2020-02-11, 13:18
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Wuhan har fler tillverkningsindustrier än hela Sverige. Innan något virusutbrott kallades Wuhan för Kinas armhål av många. You do the math

Det intressanta är om man kan koppla detta till den höga dödligheten i Wuhan men då måste man kunna se historiken på hur halten legat tidigare. Jag har sökt men finner ingen historik
Citera
2020-02-11, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det intressanta är om man kan koppla detta till den höga dödligheten i Wuhan men då måste man kunna se historiken på hur halten legat tidigare. Jag har sökt men finner ingen historik

Självklart har den det. Men den är inte orsakad av kremeringar.
Citera
2020-02-11, 13:20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Googla bara ”coronavirus aerosol” och det ploppar upp en mängd artiklar som är max 24h gamla vid denna tiden.

Det är aerosol i den bemärkelsen att det sprids via droppsmitta i luften.

Det är väldigt stor skillnad på det och äkta aerosol. Hade det varit en ”riktig” så hade det inneburit att smittan hade spridit sig tex från en gatubänk till andra sidan gatan vindens hjälp.

Det vi vet idag är att den sprids som övriga virus likt influensa.
Nolla. Aerosol och droppsmitta är samma sak, olika namn. Aerosol är små små droppar i luften.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Folkhälsomyndigheten:
Citat:
Hur smittar viruset?
I nuläget vet vi att coronavirus sprids genom kontakt mellan människor eller genom hostningar och nysningar, så kallad droppsmitta.

Karolinska institutet:
Citat:
Droppsmitta
Smittämnen överförs till slemhinnan i ögon, näsa eller mun via droppar (aerosol) från hosta, nysning eller kräkning. Dropparna når inte längre än en armlängds avstånd innan de faller till golvet.

Man får nog räkna corona som just aerosolburet.
Citera
2020-02-11, 13:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtiofemkommaett
Nej, det är klart att vi som privatpersoner i nuläget inte kan göra någonting mer än att vara noga med vår hygien och hålla oss borta från drabbade länder, möjligtvis även försöka bygga upp egna små lager av mat och andra förnödenheter om man så vill. Det som dock stör mig rejält är de som fortsätter att nedtona att detta utgör en faktisk fara för Sverige, genom att säga att viruset "inte är farligare än influensan" och hänvisa till Smittskyddsinstitutets bedömning om "låg risk för spridning i Sverige". Jag tycker att man bör acceptera faktan kring viruset, hur obehaglig den än må vara, istället för att förneka detta, och att myndigheterna därefter bör på ett transparent sätt meddela allmänheten om hur samhällsservice kan komma att påverkas, hur väl förberedd vården är, hur man bör agera ifall en familjemedlem insjuknar när vården är överbelastad, etcetera. Hellre det än att vi låtsas som att allting är helt OK och sedan står med byxorna nere när allmän spridning i Europa väl är ett faktum (vilket med tanke på fallet med super-spridaren i Brighton mycket väl kan ske snart).

Folkhälsomyndigheten följer utvecklingen, just nu är bedömningen att det är låg risk för okontrollerad smittspridning, men bedömningen kan ändras beroende på utvecklingen.

Att i det här läget på bred front gå ut och meddela befolkningen hur ett worst case scenario skulle kunna se ut är knappast en god idé.

Superspridare av fakenews och domedagsprofetior såsom Grollaren och LuluBrooksie skulle få vatten på sin kvarn och risken för panik i Sverige blir då överhängande.

Masspanik är ett hot mot rikets säkerhet och folkhälsan.

Hur man bör agera och vilka åtgärder man bör vidtaga i en kris, eller som förberedelse för en kris har alla hushåll fått information om, likaså finns det information om när och hur man bör kontakta sjukvården vid misstänkt smitta.

Hur sjukvård och samhället i stort kan påverkas av en kris är ingen hemlighet, ligger en googling bort, om man inte redan känner till det.

