2020-01-22, 18:34
Medlem
Meteorass avatar
Behöver två fler dagar för att ha jobbat ett halvår och kunna nyttja a-kassa. Min handläggare på Arbetsförmedlingen rekommenderade att jag tar mig an ett dagsjobb, eller tillfälligt jobb för några dagar.

Detta måste alltså vara lagligt och inte bara ett samtal runt till nån svart flyttfirma, så vart fanken hittar man företag som tillfälligt behöver extrapersonal eller vikarier för dagsarbete?
Citera
2020-01-23, 04:13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meteoras
Behöver två fler dagar för att ha jobbat ett halvår och kunna nyttja a-kassa. Min handläggare på Arbetsförmedlingen rekommenderade att jag tar mig an ett dagsjobb, eller tillfälligt jobb för några dagar.

Detta måste alltså vara lagligt och inte bara ett samtal runt till nån svart flyttfirma, så vart fanken hittar man företag som tillfälligt behöver extrapersonal eller vikarier för dagsarbete?
Du får nog räkna med att om du hittar nåt, så kommer det att vara längre än två dagar. Om företaget går igenom hela processen med löneutbetalning, arbetsgivaravgifter och en massa annat administrativt arbete, så är dom sannolikt intresserade av arbetskraft i mer än bara två dagar. Behöver dom någon i bara två dagar, så är det enklaste förmodligen att betala svart.

Är du intresserad av arbete i mer än två dagar, även om det handlar om jobb av något enkelt slag?

Angående vilka jobb du bör rikta in dig på, så är det omöjligt att ge tips utan att veta något om din arbetslivserfarenhet och utbildningsbakgrund.
Citera
2020-01-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Om dina ersättningsdagar från a-kassan tar slut, och du inte har jobbat ihop ett nytt arbetsvillkor, är det jobb- och utvecklingsgarantin som blir aktuell.

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/stod-och-ersattning/att-delta-i-program/jobb--och-utvecklingsgarantin
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/stod-och-ersattning/att-delta-i-program/aktivitetsstod-och-utvecklingsersattning

Har du någon aning om hur "Lätt" det är att få en utbildning som AF anordnar?

Jag kommer att säga att det är det jag vill göra.
Citera
2020-01-25, 06:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Har du någon aning om hur "Lätt" det är att få en utbildning som AF anordnar?

Jag kommer att säga att det är det jag vill göra.
Det beror på hur din utbildningsbakgrund ser ut, både hur mycket (vilken nivå) du har utbildning på och hur användbar/efterfrågad den är på arbetsmarknaden. Så vad har du med dig i utbildningsbagaget?

Relevant är också vilken arbetslivserfarenhet du har och vad du söker jobb inom. Om du har gångbar erfarenhet inom ett område där det söks folk, då blir det givetvis mindre angeläget med utbildning, eftersom det du ska göra då i första hand är att söka jobb inom det området.
Citera
2020-01-30, 14:58
Medlem
Citat:
Det beror på hur din utbildningsbakgrund ser ut, både hur mycket (vilken nivå) du har utbildning på och hur användbar/efterfrågad den är på arbetsmarknaden. Så vad har du med dig i utbildningsbagaget?

Relevant är också vilken arbetslivserfarenhet du har och vad du söker jobb inom. Om du har gångbar erfarenhet inom ett område där det söks folk, då blir det givetvis mindre angeläget med utbildning, eftersom det du ska göra då i första hand är att söka jobb inom det området.

grejen är att jag totalt vantrivs inom mitt gammal så in i norden yrke så det känns som att jag fan inte vill vara på ett sånt jobb en timme ens... jag har hemmpulat lite inom mitt yrke men jag kände att det bara var ett jobbigt måste.

Dessutom så gick jag in i väggen och var kort sjukskriven (i omgångar), sen var min arbetsgivare jävligt oproffsig på en massa om råden. Som rehabb vad fan är det, hadde så sjuka åikter om in sjukdom och så så urbota dumma saker...

han sa upp mig och sen har jag hängt kvar på a -kassa , jag har känt att jag skulle vara sjukskriven egentligen men du vet vad som har hänt med FK nuförtiden. jag ahde varken lust eller ork med utmattningssyndrom att hålla på och bråka-och bli utförsäkrad...

