2020-02-05, 11:46
Medlem
mastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissungen49
Japp rött hus i ånestad

Där ser man Putt* P*ttersson med andra ord väl-/ökänd redan i unga år, slogs, knarkade, söp och levde allmänt rövare redan då och även hans bröder om jag minns rätt.
Citera
2020-02-05, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastarn
Där ser man Putt* P*ttersson med andra ord väl-/ökänd redan i unga år, slogs, knakade, söp och levde allmänt rövare redan då och även hans bröder om jag minns rätt.

Han är en av 3 bröder ja. Men PL (PP) verkar som äldre ha duperat sin omgivning väl. Vi har i tråden flera som känner/känner till honom och de kan inte för sitt liv tänka sig att han skulle gjort något sådant. Han har jobb och verkar uppskattad på jobbet också. Påminner mig jättemycket om Jocke "Grillen" Pettersson (nej jag tänker inte maska alla borde varnas för honom) som göt in Madelene i betong och bara blev dömd för brott mot griftefriden. Vi får hoppas att det inte blir så här också.
Citera
2020-02-05, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Han är en av 3 bröder ja. Men PL (PP) verkar som äldre ha duperat sin omgivning väl. Vi har i tråden flera som känner/känner till honom och de kan inte för sitt liv tänka sig att han skulle gjort något sådant. Han har jobb och verkar uppskattad på jobbet också. Påminner mig jättemycket om Jocke "Grillen" Pettersson (nej jag tänker inte maska alla borde varnas för honom) som göt in Madelene i betong och bara blev dömd för brott mot griftefriden. Vi får hoppas att det inte blir så här också.

Haha wow, p.l känner ja till från att han förblandat sig med kriminella gäng. Vilken kille 👍
Citera
2020-02-05, 12:00
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCL85
Jag får väldigt otäcka vibbar av allt man får höra i den här tråden. Det är klart att man inte vet vad som är sanning eller lögn, men man kan ändå inte låta bli att lägga ihop och fantisera om vad som egentligen hände, måla upp ett scenario.

Nu tänker jag lite så här. Flickan kom till familjen och skulle leva med dem, enligt beslut från kammarrätten. Trots att föräldrarna vägrat lämna kissprov och trots att socialen gick emot. Två barn levde hos dem under den här tiden, flickan på snart 4 och och en 1-åring. Hela familjen lever i ett helvete hemma. Går på helspänn, ingen vet vad som ska hända, är det pappan alla är rädda för? Pappan som styr med järnhand. Som får psykbryt och raseriutbrott och tar ut allt på familjen. Bestraffar dem på sitt sätt. Gapar. Skriker. Kanske stänger i den nånstans? Slår den? Fysisk och psykisk misshandel. En dag springer flickan ut? Naken. Pappan springer efter i kalsonger. De springer långt. Ingen stoppar dem? (Är väl ingen som vågar, typiskt mentalitet bland folk som ser händelser, men flera kan ha ringt polisen). In på en restaurang. Där personalen ringer polisen. Polisen kommer. Inget händer. Flickan och pappan går hem. Om den här händelsen verkligen ägde rum kan det bli intressant efter den. Vad hände när de kom hem? Vad fick flickan för bestraffning för att hon sprang ut naken och för att pappan sprang efter halvnaken, och sprang så flera gator och sen hem igen? Var det efter denna händelse flickan dog? 😢 Dog hon på grund av att pappan slog henne? Ströp han henne? La han henne i en plastpåse där hon kvävdes? Mördade han henne medvetet eller dog hon på grund av hans extrema bestraffningar? 😢
Ja, mycket troligt detta scenario om nu barnet legat död någon dag? Om nu detta är sanning? För om det är det måste restaurangen anmäla detta, eller ev. vittnen till händelsen. Tjänstefel av polisen, han/hon skulle väl åtminstone följt med dem hem för att kontrollera att allt var ok i hemmet. Helst kollat upp familjens bakgrund, det kan väl inte vara så svårt att göra? Är en 4-årig flicka inte värd det i dagens samhälle? Skrämmande!
Citera
2020-02-05, 12:04
Medlem
T34Panzers avatar
Kan inte annat än hålla med om att de som i kammarätten deltagit i avgörandet moraliskt sett gjort dig skyldiga till medhjälp till dråp. Man kan ju bara hoppas att nu sjunkit in, konsekvensen av deras huvudlösa beslut.

