Citat:
Ursprungligen postat av
Momentnyckel
Det kan man säkert göra, men det skulle sannolikt ses med samma oro som att utebli. En normalt funtad socialsekreterare vill nog ha bra argument från en sådan förälder, alternativt att föräldern kan visa på att de har kontakt med annan vårdgivare som följer att barnet får sitt behov av regelbundna hälsoundersökningar tillgodosett.
Dock har jag väldigt svårt att se att enbart avsaknad av BVC- kontakt eller liknande skulle kunna leda till tvångsåtgärder om det inte samtidigt finns andra tecken på att barnet far illa.
Det spekuleras vilt om det här, tydligen. Att inte gå på BVC-besök är inte tillräckligt för att orosanmälas. BVC är en tjänst, inte en plikt, och som förälder står det en fritt att välja bort det - även om det inte finns någon annan vårdgivare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kissungen49
Står i gårdagens nt. Om du ej är premunant så ser du de inte
Jag har åtkomst och nej, det står inte. Citera ordagrant var du får denna information från, för socialtjänsten säger klart och tydligt att de inte kan uttala sig om vad som gäller i detta fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
TopPlayer
Denna unga tjej hade dagarna innan sin död sprungit in på resturangen Selims, som ligger på Repslagaregatan, helt naken och varit skräckslagen.
Inne i resturanger satt det gäster som bevittnade det hela.
Kort efteråt springer en vit man in i resturangen också iklädd bara kalsonger. Glöm inte att det är januari.
Personalen ringde polisen som anlände till platsen. Det slutade med att flickan fick gå med sin far tillbaka. När personalen säger åt polisen att de borde inte låta tjejen gå med fadern och att de borde göra nått mer åt situationen så spottar en av poliserna ur sig:
"Gör det själv"
Skandal. Polismannen borde utredas. Detta kunde kanske förhindrats.
Stackars flicka.
Saknas anteckning i polisens händelserapportering över detta. Låter som hittepå. Vilken dag skedde det och vem är källan?
Citat:
Ursprungligen postat av
Morriiss
Det låter helt otroligt.
Först ska hon ta sig ut från lägenheten för att gå/springa utmed repslagaregatan som är en rätt trafikerad gata och även korsa skepparegatan som även den är rätt trafikerad (beroende på tid) och ta sig ytterligare 1 kvarter bort utan att någon på gatan reagerar? Varför skulle dom stannat kvar inne på restaurangen halvnakna tills polis kom? Vad jag förstår så skyr ju pappan alla myndigheter så rimligen borde han isf tagit barnet under armen o rusat tbx hem.
Precis.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Det där med den larmade anhöriga undrar jag om, jag ställde precis samma fråga som du väldigt långt tillbaka i tråden. Larmade den anhöriga per telefon eller på plats.
Att R ringde en anhörig tycker jag inte alls är omöjligt.
Jag tror att om flickan legat död en tid har några försvars och förträngnings mekanismer kickat in stenhårt hos föräldrarna. Jag tänker att det inte är omöjligt med ett ögonblick och ett desperat telefonsamtal till någon.
En möjlighet där är att en anhörig upprepade gånger försökt få prata med flickan i telefon och nekats utan skäl, varpå de larmat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Nej enligt dommar och andra offentliga papper som finns här så är modern till barnet född 1980 och är heter R,G.
Pappan hade 4 barn va? Någon som vet om han hade en 24 årig dotter?
Blodet frös till is ett par sekunder i mina ådror. Tänk om det inte är den flickan vi har antaget här, utan att det är ett annat barn.
Det är rätt barn, vi har ju svart på vitt namnet på de anhållna och media skriver att det är föräldrarna, allt stämmer med gamla domar osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meadowsheart
Skulle uppgift om ett ev barn fött kring 1995 (om barnet blivit omhändertaget vid födseln och fosterhemsplacerat i annat namn) synas? Skulle ett barn fött 1995 kunna vara mamma till barnet fött 2019 eller är 2019 barnet ordentligt registrerat med RG som mor?
Du kan ringa Skatteverkets folkbokföringsupplysning och få bekräftat vilka RG är mor till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dukanva85
Ja precis. Dålig check up av polisen, för om det stämmer så fick väl inte P.L vistas med flickan? Var inte det ett krav från kammarrätten om R.G skulle få tillbaka henne?
Nej, det var inte ett krav som ställdes. Att relationen mellan PL och RG var avslutad var relevant för bedömningen av RGs föräldraförmåga, eftersom hon ansågs brista i att förstå vilka begränsningar PL hade. Hon ansågs alltså bli en sämre förälder av att leva med PL. PL har också haft umgängesbegränsning under tiden EG varit placerad. Däremot finns det ingen möjlighet för Kammarrätten att besluta om umgängesbegränsning eller ställa som krav i domen att PL inte får träffa barnet. Umgänge för förälder vars barn inte är omhändertaget fastställs av Tingsrätt och på barnet eller endera förälderns begäran, det är ingenting som förvaltningsrätterna kan lägga sig i.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tjejenmedkoll
https://www.aftonbladet.se/a/P9BVO6
”Aftonbladet kan nu berätta att polisen fick larm om flickans säkerhet redan under julen. På juldagskvällen besökte en polispatrull och personal från socialtjänsten adressen men släpptes inte in av föräldrarna.