Så jag har i princip fejkat att jag söker jobb och kört egen reghabb med träning och prommenader och göra det som jag ska göra. Vila helt enkelt.

jag stämplar ut nu och skiter just nu i allt... jag ska flytta nu och om en vecka eller två så ringer jag till AF. Det var min plan egentligen att föröka få en annan utbildning... för jag står helt enkelt inte ut varken mental eller kroppsligt på det gammal yrket. Det är så jäkla mycket nötter också...inom det yrket så nej jag står fan inte ut.

Vad tror du kan jag säga rakt ut vad jag känner och tycker till AF.

jag måste verkligen få ordning på mitt liv känner ja, Jobba det vill jag och det är mitt mål också. man jag känner att det inte är bra om jag börjar på ny firma inom samma och lackar ur för att chefen snålar på tre kronor. Eller någon förbannad kund som försöker köra med en...
Risken är att jag står ut i ett par sex månader och blir ny återkommande kund hos AF eller får utmattningsåterfall återkommande. Det är väldigt mycket oprofessionella ena riktiga lirare som startar eget och sen anställer folk i min bransch tyvärr. jag vill bort.

jag vill trivas på mitt jobb och skiter i om det är sämmre betalt bara det är ok liksom.

vad tror du om det..

och vad säger jag för att få som jag tycker är bäst för mig ? jag har bra mångas år att ge på arbetsmarknaden trotts allt om jag tar hand om mig lite. För jobbar jag kvar då kommer jag bara blir sjuk så enkelt är det.
Citera
2020-01-31, 07:52
Medlem
SvenErlandssons avatar
Hej,

Det är såhär att jag är anställd via ett bemannings & rekryteringsföretag och är på ett uppdrag där jag blev inkallad där rekryteringsföretaget hade kris och behövde en snabbt. Detta är ett uppdrag som jag själv känner är alldeles för svårt för mig och dessutom arbetsuppgifter som jag inte har kunskap för. Detta är ett uppdrag som löneekonom och just lön har jag varken utbildning för eller så mycket erfarenhet.
Detta är egentligen inte någonting jag vill och jag känner att jag inte är glad när jag kommer in på morgonen. Om jag pratar med min arbetsgivare att jag vill avsluta uppdraget och påbörja ett annat uppdrag inom redovisning som jag har erfarenhet och utbildning för men att arbetsgivaren inte hittar något och uppsägningstiden hinner ta slut, förlorar jag rätten till a-kassan isf? Jag tänkte att just uppdraget vill jag byta till ett annat och att jag vill vara kvar som anställd på bemannings & rekryteringsföretaget.
Citera
2020-02-01, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenErlandsson
Hej,

Det är såhär att jag är anställd via ett bemannings & rekryteringsföretag och är på ett uppdrag där jag blev inkallad där rekryteringsföretaget hade kris och behövde en snabbt. Detta är ett uppdrag som jag själv känner är alldeles för svårt för mig och dessutom arbetsuppgifter som jag inte har kunskap för. Detta är ett uppdrag som löneekonom och just lön har jag varken utbildning för eller så mycket erfarenhet.
Detta är egentligen inte någonting jag vill och jag känner att jag inte är glad när jag kommer in på morgonen. Om jag pratar med min arbetsgivare att jag vill avsluta uppdraget och påbörja ett annat uppdrag inom redovisning som jag har erfarenhet och utbildning för men att arbetsgivaren inte hittar något och uppsägningstiden hinner ta slut, förlorar jag rätten till a-kassan isf? Jag tänkte att just uppdraget vill jag byta till ett annat och att jag vill vara kvar som anställd på bemannings & rekryteringsföretaget.
Har du ljugit i CV eller något... jag har ljugit lite förut för att få jobb. jag fick jobbet och klarade av jobbet för jag visste att jag skulle klara det men visste att det var en vild chansning. Det gick bra den gången

Nä man ska aldrig någonsin säga upp sig själv... Av orsaken att man känner sig sjuk eller som i ditt fall...

