2020-01-13, 20:07
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Man kan undra vad som händer när det varit uppförsbacke i flera år och närmar sig krönet..
Alla kommer att vilja sig ur samtidigt, MEN aktierobotarna kommer att vinna i utförslöpet och som vanligt kommer smålirarna stå där med lång näsa..
Det blir precis som förra gångerna där man" gapat förmycket och mist hela stycket", scenariot.
Själv är jag mist sagt FÖRSIKTIG och handlar enbart i det korta perspektivet..
Man vill väl inte tappa stora delar av skattade pengar?
Nej, det gäller att vara VAKEN på att det går inte bara upp..
Och går det dessutom BRANT upp , så är risken överhängande för ett lika brant fall.
Ett tips bara i all vänlighet..
Ett exempel på ovanstående är SAS som i torsdags steg rejält och på fredagen sköt i höjden för att sedan rasa ner rejält.
Det stämmer inte riktigt. Finns många stora börser som inte har gått rakt upp i flera år. Egentligen är det bara USA som det stämmer på och som verkar ha tappat greppet.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30
OMX 30 har egentligen haft en lång konsolideringsperiod från 2014-2019. I december 2014 så stod den i 1474. I augusti 2019 stod den i 1519. Det är 5% uppgång på nästan 5 år.

Från 1 december 2014 så är OMX 30 22% upp. Från toppen i mars 2015 till idag så är börsen också bara 5% upp.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/434423/dj-russia-gdr Moskvabörsen står på samma nivå som 2012 trots att den gått upp 43% de senaste 12 månaderna.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18984/hang-seng

Hong kong liknar stockholmsbörsen mätt på en 5 års period. Upp 5% sen toppen våren 2015. Men -12% sen januari 2018.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/155281/dj-italy
Italienska börsen står lägre än 2009,,2015 och 2018. Trots en uppgång på 22% senaste 12 månaderna.
Senast redigerad av sebastian_ 2020-01-13 kl. 20:11.
Citera
2020-01-13, 22:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Hur stor % bör man ha i likvid i jämförelse med sin portfölj? Jag har idag 745k i portföljen och ungefär 450k i likvid. Men just nu fylls portföljen på snabbare än likviden så procenten likvid minskar.

Du kan googla på "missing the ten best days in the market" så får du se hur katastrofalt det kan vara att inte vara fullt investerad. När du googlar det kommer du få se att den som är fullt investerad i ca 30 år kommer i slutändan ha dubbelt så stort kapital som den som missar de 10 bästa dagarna under dessa 30 år. Att vara utanför marknaden de 10 bästa dagarna utav totalt ca 11 000 dagar kan alltså halvera ditt pensionskapital.
Jag själv investerar bara ca 10% i indexfonder (resten i enskilda aktier), och min portfölj består till största del av lånade pengar, men jag är inte ett dugg orolig. Jag har fullt förtroende för att de bolag som ingår i min aktieportfölj kommer att fortsätta öka sin vinst de närmsta 40 åren.
Mitt råd är att inte vara rädd. Du är ung så det är bara att fortsätta investera allt du äger och hoppas på att de bästa bolagen i världen kommer fortsätta tjäna pengar. För på lång sikt påverkas börserna bara av hur mycket pengar börsföretagen tjänar. Vad som händer de närmsta åren på värdepappersmarknaden ska du och jag inte bry oss om.
Citera
2020-01-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det stämmer inte riktigt. Finns många stora börser som inte har gått rakt upp i flera år. Egentligen är det bara USA som det stämmer på och som verkar ha tappat greppet.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30
OMX 30 har egentligen haft en lång konsolideringsperiod från 2014-2019. I december 2014 så stod den i 1474. I augusti 2019 stod den i 1519. Det är 5% uppgång på nästan 5 år.

Från 1 december 2014 så är OMX 30 22% upp. Från toppen i mars 2015 till idag så är börsen också bara 5% upp.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/434423/dj-russia-gdr Moskvabörsen står på samma nivå som 2012 trots att den gått upp 43% de senaste 12 månaderna.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18984/hang-seng

Hong kong liknar stockholmsbörsen mätt på en 5 års period. Upp 5% sen toppen våren 2015. Men -12% sen januari 2018.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/155281/dj-italy
Italienska börsen står lägre än 2009,,2015 och 2018. Trots en uppgång på 22% senaste 12 månaderna.

