Citat:
Jag tänker mer att mitt citat handlar om att det som är sant är sant oavsett vad vi tycker, och allt som är falskt har aldrig existerat hur mycket vi än vill det. Därför kan man vara väldigt hänsynslös i sin argumentation, så det låter lovande att du inte tycker man ska sluta sig till nåt på grund av ensamhet. Men man kan ju inte säga emot solipsism bara för att man inte vill vara ensam.
Vad kommer ni fram till för odds? 25% solipsimrisk/chans kanske?
hmm, inget är sant och inget är falskt verkar ditt citat betyda. Det blir väl mer som att vi inte kan veta vad som är sant eller falskt. Men som solipsism, antingen är det ju sant eller inte.
Vad kommer ni fram till för odds? 25% solipsimrisk/chans kanske?
hmm, inget är sant och inget är falskt verkar ditt citat betyda. Det blir väl mer som att vi inte kan veta vad som är sant eller falskt. Men som solipsism, antingen är det ju sant eller inte.

Citat:
Vad man än har för modell av vad existensen är så finns ett problem: Vad var det första som fanns och vad orsakade det?Här kan man ta materialism som vägledning. Innan big bang fanns varken tid eller rum. Orsaker är en egenskap vi observerar mellan saker inuti universum. Själva existensen står därför utanför orsak och verkan. Den bara är utan att ha börjat och utan att sluta.
Att existensen är någonting av det som folk tror är däremot självmotsägande med tanke på att folk av rent fysiska skäl har en väldigt begränsad förmåga att tro, jämfört med medvetandets förmåga att uppleva.
Citat:
Jag föredrar helt klart den starkare framför den svagare formuleringen men jag köper inte någon av dom. Även den starkare formuleringen förlitar sig på en entitet som har ett sinne som har upplevelser. Den entiteten är inbillad.Jo. Solipsism är en av dina slutsatser i den mening att det enda jag kan veta är att jag har upplevelser vilket solipsism betyder enligt dig själv. Och det stämmer ju givetvis. Det är det enda jag kan veta.
Nu är du ju mer inne på att den solipsism som konstaterar att det bara är jag som finns när du säger att du INTE har solipsism som slutsats.
Nu är du ju mer inne på att den solipsism som konstaterar att det bara är jag som finns när du säger att du INTE har solipsism som slutsats.
Släpper man taget om den så går det inte längre att prata om varken "mitt" eller "ditt" sinne.