2020-02-07, 19:43
Medlem
Det är lätt att förstå hur man ska göra. Det svåra är att folk generellt sätt inte vill tjäna pengar, dom vill göra av med pengar.
Jag själv är miljonär men lever inte flott och får ta mycket skit för att jag inte köper en massa korkade prylar eller reser till thailand.
Citera
2020-02-07, 19:55
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Det är lätt att förstå hur man ska göra. Det svåra är att folk generellt sätt inte vill tjäna pengar, dom vill göra av med pengar.
Jag själv är miljonär men lever inte flott och får ta mycket skit för att jag inte köper en massa korkade prylar eller reser till thailand.
Du har rätt, men alltså... Din senaste tråd är bokstavligen (FB) Restips Thailand? i prostitutionsforat...
Senast redigerad av CelenoII 2020-02-07 kl. 19:58.
Citera
2020-02-07, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du förstår verkligen inte att situationen idag kan ändras radikalt om 1 månad. För då skulle du inte fråga en så statisk fråga "vad har du idag". Det är ju strålande att ha massor idag, vi fick precis ATH. Och alla andra är idioter? Vänta en månad...

De senaste 20 åren har jag spekulerat ihop 60 mkr på Stockholmsbörsen. Jag har nästan inga aktier nu och missade halva tåget 2019 eftersom jag sålde i maj. Jag kommer inte att köpa förrän bubblan spruckit i USA eftersom Sverige kommer att följa med. Jag har inte minsta aning om när det sker, och ingen annan heller.

Jodå, jag förstår. Tyckte bara att du var lite väl arrogant. Klart jag också känner att stor del av börsen är väldigt övervärderad, inte minst tech, som jag själv är ganska tung i.

Funderar också på att sälja för att sedan avvakta in en sättning. Sedan är det ju tyvärr lättare sagt än gjort. När du sålde av i maj -19, sålde du allt? Eller behåll du lite, exempelvis i fonder som du fortsatt månadssparar i, eller hur gjorde du? Jag frågar alltså efter best practice här då jag själv som sagt funderar på att pausa ett tag. Men kanske bör behålla fonderna men sälja av aktierna? Sitter idag med 60% fonder och 40% aktier.

Har för övrigt en tråd där du kan läsa lite mer om just mitt sparande:
(FB) 600k på börsen - nu ska ytterligare 400k in, var då?

På sista sidan finner du senaste uppdateringarna om portföljen.
Citera
2020-02-07, 21:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Jodå, jag förstår. Tyckte bara att du var lite väl arrogant. Klart jag också känner att stor del av börsen är väldigt övervärderad, inte minst tech, som jag själv är ganska tung i.

Om du är säker på det tycker jag du ska blanka dessa aktier eller köpa säljoptioner. Har du rätt kommer du tjäna massor men har du fel blir det inte lika kul. Lycka till!
Citera
2020-02-07, 21:35
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorePunk
Tänker på aktiestinsen. Han var väldigt långsiktig i sitt sparande och hade 140 Mkr när han gick bort. Arbetade på SJ, så visst går det med en normallön och att man är långsiktig.

https://www.aktiestinsen.se/

Har man 140 Mkr kvar när man dör har man gjort nåt fel.
Citera
2020-02-07, 21:56
Medlem
Om alla i världen har 1 Miljard är ingen rik. Begreppet rik innebär per definition att man har mer av någon resurs (kan vara pengar, kärlek eller annat) än gemene man.

Det betyder att för att bli rik måste du över långt tid göra något av följande för att bli rik: spara mer än andra, avkasta mer eller en kombination av dessa.

Livet är kort så lev inte som alla dessa som sparar 20.000 i månaden och lever på knäckebröd köpt på extrapris som går i pension vid 40 för att leva på gröt. Man lever bara en gång!
Citera
2020-02-07, 22:11
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manwithoutamirror
Det var därför jag skrev " (givetvis mycket mindre tal, men poängen är att ha mer än de allra flesta andra)"

Jag förstår inte alls vad du menar (vilket tal är litet?) .
Som jag skrev kvalar ju 19 miljoner Amerikaner in på ditt kriterium (äga mer än 1% av världens befolkning). 5.8% av Amerikanerna kvalar in på detta som är "jättesvårt att uppnå".
Att få ihop den summa är inte alls svårt. Man måste bara spara en mindre del av sin inkomst varje månad samt placera den på börsen.
Citera
2020-02-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En bred index-fond råkar av en slump vara det sämsta rådet. Om de är "breda" så fungerar de i praktiken som ett datorprogram. Ändå tar de betalt.

Och är de "breda" så missar du både alla upp- och nergångar. Dvs de rör sig minimalt. Risken är låg, men också vinsten. Och den äts upp av fondkostnaden.

Det finns uträkningar som visar att fondavgifterna i vårt allmänna pensionssparande äter upp 25-50% av all avkastning sett på 30-40 års sikt.

Mitt råd är det motsatta. Välj ut 5 bra aktier på Stockholmsbörsen, företag som funnits i 50-100 år, och köp dem. Avgift 0 kr. Men vänta med köp tills bubblan spruckit. Sedan kommer du att få en bra avkastning.

Om jag minns rätt har t.ex den som (teoretiskt) köpte Handelsbanken för 100 år sedan fått 1.000.000% i avkastning.

Om du köper nu kan du få vänta 17 år på att få tillbaka dina pengar. I analogi med när bubblan sprack år 2000. Om du sparar på 40 års sikt så spelar kanske 17 år ingen roll.

Min största indexfond tar 0.04% i avgift. Nära försumbart. Om man kör enstaka aktier som du så är man en gambler. I ditt fall låter det som att du haft tur och att det gått riktigt riktigt bra - grattis! Men det finns många som det gått precis tvärtom för också. Det är inte lätt att konsekvent slå index och det bevisas gång på gång. Warren Buffett lär ha sagt att hans bästa råd är att lägga 90% av sina sparpengar i en S&P 500 indexfond. Och han har ju en viss koll ändå.
Citera
2020-02-08, 01:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Min största indexfond tar 0.04% i avgift. Nära försumbart. Om man kör enstaka aktier som du så är man en gambler. I ditt fall låter det som att du haft tur och att det gått riktigt riktigt bra - grattis! Men det finns många som det gått precis tvärtom för också. Det är inte lätt att konsekvent slå index och det bevisas gång på gång. Warren Buffett lär ha sagt att hans bästa råd är att lägga 90% av sina sparpengar i en S&P 500 indexfond. Och han har ju en viss koll ändå.

I andra trådar har han skrivit att hans trading handlar om att sälja begagnade kläder, oklart hur mycket han får in på det.
Citera
2020-02-08, 01:58
Medlem
Tja lätt lär det inte bli. Om du vill göra fina pengar på börsen så köp bra litteratur och läs på. Sedan måste du lära av dina misstag och investera där efter. Ett enklare set är att köpa aktier i investmentbolag som har professionella organ för det syftet och oftast ger utdelning. Inte så spännande som att investera själv kanske. Men annars läs på och kör på! Det finns inget finare än att hitta sina egna bolag att investera i.
Citera
2020-02-08, 02:44
Medlem
TorePunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Har man 140 Mkr kvar när man dör har man gjort nåt fel.

Ja, Kamprad hade väl 14000 Mkr kvar, eller nåt sånt. Gjorde megafel med andra ord..
Citera
2020-02-08, 02:52
Medlem
Nja. Kan det vara för de efterlevnaden oxå? Tror jag i alla fall. Så enkelt blir nog inte slutsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in