2020-02-05, 05:55
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRTKID
Hej, jag är man 19 år, 183cm lång och försöker förlora vikt.

Jag har dock fastnat på 103kg och står helt still. Jag äter 1900 - 2050kcal per dag varav minst 200g protein. Jag styrke tränar 6 dagar i veckan (60 - 90min) och brukar köra ca 15 minuter cardio efter varje pass som brukar hamna mellan 100-150kcal. På min Apple watch så står det att min förbränning brukar hamna på mellan 3000 - 3500kcal per dag.

Det jag undrar är varför lyckas jag inte gå ner i vikt? Eller kan det vara så att jag bygger muskler lika fort som jag bränner fett? (Känns konstigt eftersom jag ligger på underskott men å andra sidan så är jag ny på gymmet)
Rekommenderar att inte gå efter vad klockan uppger, det kan ge en indikation men det behöver nödvändigtvis inte stämma till 100%. Vid kaloriunderskott kommer vikten att gå ned. Även om 2000 kcal låter som ett kaloriunderskott med tanke på din vikt och längd. Det kan även vara så att du helt enkelt räknar fel. Hur noga är du med räkningen?

Citat:
Ursprungligen postat av ArthurFleck
För viktminskning medelst ketogenisk diet är väl rekommendationen max 20 g protein per dag, så du kanske tar för mycket protein som gör att du inte går ned i vikt?
Nej, rekommendationen vid ketogen diet är inte max 20 gram protein/dag, möjligtvis att du blandar ihop det med kolhydrat.
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurFleck
OK, men iaf så kan det bli dålig effekt om man äter för mycket proteiner?

Är målet att bygga muskler eller att gå ned i vikt?

Ett tips på hur du annars kan på ett enkelt och kontrollerat sätt med små medel gå ned i vikt är att du testar intermittent fasting/periodisk fasta, du kan t.ex bara äta ett mål mat om dagen och så går du en promenad på 60 min varje dag, det är busenkelt och kommer garanterat att ge dig resultat?
Snarare så att ett högre proteinintag är att rekommendera vid viktnedgång. Det i kombination med styrketräning gör att viktnedgången kommer vara av kvalité. Man vill förlora fettmassa, inte muskelmassa. Givetvis finns det inga garantier för att man inte kommer förlora muskelmassa, men styrketräning i kombination med ett adekvat proteinintag kommer minimera risken för att detta skall ske. Sedan gäller kaloribalansen oavsett vilket upplägg och periodisk fasta är inget undantag. Även om det absolut inte är något fel på det upplägget.
Citera
2020-02-05, 06:05
Medlem
cacas avatar
Citat:
Hur mycket brukar midjemått förändras? Alltså hur lång tid skulle det ta att förlora 1cm om mina beräkningar stämmer? ska jag kolla typ varannan vecka eller månad?
Fan sluta jaga mått och vikt! Ta och ställ undan vågen och sen om du intresserad av vikt kan du väga dig 1/1-2021.

Fokusera på träningen istället. Använd spegeln för mäta ditt resultat och vilka delar du behöver lägga mer energi på. Är benen för smala ok mer ben, är magen för rund mer cardio, är hållningen framåtlutad mer dagövningar för baksida rygg/axlar.

Väger också över 100 kg, är äldre om ålder spelar någon roll, har väl synliga magmuskler vilket jag alltid haft osv. Betyder då min vikt något? Snudd på fetma enligt BMI? Eller betyder vikten att jag har mycket muskler och extremt vältränad?

Mitt tipps till dig, ta bort vågen, mätt endast med spegeln, fortsätt din träning som du gör idag, lägg upp även ett annat mål ex springa milspåret under en timme. Sen är det bara att börja nötta, gym, cardio, växla schema så du inte kör samma övningar jämt, satsa på basövningar, kämpa.

1/1 2021 kan du väga dig igen om du känner sånt fortfarande viktigt, resultaten borde du se i spegeln och märkt på hur kläder sitter. Efter du vägt dig ställer du undan din älskade våg till 2022 och fortsätter använda spegeln som referens annars kommer du jaga fel mål.

Är vikten huvudmålet så kan jag tipsa dig om skit i maten en månad och du kommer rasa massor, men hur mår du då tror du?
För din del bättre väga 105 kg och vara vältränad i hela kroppen, definierade muskler, klarar milen under 50 minuter än lägga målet på kg hit och dit och konstant misslyckas, hamna på platåer som du inte klarar av ta dig ifrån.

Så använd spegeln min vän och låt det ta tid, ditt mål är inte sommaren 2020 ditt mål ligger längre fram, mycket längre fram...
Citera
2020-02-05, 07:15
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar? Går inte efter någon keto diet utan äter så pass med protein för vill bygga/ha kvar musklerna medans jag äter underskott

Kör på rätt upplägg så slipper du mäta överhuvudtaget. Jag är rätt säker på att du skulle betala 5000kr för att vakna upp i din livs form redan imorgon. En PT kan informera dig om allt du behöver veta på 1-2 timmar och kostar bara 500kr. På så sätt kan du redan imorgon köra på rätt upplägg.
Kan lova dig att det är en jäkla skillnad i känsla att veta att man gör allt rätt och livet är påväg åt rätt håll.

Det första jag gjorde när jag började på gym var att boka tid hos en PT. Förstår inte varför inte alla gör samma sak. Nu har jag varit i fin form i 15 år och hjälper andra.
Senast redigerad av MRZnr1 2020-02-05 kl. 07:18.
Citera
2020-02-05, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VladimirDuterte
15 min cardio? Ställ dig på crosstrainern 60 hårda minuter.

Har du ens fett eller bara muskler kanske?

