2020-02-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
15-17% Är väldigt tilltaget och inga som helst seriösa källor nämner dessa siffror.

Man kommer nästan upp i de siffrorna procentuellt om man jämför ration på antalet smittade mot de som behöver sjukhusvård och kallas "severe".

https://www.brighteon.com/7e8cd2d6-3a05-43fa-b83c-b72c28049a1b
Citera
2020-02-11, 21:59
Medlem
Kan det finnas någon annan anledning till Kinas lockdown än att minska smittspridningen?
Citera
2020-02-11, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Alternativmedia reporterar 15-17% verklig dödlighet samt att viruset är luftburet.
Att Kina satt hela landet i karantän borde få dina hjärnceller att vakna.

Att du lyssnar foliehatsmedia borde få dina hjärnceller att vakna
Citera
2020-02-11, 22:00
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Dax på flaska apotek under 50 lappen, desinf. medel luktar inte lika starkt som klorin vet inte om det hjälper men lite kanske

Man bör också ha i åtanke att diverse otrevliga gaser kan bildas när klorin hamnar på t ex plast. Det kan i sin tur ge en kemisk lunginflammation [1], som kan bli värre än en viral lunginflammation.

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5063681/
Citera
2020-02-11, 22:01
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
USA har godkänt frivilligt avgång av USA: s regering och deras familjemedlemmar från Hongkong mot bakgrund av utbrottet covid-19.

Där ser man...

https://www.reuters.com/article/us-china-health-usa-hongkong-idUSKBN2051TW?utm_campaign=trueAnthem%3A+Trending+ Content&utm_medium=trueAnthem&utm_source=facebook

Din översättning gav lite att önska, så...

Citat:
The United States has authorized the voluntary departure of U.S. government employees and their family members from Hong Kong in light of the outbreak of a deadly coronavirus, the State Department said on Tuesday.
Citera
2020-02-11, 22:05
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
länka gärna hit som säger att det inte är luftburet och det andra jag tidigare ville veta

https://cnnphilippines.com/news/2020/2/11/novel-coronavirus-airborne-.html

https://www.rappler.com/nation/251544-who-official-says-no-evidence-airborne-novel-coronavirus-yet

https://www.tnp.sg/news/singapore/no-evidence-coronavirus-can-be-spread-through-aerosol-moh

https://thethaiger.com/hot-news/coronavirus/thai-health-dont-panic-coronavirus-isnt-airborne
Citera
2020-02-11, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Absolut, jag tänker inte säga emot dig -- det är ett bra påpekande. Det inte är genomförbart inom alla yrken. Men i vissa fall är det helt klart genomförbart, t ex kontorsjobb. Och kontorsjobb utgör en stor del av den svenska arbetsmarknaden och kan dessa individer elimineras ur en pool med människor som kan smittas hjälper det avsevärt för att minska smittospridningen.

Två områden som är väldigt känsliga är sjukvården och äldreomsorg. Här måste extra insatser göras för att minimera risker. Troligen mer än vad som görs idag.

Finns det bara en fungerande uppkoppling plus BankID så kan jag jobba var som helst i världen. Alla andra jobb i företaget har jag lejt bort till andra företagare. Den siste anställde slutade för fyra år sedan. Jag köper mat på ICA hemma och de flesta produkter jag köper blir levererade hem till dörren eller till de där röda boxarna som står på COOP (vad heter dom?)

Jag har köpt aktier i 3M, Facebook och Amazon för jag tror de kommer gå upp p g a epidemin. Vad tror ni?
Citera
2020-02-11, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Att du lyssnar foliehatsmedia borde få dina hjärnceller att vakna

Jag jobbar med Kina och har kollegor i hela landet, men att försöka få fram en vettig källa i detta läget är omöjligt, det måste väl t.o.m du inse?
Kineserna lutar åt worst case, men dom precis som vi upplyses bara av ljug-media, så jag vet inte vem vi ska tro på när det är såhär som dileva sa. Har du något förslag?
Citera
2020-02-11, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Om någon förutspår exakt vad kineserna kommer att kabla ut för siffror flera dagar innan och de skiljer sig med mindre än 0,1% så är det inte påhittade siffror utan just en algoritm. Om du känner för att motbevisa mig kan du försöka hitta på de efterföljanade 10 dagarnas siffror så får vi se om dina siffror som du hittade på är lika exakta som algoritmen som kineserna uppenbarligen använder.
Finns ju dom här i tråden som har prickat rätt många dagar , det har skiljt något enstaka fall, så jag är inte imponerad.

