Citat:
Rekommenderar att inte gå efter vad klockan uppger, det kan ge en indikation men det behöver nödvändigtvis inte stämma till 100%. Vid kaloriunderskott kommer vikten att gå ned. Även om 2000 kcal låter som ett kaloriunderskott med tanke på din vikt och längd. Det kan även vara så att du helt enkelt räknar fel. Hur noga är du med räkningen? Hej, jag är man 19 år, 183cm lång och försöker förlora vikt.
Jag har dock fastnat på 103kg och står helt still. Jag äter 1900 - 2050kcal per dag varav minst 200g protein. Jag styrke tränar 6 dagar i veckan (60 - 90min) och brukar köra ca 15 minuter cardio efter varje pass som brukar hamna mellan 100-150kcal. På min Apple watch så står det att min förbränning brukar hamna på mellan 3000 - 3500kcal per dag.
Det jag undrar är varför lyckas jag inte gå ner i vikt? Eller kan det vara så att jag bygger muskler lika fort som jag bränner fett? (Känns konstigt eftersom jag ligger på underskott men å andra sidan så är jag ny på gymmet)
Jag har dock fastnat på 103kg och står helt still. Jag äter 1900 - 2050kcal per dag varav minst 200g protein. Jag styrke tränar 6 dagar i veckan (60 - 90min) och brukar köra ca 15 minuter cardio efter varje pass som brukar hamna mellan 100-150kcal. På min Apple watch så står det att min förbränning brukar hamna på mellan 3000 - 3500kcal per dag.
Det jag undrar är varför lyckas jag inte gå ner i vikt? Eller kan det vara så att jag bygger muskler lika fort som jag bränner fett? (Känns konstigt eftersom jag ligger på underskott men å andra sidan så är jag ny på gymmet)
Citat:
Nej, rekommendationen vid ketogen diet är inte max 20 gram protein/dag, möjligtvis att du blandar ihop det med kolhydrat.
Citat:
Snarare så att ett högre proteinintag är att rekommendera vid viktnedgång. Det i kombination med styrketräning gör att viktnedgången kommer vara av kvalité. Man vill förlora fettmassa, inte muskelmassa. Givetvis finns det inga garantier för att man inte kommer förlora muskelmassa, men styrketräning i kombination med ett adekvat proteinintag kommer minimera risken för att detta skall ske. Sedan gäller kaloribalansen oavsett vilket upplägg och periodisk fasta är inget undantag. Även om det absolut inte är något fel på det upplägget.
OK, men iaf så kan det bli dålig effekt om man äter för mycket proteiner?
Är målet att bygga muskler eller att gå ned i vikt?
Ett tips på hur du annars kan på ett enkelt och kontrollerat sätt med små medel gå ned i vikt är att du testar intermittent fasting/periodisk fasta, du kan t.ex bara äta ett mål mat om dagen och så går du en promenad på 60 min varje dag, det är busenkelt och kommer garanterat att ge dig resultat?
Är målet att bygga muskler eller att gå ned i vikt?
Ett tips på hur du annars kan på ett enkelt och kontrollerat sätt med små medel gå ned i vikt är att du testar intermittent fasting/periodisk fasta, du kan t.ex bara äta ett mål mat om dagen och så går du en promenad på 60 min varje dag, det är busenkelt och kommer garanterat att ge dig resultat?