Tack för väldigt intressant information. Själv trodde jag i min naivitet att allting i princip hade skenat i höjden sedan 2009 ungefär, särskilt sedan 2015 och framåt. Detta gör ju att man känner sig lite mer avslappnad kring de övriga marknaderna än USA.

DU skriver att "USA har tappat greppet", innebär det att du tror på en ganska kraftig nedgång inom kort?
Citera
2020-01-14, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Du kan googla på "missing the ten best days in the market" så får du se hur katastrofalt det kan vara att inte vara fullt investerad. När du googlar det kommer du få se att den som är fullt investerad i ca 30 år kommer i slutändan ha dubbelt så stort kapital som den som missar de 10 bästa dagarna under dessa 30 år. Att vara utanför marknaden de 10 bästa dagarna utav totalt ca 11 000 dagar kan alltså halvera ditt pensionskapital.
Jag själv investerar bara ca 10% i indexfonder (resten i enskilda aktier), och min portfölj består till största del av lånade pengar, men jag är inte ett dugg orolig. Jag har fullt förtroende för att de bolag som ingår i min aktieportfölj kommer att fortsätta öka sin vinst de närmsta 40 åren.
Mitt råd är att inte vara rädd. Du är ung så det är bara att fortsätta investera allt du äger och hoppas på att de bästa bolagen i världen kommer fortsätta tjäna pengar. För på lång sikt påverkas börserna bara av hur mycket pengar börsföretagen tjänar. Vad som händer de närmsta åren på värdepappersmarknaden ska du och jag inte bry oss om.

Googlade, intressant läsning absolut. Och må så vara. Allt handlar ju om risk assessment.
Vore ju inte heller så kul att vara fullinvesterad när en ordentlig global sättning/kris likt finanskrisen inträffar igen. USA känns ju sjukt högt värderas just nu (även om jag själv sitter på stort innehav där).

De aktier, 90% av dina investerade pengar, är det långsiktiga aktier du har? Eller på vilken horisont har du dessa?

Du skriver "hoppas på att de bästa bolaget i världen kommer att fortsätta tjäna pengar". Tittar man tillbaka på vilka de topp-30 högst värderade bolaget var under 90-talet, alltså drygt 20-25 år sedan så det inte många som fortfarande värderas som topp-25. Att satsa allt man äger och har på dagens största bolag känns tyvärr inte som en strategi som nödvändigtvis kommer att generera om 30 år. Sedan kan man ju såklart pricka rätt, men det känns som en ganska stor gamble.

Vad tror ni andra?
Citera
2020-01-14, 21:18
Avslutad
Citat:

De aktier, 90% av dina investerade pengar, är det långsiktiga aktier du har? Eller på vilken horisont har du dessa?

Du skriver "hoppas på att de bästa bolaget i världen kommer att fortsätta tjäna pengar". Tittar man tillbaka på vilka de topp-30 högst värderade bolaget var under 90-talet, alltså drygt 20-25 år sedan så det inte många som fortfarande värderas som topp-25. Att satsa allt man äger och har på dagens största bolag känns tyvärr inte som en strategi som nödvändigtvis kommer att generera om 30 år. Sedan kan man ju såklart pricka rätt, men det känns som en ganska stor gamble.

Vad tror ni andra?

Mina aktier är alla väldigt långsiktiga. Jag köper med inställningen att jag ska äga aktierna resten av livet. Det behöver självklart inte nödvändigtvis bli så utan jag kan sälja så småningom av olika anledningar.

Du har helt rätt i att vilka bolag som har högst börsvärde förändras över tid. Det kommer fortsätta komma nya Apple och Amazon. Det fina med indexfonder är att de byter ut de som inte längre platsar och ersätter med nya
Det är också det jag menar med att investera med förhoppningen om att de bästa bolagen i världen kommer att fortsätta tjäna pengar. Det uppnår jag genom att investera i en globalfond.

