Detta kanske räknas som OffT, men jag kan för mitt liv inte förstå varför mord på barn ofta ses som vållande till annans död?
Den chilenske styvfadern som i Götene under lång tid ( = nästan hela deras förhållande, som förvisso inte var många månader) misshandlade sin treårige styvson - bla genom att straffa honom genom att lägga pojkens snopp på toaletten och slå ner toaringen så att skador uppkom som förskolepersonalen noterade. Om jag minns rätt så var det hans sätt att bestraffa pojken om han kissade på sig.
Han kastade både treåringen och dennes ettårige lillebror nedför trappan. Lillebrodern bröt benet, jag minns inte om den äldre brodern "bara" fick blåmärken.
Det hela slutade väl med att pojken misshandlades så illa (baserat på blodstänken som mördarens mamma tros ha städat bort för att skydda sin son, men polisen fick fram med luminollösning (?)) att teorier fanns om att styvfadern hade hållit i pojkens fötter och slängt runt honom med huvudet i både element och toastol.
Han dömdes för synnerligen grov misshandel samt vållande till annans död.
Jag klarar inte att läsa länken, men bifogar den (förhoppningsvis, det är mitt första försök). Jag tror att jag minns rätt vad gäller misshandeln, men slänger in en liten brasklapp för säkerhets skull.
(FB) Misstänkt barnamord på 3-åring i Skaraborg (2018-10-09)
Det finns flera liknande fall. Men jag förstår inte varför ett mord på ett barn är 'bättre' än ett mord på en vuxen?
Om något så borde det vara grövre och ha högre straffvärde eftersom barn är helt utlämnade och beroende av sina föräldrar.
Det samma gäller i detta fall - mamman, vars viktigaste jobb är att skydda sitt barn, väljer istället att antingen mörda sitt barn, eller åtminstone tillåta pappan att göra det.
MORD och inget annat ska det räknas som!