Citat:
Ursprungligen postat av
femtiofemkommaett
Nej, det är klart att vi som privatpersoner i nuläget inte kan göra någonting mer än att vara noga med vår hygien och hålla oss borta från drabbade länder, möjligtvis även försöka bygga upp egna små lager av mat och andra förnödenheter om man så vill. Det som dock stör mig rejält är de som fortsätter att nedtona att detta utgör en faktisk fara för Sverige, genom att säga att viruset "inte är farligare än influensan" och hänvisa till Smittskyddsinstitutets bedömning om "låg risk för spridning i Sverige". Jag tycker att man bör acceptera faktan kring viruset, hur obehaglig den än må vara, istället för att förneka detta, och att myndigheterna därefter bör på ett transparent sätt meddela allmänheten om hur samhällsservice kan komma att påverkas, hur väl förberedd vården är, hur man bör agera ifall en familjemedlem insjuknar när vården är överbelastad, etcetera. Hellre det än att vi låtsas som att allting är helt OK och sedan står med byxorna nere när allmän spridning i Europa väl är ett faktum (vilket med tanke på fallet med super-spridaren i Brighton mycket väl kan ske snart).
Folkhälsomyndigheten följer utvecklingen, just nu är bedömningen att det är låg risk för okontrollerad smittspridning, men bedömningen kan ändras beroende på utvecklingen.
Att i det här läget på bred front gå ut och meddela befolkningen hur ett
worst case scenario skulle kunna se ut är knappast en god idé.
Superspridare av fakenews och domedagsprofetior såsom Grollaren och LuluBrooksie skulle få vatten på sin kvarn och risken för panik i Sverige blir då överhängande.
Masspanik är ett hot mot rikets säkerhet och folkhälsan.
Hur man bör agera och vilka åtgärder man bör vidtaga i en kris, eller som förberedelse för en kris har alla hushåll fått information om, likaså finns det information om när och hur man bör kontakta sjukvården vid misstänkt smitta.
Hur sjukvård och samhället i stort kan påverkas av en kris är ingen hemlighet, ligger en googling bort, om man inte redan känner till det.
Jag tycker också att man bör
acceptera faktan kring 2019-nCoV och basera sitt agerande på det. Vilka fakta menar du att svenska myndigheter inte har accepterat?