Har du lämnat en rätt CV till uthyrningsföretaget så skall ju dom placera dig på sånt som du klarar av. Jag tycker att du ska parata med uthyrningsföretaget i sådan fall.

Alltså har du lämnat en ok CV till dom och hyr ut dig som något annat så är det uthyrningsföretagets ansvar och ingen annan. kan det hända att dom blandat ihop dig med någon annan eller är det dom som försöker chansa för att tjäna med pengar på dig.

jag vet inte men ha en öppen och rak dialog tycker jag... Det är ju frågan om du ska tala om för någon chef där du jobbar att det var inte det här du är utbildad till, har jobberfarehet av och att du tror att du hamnat på helt fel ställe.

Ju fortare ju bättre antar jag... Du borde kanske även kontakta något fackförbund för säkerhets skull. Säger du upp dig så åker du på ett par månaders karens/Straff. Säger uthyrningsföretaget upp dig så får du fortsätta med kassan. Har du ljugit om vad du kan så vet inte jag vad som händer, har du talat sanning så ska uthyrningsföretaget ge den län som ni har kommit överens om tills dom placerar om dig eller säger upp dig.

Jag kan dock inte det här fullt ut är bara vanlig knegare. Så det kan nog finnas någon detalj jag inte kan men... i stort har jag rätt.
Senast redigerad av Brodrude 2020-02-01 kl. 01:38.
Citera
2020-02-01, 05:16
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
grejen är att jag totalt vantrivs inom mitt gammal så in i norden yrke så det känns som att jag fan inte vill vara på ett sånt jobb en timme ens... jag har hemmpulat lite inom mitt yrke men jag kände att det bara var ett jobbigt måste.

Dessutom så gick jag in i väggen och var kort sjukskriven (i omgångar), sen var min arbetsgivare jävligt oproffsig på en massa om råden. Som rehabb vad fan är det, hadde så sjuka åikter om in sjukdom och så så urbota dumma saker...

han sa upp mig och sen har jag hängt kvar på a -kassa , jag har känt att jag skulle vara sjukskriven egentligen men du vet vad som har hänt med FK nuförtiden. jag ahde varken lust eller ork med utmattningssyndrom att hålla på och bråka-och bli utförsäkrad...

Så jag har i princip fejkat att jag söker jobb och kört egen reghabb med träning och prommenader och göra det som jag ska göra. Vila helt enkelt.

jag stämplar ut nu och skiter just nu i allt... jag ska flytta nu och om en vecka eller två så ringer jag till AF. Det var min plan egentligen att föröka få en annan utbildning... för jag står helt enkelt inte ut varken mental eller kroppsligt på det gammal yrket. Det är så jäkla mycket nötter också...inom det yrket så nej jag står fan inte ut.

Vad tror du kan jag säga rakt ut vad jag känner och tycker till AF.

jag måste verkligen få ordning på mitt liv känner ja, Jobba det vill jag och det är mitt mål också. man jag känner att det inte är bra om jag börjar på ny firma inom samma och lackar ur för att chefen snålar på tre kronor. Eller någon förbannad kund som försöker köra med en...
Risken är att jag står ut i ett par sex månader och blir ny återkommande kund hos AF eller får utmattningsåterfall återkommande. Det är väldigt mycket oprofessionella ena riktiga lirare som startar eget och sen anställer folk i min bransch tyvärr. jag vill bort.

jag vill trivas på mitt jobb och skiter i om det är sämmre betalt bara det är ok liksom.

vad tror du om det..

och vad säger jag för att få som jag tycker är bäst för mig ? jag har bra mångas år att ge på arbetsmarknaden trotts allt om jag tar hand om mig lite. För jobbar jag kvar då kommer jag bara blir sjuk så enkelt är det.
Utifrån problembilden så kan det vara aktuellt med utbildning, men jag får intrycket av att din arbetsförmåga behöver utredas först.
Citera
2020-02-01, 15:25
Medlem
Citat:
Utifrån problembilden så kan det vara aktuellt med utbildning, men jag får intrycket av att din arbetsförmåga behöver utredas först.

