2020-02-06, 19:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vilket index utgår du ifrån, inkluderar det utdelningar?

Russel 2000 har du här:
https://www.cnbc.com/quotes/?symbol=.RUT

och Russel 3000 här:
https://www.marketwatch.com/investing/index/rua
Berätta för oss i tråden vad Russel 2000 och 3000 är...
Citera
2020-02-06, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vet inte om du tänkt på det, men din argumentation är identisk med "tusan också, vi kör bilen på motorvägen mot körriktningen. Men än så länge går det bra!".

Du har helt enkelt inget säkerhetstänk. Och det går bra så länge det stiger. Sedan kommer du att förlora allt. Och jag har kvar mina pengar.

Jag återgår till min ursprungliga fråga vilket jag inte fått svar på än:
1. Hur mycket har du på börsen just nu? Ball park.
2. När sålde du av majoriteten? (i och med att du tydligen tjänade 10milj under -18 så bör det ju vara senare, om du nu inte fortfarande har dom på börsen vill säga.

Allt investerad i guld och långa räntefonder? Eftersom du inte verkar vilja gå nära Nasdaq.
Citera
2020-02-06, 19:55
Medlem
Tammers avatar
Börsen är en enkel och säker väg till rikedom, tyvärr så var jag för korkad för att inse det tidigare. Och nu är det försent för mig att spara i aktier. Det ska vara långsiktigt, inget för en pensionär.
Spara ihop 100.000 och placera i en genomsnittlig fond. Gör man det när man är 20 år har man 6 miljoner i aktier när man är 60 år, och kan gå i tidig pension. Börsen ökar med i snitt 10%/år, det innebär att kapitalet fördubblas var sjunde år. Bara att räkna på det. 100.000 blir 6 miljoner på 40 år.

Sen kan man ju fortsätta att spara successivt, om man inte nöjer sig med dessa 100.000.
Citera
2020-02-06, 20:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Börsen är en enkel och säker väg till rikedom, tyvärr så var jag för korkad för att inse det tidigare. Och nu är det försent för mig att spara i aktier. Det ska vara långsiktigt, inget för en pensionär.
Spara ihop 100.000 och placera i en genomsnittlig fond. Gör man det när man är 20 år har man 6 miljoner i aktier när man är 60 år, och kan gå i tidig pension. Börsen ökar med i snitt 10%/år, det innebär att kapitalet fördubblas var sjunde år. Bara att räkna på det. 100.000 blir 6 miljoner på 40 år.

Sen kan man ju fortsätta att spara successivt, om man inte nöjer sig med dessa 100.000.

Ja och om man månadsspar i börsen minskar man risken drastiskt. Om du t.ex. råkar börja med detta månaden innan en rejäl nedgång förlorar du bara en del av en månads sparande och sedan fortsätter du att köpa mer till mycket lägre priser. Om du å andra sidan börjar långt innan en nedgång hinner du tjäna en hel del innan nedgången kommer. Dvs. oavsett vid vilken tidpunkt du börjar så riskerar du inte stora smällar.
Citera
2020-02-06, 20:32
Medlem
Badassmfokas avatar
Ja köp bitcoin o andra kryptovalutor
Citera
2020-02-06, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det sista skulle jag kraftigt ifrågasätta. Det finns gott om människor med höga inkomster som ändå har en usel ekonomi samtidigt som det finns de med låga inkomster som har mycket god ekonomi. Generellt skulle jag säga att låga utgifter är viktigare än höga inkomster.

Detklart det gör, det är inte det jag säger. De flesta människor som "får" en ökad inkomst höjer också sin levnadsstandard och därav sina utgifter. Men detklart om vi prata om cirka 4-10 miljoner från att du är 30 till 64 så går det helt klart genom att spara 20%-40% av sin lön, medel/ genomsnittslön, varje månad ihop med att vara snål, hålla bra koll på börsen och minska utgifter. Men jag menar mer ekonomiskt oberoende, eller riktigt rik. Det är en inte på 4-10 miljoner enligt mig. Dessutom så får en väl även se aktieinkomster och andra typer av "icke lön relaterade inkomster" som höjda inkomster med. Med det sagt, fokusera inte bara på att höja dina inkomster utan även ha rimliga utgifter men jag tror att många människor har för stort fokus på att snåla ihop sig till en förmögenhet med. Egentligen så är väl de vanligaste sättet att bli rik på genom företagande, försäljning av företag, arv, bostäder och dylikt. Satsa där och jobba hårt så tror jag att sannolikheten att du lyckas är större. Få människor har disciplinen att hålla ut och spara så länge som de krävs för att bli miljonär på en genomsnittlig lön. Det kommer en 40 års kris, du vill ha en ny bil, skillsmässa, en ny häst till barnet mm.
Citera
2020-02-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Att bli rikare är 99% av världens befolkning är inte jättesvårt.
"According to the 2018 Global Wealth Report from Credit Suisse Research Institute, you need a net worth of $871,320. More than 19 million Americans are in the 1 percent worldwide"
källa: https://www.cnbc.com/2018/11/01/how-much-money-you-need-to-be-part-of-the-1-percent-worldwide.html
Du blir rik om du lägger in en mindre del pengar på börsen varje månad (som du ALDRIG säljer av).

