2011-07-09, 04:54
Medlem
Sigmund Freud behandlade det du beskriver ganska utförligt i hans psykoanalys. Det är bara du som kan sammanställa alla sinnesintryck som utmynnar i erfarenheter du upplevt, kombinerat med ditt arvsanlag. Denna sammanställning som resulterar i dig är en omöjlig ekvation för någon annan människa att lösa, även om terapeuter och psykologer försöker så gott dom kan :P

Men det roliga och spännande i livet handlar ju om att släppa människor olika nära sitt innersta. Iallafall för mig. Vissa vill man ha så nära det bara går, medans andra önskar man att man aldrig träffat överhuvudtaget.
Citera
2011-07-11, 17:45
Medlem
Fievels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Priiicken
Hur ser ni på följande resonemang?Har du också tänkt på det någon gång att egentligen vet ingen annan utanför dig själv, t ex dina föräldrar,arbetskamrater,släktingar,grannar,etc att det är just du med just ditt innersta jag som existerar? För din kropps utseende,ditt sätt att röra dig och tala, eller din personlighet är ju inte detsamma som ditt innersta jag - att det är just du som faktiskt existerar. Om man tänker sig att ju mer identiskt exakta kopior i kvantitet man kunde göra av en själv med exakt samma genuppstättning,personnummer,fullständiga namn,ålder,kroppsliga utseende,personlighet,rörelsemönster etc - desto lättare blir det kanske att förstå vad jag menar...

Tänk dig t ex en miljon människor som plötsligt framträdde på jorden som var identiskt exakt lika dig... Där det för en yttre åskådare var omöjligt att se skillnad på något av dig och dina miljoner övriga "miljongångare"... Ja där du också rent subjektivt inte kunde se skillnad mellan ditt eget yttre utseende, personlighet,etc och dessa miljoner andras.

Men det fanns en sak som du subjektivt kunde märka skillnad - att det är just du med just ditt innersta jag som faktiskt existerar med ditt eget separata medvetande/upplevelse-/skaparförmåga...

Vet någon annan egentligen att det är just du som existerar?

Har brottats med dessa tankar i till och från i halva mitt liv. Jag undrar om det är någon mer som har liknande tankar kring ämnet, hur förhåller ni er till frågeställningen och vad drar ni för slutsatser av den?

Makes sense, och jag vet att du inte kan lita på mig, men jag tänker också i samma tankar, det värsta är väl att hur kan jag veta att du berättar sanning? Hur kan jag veta att du inte bara är en del av mig som jag inte kan nå? T.ex. att livet vore som en otroligt lång dröm, då måste ju allting runtomkring mig vara något som jag tidigare har upplevt eller en mix av andra erfarenheter. Då är även ni på flashback en del av det, eller så är jag en del av TS eller någon annan. Fyfan, lite läskigt är det allt...
Citera
2011-08-09, 16:19
Medlem
Internetanonyms avatar
En klassiker! "Om du inte kan motbevisa mig så har jag rätt" Men tanken är ganska kul, har flera gånger undrat om jag är lika ensam som jag verkar när jag är påväg hem mitt i natten. Och om man ska ta steget längre så kan man ju fråga sig om den lilla varelsen som jag "tror" följer efter mig är verklig? Eftersom ens fantasi är ofta verklig för en själv och kan påverka ens hela liv, medans den för andra är det mest löjliga tankebanor som jag har i mitt huvud.
Citera
2011-08-10, 02:52
Medlem
Feferonis avatar
Solipsism verkar förutsätta två saker: Först ett dualistiskt perspektiv i cartesiansk tappning (mitt subjektiva tänkande skiljer sig från allt annat observerbart i världen). För det andra förutsätter den en kraftigt individualiserad tillvaro. Vår individualism, vår unikhet, bygger på existensen av ett offantligt antal andra människor förutan vilka det skulle vara omöjligt att se sig som individ (skild från alla andra) i radikal mening. Så ironiskt nog uppkommer solipsismen först i ett samhälle som kräver offantligt stor samarbetsförmåga, eftersom ett sådant samhälle är det enda som kan ge oss den andra förutsättningen. Ingen vederläggning i strikt mening, men kanske ett starkt argument mot solipsismen, eller åtminstone något som kan få en att se det i ett lite annat ljus.
Citera
2011-09-10, 12:20
Medlem
Christopher.s avatar
"Jag är gud"

Allt som sker i världen är något som jag skapat i min skalle, inget existerar förutom mig, ni är bara en projektion av mina tankar. Motbevisa mig gärna.
Citera
2011-09-10, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Allt som sker i världen är något som jag skapat i min skalle, inget existerar förutom mig, ni är bara en projektion av mina tankar. Motbevisa mig gärna.
Jag har tänkt samma sak, och du kan inte motbevisa att du är en projektion. Du får helt enkelt leva med att tro folk inte är verkliga.
Citera
2011-09-10, 12:35
Bannlyst
Alla människor tolkar och upfattar verkligheten på olika sätt. Genom att manipulera en person kan man påverka hans verklighet.
Citera
2011-09-10, 14:02
Bannlyst
Citat:
Leibniz.
Citera
2011-09-10, 14:10
Medlem
littledevils avatar
Vid olämna mellanrum dyker det upp gudar på dessa sidor. Eller sådana som känner att de är detta. Vore det inte en tanke att gå en sväng till doktorn och prata ut om de här känslorna/uppenbarerlserna. Från filosofiskt perspektiv, religiöst perspektiv är såndana här inlägg enbart värdelöst nonsens. Dock - från psykiatrisk perspektiv öppnas intressanta bilder - om dig.
Citera
2011-09-10, 16:44
Medlem
adequates avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av OskarWilliam117
Nej, jag är den enda som finns. Dessutom finns redan tråd om detta

https://www.flashback.org/t135751
Ämnen sammanfogade.

/Mod
Citera
2011-09-12, 22:14
Medlem
theeaglefalks avatar
Kan vi vara 100% säkra på att vår omgivning existerar?

Gått runt o filosoferat ett tag nu och dragit slutsatsen att jag kan aldrig vara säker på att min omgivning finns

Kan vi egentligen vara säkra på att att vårat yttre inte är illustraitioner som vår hjärna skapat? finns ni? finns världen? finns jag? ... jag blev själv helt mindfucked.
Citera
2011-09-12, 22:17
Medlem
erra62s avatar
Klart att jag finns! Frågan är:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in