Har dom fortsatt pricka rätt, eller vad det bara just dessa 10 dagar?
Citera
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
https://www.brighteon.com/7e8cd2d6-3a05-43fa-b83c-b72c28049a1b
Det där blev man ju inte klokare av. Fortfarande ingenting någonstans som pekar på 15-17% som dör.

Officiella siffror är,
Confirmed: 43 143
Suspected: 21 675
Severe: 7 333
Death: 1 018
Citera
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jobbar också med kina och har pratat med våra 3 fabriker.
Vill bara bekräfta det du skriver.

Kina är fortfarande full lockdown.
Inte lång tid till detta börjar påverka mitt företag allvarligt.

Löser sig inte detta i närtid kommer jag att behöva gå i konkurs. 36 anställda.

Hade ett ganska stort lager (förberedd för kinesiska nyåret) men fortstätter kinas lockdown säg ett halvår framåt är det en riktig kantboll ekonomiskt. Kanske kan gå med checkkrediten men ytterst tveksamt.

Räknade med leveranser i januari. Fabrikerna har inte ens startat igen. Startar dom tex 20/2 har jag grejerna 5/3 ca i normala fall.
Detta börjar se riktigt illa ut.

Jag börjar bli jävligt orolig. Helvetes skitvirus.

Tråkigt att höra och hoppas det ordnar upp sig för dig.

Man har nog på fötter att anta att det borde vara hundratals bolag i denna situation just nu i landet(om inte tusentals). Redan här är konsekvenserna av viruset mycket större än media förmedlar. Ändå har jag inte sett mycket,om ens något, som beskriver dessa problem mer ingående i media. Jag kan givetvis ha missat artiklar men tycker det borde lyftas upp ordentligt. Media beter sig lite märkligt tycker jag.

Som sagt, hoppas det löser sig för ditt bolag och stort tack för att du delar med dig hur situationen ser ut.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drennan
Måste erkänna att jag stundvis känt mig orolig, och funderat på att förbereda mig så att man inte blir siste man att packa bilen och bege sig till en nordlig avkrok för isolering tills faran blåst över.

Men all trovärdig statistik indikerar att detta är nemas problemas. Räkneövning följer:

477 konstaterade fall utanför Kina, de första började trilla in i senare delen av januari om jag minns rätt.

Av dessa är 2 avlidna: 0,42% (båda dessa har haft direktkontakt med Wuhan)
Av dessa är 5 serious och 7 critical: 2,5%

Det framgår inte hur pass kritiskt tillståndet för dessa 12 är, men om vi antar worst case scenario och tar den siffran som cirkulerat, dvs att 20% av dessa avlider, ger oss 2,4 personer.

Utanför Kina ser verkligheten ut att av 477 smittade så kan det antas att det dör 4,4 personer, 0,9%.

Ok, kanske inte lika lågt som influensan. Men lägg därtill mörkertalet utanför Kina, finns fler smittade som kommer späda ut dödstalet än mera.

Även utanför Hubei så är siffrorna mycket snällare än i Wuhan. Så, nej, det finns ingen oro till panik.

Men varför är det så jädra illa ställt i Wuhan? Enda förklaringen, är att mörkertalet även där är enormt, vad avser smittade men inte inrapporterade. Skulle bilden vara klar över Wuhan så skulle liknande siffror trilla ut tror jag... men det är givetvis omöjligt att klarlägga den bilden eftersom det inte finns kapacitet att testa så många människor.

Osäkerheten är orsaken till att läget är så skitnödigt och även om siffrorna "stämmer" så är det riktigt illa när det gäller smittspridningen även om den verkar dämpas.

Om det är så att draken är lös så kan du följa utvecklingen i olika länder när de rapporteras under tid och göra en egen bedömning om när du ska ladda upp för mat i typ 6 mån.

Kom ihåg, lita aldrig på vad myndigheter säger när/om det är en allvarlig kris utan agera efter vad som är bäst för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in