Jag själv litar inte på min förmåga att köpa andelar i de bolag som kommer prestera bäst de närmsta 50 åren. Jag köper andelar i vad jag anser vara riktigt bra bolag, enligt mina kriterier, som jag anser att jag kan köpa för ett rimligt pris. Ett av mina kriterier är just också att bolaget med största sannolikhet kommer överleva en lång tid och fortsätta tjäna pengar. Kan jag inte göra den bedömningen är jag inte ens intresserad oavsett vad.
Dessa bolag behöver inte vara störst om 30 år, de behöver inte ha en fantastisk tillväxtresa, utan fokus är på att de ska överleva och leverera en tillfredsställande avkastning som jag är nöjd med.

Jag rekommenderar inte någon att tänka som jag gör. Jag bara ger min syn på saken
Citera
2020-01-14, 21:52
Medlem
Lagerthas avatar
Netflix växlar upp och jag tror inte längre att Disney blir en netflixdödare.

Varför inte dumpa fonderna och istället lägga dem i ett guldcertifikat handlat i dollar.

Jag har själv satt av 20% för förhoppningsbolag som t.ex. ZignSec där % snabbt kan bli kul.

Bra portfölj redan men jag skulle lagt till Rottneros och Costco.

Citat:
Hej Flashback,

Jag är på jakt efter lite råd, generella såväl som specifika på hur jag på bästa sätt investerar 400 000:- på börsen, på lång sikt. Lite kort om mig själv;

Mellan 25-30. Haft sparande på avanza sedan 2017 som jag hyggligt aktivt laborerar med. (Med det sagt så har jag till dags dato inte sålt en enda aktie, utan med laborering menar jag att jag köpt på mig kontinuerligt i nya bolag och fonder.
Just nu har jag följande innehav;
aktier:
Activision Blizzard Inc
Adobe Inc
Alligator Bioscience
Amazon.com Inc
Aurora Cannabis Inc
Axfood
Hemfosa Fastigheter
Hennes & Mauritz B
Holmen B
Husqvarna A
ICA Gruppen
JD.com Inc
Mcdonald's Corp
Netflix Inc
Nobina
NVIDIA Corp
Skanska B
Sony Corp
SpectraCure
Swedbank A
Take-Two Interactive Software Inc
Telia Company
Tesla Inc
Waste Management Inc
Totalt värde: 248 906
Totalt inköpsvärde:
244 330

Fonder:
Avanza Global
DNB Global Indeks
Länsförsäkringar Global Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien
Totalt värde: 565 507
Totalt inköpsvärde:
549 342

Det känns som att jag har ett hyggligt spritt fondsparande, både med innehav i globala fonder, svenska samt asiatiska. På aktiesidan så känner jag väl att jag har lite väl mycket amerikansk tech, givetvis jobbigt när Trump twittar för mycket om Kina.

Netflix blir förmodligen den första aktien jag säljer av. Tror jag redan nu har haft den lite för länge, men har gått finfint uppåt fram till hösten när Disney började flagga om Disney+.

Hur som helst, mina frågor är följande:
Vad tycker ni om den fördelning jag har ovan på aktier/fonder? Jag månadsparar i fonder (även ett separat fondsparande via "fondgeneratorn" för att få in ytterligare lite fler bolag. Bör jag även titta på att på månadsspara i aktier?

Samt, som rubriken lyder. Jag har ytterligare 400 000k som idag ligger på Collector 0.75%. Dessa vill jag självklart sätta igång att arbete med. Min tanke är att med dessa kraftigt månadspara dessa i diverse investmentbolag, såsom Investor, Latour och Industrivärden. Dessa verkar väl dock mestadels, eller enbart på den svenska marknaden? Någonstans fick jag höra att man skulle vara lite försiktig med att ha alltför mycket kapital bundet till en och samma marknad, men det kanske är lugnt så länge de är spridda över olika branscher?

Som ni hör så är jag långt ifrån en expert på detta, därmed sträcker jag nu ut mina öppna armar för att ta emot all hjälp jag kan få.

Tack på förhand för att ni tog er ner hit i texten. Jag står till förfogande om ni har frågor eller behöver kompletterade uppgifter.

