och hålla oss borta från drabbade länder, möjligtvis även försöka bygga upp egna små lager av mat och andra förnödenheter om man så vill. Det som dock stör mig rejält är de som fortsätter att nedtona att detta utgör en faktisk fara för Sverige, genom att säga att viruset "inte är farligare än influensan" och hänvisa till Smittskyddsinstitutets bedömning om "låg risk för spridning i Sverige". Jag tycker att man bör acceptera faktan kring viruset, hur obehaglig den än må vara, istället för att förneka detta, och att myndigheterna därefter bör på ett transparent sätt meddela allmänheten om hur samhällsservice kan komma att påverkas, hur väl förberedd vården är, hur man bör agera ifall en familjemedlem insjuknar när vården är överbelastad, etcetera. Hellre det än att vi låtsas som att allting är helt OK och sedan står med byxorna nere när allmän spridning i Europa väl är ett faktum (vilket med tanke på fallet med super-spridaren i Brighton mycket väl kan ske snart).

Mycket bra inlägg.
Jag har redan börjat köpa lite extra föda varje gång jag går och handlar.
Bland annat nötter, müsli, havregryn, pasta, ris, konserver, choklad, pulversoppor, knäckebröd osv. Saker som jag gillar och kan använda oavsett hur det blir i framtiden.
Jag brukar alltid ha bra ganska bra lager toapapper, tvättmedel och hygienartiklar eftersom jag köper på mig mycket när det är extrapris.
Sen har jag sedan tidigare även lite andra saker som är bra att ha om det blir problem i samhället som tex ett längre strömavbrott eller andra störningar i samhället.

Men jag hoppas ändå att det här viruset inte går helt överstyr fast magkänslan är rätt så dålig. Har inte varit så orolig vid tidigare epidemier, dom har känts mer avlägsna än just den här.

Önskar dock som "femtiofemkommaett" att myndigheterna i Sverige upplyste befolkningen bättre om riskerna och med Coronaviruset och hur man skydda sig och agera innan och efter smittan eventuellt bryter ut här. Men det känns väldigt dåligt just nu när myndigheterna verkar förminska problemet och OM smittspridningen sätter igång med full kraft så då bryter paniken ut och då är det försent att börja undervisa folket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in