Citat
”Kammarrättsråden Cathrine Rosell (ordförande), Jan Källman (referent) och Linda Svärd samt nämndemännen Anders Byström och Kjell Aldsten har deltagit i avgörandet.”
DOM

Men Cathrine Rosell har enligt AB inte gått att nå...

”Aftonbladet har upprepade gånger sökt kammarrättens ordförande som tog beslutet att flytta flickan till de i dag häktade föräldrarna. Men hon har inte gått att nå.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9BVO6/polis-larmades-till-3-ariga-flickan-i-julas--nu-ar-hon-dod

Och jag hoppas att det återinförs det som kallas ämbetsmannaansvar.

”Riksdagen uppmanade i april 2018 regeringen att återinföra ett tjänstemannaansvar där kommunala och statliga högre tjänstemän som brister i sin yrkesutövning kan ställas till svars, men med modern lagstiftning, anpassad efter dagens förhållanden.”
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/inforande-av-ett-modernt-ambetsmannaansvar_H711320
Citera
2020-02-05, 12:08
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Detta kanske räknas som OffT, men jag kan för mitt liv inte förstå varför mord på barn ofta ses som vållande till annans död?

Den chilenske styvfadern som i Götene under lång tid ( = nästan hela deras förhållande, som förvisso inte var många månader) misshandlade sin treårige styvson - bla genom att straffa honom genom att lägga pojkens snopp på toaletten och slå ner toaringen så att skador uppkom som förskolepersonalen noterade. Om jag minns rätt så var det hans sätt att bestraffa pojken om han kissade på sig.
Han kastade både treåringen och dennes ettårige lillebror nedför trappan. Lillebrodern bröt benet, jag minns inte om den äldre brodern "bara" fick blåmärken.

Det hela slutade väl med att pojken misshandlades så illa (baserat på blodstänken som mördarens mamma tros ha städat bort för att skydda sin son, men polisen fick fram med luminollösning (?)) att teorier fanns om att styvfadern hade hållit i pojkens fötter och slängt runt honom med huvudet i både element och toastol.
Han dömdes för synnerligen grov misshandel samt vållande till annans död.

Jag klarar inte att läsa länken, men bifogar den (förhoppningsvis, det är mitt första försök). Jag tror att jag minns rätt vad gäller misshandeln, men slänger in en liten brasklapp för säkerhets skull.

(FB) Misstänkt barnamord på 3-åring i Skaraborg (2018-10-09)

Det finns flera liknande fall. Men jag förstår inte varför ett mord på ett barn är 'bättre' än ett mord på en vuxen?
Om något så borde det vara grövre och ha högre straffvärde eftersom barn är helt utlämnade och beroende av sina föräldrar.

Det samma gäller i detta fall - mamman, vars viktigaste jobb är att skydda sitt barn, väljer istället att antingen mörda sitt barn, eller åtminstone tillåta pappan att göra det.

MORD och inget annat ska det räknas som!
Kan bara hålla med, finns väl något som heter likgiltighetsuppsåt, slänger man ett barn nedför en trappa, är man likgiltig inför att det kan dö.
Borde kunna tillämpas i sådana fall.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsåt
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-02-05 kl. 12:16.
Citera
2020-02-05, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejenmedkoll
https://www.aftonbladet.se/a/P9BVO6

”Aftonbladet kan nu berätta att polisen fick larm om flickans säkerhet redan under julen. På juldagskvällen besökte en polispatrull och personal från socialtjänsten adressen men släpptes inte in av föräldrarna.
Polis och socialtjänst ska ha nöjt sig med föräldrarnas nej på juldagen, enligt uppgifter till Aftonbladet. I stället valde man att återkomma dagen efter, på annandagen, och släpptes då in i lägenheten.”

FY FAN!