Ja jag har ksk 25% bf får öka cardion ti 30-60min per dag ist
Citera
2020-02-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Rekommenderar att inte gå efter vad klockan uppger, det kan ge en indikation men det behöver nödvändigtvis inte stämma till 100%. Vid kaloriunderskott kommer vikten att gå ned. Även om 2000 kcal låter som ett kaloriunderskott med tanke på din vikt och längd. Det kan även vara så att du helt enkelt räknar fel. Hur noga är du med räkningen?

Nej, rekommendationen vid ketogen diet är inte max 20 gram protein/dag, möjligtvis att du blandar ihop det med kolhydrat.

Snarare så att ett högre proteinintag är att rekommendera vid viktnedgång. Det i kombination med styrketräning gör att viktnedgången kommer vara av kvalité. Man vill förlora fettmassa, inte muskelmassa. Givetvis finns det inga garantier för att man inte kommer förlora muskelmassa, men styrketräning i kombination med ett adekvat proteinintag kommer minimera risken för att detta skall ske. Sedan gäller kaloribalansen oavsett vilket upplägg och periodisk fasta är inget undantag. Även om det absolut inte är något fel på det upplägget.

Klockan stämmer nog inte till 100% men med tanke på hur vardagarna ser ut så misstänker jag att jag ligger över 2000 i ”förbrukning”. Är riktigt noga med mättningen mäter i princip allt och väger även när jag använder oliv olja och steker så räknar jag med den. Har föräldrar som är fitness intresserade och räknar också så när dom lagar maten så brukar dom informera mig.
Citera
2020-02-05, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kör på rätt upplägg så slipper du mäta överhuvudtaget. Jag är rätt säker på att du skulle betala 5000kr för att vakna upp i din livs form redan imorgon. En PT kan informera dig om allt du behöver veta på 1-2 timmar och kostar bara 500kr. På så sätt kan du redan imorgon köra på rätt upplägg.
Kan lova dig att det är en jäkla skillnad i känsla att veta att man gör allt rätt och livet är påväg åt rätt håll.

Det första jag gjorde när jag började på gym var att boka tid hos en PT. Förstår inte varför inte alla gör samma sak. Nu har jag varit i fin form i 15 år och hjälper andra.

Alltså att hitta på ett bra upplägg är väl inte så svårt? Svårare att följa det då. Jag vet att det inte är optimalt att dricka öl, whiskey och äta glass och gott och blandat. Ändå gör jag det. Är väl liksom det som är det svårar.. ?
Citera
2020-02-06, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Alltså att hitta på ett bra upplägg är väl inte så svårt? Svårare att följa det då. Jag vet att det inte är optimalt att dricka öl, whiskey och äta glass och gott och blandat. Ändå gör jag det. Är väl liksom det som är det svårar.. ?

Ett bra upplägg är för mig ett man kan följa.
Citera
2020-02-06, 08:30
Medlem
Citat:
Ett bra upplägg är för mig ett man kan följa.

Ja det är en bra definition. Tycker man ser ganska ofta här folk som "ska börja träna lite" och har gjort ett kostschema där de ska leva på ägg, proteinpulver, kycklingfile och gröt typ. Ja det kan säkert funka men hur länge är det roligt att äta endast det och inget annat.
Citera
2020-02-07, 07:29
Medlem
Citat:
Ja det är en bra definition. Tycker man ser ganska ofta här folk som "ska börja träna lite" och har gjort ett kostschema där de ska leva på ägg, proteinpulver, kycklingfile och gröt typ. Ja det kan säkert funka men hur länge är det roligt att äta endast det och inget annat.

Ja, den har man ju hört några gånger.
Citera
2020-02-07, 08:16
Medlem
Citat:
Ja, den har man ju hört några gånger.

Ja.. alltså kost i all ära men för de flest är ändå träningen viktigare än kosten. Man behöver inte göra ett kostschema det första man gör.
Citera
2020-02-07, 09:20
Medlem
Citat:
Ja.. alltså kost i all ära men för de flest är ändå träningen viktigare än kosten. Man behöver inte göra ett kostschema det första man gör.

Jag tycker inte det går att generalisera. Men alla kroppar behöver motion så att träna är ju aldrig fel. Så på ett sätt håller jag med dig.

Så många gamlingar som inte knappt kan gå osv. Och det har ju att göra med deras kassa livsstil och inte med att de blir äldre. Så vill man inte bli som de jävla gamlingarna så gör man rätt i att röra sig.

Ingmar Stenmark ser jag själv upp till. Han visar att ålder bara är en siffra. Givetvis finns det många gamlingar som honom och jag ser upp till varenda en.
Citera
2020-02-07, 09:30
Medlem
Citat:
Jag tycker inte det går att generalisera. Men alla kroppar behöver motion så att träna är ju aldrig fel. Så på ett sätt håller jag med dig.

Så många gamlingar som inte knappt kan gå osv. Och det har ju att göra med deras kassa livsstil och inte med att de blir äldre. Så vill man inte bli som de jävla gamlingarna så gör man rätt i att röra sig.

Ingmar Stenmark ser jag själv upp till. Han visar att ålder bara är en siffra. Givetvis finns det många gamlingar som honom och jag ser upp till varenda en.

Nä kanske inte. Om man vill bli bättre på att springa eller lyfta vikter och inte är ordentligt överviktig eller äter jordens mest näringsfattiga mat så är det viktigare att träna än att detaljplanera maten påstår jag. Var det jag menade.

Nu tror jag iofs att blir man ordentligt gammal tappar man mycket fysiskt. Men självklart kan många och bör många göra mycket mer för att hålla sig i form. Och är man vältränad från början blir fallhöjden mycket högre innan det blir dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in