2020-02-08, 03:39
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det är svårt att bli rik, punkt. Hade det inte varit så hade alla varit rika.

Alla kan inte vara rika, för om alla är rika, då är ingen rik. För att vara rik krävs det fattiga.
Citera
2020-02-08, 03:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Alla kan inte vara rika, för om alla är rika, då är ingen rik. För att vara rik krävs det fattiga.

Däremot kan vem som helst i Sverige bli rik.
Citera
2020-02-08, 08:12
Medlem
Ett av få sett i Svearike att komma sig upp med sitt eget geni har vi tack och lov i aktiemarknaden. Utan det = kommunism = total depression.
Citera
2020-02-08, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Ett av få sett i Svearike att komma sig upp med sitt eget geni har vi tack och lov i aktiemarknaden. Utan det = kommunism = total depression.

Precis, ett perfekt sätt att utnyttja sin kunskap utan att behöva slava för någon annan. Tyvärr håller vår rödgröna regering hela tiden på att göra det dyrare att investera, vi får hålla tummarna för ett maktskifte snarast.
Citera
2020-02-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Har man 140 Mkr kvar när man dör har man gjort nåt fel.
Nej inte om man levt gott och unnat sig allt man vill.

Om man däremot blir förtidspensionär som 55 åring och måste hanka sig fram som fattigpensionär tills man dör som 95 åring då har man gjort allt fel.
Citera
2020-02-08, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym345
Om alla i världen har 1 Miljard är ingen rik. Begreppet rik innebär per definition att man har mer av någon resurs (kan vara pengar, kärlek eller annat) än gemene man.

Det betyder att för att bli rik måste du över långt tid göra något av följande för att bli rik: spara mer än andra, avkasta mer eller en kombination av dessa.

Livet är kort så lev inte som alla dessa som sparar 20.000 i månaden och lever på knäckebröd köpt på extrapris som går i pension vid 40 för att leva på gröt. Man lever bara en gång!
Livet är kort så bränn allt, spara inget lev de sista 30 åren i misär.
Citera
2020-02-08, 10:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Min största indexfond tar 0.04% i avgift. Nära försumbart. Om man kör enstaka aktier som du så är man en gambler. I ditt fall låter det som att du haft tur och att det gått riktigt riktigt bra - grattis! Men det finns många som det gått precis tvärtom för också. Det är inte lätt att konsekvent slå index och det bevisas gång på gång. Warren Buffett lär ha sagt att hans bästa råd är att lägga 90% av sina sparpengar i en S&P 500 indexfond. Och han har ju en viss koll ändå.
Jag tror, som matematiker, att mitt råd "välj 5 storbolag som funnits i 50-100 år" gör dig tillräckligt väl skyddad. Det är brett nog, dock på en minimal nivå, för att man inte ska kallas gambler. Men man bör välja olika branscher, inte ta 5 banker. Väljer du dessutom 5 aktier i t.ex USA eller Tyskland så får du ännu mer bredd, men då måste du väga in valutariskerna.

0.04% är riktigt lite, det är en sådan man bör sträva efter om man vill känna sig säker, finns också t.ex avanza zero med 0 i avgift. Dock får ränta-på-ränta-effekten ändå resultatet att din fond tar 17% av avkastningen på 40 år. Det är inte en försumbar siffra, men låg.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-02-08 kl. 10:29.
Citera
2020-02-08, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Alla som vill i Sverige kan bli rika.
Rikedom är nåt annat där måste man ha lite annat oxå som tex hälsan, älskad familj, bästa hobbyn, finna platsen där man vill bo (som kan va ett hus för 250 tusen mitt inne i skogen i Norrland utan el), kul jobb/sysslor osv..
Citera
2020-02-08, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tror, som matematiker, att mitt råd "välj 5 storbolag som funnits i 50-100 år" gör dig tillräckligt väl skyddad. Det är brett nog, dock på en minimal nivå, för att man inte ska kallas gambler. Men man bör välja olika branscher, inte ta 5 banker. Väljer du dessutom 5 aktier i t.ex USA eller Tyskland så får du ännu mer bredd, men då måste du väga in valutariskerna.

