2020-02-05, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Kanske jag oxå bar otydlig. Jag är oxå tveksam till sanningshalten. Men att polisen släpper barnet till föräldern i en sådan situation tror jag där emot på. De har ju inga befogenheter arr ta barn från sina föräldrar.

Där är jag helt enig med dig. 😀
Citera
2020-02-05, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highhigherhighest
Sonen är placerad men hade fått flytta hem. Nu är han återigen placerad. Man undrar ju vad han kan ha sett och upplevt... 😭
Att denna "familj" har fått hållas är helt sinnessjukt!

Ja precis, pojken född 19 är deras gemensamma.
Citera
2020-02-05, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Men om man är sjuk eller har helt enkelt glömt. Kan väl inte direkt bli en orosanmälan då?

Man provar att boka ett nytt besök. Visar det sig återkommande att man uteblir eller inte svarar i telefon etc vid försök, så blir det orosanmälan. Besök ska göras inom en viss tid. Men det handlar inte om nån veckas försening. Bara man håller kontakten och förklarar man varit sjuk osv.
Citera
2020-02-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejenmedkoll
https://www.aftonbladet.se/a/P9BVO6

”Aftonbladet kan nu berätta att polisen fick larm om flickans säkerhet redan under julen. På juldagskvällen besökte en polispatrull och personal från socialtjänsten adressen men släpptes inte in av föräldrarna.
Polis och socialtjänst ska ha nöjt sig med föräldrarnas nej på juldagen, enligt uppgifter till Aftonbladet. I stället valde man att återkomma dagen efter, på annandagen, och släpptes då in i lägenheten.”

FY FAN!

Ja, jävlar! Det är ju själva fan hur saker och ting fungerar. Att polis och myndigheter inte har befogenhet att tränga sig in i en bostad när någon larmat.

Nej till insläpp i bostaden på juldagen. Ja till insläpp i bostaden dagen efter. Under den tiden hann de väl städa, gömma undan drogerna och duscha både sig själv och barnen. Allt för att allt skulle se normalt ut.
Citera
2020-02-05, 11:30
Medlem
OroligLantiss avatar
Detta kanske räknas som OffT, men jag kan för mitt liv inte förstå varför mord på barn ofta ses som vållande till annans död?

Den chilenske styvfadern som i Götene under lång tid ( = nästan hela deras förhållande, som förvisso inte var många månader) misshandlade sin treårige styvson - bla genom att straffa honom genom att lägga pojkens snopp på toaletten och slå ner toaringen så att skador uppkom som förskolepersonalen noterade. Om jag minns rätt så var det hans sätt att bestraffa pojken om han kissade på sig.
Han kastade både treåringen och dennes ettårige lillebror nedför trappan. Lillebrodern bröt benet, jag minns inte om den äldre brodern "bara" fick blåmärken.

Det hela slutade väl med att pojken misshandlades så illa (baserat på blodstänken som mördarens mamma tros ha städat bort för att skydda sin son, men polisen fick fram med luminollösning (?)) att teorier fanns om att styvfadern hade hållit i pojkens fötter och slängt runt honom med huvudet i både element och toastol.
Han dömdes för synnerligen grov misshandel samt vållande till annans död.

Jag klarar inte att läsa länken, men bifogar den (förhoppningsvis, det är mitt första försök). Jag tror att jag minns rätt vad gäller misshandeln, men slänger in en liten brasklapp för säkerhets skull.

(FB) Misstänkt barnamord på 3-åring i Skaraborg (2018-10-09)

Det finns flera liknande fall. Men jag förstår inte varför ett mord på ett barn är 'bättre' än ett mord på en vuxen?
Om något så borde det vara grövre och ha högre straffvärde eftersom barn är helt utlämnade och beroende av sina föräldrar.

Det samma gäller i detta fall - mamman, vars viktigaste jobb är att skydda sitt barn, väljer istället att antingen mörda sitt barn, eller åtminstone tillåta pappan att göra det.

MORD och inget annat ska det räknas som!
Citera
2020-02-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Helt galet. Står det varför de larmades till platsen?

Prova att klicka på länken och läs 😉
Citera
2020-02-05, 11:33
Medlem
Citat:
Helt galet. Står det varför de larmades till platsen?

Nej, inte direkt. Det står bara att de fått larm om flickans säkerhet. Inget om vad larmet grundades på eller vem som larmat.
Citera
2020-02-05, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MCL85
Nej, inte direkt. Det står bara att de fått larm om flickans säkerhet. Inget om vad larmet grundades på eller vem som larmat.

Hehe jag var lite lat, ber om ursäkt.
Okej tack, låter verkligen märkligt att man godtar ett nej. Själv skulle det ringt många varningsklockor om man skulle se till ett barn och föräldrarna inte ville samarbeta.
Citera
2020-02-05, 11:38
Medlem
Citat:
Sonen är placerad men hade fått flytta hem. Nu är han återigen placerad. Man undrar ju vad han kan ha sett och upplevt... 😭
Att denna "familj" har fått hållas är helt sinnessjukt!

Fy f*n vilka as till ”föräldrar” dessa odjur är!! Stackars, stackars barn! Hur kan myndigheter tillåtit barnen utstå denna misshandel från dessa sjuka, nerknarkade, egoistiska sk. föräldrar och inte gripit in? Usch man vill bara gråta när man hör sånt här. Hoppas övriga barn inte blivit så skadade så dom blir likadana föräldrar när dom växer upp?
Citera
2020-02-05, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Vet du hos vem den sonen bor? Placerad i fosterhem, boendes hos henne eller var? Om han är placerad hos fosterfamilj, har R någon kontakt med honom?

Har jag fattat rätt, att det finns ytterligare ett barn, född -19? Är det deras gemensamma också?

Sonen född -06 är placerad (rättelse en person påstår att han också bodde hemma igen och då blivit placerad igen) och RG har besöksrätt. E är död och sonen född -19 bodde med föräldrarna, men få verkar ha känt till barnen även om en användare vittnar om att hen har sett ett par som ser ut som "missbrukare" i 40 års åldern ute med barnvagn någon gång och att det finns en lapp på dörren om att de har bebis som sover eller liknande.
Senast redigerad av Meadowsheart 2020-02-05 kl. 11:46. Anledning: rättelse
Citera
2020-02-05, 11:40
Medlem
Citat:
Hehe jag var lite lat, ber om ursäkt.
Okej tack, låter verkligen märkligt att man godtar ett nej. Själv skulle det ringt många varningsklockor om man skulle se till ett barn och föräldrarna inte ville samarbeta.

Ja, det är märkligt. Samtidigt har de väl tyvärr ingen befogenhet att göra något annat om de inte blir insläppta, vilket är åt helvete när det är människors säkerhet och liv det handlar om, i det här fallet ett barn.
Citera
2020-02-05, 11:45
Medlem
Citat:
RG har inga barnbarn. Hennes äldsta son är född 06.

Jag är också övertygad om att RG är mor till tre barn och inte har något äldre barn och inga barnbarn - mitt svar var ämnat åt den som påstod något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in