2019-12-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menace.II.Society
Tropicana golden grapefruit är det du ska köpa och du ska dricka en halv liter per gång.

Tack!!
Citera
2019-12-27, 14:20
Medlem
KringExs avatar
Det är bara Imovane som ger mig den där hemska blod/metall smaken i munnen, men dom generiska varianten gör det inte. Är det så för er också?
Citera
2019-12-27, 20:10
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Det är bara Imovane som ger mig den där hemska blod/metall smaken i munnen, men dom generiska varianten gör det inte. Är det så för er också?
Farsan har käkat imovane så länge det funnits i Sverige (mer eller mindre). Han hade någon generisk variant som han svor på inte gav någon metallsmak. Sedan slängde han det, glömde bort namnet på tillverkaren och tog en annan generisk variant. Metallsmaken var tillbaka direkt haha. Du får gärna rekommendera någon som du inte upplever någon metallsmak av så ska jag själv kolla upp det.

Men vad skulle vara orsaken till det? Enda som eventuellt skiljer sig åt är väl bindningsmedel?
Alltid föredragit stilnoct framför imovane och har vid de få tillfällena jag tagit imovane givetvis känt smaken. Oavsett intagssätt så får man ju smaken tyvärr haha.
Citera
2019-12-28, 11:17
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Farsan har käkat imovane så länge det funnits i Sverige (mer eller mindre). Han hade någon generisk variant som han svor på inte gav någon metallsmak. Sedan slängde han det, glömde bort namnet på tillverkaren och tog en annan generisk variant. Metallsmaken var tillbaka direkt haha. Du får gärna rekommendera någon som du inte upplever någon metallsmak av så ska jag själv kolla upp det.

Men vad skulle vara orsaken till det? Enda som eventuellt skiljer sig åt är väl bindningsmedel?
Alltid föredragit stilnoct framför imovane och har vid de få tillfällena jag tagit imovane givetvis känt smaken. Oavsett intagssätt så får man ju smaken tyvärr haha.

Ja det måste ju vara något bindningsmedel som orsakar metallsmaken, men vilket? någon när jag har tråkigt ska jag forska lite i det.
Jag föredrar nog Zopiclon (Imovane) framför Zolpidem (Stilnoct] eftersom Zopiclon har aningen lite längre halveringstid och jag har ibland problem med nattligt uppvaknande.
Men alltså 7,5 mg Zopicklon ska väl vara lika strark som 10 mg Zolpidem? Men jag tycker att Zoplidem slår på fan så mycket hårdare och upplever dom som starkare.
Någon mer som tycker som jag?
Citera
2019-12-29, 01:16
Medlem
Kisiragis avatar
Vet inte om detta ska postas här eller i medicin och hälsa.. men iaf!

Någon som märkt skillnad mellan olika tillverkare av Zolpidem/Stilnoct?

Jag har hela tiden tyckt att det varit trams när någon påpekat att det är skillnad,men nyligen när jag hämtade ut Zolpidem Ratiopharm märkte jag stor skillnad, inte alls lika potent som tidigare märken jag hämtat ut. 30mg kan kännas som 15mg av förra märket jag hämtade ut på apoteket, minns inte vilket det var dock.

Tvivlar att kroppen vant sig då det var över två månader sen jag behövde Zolpidem senast.

Kan detta stämma? Är väl bara bindemedlet som eventuellt kan skilja sig åt?
Citera
2019-12-29, 05:00
Medlem
Kisiragis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kisiragi
Vet inte om detta ska postas här eller i medicin och hälsa.. men iaf!

Någon som märkt skillnad mellan olika tillverkare av Zolpidem/Stilnoct?

Jag har hela tiden tyckt att det varit trams när någon påpekat att det är skillnad,men nyligen när jag hämtade ut Zolpidem Ratiopharm märkte jag stor skillnad, inte alls lika potent som tidigare märken jag hämtat ut. 30mg kan kännas som 15mg av förra märket jag hämtade ut på apoteket, minns inte vilket det var dock.

Tvivlar att kroppen vant sig då det var över två månader sen jag behövde Zolpidem senast.

Kan detta stämma? Är väl bara bindemedlet som eventuellt kan skilja sig åt?

Uppdatering: har nu intagit 35mg för ca 2 timmar sedan. Känner absolut ingenting! Kan utan problem dra ut och köra bil liksom. Tidigare skulle varit helt utslagen och sova vid detta laget. Måste ju vara något fel på Zolpidem ratiopharm eller just den batchen 🤔😡 nåja får försöka somna ändå.
Citera
2019-12-30, 18:05
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ja det måste ju vara något bindningsmedel som orsakar metallsmaken, men vilket? någon när jag har tråkigt ska jag forska lite i det.
Jag föredrar nog Zopiclon (Imovane) framför Zolpidem (Stilnoct] eftersom Zopiclon har aningen lite längre halveringstid och jag har ibland problem med nattligt uppvaknande.
Men alltså 7,5 mg Zopicklon ska väl vara lika strark som 10 mg Zolpidem? Men jag tycker att Zoplidem slår på fan så mycket hårdare och upplever dom som starkare.
Någon mer som tycker som jag?
Zolpidem slår mycket hårdare enligt mig. Vet inte hur de står sig riktigt gällande potensen, om de ska vara likvärdiga eller inte doxk. Lider själv enbart av problem att somna och inte av uppvaknade under natten.

