Citat:
Ursprungligen postat av
Dmkqt
Har av läkare fått Imovane utskrivet för långflygningar då jag inte klarar att sova sittande även om det så är mitt i natten. Vid intag av Imovane 7.5 mg så blir det ca 4 timmars sömn på en tolv timmars nattflygning, vilket jag är nöjd med. Mår utmärkt efter en sådan natt. Använder aldrig annars.
Nu till saken då, jag har dragit på mig en hosta från helvetet. Speciellt nattetid.
Varit hos läkare i utlandet och fått bedömning bronkit och fick kodein (10mg+något som påverkar luftvägarna samt slemmet) förskrivet. Inte hjälpt något överhuvudtaget. Första gången jag intagit sådan substans.
Gick därefter till ett apotek och frågade efter något annat och de sålde (under disk, tror 5mg?) valium för det tydligen minskade hostreflexen. Har dock inte vågat prova ännu. Och har ingen natt på mig att prova heller innan hemresa.
Så funderar inför hemresan nu då. Vill kunna sova längre stund, för såväl både mig som medpassagerares skull. Sover jag längre om jag dubblar till 15 mg Imovane eller bara djupare? Kan man ta en valium+Imovane? Jag bär på 75 kg och med minimal vana av intag.
Just nu lutar det åt en Imovane och munskydd i asiatisk stil.
Benzo hjälper inte mot hosta.
Du ska ha cocilana som innehåller morfinliknande ämne.
Benzo och opiater ska du inte blanda, kan leda till andningsuppehåll.
Själv hade jag inte varit allt för orolig att ta 5mg valium och en dos hostmedicin.
Du kommer sova bättre på valium än på imovane.