2022-10-15, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muljusten
Är det främst på insulinfronten man gör vinster med denna 18timmars fasta? Går man inte miste om de massa andra fördelar som fasta kan ha om man förlänger fastan till cirka 48 timmar?

Föryngring av celler pågår hela tiden. Om 2 år kommer du bara tänka på fasta som en knäpp grej som några nämnde för dig på FB.
Citera
2022-10-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Föryngring av celler pågår hela tiden. Om 2 år kommer du bara tänka på fasta som en knäpp grej som några nämnde för dig på FB.

Jag har hållit på med fasta innan själv dock. Fast inte intermittent såsom dessa förespråkar. Tycker det är en relativt mysig grej, om inte annat bara för att utmana sig samt ge levern en liten paus. Plus att det är skönt att pausa från detta eviga ätande.
Citera
2022-10-16, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muljusten
Jag har hållit på med fasta innan själv dock. Fast inte intermittent såsom dessa förespråkar. Tycker det är en relativt mysig grej, om inte annat bara för att utmana sig samt ge levern en liten paus. Plus att det är skönt att pausa från detta eviga ätande.

Låter som en bra anledning som ger nya erfarenheter.
Citera
2022-10-17, 20:14
Medlem
Gå ned I vikt hjälp sökes

Hej nu skulle jag behöva lite hjälp
Behöver bli av med ett par extra kilon väger nu 85kg och vill gå ned till 75kg jag är 170cm
Är dock muskulös , min dagliga aktivitet tränar hårt gym 1.5 timma förövrigt jobbar jag hemma och rör mig inte alls har en knäskada sen tidigare och läker även hälsenan nu efter att den slets av , så för mig att promenera samt cardio finns ej ,
Mitt daglig kcal är ca 2500 kcal nu ligger jag på ca 1500kcal men vågen går snarare upp och måttbandet visar igentligen samma som för en månad sen , jag räknar kalorier och väger maten så det ska inte va nån markant diff , och med 1000 kval minus borde jag allafal gå ned 0,5 - 1 kg veckan så vad kan felet va ? Förr funkade den här dieten och kcal men nu verkar det stå still, behöver tips och råd tack
Citera
2022-10-17, 20:18
Medlem
Det funkar inte. Kolla upp insulinresistens. Martina Johansson skriver endel om det. Skippa kolhydraterna och öka fettet så lär du lyckas. Läs på om keto och om hur kalorirestriktionerna balanseras ut och blir värdelöst.
Citera
2022-10-17, 20:21
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Följ Mike Tysons träningsprogram, gör 500 situps, 200 armhävningar, 500 squats
Citera
2022-10-17, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozer2011
Hej nu skulle jag behöva lite hjälp
Behöver bli av med ett par extra kilon väger nu 85kg och vill gå ned till 75kg jag är 170cm
Är dock muskulös , min dagliga aktivitet tränar hårt gym 1.5 timma förövrigt jobbar jag hemma och rör mig inte alls har en knäskada sen tidigare och läker även hälsenan nu efter att den slets av , så för mig att promenera samt cardio finns ej ,
Mitt daglig kcal är ca 2500 kcal nu ligger jag på ca 1500kcal men vågen går snarare upp och måttbandet visar igentligen samma som för en månad sen , jag räknar kalorier och väger maten så det ska inte va nån markant diff , och med 1000 kval minus borde jag allafal gå ned 0,5 - 1 kg veckan så vad kan felet va ? Förr funkade den här dieten och kcal men nu verkar det stå still, behöver tips och råd tack

Dra ned på allt som innehåller socker samt dra ned på allt som innehåller stora mängder kolhydrater. Käka mer av grönsaker, frukt och proteiner.

Du kommer märka resultat.
Citera
2022-10-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfhildr
Det funkar inte. Kolla upp insulinresistens. Martina Johansson skriver endel om det. Skippa kolhydraterna och öka fettet så lär du lyckas. Läs på om keto och om hur kalorirestriktionerna balanseras ut och blir värdelöst.
Kör enbart kolisar till tidig lunch ca 150kcal potatis eller ris det enda jag äter sen av kolisar är från grönsaker ska kolla upp det med keto
Citera
2022-10-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Dra ned på allt som innehåller socker samt dra ned på allt som innehåller stora mängder kolhydrater. Käka mer av grönsaker, frukt och proteiner.

Du kommer märka resultat.
Jag äter bara 150 kcal av kolisar per dag av potatis eller ris övriga kolisar kommer från grönsaker äter inge socker alls bara det som finns naturligt i maten ligger nog inte på mer en några gram socker per dag , äter minst 160g protein per dag så kosten är inga problem frågan är äter jag för lite ? Eller kan det va nåt "medicinskt" för detta har ju fungerat förut tänker jag
Citera
2022-10-17, 20:59
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Kalkyl:

Basalomsättning (25 år / 170 cm / 85 kg): 1790 kcal
Styrketräning 1.5 h: 350 kcal
Behov: 1790 + 350 = 2140 kcal

Intag: 1500 kcal

Diff: 640 kcal

1 kg fett motsvarar 9000 kcal, men eftersom man inte bara tappar fett reduceras detta med 30%, till 6300 kcal för ett kg kroppsvikt.

Du behöver alltså tio dagar för att gå ned ett kilo, om ditt intag verkligen är korrekt.

Samtidigt pendlar vikten ±2 kg på grund av vatten och föda som cirkulerar i organismen, varför det kan vara svårt att se på kort tid vad som verkligen händer. Man får ge det tid och inte väga sig oftare än var fjortonde dag.

Vanligt vid viktminskning är också att man når en platå, att homeostas inträffar, det vill säga kroppens strävan efter jämvikt. Då får man ta i med hårdhandskarna och ytterligare sänka intaget, ned till 1000 kcal, eller rent av köra 4–5 dagar vattenfasta.
Citera
2022-10-17, 21:32
Medlem
75 kg kroppsvikt och stillasittande, jag tror inte att ditt underskott vid 1500 kcal per dag är i närheten av 1000 kcal. Jag tror att din kaloriförbränning ligger under 2000 kcal per dag och att du därmed överskattat ditt underskott.
Citera
2022-10-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Kalkyl:

Basalomsättning (25 år / 170 cm / 85 kg): 1790 kcal
Styrketräning 1.5 h: 350 kcal
Behov: 1790 + 350 = 2140 kcal

Intag: 1500 kcal

Diff: 640 kcal

1 kg fett motsvarar 9000 kcal, men eftersom man inte bara tappar fett reduceras detta med 30%, till 6300 kcal för ett kg kroppsvikt.

Du behöver alltså tio dagar för att gå ned ett kilo, om ditt intag verkligen är korrekt.

Samtidigt pendlar vikten ±2 kg på grund av vatten och föda som cirkulerar i organismen, varför det kan vara svårt att se på kort tid vad som verkligen händer. Man får ge det tid och inte väga sig oftare än var fjortonde dag.

Vanligt vid viktminskning är också att man når en platå, att homeostas inträffar, det vill säga kroppens strävan efter jämvikt. Då får man ta i med hårdhandskarna och ytterligare sänka intaget, ned till 1000 kcal, eller rent av köra 4–5 dagar vattenfasta.
Sant men vara så förvånad för förut har detta upplägg funkat men det kanske är så att med åldern så ändras saker såklart och det kanske är så att jag faktiskt som du säger att daglit kcal är betydligt lägre en jag tror, men kan man köra riktigt lågt kcal kanske 1000kcal per dag istället för att fasta ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in