Tack för svar.

Jag vill egentligen att AF ger mig "utbildningen" så tar vi det där med arbetsförmågan när jag börjar jobba. Jag vet varför jag blev utbränd men det märkas på snacket att alla vill får det över på individnivå och jag vet att så är det inte- En av läkarna utan att veta ett enda skit om mig ,,, du måste fundera över ditt liv och bla bla bla bla...

Det är jobbet som gör mig sjuk punkt (har känt av detta i många år men skitit i att gå till doktorn för jag visste inte vad det var och bet ihop i stället) Jag dricker inte och lever ganska sunt...tränar och sånt då och då. Jag vill verkligen inte hålla på med det där eftersom att jag själv vet.

Eller vad tror du, kan jag säga det här och få som man vill eller måste jag gå igenom allt som nån jäkla ISO certifiering ungefär ?

Förutom det tycker du jag ska tona ner något av det, jag själv tänker att jag ska vara brutalt ärlig och lägga alla kort på bordet... Förutom att jag inte sökt så många jobb jag borde gjort (har suttit och kollat massor mad jobb och utbildningar men ser få utbildningar och jobb som verkar vara roliga egentligen). Jag hittar jobb som jag skulle hoppat på direkt men bara som exempel. Får ej köra yrkestrafik alls på grund av mitt synfel. har även dyskalkyli vilket stoppar mig från otroligt många utbildningar. Det är det som är mitt stora livsproblem för utan det så hade jag tagit mig vidare redan för över tjugo år sedan.
Citera
2020-02-01, 16:16
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squ33k
Behöver lite hjälp här.
Min fru arbetade Jan->Aug förra året, varpå hon direkt efteråt började studera, studier som blev klara nu för någon vecka sedan. Under denna tiden var hon inte medlem i något fackförbund eftersom hon stod som timanställd.
Nu ska hon och jag resa utomlands för en större tillställning, hon åker nu redan i början av Februari och jag åker i April, vi kommer hem i början på Maj.

Min fråga är då, kan man ansöka Alfakassa (vilket jag antar att det blir eftersom det är den enda fristående?) innan resan och få de senaste 12 månaderna bedömda för att även tala om att man ej kommer befinna sig i landet under kommande månader och under dessa EJ behöver ersättning?

För om vi väntar med att ansöka om ersättningen så kommer hon ej upp i 6 månaders arbete på den senaste 12 månaders perioden och blir då helt utan ersättning.

Någon som vet hur detta fungerar?

Absolut bör din fru ansöka om a-kassa innan ni åker utomlands. När din fru beviljas a-kassa så har hon alltid rätt att inom 365 dagar återgå till sin a-kassa när hon är tillbaka i Sverige. Detta är just nåt som folk lätt missar. Skulle din fru ansöka om a-kassa först när hon är tillbaka i Sverige efter 3 månader, så räknar ju a-kassan vad hon tjänat de senaste 12 mån, då räknas 3 månader utomlands som 0 kr inkomst. Drar ju ner på inkomstrelaterade dagpenningen rejält.

Ett annat exempel är min granne. Han sa upp sig på egen begäran och skulle börja ett nytt jobb efter 2 veckor. Han tyckte först inte det var lönt att ansöka om a-kassa för ynka 2 veckor och dessutom 45 dagars karens pga egen begäran. Han skulle ändå inte få ett skit för dessa veckor. Sa åt honom att ansöka ändå.