P.S. Detta är pengar som jag inte kommer att behöva plocka ut, utan dessa ska sparas och växas fram till dess att jag ska kunna pensionera mig tidigt.

Mvh
calvincandie
Citera
2020-01-15, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Netflix växlar upp och jag tror inte längre att Disney blir en netflixdödare.

Varför inte dumpa fonderna och istället lägga dem i ett guldcertifikat handlat i dollar.

Jag har själv satt av 20% för förhoppningsbolag som t.ex. ZignSec där % snabbt kan bli kul.

Bra portfölj redan men jag skulle lagt till Rottneros och Costco.

Tror inte heller på Netflix-död på samma sätt som jag gjorde tidigare i höstas. Funderar på att återigen köpa lite.

Varför just guldcertifikat i dollar tycker du? Guldet är väl ganska högt värderas redan kan jag tycka. Gick ju upp i och med förra höstens oroligheter på börsen, och så vitt jag kan se så ligger den fortsatt kvar på samma, höga nivåer.

Hur många olika poster har du i "förhoppningsportföljen"? Jag känner personligen att jag har för dålig koll på mindre bolag för att kunna göra pengar där.
Citera
2020-01-15, 23:14
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Tror inte heller på Netflix-död på samma sätt som jag gjorde tidigare i höstas. Funderar på att återigen köpa lite.

Varför just guldcertifikat i dollar tycker du? Guldet är väl ganska högt värderas redan kan jag tycka. Gick ju upp i och med förra höstens oroligheter på börsen, och så vitt jag kan se så ligger den fortsatt kvar på samma, höga nivåer.

Hur många olika poster har du i "förhoppningsportföljen"? Jag känner personligen att jag har för dålig koll på mindre bolag för att kunna göra pengar där.

Jag är absolut ingen expert så ta allt jag säger med en näve salt. Min högsta amatörmässiga uppfattning är att guldet har stor potential att dra, även utan oroligheter.

Jag gillar Trump men oavsett vad man tycker om honom så kommer han se till att ha en stark dollar, i alla fall fram tills valet. Och till skillnad från Sverige så har han muskler att hålla värdet.

Kronans värde styrs till stor del, oavsett vad man försöker kommunicera, av omvärldens syn på Sveriges förutsättningar i framtiden. Med bomber och skjutningar som nu bara kan jämföras med Mexico och en regering som får Bush Jr att framstå som Einstein bedömer jag personligen att Sverige och SEK har en dyster framtid.

Därför väljer jag guldcertifikat handlat i dollar.

Min plan var max 20% i förhoppningsaktier men jag har haft lite flyt så de står nu för över 40%.

Ligger ca 100% plus i ZignSec och borde hämta hem vinsten men bolaget har rätt kompetens, rätt teknik, rätt ägare och är i helt rätt bransch. Köp den nu inte för att jag skrev detta men har du en kvart över så läs på och se vad du gillar den.
Citera
2020-01-17, 14:15
Medlem
Citat:

Guld är långt ifrån sin topp, som var runt 1900, år 2011, och guld lär långsiktigt gå upp, oavsett hur börsen går. Det kan säkert rekyla ner lite, men långsiktigt så går den upp. Så den är en defensiv investering som man kan ha som en försäkring.

Det som känns skrämmande med börsen är hur mkt styrd den är av FED och även andra centralbanker. Det var ju knappast en slump att den började börja rusa då FED satte igång med QE4 i höstas. Det är ett enormt stort skuldberg i världen som bara har växt, i fredstider och i vad som beskrivits som en bra ekonomi. Så hedga med guld runt 10% tycker jag känns vettigt, för börsen kan absolut rasa rejält. Om USA rasar så rasar också svenska börsen och de flesta andra. Så att säga att svenska börsen inte har gått upp så mkt, funkar inte, för den kommer följa med ner i ett evt fall ändå. Men det är inte ens säkert att nästa recession kommer innebära ett kursras, utan kan bli som i venezuela. Börsen går upp, men de har istället extrem inflation. Men då blir nog Ingves glad i alla fall.
Citera
2020-01-18, 06:29
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Tack för väldigt intressant information. Själv trodde jag i min naivitet att allting i princip hade skenat i höjden sedan 2009 ungefär, särskilt sedan 2015 och framåt. Detta gör ju att man känner sig lite mer avslappnad kring de övriga marknaderna än USA.

