2020-02-11, 22:18
Medlem
bzsx0809s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
https://cnnphilippines.com/news/2020/2/11/novel-coronavirus-airborne-.html

https://www.rappler.com/nation/251544-who-official-says-no-evidence-airborne-novel-coronavirus-yet

https://www.tnp.sg/news/singapore/no-evidence-coronavirus-can-be-spread-through-aerosol-moh

https://thethaiger.com/hot-news/coronavirus/thai-health-dont-panic-coronavirus-isnt-airborne

För en som är boende i Filippinerna så kan jag säga att Rappler kanske inte är de mest trovärdiga.

Är det panik här på grund av viruset? Nej, livet rullar på som vidare.

Däremot så tycker jag inte om att man inte bannlyser kineser i Filippinerna tills detta är över, men med tanke på de lån som de har fått på grund av "Build, Build, Build" policyn ifrån Duterte så kan jag förstå pressen vid eventuellt nekade.

Oavsett om topic: jag är inte rädd alls för det här viruset, efter över 5 år här nere så har jag sett det mesta och tror det här kommer vara som en vanlig influennsa.
Citera
2020-02-11, 22:20
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Förstå att antalet döda som har en annan diagnos vid sidan om corona, må vara cancer, förkylning, pneumonia, klåda på snoppen eller håravfall kommer per automatik inte hamna i statistiken som dödsfall pga corona. Du förstår det?
Givetvis, men ska vi utgå ifrån vad som faktiskt presenteras, eller ska vi hitta på egna siffror?

Suspected liksom confirmed kan vi nog utgå ifrån att vi kan slå ihop. Så i realiteten är vi nog uppe i drygt 70.000 infekterade.

Kina må vara en diktatur som döljer sanningen, men om så vore fallet med officiella dödsfall så hade fler avlidit utanför Kina.

Time will tell, vi är ännu i en fas där ingen har stenkoll på någonting.
Citera
2020-02-11, 22:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Smart att använda en trackingapp för smittspårning. Kan inte Google fixa detta? Spårar de alla telefoner borde de kunna meddela om jag varit nära en smittad.

https://www.bbc.com/news/technology-51439401
Citera
2020-02-11, 22:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Finns ju dom här i tråden som har prickat rätt många dagar , det har skiljt något enstaka fall, så jag är inte imponerad.

Har dom fortsatt pricka rätt, eller vad det bara just dessa 10 dagar?

Hur vet du att de hittar på och inte följer formeln? Försök att fatta vad vi diskuterar. Ditt argument är att det är lättare att hitta på massa siffror för en obestämd tid än att skriva in en formel i ett script som matar ut värdena som väldigt många personer kan gissa i förväg enbart genom att analysera kurvan och få ut samma siffror med 0,1% noggrannhet. Och du bygger det argumentet på att du sett andra "gissa", baserat på information som redan kablats ut, d.v.s vi vet redan hur grafen ser ut så vi behöver inte gissa.

Det här är en så dum diskussion att jag inte orkar diskutera det vidare.
Citera
2020-02-11, 22:22
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Tänk om FB ändå kunde införa en regel om att källa skall anges, då hade vi sluppit att gång efter gång fråga efter källa, Källa Tack!
Du var för snabb
Jag glömde länken och redigerade inlägget strax därefter.

Men i alla fall, https://www.google.se/amp/s/www.businessinsider.com/china-ban-illegal-animal-trade-tighten-supervision-on-wet-markets-2020-2%3famp?espv=1

Dock verkar det bara röra sig om en temporär bannlysning just nu tyvärr.
Citera
2020-02-11, 22:22
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Ett megautbrott kommer förr eller senare med 100% sannolikhet. Regeringen har planerat för detta och har varit osannolikt framgångsrika i sin lock down av Hubei.

Alltså jag anser redan att ett megautbrott har skett. Värre än så här är nog svårt att trumfa.
Citera
2020-02-11, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Alltså jag anser redan att ett megautbrott har skett. Värre än så här är nog svårt att trumfa.

Ja det var det jag försökte säga också men kanske inte så kristallklart.
Citera
2020-02-11, 22:24
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Material till
Leksaker, elektronik, bilar, cyklar, båtar, maskiner inom industrin, sjukhusmaterial, datorer, telefoner, hushållsartiklar, kläder, kosmetika, Ikea, xxl, biltema, osv osv
Att utveckla ett vettigt svar till din fråga blir svårt.
Poängen är att hela vår ekonomi kommer raseras, men ingen tycks förstå det, än. Och att påpeka dessa enkla konsekvenser resulterar i att inläggen raderas, eftersom det tydligen inte är relevant till coronaviruset
Jag vet inte hur tydligare jag kan förklara att coronaviruset kommer försätta landet och västvärlden i en i bästa fall ekonomisk svacka under resten av året, men mer troligt en djup lågkonjunktur.

Jag håller med, det finns ett talesätt: Man ser inte skogen för alla träd, du pratar om en ekonomiskt svacka i landet. Vilket land som påverkas är ALLA länder.
Citera
2020-02-11, 22:25
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Givetvis, men ska vi utgå ifrån vad som faktiskt presenteras, eller ska vi hitta på egna siffror?

Håller med. Det rimligaste är att bygga hypoteser utifrån Kinas mätvärden och verifiera hypoteserna mot den mindre omfattande och förhoppningsvis icke-manipulerade omvärldens mätvärden. Sen bör man ha i åtanke att Kinas siffror bör alltid vara sämre på grund av den överbelastade vården.
Citera
2020-02-11, 22:26
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzsx0809
För en som är boende i Filippinerna så kan jag säga att Rappler kanske inte är de mest trovärdiga.

Är det panik här på grund av viruset? Nej, livet rullar på som vidare.

Däremot så tycker jag inte om att man inte bannlyser kineser i Filippinerna tills detta är över, men med tanke på de lån som de har fått på grund av "Build, Build, Build" policyn ifrån Duterte så kan jag förstå pressen vid eventuellt nekade.

Oavsett om topic: jag är inte rädd alls för det här viruset, efter över 5 år här nere så har jag sett det mesta och tror det här kommer vara som en vanlig influennsa.

Rappler var givetvis enbart en i mängden av källor. Jag listade de fem första baserat på senast publicerad tid. Fillippinerna bör vara jävligt oroade, med tanke på den kassa hygien och den utbredda slum som finns. Ett utbrott med 15 personer hade varit ohanterbart för myndigheterna där. De hade låtit polisen springa runt och plocka in smittade, medans de själva smittade andra.
Citera
2020-02-11, 22:28
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
En normal människa, borde kan man tycka kunna ta till sig fakta. Sedan låter jag det vara osagt om en normal människa kan det.

Vad spelar deras åtgärder för roll, när det gäller dödligheten?
Du kommer inte med fakta, du drar fabler ur röven. Riktigt edgy att fnysa bort coronaviruset som vardagsmat, kan jag få din autograf?
Citera
2020-02-11, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Ska ni desinfektera ordentligt så är Virkon s att rekommendera.
Ja, jag vet har testat det, dock bör man ju inte vara inomhus på några timmar, lite dyrare vad jag minns. Man kan ju undra om det redan sålt slut!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in