Polis och socialtjänst ska ha nöjt sig med föräldrarnas nej på juldagen, enligt uppgifter till Aftonbladet. I stället valde man att återkomma dagen efter, på annandagen, och släpptes då in i lägenheten.”
FY FAN!
Här har vi bekräftelse på att minst en person har larmat. Larmet kom kring jul, så antagligen från en nära anhörig/släkting som träffat familjen över jul.
Citat:
Ursprungligen postat av
Highhigherhighest
Sonen är placerad men hade fått flytta hem. Nu är han återigen placerad. Man undrar ju vad han kan ha sett och upplevt... 😭
Att denna "familj" har fått hållas är helt sinnessjukt!
Det var 2015 han flyttade hem, i typ en vecka. Han har varit placerad länge.
Citat:
Ursprungligen postat av
OroligLantis
Detta kanske räknas som OffT, men jag kan för mitt liv inte förstå varför mord på barn ofta ses som vållande till annans död?
[...]
Det finns flera liknande fall. Men jag förstår inte varför ett mord på ett barn är 'bättre' än ett mord på en vuxen?
Om något så borde det vara grövre och ha högre straffvärde eftersom barn är helt utlämnade och beroende av sina föräldrar.
Det samma gäller i detta fall - mamman, vars viktigaste jobb är att skydda sitt barn, väljer istället att antingen mörda sitt barn, eller åtminstone tillåta pappan att göra det.
MORD och inget annat ska det räknas som!
Det är ganska enkelt, egentligen:
Mord - kräver uppsåt att döda och planerad handling. Skadar du ditt barn vid ett tillfälle, planerat och i syfte att döda det så är det mord.
Dråp - kräver uppsåt att döda men är mer i stundens hetta. Skadar du ditt barn vid ett tillfälle, för att du blev så förbannad att du ville ha ihjäl barnet, så är det dråp.
Vållande till annans död - är ett oaktsamhetsbrott. Skadar du ditt barn utan uppsåt att döda men barnet dör ändå, är det vållande till annans död.
Uppsåt inkluderar likgiltighetsuppsåt, vilket är när du förstår vad som riskerar att hända men gör det ändå. Vållande får inte inkludera något sådant uppsåt, så det som krävs är att du inte ville döda barnet samt att du inte
förstod att barnet skulle dö av händelsen. Anledningen till att styvpappan i fallet du nämnde dömdes för misshandel och vållande är för att han hade uppsåt till att misshandla, men inte till att döda. Att barnet dog var, så att säga, en oönskad bieffekt av vad styvpappan gjorde. Vållande till annans död inkluderar också många situationer där du inte agerar själv på annat sätt än genom underlåtenhet att skydda barnet. Vållandebrottet är väldigt brett och syftar till att fånga upp alla situationer där ett dödsfall sker utan att någon har för haft för avsikt att döda någon.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meadowsheart
Det är bara så vidrigt. Instämmer med den som skrev att "vållande" när det gäller barn blir fel. Det ska vara mord precis som när det gäller vuxna. Den som mördat ett barn har inte "alla hästar hemma" och jag vet minst ett fall där en barnamördare som kommit ut mördat igen. Kjell-Åke Johansson "hyresvärden från helvetet" (nej jag tänker inte maska hans namn alla bör känna till det) hade mördat ett spädbarn innan. Har för mig att det finns fler även om jag inte kommer på det på rak arm just nu. Vi normalt funtade män av den äldre generationen har liksom någon gräns. Mina polare kanske slog nån på käften förr men ingen slog kvinnor och barn (vi blev uppfostrade med hurrilar från våra föräldrar och tyckte det var fel). Det måste till någon lagändring eller straffskärpning. Den som "vållar" ett barns död måste bli dömd till livstid för mord (olyckor kan alltid hända både vuxna och barn men "olyckor" som har påvisade faktorer såsom att gärningsmannen dömts för misshandel eller uppvisat aggressivt beteende måste bli annorlunda bedömt än idag - gärningsmännen kommer för lindrigt undan)
Brotten bedöms inte olika om offret är vuxet eller barn, åtminstone bedöms det inte mildare om offret är barn. Tvärtom blir rubriceringen oftast grovt brott om offret är barn. Man kan argumentera för att höja straffen, visst, men att blanda samman två särskilda brott bara för att det ska kännas bra för de som tycker straffen är för låga, det är fånigt. Vi har dessa avskilda brott av viktiga, juridiska skäl. Man behöver kunna skilja oaktsamhetsbrott från uppsåtsbrott och oaktsamhet är bara i undantagsfall straffbart, så sådana brott måste särregleras.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moralensväktare
Någon som har möjlighet att lägga upp domar från Förvaltningsrätten och Kammarrätten.
Alternativt att skicka pm
Det är jag som lagt upp domarna så söker du på mina inlägg i tråden så hittar du allt.