Det var därför jag skrev " (givetvis mycket mindre tal, men poängen är att ha mer än de allra flesta andra)"
Citera
2020-02-06, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Jag återgår till min ursprungliga fråga vilket jag inte fått svar på än:
1. Hur mycket har du på börsen just nu? Ball park.
2. När sålde du av majoriteten? (i och med att du tydligen tjänade 10milj under -18 så bör det ju vara senare, om du nu inte fortfarande har dom på börsen vill säga.

Allt investerad i guld och långa räntefonder? Eftersom du inte verkar vilja gå nära Nasdaq.

Han säljer begagnade kläder på Tradera också enligt annan tråd så det kan ju även vara där i från den vinsten kommer.
Citera
2020-02-06, 23:44
Medlem
Grunden till att bli rik är nog ändå inte börsen. Det gäller att se till att tjäna mycket pengar som man sedan kan stoppa in på börsen för att ytterligare öka sin förmögenhet. Ofta är det väl entreprenörer som tjänar mycket pengar.

Jag blir nästan förbannad när jag läser om folk med pisslöner som snålar för att stoppa in skitsumma som 5k på börsen varje månad. Om de nu är så intresserade av att bli förmögna borde de kunnat se till att tjäna rejäla pengar. Så jäkla svårt är det inte. Jag förstod redan när jag var 23 hur man skulle göra. Det gäller bara att tänka lite utanför boxen.

Eller läs finans på HHS för bövelen. Hur svårt kan det vara att fatta?
Citera
2020-02-07, 00:09
Medlem
löls avatar
Jag började spara för 10 år sedan.
La undan allt som gick över min vanliga lön.
OB och skatten tillbaka.
Blev nog 30-60 per år i 7 år.
Så 7 år senare hade jag jag runt 600000.Slutade då att spara från lönen.
Nu tre år senare har jag 1.5 mille.

Jag har bara satt in pengar på det jag trodde skulle lyckas på 5-10 års sikt.

Allt annat är bara fail.

Mitt råd är att investera ENDAST i de företag du kan om.
Sprid ut på 10 aktier du tror blir stora längre fram.

Under tiden kommer dessa aktier att gå och ner rätt rejält från månad till år. Även om du vet att det går bra eller tror på företagen.
Finns blankare och andra skojare som sätter jidder i huvudet på amatörinvesterare. Lita på din analys, även om den inte är avancerad. Ser du att detta är en idé eller företag som blir stora om 5-10 år. Kööööööööp
Senast redigerad av löl 2020-02-07 kl. 00:20.
Citera
2020-02-07, 01:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Grunden till att bli rik är nog ändå inte börsen. Det gäller att se till att tjäna mycket pengar som man sedan kan stoppa in på börsen för att ytterligare öka sin förmögenhet. Ofta är det väl entreprenörer som tjänar mycket pengar.

Jag blir nästan förbannad när jag läser om folk med pisslöner som snålar för att stoppa in skitsumma som 5k på börsen varje månad. Om de nu är så intresserade av att bli förmögna borde de kunnat se till att tjäna rejäla pengar. Så jäkla svårt är det inte. Jag förstod redan när jag var 23 hur man skulle göra. Det gäller bara att tänka lite utanför boxen.

Eller läs finans på HHS för bövelen. Hur svårt kan det vara att fatta?

Resonemanget faller på att det är långt ifrån alla som har vad som krävs för att bli en framgångsrik entreprenör, det kräver dessutom ofta bra tajming eller tur. Att bli rik på börssparande kräver däremot ingen direkt kompetens, jag kan ge en instruktion som leder till att vem som helst blir mångmiljonär om instruktionen följs. Det som krävs är bara att man klarar att leva sparsamt.
Citera
2020-02-07, 01:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Jag började spara för 10 år sedan.
La undan allt som gick över min vanliga lön.
OB och skatten tillbaka.
Blev nog 30-60 per år i 7 år.
Så 7 år senare hade jag jag runt 600000.Slutade då att spara från lönen.
Nu tre år senare har jag 1.5 mille.

Jag har bara satt in pengar på det jag trodde skulle lyckas på 5-10 års sikt.

Allt annat är bara fail.

Mitt råd är att investera ENDAST i de företag du kan om.
Sprid ut på 10 aktier du tror blir stora längre fram.

Under tiden kommer dessa aktier att gå och ner rätt rejält från månad till år. Även om du vet att det går bra eller tror på företagen.
Finns blankare och andra skojare som sätter jidder i huvudet på amatörinvesterare. Lita på din analys, även om den inte är avancerad. Ser du att detta är en idé eller företag som blir stora om 5-10 år. Kööööööööp

Bra inlägg men ännu enklare och lägre risk är det om man spar i en bred indexfond. Att handplocka aktier är detsamma som att säga att jag är bättre än marknaden på att avgöra vilka aktier som är bra, och det är det få som verkligen är, allra minst oerfarna amatörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in