2020-02-13, 13:46
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
De vettiga bedömningar som gjorts hittills lägger nivån på 0,6-1%, vilket är mycket.
Den måste ju åtminstone ligga på 2 %, eftersom 1,367 (döda)/60,000 (insjuknade) är 2.3 %. Övrigt bra inlägg du skrev.
Citera
2020-02-13, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Märkligt. Både jag och min fru tog vaccinet, ingen av oss blev sjuk. Frun kände till skillnad mot mig inget av vaccinet, men hon är också väldigt sällan sjuk och blir hon sjuk brukar det gå över väldigt snabbt, medans jag kan gå och dra på en förkylning i veckor... vi är olika.

Dock tror jag att ett vaccin kan förhindra att det blir en pandemi, vilket talar för att Covid-19 kommer fortsätta sprida sig.

Absolut, är för vaccin i allmänt. Särskilt vaccinationsprogrammet osv.

Ställde mig dock undrande till svininfluensans vaccin då jag var gravid och tack och lov för det med facit i hand.

Vi får väl se vad de hittar på, hoppas de kommer fram till något som inte ger de tråkiga biverkningar det förra gav i allafall. De verkar ju ha lärt sig något av det eftersom dagens vaccin mot svininfluensa inte ger samma biverkningar 😊 De borde ju ha det färskt i minnet inför denna forskning.
Citera
2020-02-13, 13:48
Medlem
Passepartouts avatar
Hur kommer det sig att ett samtal med 1177 kan avskriva Corona? Vad vet 1177 som inte läkarna på Järna vårdcentral vet? Den insjuknade personen hade mellanlandat i Peking för knappt en månad sedan. Är inkubationstiden klarlagd för Corona? Vilka indikatorer fanns för att avskriva fallet? Inga tester verkar ha tagits.

Citat:
Enligt Per Follin, smittskyddsläkare vid region Stockholm rörde det sig om en person som mellanlandat i Peking för en knapp månad sedan, vilket föranledde oron att personen var smittad av coronavirus.

Hade personen hört av sig till 1177 direkt hade vi kunnat avskriva det hela där och då. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/vardcentral-i-jarna-utrymd-pa-grund-av-smittrisk

Ringa 1177 ... varför var vårdcentralen avstängd i tre timmar? SVT hävdar att det tar 4 timmar att testa för viruset.

Om fallet på FB (FB) Vårdcentral i Järna stängs - med omedelbar verkan, risk för smittspridning
Citera
2020-02-13, 13:49
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Kan ni sluta diskutera dödlighetens procent? Inse att ni aldrig kommer fram till något! Ingen av er.. suck
Du har så jävla rätt!

Fast så här ser ett vanligt möte ut i sverige, 99% bortkastad tid och 1% handling.

Radera 99% av inläggen här så blir det läsbart.
Skriv om det som SKER i kina istället för allt annat är irrelevant.
Citera
2020-02-13, 13:53
Medlem
Japan has reported 4 new cases of coronavirus in the past few hours. In all 4 cases it's not clear how they were infected.

https://twitter.com/BNODesk/status/1227937471549386758?s=20

Alla i olika städer dessutom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Om det skulle visa sig* att de värsta smittspridarna i Europa är medelålders vita män a la Steve Walsh, kommer du undvika medelålders vita män istället?

*det kanske redan rentav är ett faktum

Du frågade visserligen inte mig men du har faktiskt en poäng. Det första som jag tänkte när jag hörde om supersmittaren i Brighton var just detta - att medelålders vita män typiskt sett är väldigt dåliga på att tvätta händerna!

Det är dock inte enbart medelålders vita män som är snuskiga av sig, det är i princip alla sorter. Så det hjälper nog inte att bara undvika dem om smittan sprider sig.

Om jag t.ex. står i en toalettkö efter ett antal personer, en eller flera män, i olika åldrar, vita eller av annan färg eller för den delen kvinnor, särskilt om de har med sig barn så är jag noga med att desinficera spolknapp och dörrhandtag och städa toalettstolen innan jag använder den. Jag rengör också kranen på handfatet. Det brukar vara fruktansvärt äckligt och snuskigt när ett antal personer har använt en toalett. Inte bara efter män!

Se t.ex. bifogade länkar.

https://kurera.se/14-saker-du-troligen-inte-visste-om-handhygien-bade-din-och-andras/

https://www.mabra.com/forskarna-bevisar-det-ar-det-smutsigaste-konet/
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hittar på? Har inte påstått att CFR inte är en vedertagen metod. Tvärtom.

Men det finns inget som heter "dödlighet", det är vardagsspråk.
CFR är det begrepp man använder. Mortalitet är för övrigt något helt annat.

Att det är liknande virus säger inget om CFR som ju skiljer rejält på SARS och MERS (ca 10% vs ca 30% ).

Kalla det letalitet istället om du vill. Rimligen borde COVID-19 ligga i närheten av 10% - 30%. För dem som viruset (COVID-19) redan haft sin gång med ligger vi på omkring 18% i nuläget.
Citera
2020-02-13, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Hur kommer det sig att ett samtal med 1177 kan avskriva Corona? Vad vet 1177 som inte läkarna på Järna vårdcentral vet? Den insjuknade personen hade mellanlandat i Peking för knappt en månad sedan. Är inkubationstiden klarlagd för Corona? Vilka indikatorer fanns för att avskriva fallet? Inga tester verkar ha tagits.

Ringa 1177 ... varför var vårdcentralen avstängd i tre timmar? SVT hävdar att det tar 4 timmar att testa för viruset.

Om fallet på FB (FB) Vårdcentral i Järna stängs - med omedelbar verkan, risk för smittspridning

Inkubationstiden är väl längre än en månad får man anta.
Citera
2020-02-13, 13:55
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Inkubationstiden är väl längre än en månad får man anta.

Hur kunde då fallet avskrivas per telefon?
Citera
2020-02-13, 13:58
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Hur kunde då fallet avskrivas per telefon?

Det går givetvis inte. Måste ha framkommit något som gjorde att man kunde avskriva coronasmitta annars har ett allvarligt fel begåtts.
Citera
2020-02-13, 14:01
Medlem
Jon.Holmss avatar
Konstigt att det inte finns några konstaterade corona-sjukdomsfall i Afrika ännu. Bor ju en del kineser i t.ex. Uganda, och många av dessa var säkert hemma i Kina och firade nyår.
Citera
2020-02-13, 14:01
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det går givetvis inte. Måste ha framkommit något som gjorde att man kunde avskriva coronasmitta annars har ett allvarligt fel begåtts.

Och varför berättar man inte vad det var som gjorde att fallet kunde avskrivas?

Citat:
Hög feber, hosta och varit i Kina. På de tre uppgifterna isolerade vi patienten omedelbart, säger ansvarig läkare Lennart Wennberg om beslutet. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/lakaren-berattar-darfor-evakuerades-jarna-vardcentral

Edit:
Citat:
1. Vi stängde vårdcentralen med omedelbar verkan strax efter 9-tiden då vi misstänkte att en patient som vi omedelbart isolerade kunde vara smittad med Coronavirus.

2. Efter kontakt med den s.k coronajouren respektive regionens smittskyddsläkare kunde vi avskriva denna misstanke

3. Järna vårdcentral och rehab öppnar nu igen, men redan avbokade patienter får ringa vårdcentralen för att få nya mottagningstider. https://www.jarnavardcentral.se/uttalande-fran-lideta-malardalen-ab-jarna-vardcentral-2020-02-11-kl-1200/
Senast redigerad av Passepartout 2020-02-13 kl. 14:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in