7.5mg imovane märker jag knappt av. 10mg slocknar jag direkt på. För mig känns imovane som en lite mildare benso, medan zolpidem har lite ovanliga effekter. Hallucinerar på 10mg när jag inte käkat på ett tag.
Citera
2019-12-30, 18:18
Medlem
KringExs avatar
Det är så synd det här med metallsmaken man får i munnen av Imovane. Jag minns första gången jag skulle flumma på dom, och som på dom allra flesta substanser (inte centralstimulanter) så får jag munchies Så i gladan ro och flummad som jag var så satte jag mig ner och skulle äta bullar och dricka mjölk.
Jag kan säga att jag ville inte ha mjölk på flera veckor efter det.
Men den biverkningar är väl oftast övergående? eller har ni som drabbas av den biverkningen konstant metallsmak i munnen på morgonen när ni ska käka frukost?
Citera
2019-12-30, 19:40
Medlem
Retornofdes avatar
Citat:
Det är så synd det här med metallsmaken man får i munnen av Imovane. Jag minns första gången jag skulle flumma på dom, och som på dom allra flesta substanser (inte centralstimulanter) så får jag munchies Så i gladan ro och flummad som jag var så satte jag mig ner och skulle äta bullar och dricka mjölk.
Jag kan säga att jag ville inte ha mjölk på flera veckor efter det.
Men den biverkningar är väl oftast övergående? eller har ni som drabbas av den biverkningen konstant metallsmak i munnen på morgonen när ni ska käka frukost?

Haha fy fan att dricka mjölk efter imovane, usch! Nej om jag äter flera kvällar i rad försvinner metallsmaken rätt mycket dagen efter. Däremot upplever jag att smaklökarna påverkas även fast man inte känner metallsmak. Tycker metallsmaken mest är rolig och har personligen inget problem med den, förknippar den mest med en god natts sömn.
Citera
2020-01-05, 07:32
Medlem
Retornofdes avatar
Imovane slår nästan ruskigt hårt på mig, till och med 5mgs. Har inte ätit på någon månad iofs men korstoleransen finns kvar. Tog en igårkväll, la mig och blundade och vips! Så var det morgon. Spelar ingen större roll om jag har haft sömnproblem ett tag eller bara tar en för att försäkra mig om att jag kommer upp i tid.
Problemet är bara att jag vaknar mer eller mindre på minuten efter 6h har gått. Hade gärna sett att dom verkade i alla fall 8h men lyxproblem när man vet att man får sova gott.
Citera
2020-01-10, 12:12
Medlem
Har av läkare fått Imovane utskrivet för långflygningar då jag inte klarar att sova sittande även om det så är mitt i natten. Vid intag av Imovane 7.5 mg så blir det ca 4 timmars sömn på en tolv timmars nattflygning, vilket jag är nöjd med. Mår utmärkt efter en sådan natt. Använder aldrig annars.

Nu till saken då, jag har dragit på mig en hosta från helvetet. Speciellt nattetid.

Varit hos läkare i utlandet och fått bedömning bronkit och fick kodein (10mg+något som påverkar luftvägarna samt slemmet) förskrivet. Inte hjälpt något överhuvudtaget. Första gången jag intagit sådan substans.

Gick därefter till ett apotek och frågade efter något annat och de sålde (under disk, tror 5mg?) valium för det tydligen minskade hostreflexen. Har dock inte vågat prova ännu. Och har ingen natt på mig att prova heller innan hemresa.

Så funderar inför hemresan nu då. Vill kunna sova längre stund, för såväl både mig som medpassagerares skull. Sover jag längre om jag dubblar till 15 mg Imovane eller bara djupare? Kan man ta en valium+Imovane? Jag bär på 75 kg och med minimal vana av intag.

Just nu lutar det åt en Imovane och munskydd i asiatisk stil.
Citera
2020-01-10, 15:08
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dmkqt
Har av läkare fått Imovane utskrivet för långflygningar då jag inte klarar att sova sittande även om det så är mitt i natten. Vid intag av Imovane 7.5 mg så blir det ca 4 timmars sömn på en tolv timmars nattflygning, vilket jag är nöjd med. Mår utmärkt efter en sådan natt. Använder aldrig annars.

Nu till saken då, jag har dragit på mig en hosta från helvetet. Speciellt nattetid.

Varit hos läkare i utlandet och fått bedömning bronkit och fick kodein (10mg+något som påverkar luftvägarna samt slemmet) förskrivet. Inte hjälpt något överhuvudtaget. Första gången jag intagit sådan substans.

Gick därefter till ett apotek och frågade efter något annat och de sålde (under disk, tror 5mg?) valium för det tydligen minskade hostreflexen. Har dock inte vågat prova ännu. Och har ingen natt på mig att prova heller innan hemresa.

Så funderar inför hemresan nu då. Vill kunna sova längre stund, för såväl både mig som medpassagerares skull. Sover jag längre om jag dubblar till 15 mg Imovane eller bara djupare? Kan man ta en valium+Imovane? Jag bär på 75 kg och med minimal vana av intag.

Just nu lutar det åt en Imovane och munskydd i asiatisk stil.

Valium och Imovane kommer du sova gött som fan på. Jag hade kört på den kombon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in