2020-02-04, 03:35
Medlem
Vill du gå ner i vikt snabbt så kolla upp intermittent fasting.
Citera
2020-02-04, 06:09
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gbgpowwer4321
Nu gäller det. Jag ska bara ta mig ur denna hemska period.

Info: 110 kg 173 cm muskulös i grunden. Bukfetma magen måste minska.

Följande:

1. Vilka livsmedel eller kostillskott är viktiga vid viktnedgång från 110 till 95 kg? I kombination med träning varje dag? Kalori underskott?

2. Hur skall jag träna för att nå 95 kg på bästa sätt? utan förlora muskelmassa? Jag tränar varje dag.

Ni får ursäkta mig om jag inte uttrycker mig med mer information. Skriv utförligt tack.

Jag vet det går att minska i vikt 5 kg på en vecka absolut inte omöjligt.
1. Så näringsrik kost du kan, helst. Framförallt blir detta viktigare vid kaloriunderskott. Tillskott skall vara just det, tillskott, till en övrigt bra sammansatt kost eller som en komplettering. Se över kosten först innan du börjar plocka på hyllorna bland tillskott. Det är inget fel på vissa av dessa, men börja i rätt ände.

2. Se till att du kollar upp ett vettigt schema, det finns nämligen en uppsjö av dessa och man får hitta det man själv trivs med. Är du helt ny med träning så finns det en bra tråd här: (FB) Nybörjarträning 101. Din viktnedgång bör du sköta utanför gymmet, det vill säga med kosten. Det är mest tidseffektivast att reducera denna. Styrketräning gör du för att viktnedgången skall vara av kvalité. Du vill förlora fettmassa och minimalt med muskelmassa, detta bör åtminstone vara målsättningen och även om det inte finns några garantier så minimerar styrketräning och ett någorlunda högt intag av protein risken för att detta skall ske.

Kosten är individuell och får anpassas efter individ och behov. Återigen, någon du själv får göra, även om forumet kan vara bra för tips och liknande. Ett vettigt kostschema som du klarar av att hålla är målsättningen, det måste vara hållbart.
Citera
2020-02-04, 08:05
Medlem
Citat:
Nu gäller det. Jag ska bara ta mig ur denna hemska period.

Info: 110 kg 173 cm muskulös i grunden. Bukfetma magen måste minska.

Följande:

1. Vilka livsmedel eller kostillskott är viktiga vid viktnedgång från 110 till 95 kg? I kombination med träning varje dag? Kalori underskott?

2. Hur skall jag träna för att nå 95 kg på bästa sätt? utan förlora muskelmassa? Jag tränar varje dag.

Ni får ursäkta mig om jag inte uttrycker mig med mer information. Skriv utförligt tack.

Du kan kopiera mitt upplägg vad gäller kosten och träningen rakt av för att nå dina resultat. Länk nederst.
På en viktnedgång så vill du helst vara lika mätt som vanligt. Jag vet inte hur du äter idag men är du inte förberedd på att äta kalorisnål mat som tex grönsaker så kan det psykiskt bli en jobbig omställning. Nästan allt vid en bra viktminskning sitter i huvudet. Det är bara erfarenheter som kan förbereda en på hur det kommer kännas under en viktminskning. Oavsett hur det känns så får du se till att vara såpass mentalt stark att du ändrar om saker om du känner att det är jobbigt.

5kg är inte omöjligt på vågen, men jag som lyckas med mina deffar tänker inte så. Jag tänker mer "jag kör på tills jag får 6 pack och tills dess så följer jag detta upplägget och lever livet som vanligt". Då känns det som att jag kommer göra detta i en evighet och det blir det nya normala vilket jag tycker underlättar mycket psykiskt.

Jag har deffat en gång per åt sedan jag var 28 år då det är många gånger. Om du stöter på platåer eller behöver personlig hjälp så är det inga problem att hjälpa dig.
Citera
2020-02-04, 08:26
Medlem
Slappdroskas avatar
Citat:

Vill du gå ner i vikt och samtidigt behålla muskelmassa så ska du knappast sträva efter att gå ned 5 kilo på en vecka. Du kommer tappa mycket muskelmassa även om du håller ett högt proteinintag.

Ta det i lugn takt och håll ett högt proteinintag och sikta på att vara i form till sommaren istället för imorgon.
Citera
2020-02-05, 02:57
Medlem
Hej, jag är man 19 år, 183cm lång och försöker förlora vikt.

Jag har dock fastnat på 103kg och står helt still. Jag äter 1900 - 2050kcal per dag varav minst 200g protein. Jag styrke tränar 6 dagar i veckan (60 - 90min) och brukar köra ca 15 minuter cardio efter varje pass som brukar hamna mellan 100-150kcal. På min Apple watch så står det att min förbränning brukar hamna på mellan 3000 - 3500kcal per dag.

Det jag undrar är varför lyckas jag inte gå ner i vikt? Eller kan det vara så att jag bygger muskler lika fort som jag bränner fett? (Känns konstigt eftersom jag ligger på underskott men å andra sidan så är jag ny på gymmet)
Senast redigerad av jpettersson1991 2020-02-05 kl. 05:49.
Citera
2020-02-05, 03:16
Medlem
Kjellenares avatar
Mät midjemått istället för att kolla vikten.

Blir du inte smalare så äter du för mycket. Antingen räknar du dina kalorier fel, eller så räknar din Apple watch fel.
Citera
2020-02-05, 03:28
Medlem
ArthurFlecks avatar
För viktminskning medelst ketogenisk diet är väl rekommendationen max 20 g protein per dag, så du kanske tar för mycket protein som gör att du inte går ned i vikt?
Citera
2020-02-05, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjellenare
Mät midjemått istället för att kolla vikten.

Blir du inte smalare så äter du för mycket. Antingen räknar du dina kalorier fel, eller så räknar din Apple watch fel.

Hur mycket brukar midjemått förändras? Alltså hur lång tid skulle det ta att förlora 1cm om mina beräkningar stämmer? ska jag kolla typ varannan vecka eller månad?
Citera
2020-02-05, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurFleck
För viktminskning medelst ketogenisk diet är väl rekommendationen max 20 g protein per dag, så du kanske tar för mycket protein som gör att du inte går ned i vikt?

Förstår inte riktigt vad du menar? Går inte efter någon keto diet utan äter så pass med protein för vill bygga/ha kvar musklerna medans jag äter underskott
Citera
2020-02-05, 05:27
Medlem
15 min cardio? Ställ dig på crosstrainern 60 hårda minuter.

Har du ens fett eller bara muskler kanske?
Citera
2020-02-05, 05:32
Medlem
ArthurFlecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRTKID
Förstår inte riktigt vad du menar? Går inte efter någon keto diet utan äter så pass med protein för vill bygga/ha kvar musklerna medans jag äter underskott

OK, men iaf så kan det bli dålig effekt om man äter för mycket proteiner?

Är målet att bygga muskler eller att gå ned i vikt?

Ett tips på hur du annars kan på ett enkelt och kontrollerat sätt med små medel gå ned i vikt är att du testar intermittent fasting/periodisk fasta, du kan t.ex bara äta ett mål mat om dagen och så går du en promenad på 60 min varje dag, det är busenkelt och kommer garanterat att ge dig resultat?
Citera
2020-02-05, 05:50
Medlem
Gurglarens avatar
Bara att fortsätta. Ibland går man inte ner konstant, utan det kan stå still ett tag för att sen droppa snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in