2011-03-03, 21:51
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Nej men det är ingen fara

Har du arbetat som ovan så har du ett villkor enligt huvudregeln utan problem.

Se ovan min edit.

Tack så mycket! Vad skönt, då kan jag fortsätta ta mina veckors semester om somrarna.
Citera
2011-03-04, 11:17
Medlem
paperflys avatar
Hej.

Jag har eventuellt en chans till heltidsjobb nu framöver mellan 1 april till sista aug.

Om jag väljer att säga upp mig lagomt till sista Augusti så kommer jag självklart få 45 dagars karens för A-kassan. Men sen då? kommer mina stämpeldagar höjas? kommer dagersättningen höjas?

Jag deltidstämplar just nu och har ca 29 dagar kvar jämsides med arbete. Tror jag har runt 150 dagar kvar av min högsta ersättningsnivå som idag är 602 kr/dagen.

Om jag arbetar, som jag skrev ovan. Vad kommer ske med min a-kassa? kommer deltidsdagarna jämsides med arbete nollställas? kommer min dagersättning höjas i och med att jag kommer tjäna bättre än vad min nuvarande ersättning är baserad på? kommer mina cirka 150 stämpeldagar på högsta ersättningsnivå höjas till 200 dagar eller vad det nu är det ligger på?

Berätta vilka positiva saker som kommer hända som gynnar mig

Tack på förhand.
Citera
2011-03-04, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paperfly
Hej.

Jag har eventuellt en chans till heltidsjobb nu framöver mellan 1 april till sista aug.

Om jag väljer att säga upp mig lagomt till sista Augusti så kommer jag självklart få 45 dagars karens för A-kassan. Men sen då? kommer mina stämpeldagar höjas? kommer dagersättningen höjas?

Jag deltidstämplar just nu och har ca 29 dagar kvar jämsides med arbete. Tror jag har runt 150 dagar kvar av min högsta ersättningsnivå som idag är 602 kr/dagen.

Om jag arbetar, som jag skrev ovan. Vad kommer ske med min a-kassa? kommer deltidsdagarna jämsides med arbete nollställas? kommer min dagersättning höjas i och med att jag kommer tjäna bättre än vad min nuvarande ersättning är baserad på? kommer mina cirka 150 stämpeldagar på högsta ersättningsnivå höjas till 200 dagar eller vad det nu är det ligger på?

Berätta vilka positiva saker som kommer hända som gynnar mig

Tack på förhand.

Jag är ledsen att säga det men tyvärr kommer det inte hända nåt, man måste vara borta minst 25 sammanhängande veckor för att eventuellt kunna höja normalarbetstiden och dagpenningen.

Du kommer inte få nya deltidsdagar, det är max 75 under en ersättningsperiod.
Citera
2011-03-08, 18:49
Medlem
A-kassa ?

En snabb fråga, hur länge måste man ha arbetat för att få A-kassa ? Har hört något om 3 månader ?

Och nej, jag har inga planer på att bli sparkad efter 3 månader, inget sådant...Bara så jag vet.
Citera
2011-03-08, 19:20
Medlem
Hottenkottens avatar
Du kan ju försöka ringa din A-kassa och fråga?
Citera
2011-03-08, 20:27
Medlem
Hej,

Har haft turen att aldrig behöva vara i kontakt med A-kassan då jag aldrig varit arbetslös.
Men har en fråga huruvida man är berättigad till ersättning då man på eget val blir "deltidsarbetslös"

Säg att jag t.ex blir erbjuden ett jobb på 75% med goda chanser till heltid, kan jag då få stämpla upp till full tid?

Arbetar f.n. 100% och är medlem i alfa kassan sedan 4-5 år.
Citera
2011-03-08, 21:12
Medlem
arcen2011s avatar
De senaste tolv månaderna måste du har jobbat minst 6 månader, varav minst 80 timmar per månad. Alternativt 480 timmar fördelat på 6 månder, med minst 50 timmar per månad.

Det är detta som kallas för "arbetsvillkor". För att få inkomstbaserad ersättning (80% av tidigare inkomst) måste du dessutom ha varit medlem i en a-kassa i tolv månader.

Om du inte varit medlem i en a-kassa i tolv månader, kan du ansöka om grundersättningen/grundbeloppet och det gör man oftast hos ALFA-kassan om man inte redan är medlem i någon a-kassa.

OBS. Det finns en klistrad tråd om a-kassefrågor.
Citera
2011-03-10, 13:40
Medlem
kan ingenting om akassan =/

kan man gå med vilken som? (finns mängder olika)

är indrustriarbetare, är det tvunget att gå genom facket isf?

