Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Det sista skulle jag kraftigt ifrågasätta. Det finns gott om människor med höga inkomster som ändå har en usel ekonomi samtidigt som det finns de med låga inkomster som har mycket god ekonomi. Generellt skulle jag säga att låga utgifter är viktigare än höga inkomster.
Detklart det gör, det är inte det jag säger. De flesta människor som "får" en ökad inkomst höjer också sin levnadsstandard och därav sina utgifter. Men detklart om vi prata om cirka 4-10 miljoner från att du är 30 till 64 så går det helt klart genom att spara 20%-40% av sin lön, medel/ genomsnittslön, varje månad ihop med att vara snål, hålla bra koll på börsen och minska utgifter. Men jag menar mer ekonomiskt oberoende, eller riktigt rik. Det är en inte på 4-10 miljoner enligt mig. Dessutom så får en väl även se aktieinkomster och andra typer av "icke lön relaterade inkomster" som höjda inkomster med. Med det sagt, fokusera inte bara på att höja dina inkomster utan även ha rimliga utgifter men jag tror att många människor har för stort fokus på att snåla ihop sig till en förmögenhet med. Egentligen så är väl de vanligaste sättet att bli rik på genom företagande, försäljning av företag, arv, bostäder och dylikt. Satsa där och jobba hårt så tror jag att sannolikheten att du lyckas är större. Få människor har disciplinen att hålla ut och spara så länge som de krävs för att bli miljonär på en genomsnittlig lön. Det kommer en 40 års kris, du vill ha en ny bil, skillsmässa, en ny häst till barnet mm.