Vad hände? Jo, han ansökte om a-kassa, fick karens. Började jobba efter 2 veckor. Tyvärr blev inte han inte fortsatt anställd efter prövotiden hade gått ut efter 6 månader. Så han fick återgå till sin gamla ersättningsperiod (inom 365 dagar & 45 dagars karens hade förflutit). Så han fick 300 dagar a-kassa. Och när dessa 300 dagar var slut, så fick han 300 dagar till pga att han hade jobbat dessa 6 månader heltid med prövotid. Så 300+300 dagar. Han var mig evigt tacksam. Think smart.
Citera
2020-02-01, 16:37
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Ja, ursäkta det blev lite rörigt. Jag är numera arbetslös då jag blev uppsagd pga. arbetsbrist från det nya bemanningsföretaget som tog över samarbetet med lagret. Jag är dock tvungen att redovisa min arbetade tid senaste 12 månaderna, där mitt arbete från det första bemanningsföretaget(där jag sade upp mig också) räknas in också. Jag sade alltså upp mig från det första bemanningsföretaget för att börja på det andra för att fortsätta på lagret(blev sedan uppsagd och sa inte upp mig från det senaste bemanningsföretaget). Inte för rörigt hoppas jag?

Från det första jobbet får du 45 dagars karens. Hur länge varade det nya jobbet som avslutades med arbetsbrist? 45 dagars karens börjar räknas direkt dagen efter att ditt första jobb avslutades, och räknas av inom en period på 112 kalenderdagar. Hann du jobba 112 dagar på ditt senaste jobb? Om ja, då får du a-kassa pga arbetsbrist. Har det inte passerat 112 dagar ja du får du kanske en period karens som kvarstår. Beror som sagt hur länge du jobbade på ditt senaste jobb.
Citera
2020-02-01, 17:01
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Tack för svar.

Jag vill egentligen att AF ger mig "utbildningen" så tar vi det där med arbetsförmågan när jag börjar jobba. Jag vet varför jag blev utbränd men det märkas på snacket att alla vill får det över på individnivå och jag vet att så är det inte- En av läkarna utan att veta ett enda skit om mig ,,, du måste fundera över ditt liv och bla bla bla bla...

Det är jobbet som gör mig sjuk punkt (har känt av detta i många år men skitit i att gå till doktorn för jag visste inte vad det var och bet ihop i stället) Jag dricker inte och lever ganska sunt...tränar och sånt då och då. Jag vill verkligen inte hålla på med det där eftersom att jag själv vet.

Eller vad tror du, kan jag säga det här och få som man vill eller måste jag gå igenom allt som nån jäkla ISO certifiering ungefär ?

Förutom det tycker du jag ska tona ner något av det, jag själv tänker att jag ska vara brutalt ärlig och lägga alla kort på bordet... Förutom att jag inte sökt så många jobb jag borde gjort (har suttit och kollat massor mad jobb och utbildningar men ser få utbildningar och jobb som verkar vara roliga egentligen). Jag hittar jobb som jag skulle hoppat på direkt men bara som exempel. Får ej köra yrkestrafik alls på grund av mitt synfel. har även dyskalkyli vilket stoppar mig från otroligt många utbildningar. Det är det som är mitt stora livsproblem för utan det så hade jag tagit mig vidare redan för över tjugo år sedan.

Det är verkligen sällan jag hört om någon som beviljats en arbetsmarknadsutbildning medan man har a-kassa. Det är först när a-kassan är slut och man skrivs in i jobb- och utvecklingsgarantin som Arbetsförmedlingen brukar gå in med insatser som arbetsmarknadsutbildning. Förstås vissa undantag (efter bedömning). De som prioriteras att få gå en arbetsmarknadsutbildning är:

- arbetslösa med endast förgymnasial utbildning
- arbetslösa ungdomar med bristfällig utbildning
- arbetslösa utomeuropeiskt födda
- arbetslösa med funktionsnedsättning som innebär nedsatt arbetsförmåga
- arbetslösa personer 55-64 år.

I ditt fall verkar du ha behov att klargöra dina arbetsförutsättningar & har funktionshinder pga synfel, dyslexi etc., så ta en diskussion med AF. Du kanske uppfyller kriterier även fastän du fortfarande har a-kassa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in