Hur är detta möjligt?? Hur kunde dom acceptera att föräldrarna vägrade öppna och låta dem kontrollera hur barnen mådde? Detta trots att dom visste vilka föräldrarna var, deras bakgrund och att dem inte var lämpade ha vårdnaden om några barn. Socialen visste hur olämpliga dessa föräldrar var och stred för barnet i kammarrätten, med förlorade. Hur kunde detta då ske när ytterligare en anmälan, som togs på så stort allvar så både soc och polis behövdes, som varnade att flickan var i akut fara, och ändå går dom därifrån utan att ha kontrollerat hur barnen har det och väljer att återkomma nästa dag.
Är helt obegripligt att soc o polis inte tog den anmälan på allvar o checkade hur det var med barnen utan återkom nästa dag när föräldrarna hunnit polera ”familjeytan” så allt såg bra ut.
Många som har skuld i detta fall!!
Citera
2020-02-05, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Har du skrivit detta inlägg i rätt tråd?
Att 3-åriga E har spritt spångades naken sprungit in i en restaurang jagandes av PL endast iklädd kalsongerna och detta skedde mitt i vintern i januari.... Dessutom finner polisen, som kallats till platsen, detta helt normalt, inget som dom behöver kolla upp överhuvudtaget. Personalen på restaurangen ska även ha vädjat till poliserna att inte låta den livrädda 3-åringen behöva gå med PL men dom svarade att det kunde dom göra själva???????
Tycker den storyn inte känns trovärdig överhuvudtaget!

Fått veta att de bor 100-200 meter bort från resturangen. Vad är det som är konstigt? Det tjejen gjorde var ett skrik på hjälp. Tyvärr fick hon ingen hjälp.

Gå in på Selims och fråga. Kan garantera dig att du får höra samma sak.

Har man sett en helt naken snubbe springa runt vid resecentrum i höst så är detta inte konstigt alls. Kanske samma person rent av.
Citera
2020-02-05, 12:18
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highhigherhighest
Den flickan har även en tvillingbror. Sen har PL en yngre dotter med samma mamma som tvillingarna, lite osäker på ålder där men född runt 08-09 nånstans.

Tvillingarna är födda 2010. En pojke och en flicka.
Citera
2020-02-05, 12:21
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCL85
Ja, jävlar! Det är ju själva fan hur saker och ting fungerar. Att polis och myndigheter inte har befogenhet att tränga sig in i en bostad när någon larmat.

Nej till insläpp i bostaden på juldagen. Ja till insläpp i bostaden dagen efter. Under den tiden hann de väl städa, gömma undan drogerna och duscha både sig själv och barnen. Allt för att allt skulle se normalt ut.

Jag skulle gissa att föräldrarna hade "julfestat" och att det urartade och slutade i bråk, gap och skrik. För en del barn kan julhelgen vara ett helvete.
Citera
2020-02-05, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Kan bara hålla med, finns väl något som hter likgiltighetsuppsåt, slänger man ett barn nedför en trappa, är man likgiltig inför att det kan dö.
Borde kunna tillämpas i sådan fall.

Det är bara så vidrigt. Instämmer med den som skrev att "vållande" när det gäller barn blir fel. Det ska vara mord precis som när det gäller vuxna. Den som mördat ett barn har inte "alla hästar hemma" och jag vet minst ett fall där en barnamördare som kommit ut mördat igen. Kjell-Åke Johansson "hyresvärden från helvetet" (nej jag tänker inte maska hans namn alla bör känna till det) hade mördat ett spädbarn innan. Har för mig att det finns fler även om jag inte kommer på det på rak arm just nu. Vi normalt funtade män av den äldre generationen har liksom någon gräns. Mina polare kanske slog nån på käften förr men ingen slog kvinnor och barn (vi blev uppfostrade med hurrilar från våra föräldrar och tyckte det var fel). Det måste till någon lagändring eller straffskärpning. Den som "vållar" ett barns död måste bli dömd till livstid för mord (olyckor kan alltid hända både vuxna och barn men "olyckor" som har påvisade faktorer såsom att gärningsmannen dömts för misshandel eller uppvisat aggressivt beteende måste bli annorlunda bedömt än idag - gärningsmännen kommer för lindrigt undan)
Citera
2020-02-05, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag skulle gissa att föräldrarna hade "julfestat" och att det urartade och slutade i bråk, gap och skrik. För en del barn kan julhelgen vara ett helvete.

Det är ju precis det här jag undrat flera gånger i tråden. Har inga grannar reagerat på gap och skrik och bråk? Men har mest bemötts med svar som att ingen vetat om att familjen varit där eller att de inte varit där eller att de ens har barn. Hur kan man inte märka det? Barn i den här åldern, snart 4 och respektive 1 år, låter. Missbrukare som tappar det och bråkar med varandra och med barnen. Måste väl finnas de som reagerat. Och familjen verkar ju visst ha varit där. Åtminstone över jul, när flickan sprang ut och när flickan hittades död. Tyder väl mest på att det var där familjen befann sig och ingen annanstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in