Citat:
Ursprungligen postat av
Arnold.Svartneger
Jag funderar på om jag ska satsa på en deff nu eller om jag ska hålla mig vid min nuvarande vikt (88kg och 180cm lång). Vissa menar på att det är konstigt att deffa på vintern. Vad tycker ni? Kanske är bäst att ha lite fett på kroppen under vintern som björnarna.
Nja. Hur ser din fysik ut (uppskatta kroppsfett o.s.v.) och hur länge har du tränat, samt vad? Gissar på sedvanlig styrketräning. Deffat tidigare? Svårt att svara på.
Jag hade fan tränat på hårt och bulkat upp mig till 95 kg som mål efter vintern. Sedan börjat deff ned mot ca 85 kg igen i slutet på februari eller så, och möjligen ligga på målvikt i juni. Även om du adderar mycket fettmassa i bulk mot 95 kg så ökar styrkan bra = bättre gains. Lättare att skala av vikt i början på våren dessutom, man får lite nytändning i.om. ökat solljus o.s.v. enligt min erfarenhet. Brukar gå fort sen. Man är sedan mer aktiv på sommaren, rör på sig mer. Där och då kan du köra lite mer cardio av diverse slag och träna på, komma nedåt mot kanske 80 kg innan augusti om inte 85 kg var nog. Självklart med en del muskelmassa förlorad. Men där och då, större, än om du hade börjat deffa nu.
Som sagt svårt att svara på, många "deffar" alldeles för tidigt och utan egentlig anledning.
Vintern är enligt mig en tid för bygge. Fortsätt träna tungt, bygg massa och ät gott, njut av livet min vän! Man ska inte underskatta god mat under mörkrets halvår, ett av få nöjen vi kan se fram emot i detta temporära isbjörnsrövhål.
Är självklart lite baised. Jag är the bulk-master, gainade nästan 25 kg på 1 år för ett par år sedan. Det är svårt att vänja bort det massiva mat-intaget när man väl ska skala ned. Viktigt att komma ihåg så att man inte fastnar i tjockis-fasoner. Viktigt att sedan hitta en form av cardio-träning man gillar, i mitt fall har det alltid varit cykling, och då inte med steroider. Heller inte på gymmet. Ut och bara trampa i naturen! Fantastiskt om du frågar mig, men jävla jobbigt när man är tjock.