DU skriver att "USA har tappat greppet", innebär det att du tror på en ganska kraftig nedgång inom kort?
Nej men jag tror att den måste bromsa in ganska kraftigt. Sp 500 har ett pe på över 25 i dagsläget. Den stod i 22 så sent som i oktober.
Citera
2020-01-18, 11:53
Medlem
Statusuppdatering på hur innehavet ser ut:

Fonder:
Länsförsäkringar Global Indexnära
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Superräntan
Swedbank Robur Access Asien Superräntan
Swedbank Robur Access USA
DNB Europa Indeks A
Inköp: 381 368
Marknadsvärde: 431 646

Just nu lägger jag in 4000-5000:- varje månad på varje fond. Totalt 25-30 000 i månaden med andra ord. Detta planerar jag att göra upp till ungefär 600 000, därefter mer traditionellt sparande med 1000:- in på varje fond/månad.

Jag tycker att det känns som en ganska bra spridning av risk. Vad säger ni?

När det kommer till aktierna så ser det just nu ut såhär:
Activision Blizzard Inc
Adobe Inc
Alligator Bioscience
Amazon.com Inc
Aurora Cannabis Inc
Axfood
CGit B (ny sedan en vecka)
G5 Entertainment (ny sedan tråden startades)
Hennes & Mauritz B
Holmen B
Husqvarna A
ICA Gruppen
Investor B (ny sedan tråden startades) - Månadssparar några k i denna varje månad.
JD.com Inc
Latour B (ny sedan tråden startades) - - Månadssparar några k i denna varje månad.
Mcdonald's Corp
Netflix Inc - Sålt sedan tråden startades.
Nobina
New Wave Group (ny sedan tråden startades)
NIBE Industrier (ny sedan en vecka)
NVIDIA Corp
Skanska B
Sony Corp
SpectraCure
Swedbank A
Take-Two Interactive Software Inc
Telia Company
Tesla Inc
Waste Management Inc
ZignSec (ny sedan en vecka)
Inköpsvärde: 300 971
Marknadsvärde: 329 149

De största posterna är idag Amazon, Investor och Latour med marknadsvärde på 70 982, 29 601, 22 791:-.
Största avkastningen hittills är Tesla, Nvidia och Adobe med +81,71%, +46,26% och +42,25%.

Totalt inköpsvärdet och nuvarande marknadsvärde aktier och fonder: 682 340:- respektive 760 795:-.

Avkastning under 2020: +32 664 kr

Likvida medel är på ungefär 400':-. 500' investerat i en lägenhet värderad och belånad till 1950'.

Nyckeltal
Sharpekvot 12 mån 2,01
Standardavvikelse 12 mån 11,51 %
Genomsnittlig årsavkastning 11,10 ( 6,42 % )
Genomsnittlig effektiv årsavkastning 8,61 %

Vad tycker ni generellt om portföljen? Vilka förändringar skulle ni göra? Egentligen tror/tycker jag att jag har lite väl många olika aktier, men jag tycker att det är så svårt att hitta någon att sälja. Ligger ett par procent minus på Telia just nu, funderar på att sälja av den så fort den blir +. Tråkigt bolag.
Citera
2020-01-18, 12:28
Avslutad
Citat:
Ligger ett par procent minus på Telia just nu, funderar på att sälja av den så fort den blir +. Tråkigt bolag.

Det finns väl inget rationellt argument för att vänta med att sälja tills innehavet i Telia ligger på plus? Om du hittar ett bolag som är köpvärd till dagens marknadspris så väntar du väl inte med att köpa tills priset har gått ner några procent?
I väntan på att Telia stiger så kan pengarna investeras bättre, exempelvis i något av dina favoritbolag. Jag förstår känslan att inte vilja sälja ett innehav som backat men det är just en känsla och du vill väl vara en rationell investerare? Det kan vara tråkigt att sälja och sedan se att den stiger men om du har bra argument för att sälja så ska du sälja omedelbart och sedan skita i hur det går för aktien framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in