Va e det för skillnad mot alfakassan?

Tacksam för vettiga svar och lite information

/o..upplyst
Citera
2011-03-10, 16:14
Medlem
Hej!

Min sambo ringde idag till a-kassan (kommunal) för att begära urträde. Varför är väl ingen överraskning, det är ju SÅINIHELVETE dyrt. Att betala 800 pix i månaden till ett gäng feta femi-kärringar som inte gör ett förbannat dugg är ju hutlöst.

Nu till frågan. Den stammande bulltanten i telefonen påstår att hon har 3 månaders uppsägningstid? Som om det vore nått jävla mobil-abonnemang! Kan detta stämma? Jag ifrågasatte detta och detta ska ha tillkommit vid ett "kongressbeslut" förra året. Jaha, vad spelar det för roll vad den där "klubben"(för det är det ju man ändå är medlem i trots allt, en sorts klubb) beslutar sinsemellan? Dessa nya "villkor" är ingenting som medlemmar informeras om och knappast något som avtalas mellan parterna. Om de beslutat att det var 70 års uppsägningstid då, vad hände då?

Kan detta verkligen vara lagligt? Ett villkor som detta bör ju regleras via t.ex. avtalslagen? Kommer min flickvän verkligen bli blåst på över 2 lök till av dessa jävla idioter?
Citera
2011-03-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fubar
Hej,

Har haft turen att aldrig behöva vara i kontakt med A-kassan då jag aldrig varit arbetslös.
Men har en fråga huruvida man är berättigad till ersättning då man på eget val blir "deltidsarbetslös"

Säg att jag t.ex blir erbjuden ett jobb på 75% med goda chanser till heltid, kan jag då få stämpla upp till full tid?

Arbetar f.n. 100% och är medlem i alfa kassan sedan 4-5 år.

Eventuellt. Om du söker ersättning kommer kassan räkna ut hur mycket du jobbat i genomsnitt, om de beviljar en period. Har du jobbat en heltid i genomsnitt kan du stämpla upp till det. du får räkna med en avstängning eftersom du säger upp dig själv. Du måste även söka heltidsarbete och vara beredd på att säga upp dig från ditt jobb då man måste vilja och kunna ta minst 17h arbete per vecka för att uppfylla grundvillkoret.

Citat:
Ursprungligen postat av InUFace
Hej!

Min sambo ringde idag till a-kassan (kommunal) för att begära urträde. Varför är väl ingen överraskning, det är ju SÅINIHELVETE dyrt. Att betala 800 pix i månaden till ett gäng feta femi-kärringar som inte gör ett förbannat dugg är ju hutlöst.

Nu till frågan. Den stammande bulltanten i telefonen påstår att hon har 3 månaders uppsägningstid? Som om det vore nått jävla mobil-abonnemang! Kan detta stämma? Jag ifrågasatte detta och detta ska ha tillkommit vid ett "kongressbeslut" förra året. Jaha, vad spelar det för roll vad den där "klubben"(för det är det ju man ändå är medlem i trots allt, en sorts klubb) beslutar sinsemellan? Dessa nya "villkor" är ingenting som medlemmar informeras om och knappast något som avtalas mellan parterna. Om de beslutat att det var 70 års uppsägningstid då, vad hände då?

Kan detta verkligen vara lagligt? Ett villkor som detta bör ju regleras via t.ex. avtalslagen? Kommer min flickvän verkligen bli blåst på över 2 lök till av dessa jävla idioter?
Hon lär ha ringt till förbundet, de kan nog ha en uppsägningstid. A-kassan har det inte, skicka in en skriftlig anmälan om utträde. Kassan måste bevilja utträde från dagen som den skriftliga handlingen kommer till kassan.
Citera
2011-03-10, 19:45
Medlem
Jag ber om ursäkt för min tidigare post som även kan raderas. I min iver skrev jag dels felaktigheter då jag inte separerade på a-kassa och fack och har numera utformat en mer korrekt frågeställning i annan tråd.

Som sagt kan detta och mitt förra inlägg i denna tråd raderas.
Citera
2011-03-13, 18:48
Medlem
hej jag undrar en sak ifall man säger upp sig själv så får man ju 45dagar+7dagar karens och ifall man slutar 1 januari till ex så borde karensen va klar nån gång i mitten på mars?? men när får man första utbetalningen??måste man skicka in kassakort för 4 veckor till för att få en ubetalning???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in