Jag tycker också att man bör acceptera faktan kring 2019-nCoV och basera sitt agerande på det. Vilka fakta menar du att svenska myndigheter inte har accepterat?
Citera
2020-02-11, 13:21
Medlem
Hur vet de att viruset är nytt? Det finns till och med oupptäckta djurarter på jorden menar jag.

Om det, som det verkar, är ganska likt en influensa kanske det florerat här i väst länge. Jag har då aldrig någonsin kollat upp vad jag har för förkylningsvirus under mitt liv. Det gör väl knappast gemene man?

Det spelar förvisso föga roll, men vissa av skulle ju då kunna ha viss immunitet (om man nu kunde ha det, vilket känns ganska troligt trots att vissa hävdar motsatsen). Det skulle kunna förklara orsaken till att det inte får samma fäste här omkring som i just kina.
Citera
2020-02-11, 13:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Problemet är att vissa har tolkat detta ordagrant i dess rätta bemärkelse.

Men viruset kan inte sprida sig från en fast yta till en människa/annan yta med vindens hjälp.

Finns det forskning och studier som styrker ditt påstående, kan du visa oss?

Kanske lite väl förmätet att gå ut med ett sådant påstående utan täckning för det?
Citera
2020-02-11, 13:23
Medlem
Citat:
Wuhan har fler tillverkningsindustrier än hela Sverige. Innan något virusutbrott kallades Wuhan för Kinas armhål av många. You do the math

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

Men nu tillverkas inget i Wuhan eller Hubei sedan några veckor. Folk får inte ens gå ut och köra bil. Om då Svavelhalten fortfarande är lika hög så är det en indikation på att någon eldar utav bara h-e. Kan det vara kremering?
Citera
2020-02-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Men nu tillverkas inget i Wuhan eller Hubei sedan några veckor. Folk får inte ens gå ut och köra bil. Om då Svavelhalten fortfarande är lika hög så är det en indikation på att någon eldar utav bara h-e. Kan det vara kremering?

Luften är så skitig att det tar mer än 2 veckor att rensa skiten.
Citera
2020-02-11, 13:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Självklart har den det. Men den är inte orsakad av kremeringar.

Det är inte kremeringar jag far efter utan om det har en påverkan på den höga dödligheten.

Effekter av svaveldioxid
Hälsoeffekter av svaveldioxid har observerats på andningsorganen främst hos speciellt känsliga grupper, t ex astmatiker. Det är främst de övre luftvägarna som påverkas av svaveldioxid. Kortvariga perioder med höga halter av SO2 kan leda till ökat luftvägsmotstånd på grund av att de fina luftrören dras samman. En förhöjd förekomst av luftvägsinfektioner och bronkit hos barn har påvisats i områden med förhöjda SO2 halter
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Blev han ens allvarligt sjuk? Än så länge verkar bara asiater dött.

Kanske man inte skall fokusera på just att de är asiater utan vilka de är i övrigt. De icke-asiater som bor i eller besöker Wuhanprovinsen är sannolikt rätt friska och starka individer.

En västerlänning med någon svårare lungsjukdom eller andra allvarliga hälsoproblem varken bor i eller reser till Kina.

Får vi en spridning i våra samhällen så kommer riskgrupper med högre dödlighet att börja exponeras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det forskning och studier som styrker ditt påstående, kan du visa oss?

Kanske lite väl förmätet att gå ut med ett sådant påstående utan täckning för det?

Nä han bara låter tvärsäker. Se t.ex https://www.reliasmedia.com/articles...e-transmission Artikeln förklarar ingående skillnaden mellan droppsmitta, aerosoler och luftburen smitta. Dessutom TROR jag inte att gränserna är knivskarpa mellan typerna.
Citera
2020-02-11, 13:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det är bra, tyskarna. Ordnung muss sein.

Jo, och just i sådana här krislägen är det de länder som har pli och ordning på sina medborgare, som kommer att klara sig. Det går liksom inte att mesa och hatta - lika lite som man kan göra det, om man hastigt måste evakuera ett sjunkande skepp, t.ex.. Men våra myndigheter har ingen beredskap att gå upp ett snäpp s.a.s..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in