0.04% är riktigt lite, det är en sådan man bör sträva efter om man vill känna sig säker, finns också t.ex avanza zero med 0 i avgift. Dock får ränta-på-ränta-effekten ändå resultatet att din fond tar 17% av avkastningen på 40 år. Det är inte en försumbar siffra, men låg.
Ingen aning om vad matematiker och investeringar har med varandra att göra, du kanske skall googla vad som gör att vissa blir mer framgångsrika ekonomiskt än andra.
Citera
2020-02-08, 10:42
Bannlyst
Det är omöjligt att bli riktigt rik men att hålla sina pengar icke inflaterade så kan man köpa tråkiga fonder som ger typ 30 procent ett bra år. Aktiehandel och alla instrument är i grunden bedrägeri i lagens gränser.
Handla kortsiktigt så ser du, man vill ha pe gar nu och inte om 10 år. Börshandel kan dö och dra åt helvete
Citera
2020-02-08, 10:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Jodå, jag förstår. Tyckte bara att du var lite väl arrogant. Klart jag också känner att stor del av börsen är väldigt övervärderad, inte minst tech, som jag själv är ganska tung i.

Funderar också på att sälja för att sedan avvakta in en sättning. Sedan är det ju tyvärr lättare sagt än gjort. När du sålde av i maj -19, sålde du allt? Eller behåll du lite, exempelvis i fonder som du fortsatt månadssparar i, eller hur gjorde du? Jag frågar alltså efter best practice här då jag själv som sagt funderar på att pausa ett tag. Men kanske bör behålla fonderna men sälja av aktierna? Sitter idag med 60% fonder och 40% aktier.

Har för övrigt en tråd där du kan läsa lite mer om just mitt sparande:
(FB) 600k på börsen - nu ska ytterligare 400k in, var då?

På sista sidan finner du senaste uppdateringarna om portföljen.
Tack för länken. Jag gillar alla som är transparenta med sitt sparande på FB, till skillnad från trollen här som man direkt kan urskilja. Ett troll har inget att säga, jag lyssnar bara på någon med egna pengar i marknaden.

Tyvärr är jag som matematiker styrd av "fakta". Det finns enligt mig ingen hållbar anledning till dagens börskurser i varken USA eller Sverige. All statistik visar att vi ligger lika högt som den enorma IT-bubblan 2000, och sedan tog det som sagt 17 år att komma tillbaka.

Med detta sagt så sålde jag verkligen allt i maj förra året, utom en slatt Swedbank och SBAB som gått mot börsen och som har väldigt långt nerpressade kurser beroende på egna faktorer som inte gäller andra aktier. Utan dessa två hade jag inte haft några aktier kvar. Därmed har jag teoretiskt gått miste om ca 20% sedan maj förra året = 12 miljoner kronor om jag behållit och sålt idag. Men det är som sagt ett statiskt tänk, man vet alltid i efterhand vad som är bäst.

Jag väntar på dippen på minimum 25% innan jag köper något. Enstaka aktier kommer att dippa 25-40% före alla andra så hela börsen behöver inte dippa för att jag ska börja köpa. jag köper bara på Stockholmsbörsen för att undvika valuta-problem, SEK är extremt nerpressat och allt utanför Sverige är därför onödigt dyrt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-02-08 kl. 10:47.
Citera
2020-02-08, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Det är omöjligt att bli riktigt rik men att hålla sina pengar icke inflaterade så kan man köpa tråkiga fonder som ger typ 30 procent ett bra år. Aktiehandel och alla instrument är i grunden bedrägeri i lagens gränser.
Handla kortsiktigt så ser du, man vill ha pe gar nu och inte om 10 år. Börshandel kan dö och dra åt helvete
Om du tar dina sista stålar (280 tusen) + lägger 5 tusen i månaden så har du 7 miljoner om 10 år om du får dina ”dåliga” 30% om året på dina tråkiga fonder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in